Soutěž Mladý zahrádkář
Nejrozsáhlejší a historicky nejstarší vědomostní soutěž, která byla poprvé vyhlášena v roce 1977. Nejprve se uskutečnila na místní úrovni a v roce 1981 se pak poprvé sjela soutěžní družstva z 12 okresů na celostátní soutěži.
![]() |
Soutěž nastala v sobotu, 16. 6. v osm hodin. Na šestatřicet mladších žáků ze 4. - 6. tříd a pětatřicet starších (7. - 9. třída) nejprve absolvovalo náročné testy z půdoznalství, výživy a ochrany rostlin. Praktické vědomosti si ověřili při poznávačce rostlin, semen a plodů.
V průběhu dopoledne představila firma Mountfield před budovou školy malou techniku na sečení trávy. Slavnostní vyhodnocení soutěže se konalo v sobotu večer ve školní aule. Nejdříve si přítomní vyslechli správné odpovědi na otázky v testech. Potom následovalo s napětím očekávané vyhlášení výsledků.
Zasoutěžit si nyní můžete s námi i vy, neboť Vám nabízíme kompletní otázky, na které děti při národním kole odpovídaly a pro vaši kontrolu jsme za závěr připojili i tabulku správných odpovědí. Sami si tak můžete snadno vyhodnotit, na kterém místě byste v této soutěži skončili.
OTÁZKY
(kategorie A - mladší)
1/ Čemu se říká osivo?
a) jsou to cibulky rostlin
b) jsou to hlízy rostlin
c) semena určená k výsevu
d) všechno, co se sází
2/ Čemu se říká hřížení?
a) je to totéž co křížení
b) způsob vegetativního rozmnožování rostlin
c) způsob šlechtění rostlin
d) neznamená to nic
3/ Co je to listovka?
a) druh zeleniny
b) zahradnická zemina
c) označení pro pěstované rostliny
d) druh květiny
4/ Co je to fotosyntéza?
a) způsob hnojení rostlin
b) způsob zavlažování rostlin
c) přeměna anorganických látek na organické za určitých podmínek
d) působení světla na rostliny
5/ Co je to kejda?
a) tuhé výkaly hospodářských zvířat, které se používají k hnojení
b) tekuté výkaly hospodářských zvířat, které se používají k hnojení
c) směs tekutých a tuhých výkalů hospodářských zvířat, která se používá k hnojení
d) je to průmyslové hnojivo
6) Salát kvete:
a) v tomtéž roce po výsadbě
b) ve 2. roce
c) ve 3. roce
d) nekvete vůbec
7/ Víme, že můžeme na jednom záhonu v jednom roce vypěstovat i dva druhy zeleniny. Urči, která možnost je správně:
a) raná kedlubna, květák
b) karotka, červená řepa salátová
c) celer, květák
d) paprika, rajčata
8/ Celer je kořenová zelenina, potřebuje tedy půdu:
a) vůbec nehnojenou
b) hnojenou v minulém roce
c) čerstvě nahnojenou
e) hnojenou jen zeleným hnojením
9/ Která z těchto zelenin lze pěstovat z přímého výsevu i ze sadby?
a) paprika, celer
b) salát, kedluben
c) květák, fazol
d) hrášek, petržel
10/ Pekingské zelí pěstujeme pro:
a) sušení
b) ozdobu na záhonu
c) zakvašení jako bílé zelí
d) přímou spotřebu
11/ Při přehřátí organismu dochází k úpalu. Co s postiženým dělat?
a) podávat tišící prostředky
b) uložit v chladném prostředí a podávat tekutiny
c) ponechat na místě a dávat pít
d) nic, počkat na příchod lékaře
12/ Co dělat se zbytkem plastů na zahrádce?
a) přidat je k zetlení do kompostu
b) odnést do speciálních kontejnerů
c) spálíme je na ohníčku
d) zakopáme je na zahrádce do země
13/ Na stanoviště s hlubokým stínem se hodí
a) hlaváček
b) dobromysl
c) břečťan
d) hořec
14/ Z vybraných rostlin nejvíce vitaminu C obsahuje
a) zelí
b) paprika
c) cibule
d) brambora
15/ Vyber rostlinu, která odpuzuje běláska zelného:
a) růžičková kapusta
b) šalvěj lékařská
c) máta peprná
d) zelí
16/ Vyber, co nemá vliv na klíčení semen?
a) voda
b) vzduch
c) světlo
d) živiny
17/ Která z uvedených rostlin vytváří stébla?
