Soutěž Mladý zahrádkář
Nejrozsáhlejší a historicky nejstarší vědomostní soutěž, která byla poprvé vyhlášena v roce 1977. Nejprve se uskutečnila na místní úrovni a v roce 1981 se pak poprvé sjela soutěžní družstva z 12 okresů na celostátní soutěži.
Finále soutěže se i přes složité hygienické podmínky konalo téměř v normálním režimu jen ve zkrácené podobě. Dříve třídenní soutěž se musela stihnout za sobotu odpoledne a neděli dopoledne.
Proto se během sobotního dopoledne 23. října sjelo přes 120 soutěžících a doprovodů do Brna na Střední školu informatiky, poštovnictví a finančnictví.
Po obědě se ihned konal test pro žáky a poznávačka pro středoškoláky. Po vyplnění testů se žáci pustili do poznávačky a středoškoláci si šli vyplnit o něco složitější test.
V odpoledních hodinách všechny čekala prohlídka Botanické zahrady Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity, kde se v té době konala výstava citrusů.
Ve sklenících kvetla právě viktorie královská, ale k obdivování byly i ucelené sbírky sukulentních, subtropických i tropických rostlin.Druhý den v dopoledních hodinách za poměrně mrazivého počasí následovala prohlídka ZOO v Brně Bystrci. Po návratu a obědě bylo na řadě slavnostní vyhlášení výsledků, kdy byli soutěžící seznámeni s dosaženými body jak za test tak z poznávačky.
Výsledné pořadí
Kategorie A
Umístění | Jméno | okres | BODY | Celkem | ||
test | poznáv. | pom.body | body | |||
1 | Michal Ambrozek | Hodonín | 35 | 30 | 6 | 65 |
2 | Jan Hanák | Prostějov | 33 | 27 | 4 | 60 |
3 | Anna Hrazdirová | Přerov | 30 | 27 | 5 | 57 |
4 | Alexandra Frydrychová | Frýdek-Místek | 30 | 27 | 3 | 57 |
5 | Veronika Klimková | Ostrava | 29 | 26 | 12 | 55 |
6 | Petr Juráš | Plzeň-město | 29 | 23 | 10 | 52 |
7 | Kristýna Veselá | Rakovník | 28 | 24 | 9 | 52 |
8 | Michaela Medková | Brno-město | 30 | 20 | 1 | 50 |
9 | Ludmila Karpíšková | Plzeň-jih | 29 | 20 | 12 | 49 |
10 | Barbora Stryjová | Frýdek-Místek | 22 | 22 | 7 | 44 |
11 | Lenka Vymetálková | Ústí n/Orlicí | 25 | 19 | 1 | 44 |
12 | Adéla Kašparová | Svitavy | 28 | 16 | 0 | 44 |
13 | Martina Šmídová | Náchod | 20 | 23 | 7 | 43 |
14 | Eliška Baránková | Břeclav | 24 | 19 | 3 | 43 |
15 | Vanessa Šindelková | Blansko | 25 | 18 | 3 | 43 |
16 | Adéla Sedláková | Plzeň-jih | 17 | 26 | 0 | 43 |
17 | Vojtěch Maschtowsky | Karviná | 21 | 19 | 2 | 40 |
18 | Alex Pospíšil | Žďár n/Sázavou | 23 | 15 | 2 | 38 |
19 | Libor Oujezdský | Svitavy | 23 | 14 | 7 | 37 |
20 | Vincent Petr | Praha-město | 22 | 13 | 3 | 35 |
21 | Dominika Šreflová | Ústí n/Orlicí | 21 | 13 | 0 | 34 |
22 | Laura Bauerová | Plzeň-sever | 19 | 13 | 2 | 32 |
23 | Kateřina Volavá | Brno-město | 13 | 18 | 2 | 31 |
24 | Filip Drábek | Svitavy | 16 | 13 | 0 | 29 |
Kategorie B
test | poznáv. | pom.body | body | |||
1 | Aleš Konečný | Boskovice | 35 | 40 | 22 | 75 |
