Soutěž Mladý zahrádkář

Nejrozsáhlejší a historicky nejstarší vědomostní soutěž, která byla poprvé vyhlášena v roce 1977. Nejprve se uskutečnila na místní úrovni a v roce 1981 se pak poprvé sjela soutěžní družstva z 12 okresů na celostátní soutěži. 

Soutěž se řídí závazným postupem a pravidly, která jsou zveřejněna na konci této strany.
 

předchozí
Mladý zahrádkář 2007 - XX. ročník

Obr: 6

Soutěž nastala v sobotu, 16. 6. v osm hodin. Na šestatřicet mladších žáků ze 4. - 6. tříd a pětatřicet starších (7. - 9. třída) nejprve absolvovalo náročné testy z půdoznalství, výživy a ochrany rostlin. Praktické vědomosti si ověřili při poznávačce rostlin, semen a plodů.

V průběhu dopoledne představila firma Mountfield před budovou školy malou techniku na sečení trávy. Slavnostní vyhodnocení soutěže se konalo v sobotu večer ve školní aule. Nejdříve si přítomní vyslechli správné odpovědi na otázky v testech. Potom následovalo s napětím očekávané vyhlášení výsledků.

Zasoutěžit si nyní můžete s námi i vy, neboť Vám nabízíme kompletní otázky, na které děti při národním kole odpovídaly a pro vaši kontrolu jsme za závěr připojili i tabulku správných odpovědí. Sami si tak můžete snadno vyhodnotit, na kterém místě byste v této soutěži skončili.


OTÁZKY

(kategorie A - mladší)

1/ Čemu se říká osivo?
 a) jsou to cibulky rostlin
 b) jsou to hlízy rostlin
 c) semena určená k výsevu
 d) všechno, co se sází

2/ Čemu se říká hřížení?
 a) je to totéž co křížení
 b) způsob vegetativního rozmnožování rostlin
 c) způsob šlechtění rostlin
 d) neznamená to nic

3/ Co je to listovka?
 a) druh zeleniny
 b) zahradnická zemina
 c) označení pro pěstované rostliny
 d) druh květiny

4/ Co je to fotosyntéza?
 a) způsob hnojení rostlin
 b) způsob zavlažování rostlin
 c) přeměna anorganických látek na organické za určitých podmínek
 d) působení světla na rostliny

5/ Co je to kejda?
 a) tuhé výkaly hospodářských zvířat, které se používají k hnojení
 b) tekuté výkaly hospodářských zvířat, které se používají k hnojení
 c) směs tekutých a tuhých výkalů hospodářských zvířat, která se používá k hnojení
 d) je to průmyslové hnojivo

6) Salát kvete:
 a) v tomtéž roce po výsadbě
 b) ve 2. roce
 c) ve 3. roce
 d) nekvete vůbec

7/ Víme, že můžeme na jednom záhonu v jednom roce vypěstovat i dva druhy zeleniny. Urči, která možnost je správně:
 a) raná kedlubna, květák
 b) karotka, červená řepa salátová
 c) celer, květák
 d) paprika, rajčata

8/ Celer je kořenová zelenina, potřebuje tedy půdu:
 a) vůbec nehnojenou
 b) hnojenou v minulém roce
 c) čerstvě nahnojenou
 e) hnojenou jen zeleným hnojením

9/ Která z těchto zelenin lze pěstovat z přímého výsevu i ze sadby?
 a) paprika, celer
 b) salát, kedluben
 c) květák, fazol
 d) hrášek, petržel

10/ Pekingské zelí pěstujeme pro:
 a) sušení
 b) ozdobu na záhonu
 c) zakvašení jako bílé zelí
 d) přímou spotřebu

11/ Při přehřátí organismu dochází k úpalu. Co s postiženým dělat?
 a) podávat tišící prostředky
 b) uložit v chladném prostředí a podávat tekutiny
 c) ponechat na místě a dávat pít
 d) nic, počkat na příchod lékaře

12/ Co dělat se zbytkem plastů na zahrádce?
 a) přidat je k zetlení do kompostu
 b) odnést do speciálních kontejnerů
 c) spálíme je na ohníčku
 d) zakopáme je na zahrádce do země

13/ Na stanoviště s hlubokým stínem se hodí
 a) hlaváček
 b) dobromysl
 c) břečťan
 d) hořec