a) vraní oko čtyřlisté
b) bojínek luční
c) penízek rolní
d) chrpa modrák
18/ Jedna z rostlin má plod bobuli. Která?
a) jabloň
b) rybíz
c) ořech
d) švestka
19/ Čemu se říká u rostlin očkování?
a) vstřikování ochranných látek pomocí jehly
b) přenesení části ušlechtilé odrůdy na planou podnož
c) ochrannému postřiku na pupeny-očka
d) lepení ochranných pásů proti hmyzu na stonky
20/ Kde najít u kvetoucích rostlin vajíčka?
a) u tyčinek
b) v pestíku
c) v semeníku
d) v plodu
21/ Která rostlina se pěstuje pro květ?
a) heřmánek římský
b) bazalka pravá
c) majoránka
d) anýz
22/ Mezi jednoleté rostliny patří:
a) libeček
b) reveň
c) majoránka
d) petržel
23/ Která z těchto bylin má květ barvy žluté?
a) šalvěj
b) podběl lékařský
c) mateřídouška
d) len setý
24/ Která z těchto rostlin je jedovatá?
a) mateřídouška
b) blín
c) heřmánek
d) rozrazil
25/ Sedmikráska - chudobka je:
a) letnička
b) dvouletá bylina
c) exotická rostlina
d) trvalka
26/ Která z uvedených letniček se před deštěm zavírá?
a) svlačec trojbarevný
b) aksamitník (afrikán)
c) jiřinka proměnlivá
d) chryzantéma
27/ Hlízy mečíků sázíme:
a) v dubnu
b) v červenci
c) v říjnu
d) jen když chceme vysadit nový druh, který ještě nemáme ve své zahrádce
28/ Vašek tvrdil, že bobule pámelníků jsou jedlé. Měl pravdu?
a) měl, musí se ale uvařit
b) neměl, bobule jsou jedovaté
c) měl, jsou to jedlé plody
d) měl, ale bobule se musí hodně osladit - jsou kyselé
29/ Co je to špičák?
a) vrcholek na ovoci
b) jednoletý šlechtěnec bez zapěstované korunky
c) bodec na podnoži
d) výhonek kaktusu
30/ Mezi drobné ovoce nepatří:
a) borůvka velkoplodá
b) růže dužnoplodá
c) ostružiník
d) hloh
31/ Letorosty jsou:
a) jednoleté olistěné přírůstky ovocných rostlin
b) terminální výhony zajišťující růst kmene
c) větve na kmeni
d) výhony v koruně ovocného stromu
32/ Jahodník je:
a) jednoletá rostlina
b) letnička
c) dvouletá rostlina
d) trvalka
33/ Které ovocné dřeviny množíme odkopky?
a) jabloně
b) broskvoně
c) domácí švestku
d) třešně
34/ Co je kordon?
a) jihoamerický dravý pták
b) speciální výsev či výsadba do řádků
c) tvar koruny stromů
d) hojivý zával na poraněném místě na ovocném stromě
35/ Co je to mangold
a) plod tropického ovocného stromu
b) obyvatel Mongolska
c) listová zelenina (cvikla)
d) chemický prvek nezbytný pro život rostlin
36/ Co je to nektarinka
a) žlázka ve květech vylučující medovici (nektar)
b) pokojová okrasná rostlina
c) broskev s hladkou slupkou
d) druh citrusového ovoce
(kategorie B - starší)
1/ Co si vybavíte pod pojmem stratifikace?
a) hnojení rostlin
b) zalévání
c) tvarování rostlin
d) ošetření osiva před výsevem pro lepší klíčení
2/ Co je to sadba?
a) semena
b) plody
c) pomůcka k sázení
d) ze semen předpěstované rostliny
3/ Jak docílíme vyšší kyselosti půdy?
a) přidáním rašeliny
b) přidáním vápna
c) přidáním mletého vápence
d) zaléváním
4/ Kdy se provádí podmítka?
a) na jaře
b) na podzim
c) před setím
d) ihned po sklizni
5/ Koniferin je
a) zahradní hnojivo pro jahody
b) zahradní hnojivo pro jehličnany
c) zahradní hnojivo pro cibuloviny
d) zahradní hnojivo pro květiny
6/ V mnohé zelenině a ovoci je obsažen provitamin A. Jeho nedostatek poškozuje především jeden orgán. Který?
a) ledviny
b) oči
c) žaludek
d) střeva
7/ Hmyzím štípnutím se těžko bráníme. Co bychom však určitě po štípnutí hmyzem dělat neměli?