2 | Nela Mlčúchová | Karviná | 38 | 36 | 6 | 74 |
3 | Marie Stryjová | Frýdek-Místek | 37 | 34 | 14 | 71 |
4 | Tomáš Kolář | Pelhřimov | 34 | 34 | 11 | 68 |
5 | Patricie Kmentová | Prostějov | 35 | 32 | 8 | 67 |
6 | Marie Plechová | Uherské Hradiště | 36 | 25 | 7 | 61 |
7 | Eliška Karpíšková | Plzeň-jih | 30 | 29 | 12 | 59 |
8 | Tereza Klimková | Ostrava | 25 | 32 | 14 | 57 |
9 | Karolína Schmidtová | Nový Jičín | 27 | 30 | 8 | 57 |
10 | Anežka Ševčíková | Náchod | 29 | 26 | 9 | 55 |
11 | Tereza Šopáková | Opava | 27 | 27 | 4 | 54 |
12 | Jan Vospálek | Rakovník | 29 | 24 | 12 | 53 |
13 | Jana Baránková | Břeclav | 27 | 26 | 7 | 53 |
14 | Adleta Laštůvková | Šumperk | 29 | 24 | 4 | 53 |
15 | Petr Klíč | Brno-město | 21 | 32 | 3 | 53 |
16 | Anežka Motyčková | Ústí n/Orlicí | 29 | 22 | 10 | 51 |
17 | Patrik Zapletal | Brno-město | 29 | 20 | 0 | 49 |
18 | Pavla Šafrová | Žďár n/Sázavou | 24 | 24 | 5 | 48 |
19 | Filip Michálek | Plzeň-město | 21 | 26 | 7 | 47 |
20 | Anna Bohdálková | Plzeň-sever | 21 | 24 | 2 | 45 |
21 | Tereza Sovková | Hodonín | 15 | 25 | 8 | 40 |
22 | Nikola Křičenská | Ústí n/Orlicí | 18 | 19 | 7 | 37 |
23 | Sham Almasalma | Svitavy | 15 | 14 | 0 | 29 |
Kategorie C
test | poznáv. | body | |||
1. | Jana Matyášová | Třebíč | 28 | 34 | 62 |
2. | Zora Lisníková | Frýdek-Místek | 25 | 31 | 56 |
3. | Barbora Reslová | Náchod | 19 | 34 | 53 |
4. | Dmytro Kotlan | Náchod | 15 | 21 | 36 |
mimo kateg. | Daniela Mlčúchová-super junior | Karviná | 26 | 40 | 66 |
Testy pro kategorii A
1. Jedlou částí kedlubny je:
a) nadzemní bulva
b) zdužnatělá hlávka
c) stonková hlíza
d) zdužnatělé květenství
2. Kukuřici sejeme
a) v únoru
b) v září
c) v květnu
d) na podzim
3. Humus je v půdě nutný pro
a) barvu půdy
b) zvýšení obsahu jílovitých částic
c) nemá žádný význam
d) vázání živin v půdě
4. Pikýrováním nazýváme
a) protrhávání vysetých rostlin
b) opakované přesazení rostliny
c) provzdušnění půdy
d) zvláštní způsob zálivky rostliny
5. Nářadí po každé práci
a) očistíme a uklidíme
b) necháme oschnout na záhoně
c) očistíme a namažeme vazelínou proti korozi
d) neočištěné uklidíme
6. Koriandr setý je
a) kvetoucí trvalka
b) skalnička
c) jednoletá kořeninová bylina
d) cibulovina
7. Jedovatou rostlinou na záhoně je
a) náprstník
b) hvozdík
c) tařička
d) sedmikráska chudobka
8. Lodyhou nazýváme
a) stonek bylin s listy
b) dutý stonek
c) rýhovaný stonek
d) stonek bez listů
9. Co patří k základnímu zpracování půdy
a) orba
b) smykování
c) válení
d) vláčení
10) Na zimu ze země vyndáváme
a) tulipány
b) mečíky
c) narcisy
d) modřence
11) Mezi odrůdy jabloní patří
a) Saxa, Rampouch, Kvarta
b) Rujana, Dita, Karmen
c) Domácí velkoplodá
d) Matčino, Rubín, Golden
12. Jako léčivá rostlina se běžně nepoužívá
a) heřmánek pravý
b) kopřiva dvoudomá
c) sedmikráska chudobka
d) tulipán
13.Co nenajdeš u tyčinek
a) pyl