14/ Z vybraných rostlin nejvíce vitaminu C obsahuje
 a) zelí
 b) paprika
 c) cibule
 d) brambora

15/ Vyber rostlinu, která odpuzuje běláska zelného:
 a) růžičková kapusta
 b) šalvěj lékařská
 c) máta peprná
 d) zelí

16/ Vyber, co nemá vliv na klíčení semen?
 a) voda
 b) vzduch
 c) světlo
 d) živiny

17/ Která z uvedených rostlin vytváří stébla?
 a) vraní oko čtyřlisté
 b) bojínek luční
 c) penízek rolní
 d) chrpa modrák

18/ Jedna z rostlin má plod bobuli. Která?
 a) jabloň
 b) rybíz
 c) ořech
 d) švestka

19/ Čemu se říká u rostlin očkování?
 a) vstřikování ochranných látek pomocí jehly
 b) přenesení části ušlechtilé odrůdy na planou podnož
 c) ochrannému postřiku na pupeny-očka
 d) lepení ochranných pásů proti hmyzu na stonky

20/ Kde najít u kvetoucích rostlin vajíčka?
 a) u tyčinek
 b) v pestíku
 c) v semeníku
 d) v plodu

21/ Která rostlina se pěstuje pro květ?
 a) heřmánek římský
 b) bazalka pravá
 c) majoránka
 d) anýz

22/ Mezi jednoleté rostliny patří:
 a) libeček
 b) reveň
 c) majoránka
 d) petržel

23/ Která z těchto bylin má květ barvy žluté?
 a) šalvěj
 b) podběl lékařský
 c) mateřídouška
 d) len setý

24/ Která z těchto rostlin je jedovatá?
 a) mateřídouška
 b) blín
 c) heřmánek
 d) rozrazil

25/ Sedmikráska - chudobka je:
 a) letnička
 b) dvouletá bylina
 c) exotická rostlina
 d) trvalka

26/ Která z uvedených letniček se před deštěm zavírá?
 a) svlačec trojbarevný
 b) aksamitník (afrikán)
 c) jiřinka proměnlivá
 d) chryzantéma

27/ Hlízy mečíků sázíme:
 a) v dubnu
 b) v červenci
 c) v říjnu
 d) jen když chceme vysadit nový druh, který ještě nemáme ve své zahrádce

28/ Vašek tvrdil, že bobule pámelníků jsou jedlé. Měl pravdu?
 a) měl, musí se ale uvařit
 b) neměl, bobule jsou jedovaté
 c) měl, jsou to jedlé plody
 d) měl, ale bobule se musí hodně osladit - jsou  kyselé

29/ Co je to špičák?
 a) vrcholek na ovoci
 b) jednoletý šlechtěnec bez zapěstované korunky
 c) bodec na podnoži
 d) výhonek kaktusu

30/ Mezi drobné ovoce nepatří:
 a) borůvka velkoplodá
 b) růže dužnoplodá
 c) ostružiník
 d) hloh

31/ Letorosty jsou:
 a) jednoleté olistěné přírůstky ovocných rostlin
 b) terminální výhony zajišťující růst kmene
 c) větve na kmeni
 d) výhony v koruně ovocného stromu

32/ Jahodník je:
 a) jednoletá rostlina
 b) letnička
 c) dvouletá rostlina
 d) trvalka

33/ Které ovocné dřeviny množíme odkopky?
 a) jabloně
 b) broskvoně
 c) domácí švestku
 d) třešně

34/ Co je kordon?
 a) jihoamerický dravý pták
 b) speciální výsev či výsadba do řádků
 c) tvar koruny stromů
 d) hojivý zával na poraněném místě na ovocném stromě

35/ Co je to mangold
 a) plod tropického ovocného stromu
 b) obyvatel Mongolska
 c) listová zelenina (cvikla)
 d) chemický prvek nezbytný pro život rostlin

36/ Co je to nektarinka
 a) žlázka ve květech vylučující medovici (nektar)
 b) pokojová okrasná rostlina
 c) broskev s hladkou slupkou
 d) druh citrusového ovoce

(kategorie B - starší)

1/ Co si vybavíte pod pojmem stratifikace?
 a) hnojení rostlin
 b) zalévání
 c) tvarování rostlin
 d) ošetření osiva před výsevem pro lepší klíčení

2/ Co je to sadba?
 a) semena
 b) plody
 c) pomůcka k sázení
 d) ze semen předpěstované rostliny