a) místo důkladně umýt mýdlem a vodou
b) ošetřit vbodnutí vhodnou mastí
c) ránu a její okolí třít rukou
d) při silnější reakci navštívit lékaře
8/ Vyber prostředí, ve kterém se daří orobinci:
a) suchá, slunná místa
b) okrajová místa u tůní
c) lesní půda
d) vyhnojená půda na zahrádce
9/ Existuje i rostlina odpuzující slimáky a mšice. Vyber ji.
a) šalvěj lékařská
b) brambora
c) pěnišník
d) lípa srdčitá
10/ Vyber zákonem chráněnou rostlinu:
a) kandík psí zub
b) lípa srdčitá
c) heřmánek pravý
d) kopřiva dvoudomá
11/ Najdi a orámováním označ část plodu chránící semena
KAŽDÉ ZLO PLODÍ JEŠTĚ VĚTŠÍ ZLO
12/ Co nenajdeš u tyčinek?
a) pyl
b) vajíčko
c) nitku
d) prašník
13/ U které z uvedených rostlin nenajdeš oplodí?
a) jabloň
b) borovice
c) cibule
d) astra
14/ Označ rostlinu, kterou neřadíme mezi vytrvalé:
a) kosatec
b) bršlice kozí noha
c) hledík
d) talovín
15/ Najdi správný název pro výsledek křížení dosud příbuzných druhů či odrůd rostlin
a) novotvar
b) míšenec
c) hybrid
d) hříženec
16/ Vatovec obrovský je houba:
a) léčivá
b) nejedlá
c) jedlá
d) jedovatá
17/ Která rostlina se pěstuje pro semeno?
a) levandule klasnatá
b) koriandr setý
c) saturejka zahradní
d) estragon (kozalec pelyněk)
18/ Která z těchto bylin má květ barvy modré?
a) zlatobýl obecný
b) mydlice lékařská
c) čekanka obecná
d) lnice obecná
19/ Polníček je název pro:
a) listovou zeleninu
b) druh celeru
c) zahradní nářadí
d) koření
20/ V jednom roce lze na jednom záhonu vypěstovat až 3 druhy zelenin. Urči, která možnost je správná:
a) ředkvička, rajčata, polníček
b) okurky nakládačky, salát, rajčata
c) papriky, celer, květák
d) mrkev, petržel, fazole
21/ Nejkratší dobu od výsevu do sklizně má:
a) mrkev karotka
b) ředkvička
c) řeřicha setá
d) salát polníček
22/ Přes zimu můžeme nechat některé zeleniny na záhoně. Označ ty, které nemohou přezimovat:
a) růžičková a kadeřavá kapusta
b) pastinák, pórek
c) petržel a černý kořen
d) hrášek, fazol
23/ Přímý výsev se neprovádí u této zeleniny:
a) mrkev karotka
b) hrách
c) fazol
d) celer
24/ Co je ikebana?
a) květinový záhon
b) úzká vysoká váza
c) japonská zahrada
d) způsob úpravy řezaných květů
25/ Nejvyšší tropickou bylinou je:
a) banánovník evropský
b) datlovník
c) ananasovník
d) kokosovník
26/ Kdy vyrýváme tulipány ze země?
a) ihned po odkvětu
b) po zaschnutí nadzemní části
c) na podzim
d) brzo z jara
27/ Astry zahradní množíme většinou:
a) dělením trsu
b) odnožemi
c) semeny
d) hřížením
28/ Keřové růže před zimou:
a) hodně zalijeme
b) obryjeme
c) nakypříme a přihrneme kompostem
d) seřízneme u země
29/ Fenologie je nauka o:
a) časovém průběhu základních životních projevů v souvislosti s ročním obdobím
b) půdoznalectví
c) podnebí
d) živných roztocích
30/ Čemu se říká rubina?