b) semeník
c) nitku
d) prašník
14. Kterou z těchto zelenin nevyséváme každoročně
a) rebarboru
b) salát
c) pór
d) brokolici
15. Nektarinky jsou
a) plody broskvoní s hladkou slupkou
b) renklódy
c) špendlíky
d) pološvestky
16. Mezi peckoviny nepatří
a) mirabelka
b) mišpule
c) renklóda
d) mandloň
17. Netřesky jsou vhodné
a) pouze do stínu
b) na skalku
c) do jezírka
d) za okno
18. Jak se nazývá obor zabývající se půdou
a) patologie
b) pedologie
c) ekologie
d) pediatrie
19. Pouze z přímého výsevu můžeme vypěstovat
a) pór
b) hrách
c) celer
d) rajče
20. Co je to baklažán
a) lilek jedlý
b) druh brambor
c) okrasná mandloň
d) tropické ovoce
21. Při nachlazení se pije čaj z
a) lípy srdčité
b) konvalinky bílé
c) hlívy ústřičné
d) přesličky rolní
22. Potos je
a) letnička
b) dvouletka
c) pokojová rostlina
d) okrasný keř
23. Brambor patří do čeledi
a) lilkovité
b) miříkovité
c) borovicovité
d) hvězdnicovité
24. Nejdelší vegetační dobu má
a) ředkvička
b) salát
c) raná kedlubna
d) růžičková kapusta
25. Která rostlina je okrasná květem
a) fíkus
b) tenura
c) ledviník
d) brambořík
26. Mezi ovocné druhy nepatří
a) jahodník
b) slivoň
c) meloun
d) hrušeň
27. Pelargonie množíme především
a) odkopkem
b) hřížením
c) řízkováním
d) semeny
28. Čemu se říká osivo
a) jsou to cibulky rostlin
b) jsou to hlízy rostlin
c) semena určená k výsevu
d) všechno, co se sází
29. Která rostlina se pěstuje pro květ
a) heřmánek římský
b) bazalka pravá
c) majoránka
d) anýz
30. Při výsadbě ovocných stromů dáváme ke kořenům
a) chlévskou mrvu
b) strojená hnojiva
c) dobře proleželý kompost
d) močůvku
31. K zakrytí zdí a plotů se hodí
a) loubinec pětilistý
b) šalvěj zářivá
c) šrůcha pětilistá
d) růže šípková
32. Při práci na zahrádce nás ochrání před tetanem
a) okamžité vysátí případné rány
b) přiložení listů smetanky lékařské
c) očkování
d) vymytí rány
33. Mezi dřeviny nepatří
a) fíkovník
b) banánovník
c) maliník
d) jabloň
34. Plastový odpad odkládáme do nádoby barvy
a) bílé
b) zelené
c) hnědé
d) žluté
35. Brokolice patří mezi
a) zeleninu
b) drobné ovoce
c) trvalky
d) letničky
36. Květenství jetele lučního je
a) hlávka
b) okolík
c) hrozen
d) lata
37. Mezi pukavé řadíme plody
a) slunečnice
b) dubu, buku
c) lísky, lípy
d) řepky olejky, akátu
38. Při nedostatku dusíku v půdě jsou listy rostlin
a) sytě zelené
b) bledé a malé
c) s hnědými skvrnami
d) velké
39. Ve kterém období sázíme ovocné stromy
a) v průběhu letních prázdnin
b) na podzim s výjimkou broskvoní
c) na jaře po skončení mrazů
d) po deštích
40. Mezi těžké půdy patří půda
a) písčitá
b) hlinitojílovitá
c) hlinitopísčitá
d) hlinitá
Testy pro kategorii B
1. Plodem třešně je
a) souplodí
b) bobule
c) peckovice
d) malvice
2. Název kapie používáme
a) pro pojmenování kapénkové závlahy
b) je to škůdce pokojových rostlin
c) je to netkaná textilie
d) je to druh papriky