3/ Jak docílíme vyšší kyselosti půdy?
 a) přidáním rašeliny
 b) přidáním vápna
 c) přidáním mletého vápence
 d) zaléváním

4/ Kdy se provádí podmítka?
 a) na jaře
 b) na podzim
 c) před setím
 d) ihned po sklizni

5/ Koniferin je
 a) zahradní hnojivo pro jahody
 b) zahradní hnojivo pro jehličnany
 c) zahradní hnojivo pro cibuloviny
 d) zahradní hnojivo pro květiny

6/ V mnohé zelenině a ovoci je obsažen provitamin A. Jeho nedostatek poškozuje především jeden orgán. Který?
 a) ledviny
 b) oči
 c) žaludek
 d) střeva

7/ Hmyzím štípnutím se těžko bráníme. Co bychom však určitě po štípnutí hmyzem dělat neměli?
 a) místo důkladně umýt mýdlem a vodou
 b) ošetřit vbodnutí vhodnou mastí
 c) ránu a její okolí třít rukou
 d) při silnější reakci navštívit lékaře

8/ Vyber prostředí, ve kterém se daří orobinci:
 a) suchá, slunná místa
 b) okrajová místa u tůní
 c) lesní půda
 d) vyhnojená půda na zahrádce

9/ Existuje i rostlina odpuzující slimáky a mšice. Vyber ji.
 a) šalvěj lékařská
 b) brambora
 c) pěnišník
 d) lípa srdčitá

10/ Vyber zákonem chráněnou rostlinu:
 a) kandík psí zub
 b) lípa srdčitá
 c) heřmánek pravý
 d) kopřiva dvoudomá

11/ Najdi a orámováním označ část plodu chránící semena

     KAŽDÉ ZLO PLODÍ JEŠTĚ VĚTŠÍ ZLO

12/ Co nenajdeš u tyčinek?
 a) pyl
 b) vajíčko
 c) nitku
 d) prašník

13/ U které z uvedených rostlin nenajdeš oplodí?
 a) jabloň
 b) borovice
 c) cibule
 d) astra

14/ Označ rostlinu, kterou neřadíme mezi vytrvalé:
 a) kosatec
 b) bršlice kozí noha
 c) hledík
 d) talovín

15/ Najdi správný název pro výsledek křížení dosud příbuzných druhů či odrůd rostlin
 a) novotvar
 b) míšenec
 c) hybrid
 d) hříženec

16/ Vatovec obrovský je houba:
 a) léčivá
 b) nejedlá
 c) jedlá
 d) jedovatá

17/ Která rostlina se pěstuje pro semeno?
 a) levandule klasnatá
 b) koriandr setý
 c) saturejka zahradní
 d) estragon (kozalec pelyněk)

18/ Která z těchto bylin má květ barvy modré?
 a) zlatobýl obecný
 b) mydlice lékařská
 c) čekanka obecná
 d) lnice obecná

19/ Polníček je název pro:
 a) listovou zeleninu
 b) druh celeru
 c) zahradní nářadí
 d) koření

20/ V jednom roce lze na jednom záhonu vypěstovat až 3 druhy zelenin. Urči, která možnost je správná:
 a) ředkvička, rajčata, polníček
 b) okurky nakládačky, salát, rajčata
 c) papriky, celer, květák
 d) mrkev, petržel, fazole

21/ Nejkratší dobu od výsevu do sklizně má:
 a) mrkev karotka
 b) ředkvička
 c) řeřicha setá
 d) salát polníček

22/ Přes zimu můžeme nechat některé zeleniny na záhoně. Označ ty, které nemohou přezimovat:
 a) růžičková a kadeřavá kapusta
 b) pastinák, pórek
 c) petržel a černý kořen
 d) hrášek, fazol

23/ Přímý výsev se neprovádí u této zeleniny:
 a) mrkev karotka
 b) hrách
 c) fazol
 d) celer

24/ Co je ikebana?
 a) květinový záhon
 b) úzká vysoká váza
 c) japonská zahrada
 d) způsob úpravy řezaných květů

25/ Nejvyšší tropickou bylinou je:
 a) banánovník evropský
 b) datlovník
 c) ananasovník
 d) kokosovník

26/ Kdy vyrýváme tulipány ze země?
 a) ihned po odkvětu
 b) po zaschnutí nadzemní části
 c) na podzim
 d) brzo z jara