a) je to oplodí vlašského ořechu
b) obal pecky
c) jádřinec
d) odrůda jabloní
31/ Červivost jablek způsobuje:
a) mšice jabloňová
b) obaleč jablečný
c) sviluška ovocná
d) píďalka podzimní
32/ Ptáčnice je:
a) žena, která s oblibou pojídá pokrmy z drobných ptáků
b) druh třešně
c) krmítko pro ptáky
d) nízká hustá plevelná rostlina (žabinec)
33/ Jeřáb ptačí moravský má lístky:
a) bez okrajového zoubkování
b) v horní třetině mírně pilovité
c) s rovným okrajem
d) ostře pilovité
34/ Co je to baklažán
a) lilek jedlý (velkoplodý)
b) červenoslupkové brambory
c) okrasná madloň
d) ovoce orientálního původu (kurma)
35/ Co je to molice
a) samička mola jablečného
b) škůdce skleníkových a pokojových rostlin
c) nádoba na mouku zamezující znehodnocení molem moučným
d) škůdce způsobující "červivost" kořenů mrkve
36/ Co je to bejlomorka
a) hmyzí škůdce rostlin
b) druh dřevokazné houby
c) choroba bramborových hlíz a kořenů košťálovin
d) okrasná dřevina
Výsledky národního kola soutěže Mladý zahrádkář 2007
Výsledková listina kategorie A | |||||
Testy | Poznávačky | Celkem | ÚS | ||
1 | Agáta Mrozková | 27 | 35 | 62 | Karviná |
2 | Hana Kovalová | 28 | 29 | 57 | Frýdek/Mís |
3 | Josef Voch | 28 | 28 | 56 | Klatovy |
4 | Dominik Kusý | 26 | 25 | 51 | Kroměříž |
5 | Nicole Tobišková | 23 | 26 | 49 | Rychno/Kně |
6 | Karolína Hnátová | 25 | 24 | 49 | Praha-město |
7 | Tereza Koberová | 26 | 23 | 49 | Chrudim |
8 | Marie Hanušová | 27 | 22 | 49 | Náchod |
9 | Jitka Křečková | 29 | 20 | 49 | Svitavy |
10 | Eliška Vlachová | 26 | 22 | 48 | Prostějov |
11 | Kristýna Čejková | 25 | 22 | 47 | Plzeň-jih |
12 | Andrea Buchtová | 25 | 22 | 47 | Blansko |
13 | Petra Rumpelová | 22 | 24 | 46 | Hradec K. |
14 | Monika Ivičová | 24 | 22 | 46 | Hodonín |
15 | Denisa Valentová | 24 | 22 | 46 | Karviná |
16 | Barbora Knotková | 24 | 20 | 44 | Prostějov |
17 | Tereza Mazalová | 24 | 19 | 43 | Opava |
18 | Josef Chlad | 20 | 22 | 42 | Kolín |
19 | Klára Lázničková | 20 | 21 | 41 | Benešov |
20 | Lenka Mikešová | 21 | 20 | 41 | Jihlava |
21 | Kateřina Lahnerová | 22 | 19 | 41 | Frýdek/Mís |
22 | Musilová Jana | 20 | 20 | 40 | Č.Budějov |
23 | Petra Dlouhá | 22 | 18 | 40 | K.Vary |
24 | Lucie Beroušková | 24 | 16 | 40 | Kladno |
25 | Petr Gallas | 21 | 18 | 39 | Přerov |
26 | Lenka Šabachová | 22 | 17 | 39 | Třebíč |
27 | Nela Kolářová | 17 | 21 | 38 | Šumperk |
28 | Pavla Česalová | 20 | 18 | 38 | Plzeň-město |
29 | Aneta Matoušková | 17 | 20 | 37 | Plzeň |
30 | Barbora Šumavská | 18 | 19 | 37 | Praha-vých |
30 | Tina Vlčková | 21 | 16 | 37 | Nový Jičn |
32 | Jana Matýsková | 15 | 18 | 33 | Ostrava |
33 | Radek Homola | 19 | 14 | 33 | Žďár/Sáz |
34 | Lucie Kemrová | 16 | 15 | 31 | Plzeň |
35 | Radek Štěpánek | 18 | 10 | 28 | Přerov |
36 | David Maňák | 13 | 11 | 24 | Bruntál |
Výsledková listina kategorie B | |||||
Testy | Poznávačky | Celkem | ÚS | ||
1 | Michaela Jílková | 29 | 37 | 66 | Kolín |
2 | Radim Klepárník | 33 | 33 | 66 | Blansko |
3 | Zdena Jirásková | 32 | 32 | 64 | Náchod |
4 | Anna Šafářová | 33 | 31 | 64 | Frýdek/Míst |
5 | Soňa Mravcová | 27 | 36 | 63 | Opava |
6 | Hana Kuriplachová | 32 | 31 | 63 | Frýdek/Míst |
7 | Jarmila Polínková | 30 | 33 | 63 | Hodonín |