3. Hlíznatou rostlinou je
a) bledule
b) begonie
c) tulipán
d) narcis
4. Nejrozšířenějším půdním typem u nás je
a) černozem
b) podzolové půdy
c) hnědozem a hnědá půda
d) ornice
5. Které z uvedených prvků řadíme mezi stopové
a) kyslík, dusík
b) uhlík, vodík
c) zinek, měď
d) draslík, vápník
6. Houbovité choroby ničíme
a) herbicidy
b) insekticidy
c) fungicidy
d) jakýmkoliv postřikem
7. Na půdě vyhnojené čerstvou chlévskou mrvou nepěstujeme
a) plodovou zeleninu
b) košťálovou zeleninu
c) brambory
d) fazole
8. Hydroponie je
a) druh leknínu
b) bahenní travina
c) způsob pěstování rostlin
d) okrasný keř
9. Jako pereny označujeme
a) letničky
b) trvalky
c) jehličnany
d) cibuloviny
10. Mezi luční trávy patří
a) chrastavec rolní
b) řebříček obecný
c) psárka luční
d) jitrocel kopinatý
11. Tmavou barvu záhonu způsobuje
a) vysoký obsah humusu
b) obsah vápníku
c) prokypření půdy
d) pravidelné zalévání
12. Který z prvků podporuje především růst rostlin
a) vápník
b) dusík
c) fosfor
d) draslík
13. Nejvhodnější doba pro výsadbu jahodníku je
a) duben - květen
b) červenec – srpen
c) říjen – listopad
d) listopad – prosinec
14. Bobtnání jsou schopna
a) jen klíčivá semena
b) jen semena luskovin
c) všechna semena
d) jen semena živá
15. Ze které uvedené kořeninové zeleniny se používá nať s listy
a) kmín kořenný
b) kopr vonný
c) anýz
d) paprika
16. Co je to NPK
a) druh postřiku
b) kombinované hnojivo
c) jednosložkové hnojivo
d) zkratka podniku
17. Co je to Florex
a) aranžovací hmota
b) přírodní hnojivo
c) mulčovací látka
d) umělé hnojivo
18. Jak běžně množíme chryzantémy
a) semeny
b) hlízami
c) řízky
d) oddenky
19. Základní látkou pro vznik půdy je
a) humus
b) matečná hornina
c) soubor rostlin a živočichů
d) voda
20. Pnoucí rostlinou není
a) loubinec
b) šeřík
c) břečťan
d) plamének
21. Lilek vejcoplodý rozmnožujeme
a) hlízami
b) předpěstováváme jej ze semen
c) řízky
d) je to vytrvalý keřík
22. Jak zařadíš magnolii do výsadby v parku
a) jako soliterní rostlinu
b) do skalky
c) do živého plotu
d) do jezírka
23. Která z následujících zelenin se nepěstuje pro list
a) salátová řepa
b) salát dubáček
c) čínské zelí
d) kadeřavá petržel
24. Slézová růže dorůstá do výšky
a) 10 cm
b) 50 cm
c) 70 cm
d) více než 1 m
25. Do které čeledi řadíme plevel pýr
a) orobincovité
b) lipnicovité
c) šáchorovité
d) vstavačovité
26. Slaměnka je
a) letnička
b) cibulovina
c) trvalka
d) hlíznatá rostlina
27. Herbicid je přípravek na hubení
a) hmyzu
b) potkanů
c) plevelů
d) hub
28. Co je to cyklámen
a) africká fialka
b) brambořík
c) fíkus
d) hrachor
29. Vyber léčivou rostlinu
a) bodlák obecný
b) bršlice kozí noha
c) drchnička rolní
d) vlaštovičník větší
30. Jak docílíme vyšší kyselosti půdy
a) přidáním rašeliny
b) přidáním vápna
c) přidáním mletého vápence
d) zaléváním
31. Kdy se provádí podmítka
a) na jaře
b) na podzim
c) před setím
d) ihned po sklizni