27/ Astry zahradní množíme většinou:
 a) dělením trsu
 b) odnožemi
 c) semeny
 d) hřížením

28/ Keřové růže před zimou:
 a) hodně zalijeme
 b) obryjeme
 c) nakypříme a přihrneme kompostem
 d) seřízneme u země

29/ Fenologie je nauka o:
 a) časovém průběhu základních životních projevů v souvislosti s ročním obdobím
 b) půdoznalectví
 c) podnebí
 d) živných roztocích

30/ Čemu se říká rubina?
 a) je to oplodí vlašského ořechu
 b) obal pecky
 c) jádřinec
 d) odrůda jabloní

31/ Červivost jablek způsobuje:
 a) mšice jabloňová
 b) obaleč jablečný
 c) sviluška ovocná
 d) píďalka podzimní

32/ Ptáčnice je:
 a) žena, která s oblibou pojídá pokrmy z drobných ptáků
 b) druh třešně
 c) krmítko pro ptáky
 d) nízká hustá plevelná rostlina (žabinec)

33/ Jeřáb ptačí moravský má lístky:
 a) bez okrajového zoubkování
 b) v horní třetině mírně pilovité
 c) s rovným okrajem
 d) ostře pilovité

34/ Co je to baklažán
 a) lilek jedlý (velkoplodý)
 b) červenoslupkové brambory
 c) okrasná madloň
 d) ovoce orientálního původu (kurma)

35/ Co je to molice
 a) samička mola jablečného
 b) škůdce skleníkových a pokojových rostlin
 c) nádoba na mouku zamezující znehodnocení molem moučným
 d) škůdce způsobující "červivost" kořenů mrkve

36/ Co je to bejlomorka
 a) hmyzí škůdce rostlin
 b) druh dřevokazné houby
 c) choroba bramborových hlíz a kořenů košťálovin
 d) okrasná dřevina

 


 

Výsledky národního kola soutěže Mladý zahrádkář 2007

Výsledková listina kategorie A

    TestyPoznávačky Celkem ÚS
1 Agáta Mrozková 27 35 62 Karviná
2 Hana Kovalová 28 29 57 Frýdek/Mís
3 Josef Voch 28 28 56 Klatovy
4 Dominik Kusý 26 25 51 Kroměříž
5 Nicole Tobišková 2326 49 Rychno/Kně
6 Karolína Hnátová 25 24 49 Praha-město
7 Tereza Koberová 26 23 49 Chrudim
8 Marie Hanušová 27 22 49 Náchod
9 Jitka Křečková 29 20 49 Svitavy
10 Eliška Vlachová 2622 48 Prostějov
11 Kristýna Čejková 25 22 47 Plzeň-jih
12 Andrea Buchtová 25 22 47 Blansko
13 Petra Rumpelová 22 24 46 Hradec K.
14 Monika Ivičová 24 22 46 Hodonín
15 Denisa Valentová 2422 46 Karviná
16 Barbora Knotková 24 20 44 Prostějov
17 Tereza Mazalová 24 19 43 Opava
18 Josef Chlad 20 22 42 Kolín
19 Klára Lázničková 20 21 41 Benešov
20 Lenka Mikešová 2120 41 Jihlava
21 Kateřina Lahnerová 22 19 41 Frýdek/Mís
22 Musilová Jana 20 20 40 Č.Budějov
23 Petra Dlouhá 22 18 40 K.Vary
24 Lucie Beroušková 24 16 40 Kladno
25 Petr Gallas 2118 39 Přerov
26 Lenka Šabachová 22 17 39 Třebíč
27 Nela Kolářová 17 21 38 Šumperk
28 Pavla Česalová 20 18 38 Plzeň-město
29 Aneta Matoušková 17 20 37 Plzeň
30 Barbora Šumavská 1819 37 Praha-vých
30 Tina Vlčková 21 16 37 Nový Jičn
32 Jana Matýsková 15 18 33 Ostrava
33 Radek Homola 19 14 33 Žďár/Sáz
34 Lucie Kemrová 16 15 31 Plzeň
35 Radek Štěpánek 1810 28 Přerov
36 David Maňák 13 11 24 Bruntál

 