8 | Kristýna Podholová | 31 | 28 | 59 | Benešov |
9 | Markéta Urbanová | 34 | 22 | 56 | Karviná |
10 | Martina Velleková | 27 | 27 | 54 | Plzeň-sever |
11 | Klára Vitáková | 31 | 23 | 54 | Klatovy |
12 | Miluše Vacková | 28 | 25 | 53 | Rychnov/Kně |
13 | Helana Kaslová | 22 | 30 | 52 | Plzeň-jih |
14 | Lucie Dvorská | 26 | 24 | 50 | Tachov |
15 | Jana Gerleová | 25 | 24 | 49 | Praha-město |
16 | Vojtěch Boháč | 26 | 23 | 49 | Chrudim |
17 | Michal Műller | 20 | 27 | 47 | Prostějov |
18 | Lucie Glocová | 23 | 24 | 47 | Svitavy |
19 | Radka Turčeková | 25 | 21 | 46 | Břeclav |
20 | Jana Horáková | 26 | 19 | 45 | Nový Jičín |
21 | Hana Večeřové | 20 | 23 | 43 | Kroměříž |
22 | Iva Ostrá | 21 | 21 | 42 | Žďár/Sázavou |
23 | Michaela Enterová | 20 | 21 | 41 | Šumperk |
24 | Petr Vaníček | 23 | 17 | 40 | Kolín |
25 | Hana Ježková | 19 | 20 | 39 | Prah-východ |
26 | Tereza Šejbová | 21 | 16 | 37 | Č.Budějovice |
27 | František Štrait | 20 | 14 | 34 | Hr.Králové |
28 | Lenka Kobylková | 20 | 13 | 33 | Kladno |
29 | Jarmila Kastlová | 15 | 17 | 32 | Plzeň-město |
30 | Monika Motlíková | 16 | 15 | 31 | Plzeň-město |
31 | Martina Ryšková | 19 | 12 | 31 | Opava |
32 | Vendula Požárová | 15 | 15 | 30 | Třebíč |
33 | Martin Mašata | 18 | 10 | 28 | Jihlava |
34 | Pavlína Tatýrková | 15 | 12 | 27 | Ostrava |
35 | Ladislava Peteříková | 10 | 13 | 23 | K. Vary |
Odpovědi na uvedené soutěžní otázky
otázka | kategorie | otázka | kategorie | ||
| A | B | | A | B |
1. | c | d | 19. | b | a |
2. | b | d | 20. | c | a |
3. | b | a | 21. | a | c |
4. | c | d | 22. | c | d |
5. | c | b | 23. | b | d |
6. | a | b | 24. | b | d |
7. | b | c | 25. | b,d | a |
8. | c | b | 26. | a | b |
9. | b | a | 27. | a | c |
10. | d | a | 28. | b | c |
11. | b | oplodí | 29. | b | a |
12. | b | b | 30. | d | a |
13. | c | b | 31. | a | b |
14. | b | c | 32. | d | b |
15. | c | c | 33. | c | b |
16. | c | c | 34. | c | a |
17. | b | b | 35. | c | b |
18. | b | c | 36. | c | a |
Soutěž probíhá každoročně v základních organizacích, pokračuje na územních sdruženích ČZS a vrcholí národním kolem. Počet územních rad, které vysílají vítěze okresních kol soutěže do národního kola stále stoupá.
Od roku 2016 byla soutěž rozšířena o kategorii "Juniorů" - studentů středních škol, gymnázií a učilišť, ti ale postupují do celostátního kola na základě testu, který je zveřejňován na našich stránkách.
Naší snahou je vždy zapojit do jednotlivých soutěží co nejvíce dětí bez ohledu na to, zda jsou organizovány v kroužcích při základních organizacích, územních radách ČZS nebo v přírodovědných kroužcích při školách a stanicích mladých přírodovědců.
Cílem soutěže Mladý zahrádkář je podpořit zájem mládeže o přírodní vědy, botaniku, ochranu přírody a krajiny. Soutěž rozvíjí znalosti a dovednosti dětí v těchto oborech a propojuje nabyté znalosti v systému základního školství s praxí. Soutěž podporuje a rozvíjí nadání mladých talentů a napomáhá s volbou jejich dalšího studijního a odborného zaměření. Klade důraz na výchovně vzdělávací práci s talentovanou mládeží. Účastníci soutěže se s úspěchem zapojují i do dalších mimoškolních aktivit, řada z nich jsou i úspěšní řešitelé například biologických olympiád.