32. Která z uvedených rostlin má nejkratší vegetační dobu
a) paprika
b) rajče
c) ředkvička
d) květák
33. Polníček je název pro
a) listovou zeleninu
b) druh celeru
c) zahradní nářadí
d) koření
34. Co nepatří mezi statková hnojiva
a) močovina
b) zelené hnojení
c) močůvka
d) chlévský hnůj
35. Stonek trav se nazývá
a) kmen
b) lodyha
c) stéblo
d) stvol
36. Odrůdy paprik jsou
a) Lednický roh, Král máje
b) Velkopavlovická
c) Rubín
d) Amy, Hamík
37. Kontejner na papír má barvu
a) červenou
b) žlutou
c) zelenou
d) modrou
38. Mezi stálezelené rostliny patří
a) zlatice
b) pustoryl
c) buxus
d) ibišek
39. Jiřiny necháváme na stanovišti
a) trvale
b) do odkvětu
c) dva roky
d) tři roky
40. Salát kvete
a) v tomtéž roce po výsadbě
b) ve 2. roce po výsadbě
c) ve 3. roce po výsadbě
d) nekvete vůbec
Testy pro středoškoáky
Galerie
Soutěž probíhá každoročně v základních organizacích, pokračuje na územních sdruženích ČZS a vrcholí národním kolem. Počet územních rad, které vysílají vítěze okresních kol soutěže do národního kola stále stoupá.
Od roku 2016 byla soutěž rozšířena o kategorii "Juniorů" - studentů středních škol, gymnázií a učilišť, ti ale postupují do celostátního kola na základě testu, který je zveřejňován na našich stránkách.
Naší snahou je vždy zapojit do jednotlivých soutěží co nejvíce dětí bez ohledu na to, zda jsou organizovány v kroužcích při základních organizacích, územních radách ČZS nebo v přírodovědných kroužcích při školách a stanicích mladých přírodovědců.
Cílem soutěže Mladý zahrádkář je podpořit zájem mládeže o přírodní vědy, botaniku, ochranu přírody a krajiny. Soutěž rozvíjí znalosti a dovednosti dětí v těchto oborech a propojuje nabyté znalosti v systému základního školství s praxí. Soutěž podporuje a rozvíjí nadání mladých talentů a napomáhá s volbou jejich dalšího studijního a odborného zaměření. Klade důraz na výchovně vzdělávací práci s talentovanou mládeží. Účastníci soutěže se s úspěchem zapojují i do dalších mimoškolních aktivit, řada z nich jsou i úspěšní řešitelé například biologických olympiád.
Závazná pravidla soutěže
Soutěž je pořádaná pro tři kategorie
- kategorie A – mladší žáci (4. - 6.tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
- kategorie B – starší žáci (7. - 9. tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
- kategorie C – žáci středních škol
Pro kategorie A a B je soutěž tříkolová:
- Základní kola probíhají na školách nebo v kroužcích Mladý zahrádkář v průběhu února a března.
- Okresní kola organizují územní sdružení ČZS, většinou smluvně v místních školách nebo jiných výchovných zařízeních (DDM aj.) spolupracujících s ČZS. Jsou pořádány koncem dubna nebo počátkem května.
- Celostátní kolo je organizováno Komisí mládeží při RR ČZS ve spolupráci s pracovníky Ústředí ČZS v Praze. Je pořádáno zpravidla ve druhé polovině června.