Výsledková listina kategorie B
   Testy Poznávačky Celkem ÚS
1 Michaela Jílková 29 37 66 Kolín
2 Radim Klepárník 33 3366 Blansko
3 Zdena Jirásková 32 32 64 Náchod
4 Anna Šafářová 33 31 64 Frýdek/Míst
5Soňa Mravcová 27 36 63 Opava
6 Hana Kuriplachová 32 31 63 Frýdek/Míst
7 Jarmila Polínková 30 3363 Hodonín
8 Kristýna Podholová 31 28 59 Benešov
9 Markéta Urbanová 34 22 56 Karviná
10Martina Velleková 27 27 54 Plzeň-sever
11 Klára Vitáková 31 23 54 Klatovy
12 Miluše Vacková 28 2553 Rychnov/Kně
13 Helana Kaslová 22 30 52 Plzeň-jih
14 Lucie Dvorská 26 24 50 Tachov
15Jana Gerleová 25 24 49 Praha-město
16 Vojtěch Boháč 26 23 49 Chrudim
17 Michal Műller 20 2747 Prostějov
18 Lucie Glocová 23 24 47 Svitavy
19 Radka Turčeková 25 21 46 Břeclav
20Jana Horáková 26 19 45 Nový Jičín
21 Hana Večeřové 20 23 43 Kroměříž
22 Iva Ostrá 21 2142 Žďár/Sázavou
23 Michaela Enterová 20 21 41 Šumperk
24 Petr Vaníček 23 17 40 Kolín
25Hana Ježková 19 20 39 Prah-východ
26 Tereza Šejbová 21 16 37 Č.Budějovice
27 František Štrait 20 1434 Hr.Králové
28 Lenka Kobylková 20 13 33 Kladno
29 Jarmila Kastlová 15 17 32 Plzeň-město
30Monika Motlíková 16 15 31 Plzeň-město
31 Martina Ryšková 19 12 31 Opava
32 Vendula Požárová 15 1530 Třebíč
33 Martin Mašata 18 10 28 Jihlava
34 Pavlína Tatýrková 15 12 27 Ostrava
35Ladislava Peteříková 10 13 23 K. Vary

Odpovědi na uvedené soutěžní otázky

otázka kategorie otázka kategorie

A B
A B
1. c d 19. b a
2. b d 20. c a
3. b a 21. a c
4.c d 22. c d
5. c b 23. b d
6. ab 24. b d
7. b c 25. b,d a
8. c b26. a b
9. b a 27. a c
10. d a 28.b c
11. b oplodí 29. b a
12. b b 30. da
13. c b 31. a b
14. b c 32. d b
15. c c 33. c b
16. c c 34. c a
17.b b 35. c b
18. b c 36. c a

zpět

Soutěž probíhá každoročně v základních organizacích, pokračuje na územních sdruženích ČZS a vrcholí národním kolem. Počet územních rad, které vysílají vítěze okresních kol soutěže do národního kola stále stoupá.

Od roku 2016 byla soutěž rozšířena o kategorii "Juniorů" - studentů středních škol, gymnázií a učilišť, ti ale postupují do celostátního kola na základě testu, který je zveřejňován na našich stránkách.

Naší snahou je vždy zapojit do jednotlivých soutěží co nejvíce dětí bez ohledu na to, zda jsou organizovány v kroužcích při základních organizacích, územních radách ČZS nebo v přírodovědných kroužcích při školách a stanicích mladých přírodovědců.

Cílem soutěže Mladý zahrádkář je podpořit zájem mládeže o přírodní vědy, botaniku, ochranu přírody a krajiny. Soutěž rozvíjí znalosti a dovednosti dětí v těchto oborech a propojuje nabyté znalosti v systému základního školství s praxí. Soutěž podporuje a rozvíjí nadání mladých talentů a napomáhá s volbou jejich dalšího studijního a odborného zaměření. Klade důraz na výchovně vzdělávací práci s talentovanou mládeží. Účastníci soutěže se s úspěchem zapojují i do dalších mimoškolních aktivit, řada z nich jsou i úspěšní řešitelé například biologických olympiád.