Závazná pravidla soutěže
Soutěž je pořádaná pro tři kategorie
- kategorie A – mladší žáci (4. - 6.tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
- kategorie B – starší žáci (7. - 9. tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
- kategorie C – žáci středních škol
Pro kategorie A a B je soutěž tříkolová:
- Základní kola probíhají na školách nebo v kroužcích Mladý zahrádkář v průběhu února a března.
- Okresní kola organizují územní sdružení ČZS, většinou smluvně v místních školách nebo jiných výchovných zařízeních (DDM aj.) spolupracujících s ČZS. Jsou pořádány koncem dubna nebo počátkem května.
- Celostátní kolo je organizováno Komisí mládeží při RR ČZS ve spolupráci s pracovníky Ústředí ČZS v Praze. Je pořádáno zpravidla ve druhé polovině června.
Pro kategorii C je soutěž dvoukolová:
- Základní a okresní kolo je nahrazeno on-line testem, který obsahuje vědomostní test se 40 otázkami s volbou odpovědí a poznávačku 40 rostlinných vzorků na webových stránkách ČZS. Test je žákům k dispozici během měsíce prosince a ledna.
- Celostátní kolo je společné pro všechny tři kategorie. Probíhá za osobní účasti všech žáků.
Celostátní kolo je vícedenní a koná se přímo pod dohledem Komise pro práci s mládeží při RR ČZS a Ústředí ČZS.
Pořádá se putovně po celém území ČR tak, aby se v rámci soutěže dal vytvořit zajímavý odborný program. K pořádání je zpravidla zvolena odborná škola se zemědělským nebo zahradnickým zaměřením. Na organizaci celostátního kola se podílí i pracovníci středních škol v místě konání a členové příslušného územního sdružení ČZS, a to přípravou především doprovodného programu zaměřeného na získávání nových znalostí a dovedností.
Vědomostní test
K hodnocení znalostí soutěžících se používá vědomostní test se 40 otázkami s nabídkou odpovědí, kdy jen jedna je správná. Na vypracování testu je maximálně jedna hodina.
Správná odpověď je hodnocena jedním bodem. Chybné odpovědi se neodečítají.
Pro kategorii C je on-line test připraven Komisí pro práci s mládeží při RR ČZS. Na tento test je časový limit jedna hodina a zahrnuje i poznávačku podle vložených obrázků.
Poznávačka
V rámci poznávačky je soutěžícím předloženo k určení 40 vzorků živých, suchých, případně obrázků nebo fotografií, rostlin, semen a plodů. U prvního a druhého kola je možné počet vzorků snížit na 20. Úkolem je uvést rodový název rostliny, případně i druhový nebo latinský.
Správná odpověď je ohodnocena jedním bodem. Za uvedení správného druhového nebo latinského názvu je přidělen doplňkový bod.
Poznávačka může být shodná pro všechny tři kategorie a je připravena pracovníky škol, kroužků nebo členy ÚS ČZS v místě konání.
Výsledné pořadí soutěžících
Na základě součtu dosažených bodů v testu a poznávačce je stanoveno výsledné pořadí soutěžících, kdy první má bodů nejvíce. V případě shodného počtu bodů je první soutěžící ten, který má v rámci shody více bodů v poznávačce a v případě další shody ten soutěžící, který má více doplňkových bodů.
Postup v soutěži
Ze základních kol do okresního kola může postoupit různý počet finalistů. O konkrétním počtu rozhodnou jednotlivá ÚS ČZS na základě zkušeností z minulých let. Důvodem je naplnění soutěže a zároveň omezení maximálního počtu soutěžících dané prostorovými a ekonomickými možnostmi s s respektováním pokynů hospodářsko finanční komise při RR ČZS.
Okresní kolo lze uskutečnit při minimálním počtu tří soutěžících v každé kategorii.
Z okresních kol postupují finalisté z prvního místa, případně náhradníci v každé kategorii podle následujícího umístění.
ÚS ČZS jejichž soutěžící se v kategorii A a B umístí v národním kole na některém z 1. - 3. míst, mohou v následujícím ročníku vyslat navíc ještě jednoho dalšího soutěžícího. Maximálně by tedy mohlo mít jedno územní sdružení v národním kole 4 soutěžící, kteří získali první a druhé místo v okresním kole aktuálního ročníku (případně náhradníci další v pořadí).
V kategorii C postupuje prvních dvacet nejúspěšnějších řešitelů on-line testu do národního kola.
Garant soutěže
Garantem odborné úrovně soutěže je Komise pro práci s mládeží při RR ČZS. Její členové mají dlouhodobě zkušenosti s prací s mládeží a někteří jsou aktivními či bývalými pedagogy.