Pro kategorii C je soutěž dvoukolová:
- Základní a okresní kolo je nahrazeno on-line testem, který obsahuje vědomostní test se 40 otázkami s volbou odpovědí a poznávačku 40 rostlinných vzorků na webových stránkách ČZS. Test je žákům k dispozici během měsíce prosince a ledna.
- Celostátní kolo je společné pro všechny tři kategorie. Probíhá za osobní účasti všech žáků.
Celostátní kolo je vícedenní a koná se přímo pod dohledem Komise pro práci s mládeží při RR ČZS a Ústředí ČZS.
Pořádá se putovně po celém území ČR tak, aby se v rámci soutěže dal vytvořit zajímavý odborný program. K pořádání je zpravidla zvolena odborná škola se zemědělským nebo zahradnickým zaměřením. Na organizaci celostátního kola se podílí i pracovníci středních škol v místě konání a členové příslušného územního sdružení ČZS, a to přípravou především doprovodného programu zaměřeného na získávání nových znalostí a dovedností.
Vědomostní test
K hodnocení znalostí soutěžících se používá vědomostní test se 40 otázkami s nabídkou odpovědí, kdy jen jedna je správná. Na vypracování testu je maximálně jedna hodina.
Správná odpověď je hodnocena jedním bodem. Chybné odpovědi se neodečítají.
Pro kategorii C je on-line test připraven Komisí pro práci s mládeží při RR ČZS. Na tento test je časový limit jedna hodina a zahrnuje i poznávačku podle vložených obrázků.
Poznávačka
V rámci poznávačky je soutěžícím předloženo k určení 40 vzorků živých, suchých, případně obrázků nebo fotografií, rostlin, semen a plodů. U prvního a druhého kola je možné počet vzorků snížit na 20. Úkolem je uvést rodový název rostliny, případně i druhový nebo latinský.
Správná odpověď je ohodnocena jedním bodem. Za uvedení správného druhového nebo latinského názvu je přidělen doplňkový bod.
Poznávačka může být shodná pro všechny tři kategorie a je připravena pracovníky škol, kroužků nebo členy ÚS ČZS v místě konání.
Výsledné pořadí soutěžících
Na základě součtu dosažených bodů v testu a poznávačce je stanoveno výsledné pořadí soutěžících, kdy první má bodů nejvíce. V případě shodného počtu bodů je první soutěžící ten, který má v rámci shody více bodů v poznávačce a v případě další shody ten soutěžící, který má více doplňkových bodů.
Postup v soutěži
Ze základních kol do okresního kola může postoupit různý počet finalistů. O konkrétním počtu rozhodnou jednotlivá ÚS ČZS na základě zkušeností z minulých let. Důvodem je naplnění soutěže a zároveň omezení maximálního počtu soutěžících dané prostorovými a ekonomickými možnostmi s s respektováním pokynů hospodářsko finanční komise při RR ČZS.
Okresní kolo lze uskutečnit při minimálním počtu tří soutěžících v každé kategorii.
Z okresních kol postupují finalisté z prvního místa, případně náhradníci v každé kategorii podle následujícího umístění.
ÚS ČZS jejichž soutěžící se v kategorii A a B umístí v národním kole na některém z 1. - 3. míst, mohou v následujícím ročníku vyslat navíc ještě jednoho dalšího soutěžícího. Maximálně by tedy mohlo mít jedno územní sdružení v národním kole 4 soutěžící, kteří získali první a druhé místo v okresním kole aktuálního ročníku (případně náhradníci další v pořadí).
V kategorii C postupuje prvních dvacet nejúspěšnějších řešitelů on-line testu do národního kola.
Garant soutěže
Garantem odborné úrovně soutěže je Komise pro práci s mládeží při RR ČZS. Její členové mají dlouhodobě zkušenosti s prací s mládeží a někteří jsou aktivními či bývalými pedagogy.