Závazná pravidla soutěže


Soutěž je pořádaná pro tři kategorie

  1. kategorie A – mladší žáci (4. - 6.tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
  2. kategorie B – starší žáci (7. - 9. tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
  3. kategorie C – žáci středních škol


Pro kategorie A a B je soutěž tříkolová:

  1. Základní kola probíhají na školách nebo v kroužcích Mladý zahrádkář v průběhu února a března.
  2. Okresní kola organizují územní sdružení ČZS, většinou smluvně v místních školách nebo jiných výchovných zařízeních (DDM aj.) spolupracujících s ČZS. Jsou pořádány koncem dubna nebo počátkem května.
  3. Celostátní kolo je organizováno Komisí mládeží při RR ČZS ve spolupráci s pracovníky Ústředí ČZS v Praze. Je pořádáno zpravidla ve druhé polovině června.


Pro kategorii C je soutěž dvoukolová:

  1. Základní a okresní kolo je nahrazeno on-line testem, který obsahuje vědomostní test se 40 otázkami s volbou odpovědí a poznávačku 40 rostlinných vzorků na webových stránkách ČZS. Test je žákům k dispozici během měsíce prosince a ledna.
  2. Celostátní kolo je společné pro všechny tři kategorie. Probíhá za osobní účasti všech žáků.


Celostátní kolo je vícedenní a koná se přímo pod dohledem Komise pro práci s mládeží při RR ČZS a Ústředí ČZS.

Pořádá se putovně po celém území ČR tak, aby se v rámci soutěže dal vytvořit zajímavý odborný program. K pořádání je zpravidla zvolena odborná škola se zemědělským nebo zahradnickým zaměřením. Na organizaci celostátního kola se podílí i pracovníci středních škol v místě konání a členové příslušného územního sdružení ČZS, a to přípravou především doprovodného programu zaměřeného na získávání nových znalostí a dovedností.


Vědomostní test

K hodnocení znalostí soutěžících se používá vědomostní test se 40 otázkami s nabídkou odpovědí, kdy jen jedna je správná. Na vypracování testu je maximálně jedna hodina.

Správná odpověď je hodnocena jedním bodem. Chybné odpovědi se neodečítají.

Pro kategorii C je on-line test připraven Komisí pro práci s mládeží při RR ČZS. Na tento test je časový limit jedna hodina a zahrnuje i poznávačku podle vložených obrázků.


Poznávačka

V rámci poznávačky je soutěžícím předloženo k určení 40 vzorků živých, suchých, případně obrázků nebo fotografií, rostlin, semen a plodů. U prvního a druhého kola je možné počet vzorků snížit na 20. Úkolem je uvést rodový název rostliny, případně i druhový nebo latinský.

Správná odpověď je ohodnocena jedním bodem. Za uvedení správného druhového nebo latinského názvu je přidělen doplňkový bod.

Poznávačka může být shodná pro všechny tři kategorie a je připravena pracovníky škol, kroužků nebo členy ÚS ČZS v místě konání.


Výsledné pořadí soutěžících

Na základě součtu dosažených bodů v testu a poznávačce je stanoveno výsledné pořadí soutěžících, kdy první má bodů nejvíce. V případě shodného počtu bodů je první soutěžící ten, který má v rámci shody více bodů v poznávačce a v případě další shody ten soutěžící, který má více doplňkových bodů.


Postup v soutěži

Ze základních kol do okresního kola může postoupit různý počet finalistů. O konkrétním počtu rozhodnou jednotlivá ÚS ČZS na základě zkušeností z minulých let. Důvodem je naplnění soutěže a zároveň omezení maximálního počtu soutěžících dané prostorovými a ekonomickými možnostmi s s respektováním pokynů hospodářsko finanční komise při RR ČZS.

Okresní kolo lze uskutečnit při minimálním počtu tří soutěžících v každé kategorii.

Z okresních kol postupují finalisté z prvního místa, případně náhradníci v každé kategorii podle následujícího umístění.

ÚS ČZS jejichž soutěžící se v kategorii A a B umístí v národním kole na některém z 1. - 3. míst, mohou v následujícím ročníku vyslat navíc ještě jednoho dalšího soutěžícího. Maximálně by tedy mohlo mít jedno územní sdružení v národním kole 4 soutěžící, kteří získali první a druhé místo v okresním kole aktuálního ročníku (případně náhradníci další v pořadí).

V kategorii C postupuje prvních dvacet nejúspěšnějších řešitelů on-line testu do národního kola.


Garant soutěže

Garantem odborné úrovně soutěže je Komise pro práci s mládeží při RR ČZS. Její členové mají dlouhodobě zkušenosti s prací s mládeží a někteří jsou aktivními či bývalými pedagogy.