Soutěž Mladý zahrádkář
Nejrozsáhlejší a historicky nejstarší vědomostní soutěž, která byla poprvé vyhlášena v roce 1977. Nejprve se uskutečnila na místní úrovni a v roce 1981 se pak poprvé sjela soutěžní družstva z 12 okresů na celostátní soutěži.
![]() |
Soutěžní otázky
(kategorie A - mladší)
1/ Při komářím štípnutí nebo vosím bodnutí na poraněné místo
nepřikládáme rozemnutý:
a) list jitrocele
b) list meduňky
c) květ konvalinky
d) květ měsíčníku
2/ Celkový denní příjem tekutin v potravě u dospělého člověka činí:
a) 0,2l ÷ 0,5l
b) 0,5l ÷ 1,0l
c) 1,0l ÷ 2,0l
d) 2,0l ÷ 2,5l
3/ Sušené borůvky působí:
a) projímavě
b) svíravě
c) močopudně
d) nemají podstatný účinek
4/ Co sbíráme u lípy?
a) list
b) mladé výhonky
c) květenství
d) kůru
5/ Co sbíráme u maliníku?
a) květenství
b) list
c) kořen
d) celou rostlinu
6/ Meduňka lékařská je rostlina:
a) vytrvalá
b) víceletá
c) dvouletá
d) jednoletá
7/ Rakytník rašetlákový je:
a) strom
b) tráva
c) keř
d) jednoletá bylina
8/ K odpuzování hmyzu používáme:
a) referenty
b) repelenty
c) recenzenty
e) reflexenty
9/ Proti mšicím nám pomáhají bojovat:
a) mravenci
b) chrousti
c) slunéčka sedmitečná
d) včely
10/ Plasty odkládáme po použití:
a) do kompostu
b) na skládky
c) do žlutého kontejneru
d) do modrého kontejneru
11/ Na jakou podnož roubujeme angrešt a rybíz:
a) na typovou
b) na semenáč
c) na meruzalku zlatou
d) na slabě vzrůstnou
12/ Jak si sám namnožíš jahodník?
a) dělením starých trsů
b) rozmnožování nahrnováním - kopčením
c) dceřinnou rostlinou - sazenicí, která je nejblíže k rostlině, tu odstřihneme a
vysadíme
d) bylinnými odkopky
13/ Mezi jádroviny nepatří:
a) jeřáb
b) mišpule
c) mirabelka
c) kdouloň
14/ Které období je nejvhodnější pro výsadbu jahodníku
a) březen
b) konec května
c) červenec a začátek srpna
d) říjen
15/ Při výsadbě ovocného stromu dáváme do jámy:
a) dobře proleželý kompost
b) rašelinu
c) hnůj
d) zelené hnojení
16/ Jedlou částí květáku je:
a) zdužnatělá růžice listů
b) zdužnatělý stonek
c) zdužnatělé květenství
d) rozvětvený stonek
17/ Kterou částí rostliny se nejčastěji rozmnožuje česnek?
a) semeny
b) kořeny
c) stroužky
d) hlízou
18/ Mezi suché plody nepatří:
a) lusk
b) tobolka
c) bobule
d) obilka
19/ Co považujeme za osivo?
a) semena
b) cibulky
c) hlízy
d) řízky
20/ Z čeho se skládá tyčinka?
a) z nitky a čnělky
b) z nitky a blizny
c) z nitky a prašníku
d) z nitky a semeníku
21/ Humus jsou:
a) všechny živé organismy v půdě
b) rozložené zbytky organismů
c) bakterie v půdě
d) rozpadlé horniny
22/ Která z prací patří k základnímu zpracování půdy?
a) smykování
b) vláčení
c) orba
d) válení
23/ Nejrozšířenějším půdním typem u nás je:
a) ornice
b) hnědozem
c) černozem
d) podzolová půda
24/ Urči správně, která z těchto zelenin nepatří do skupiny plodových:
a) rajče
b) paprika
c) lilek
d) pórek
25/ Který prvek, či vitamin je v mrkvi:
a) železo
b) vitamin B
c) vitamin A
d) vitamin C
26/ Kterou z těchto zelenin zpravidla nepěstujeme ve skleníku nebo
fóliovníku:
a) skleníkové okurky
b) papriku
c) hrách
d) salát
27/ Pojem "balíčkování" v zahradnictví znamená:
a) balení do mikrotenového sáčku
b) předpěstování zeleniny v balíčku půdy
c) dárkové balení zeleniny
d) převázání svazku (mrkve, kopru...)
28/ Ze zelenin lze péct moučníky. Označ tu, ze které to opravdu nejde:
a) rebarbora
b) mrkev
c) křen
d) cuketa
29/ Růže jablíčková je:
a) druh růže s velkými šípky
b) kříženec růže a jabloně
c) rtěnka s jablečnou vůní a chutí
d) škůdce růžokvětých rostlin, zejména jabloní
30/ Molice je:
a) samička mola jablečného
b) škůdce skleníkových a pokojových rostlin
c) škůdce, způsobující "červivost" kořenů mrkve
d) opak demolice
31/ Vodnice je:
a) nádrž na zálivkovou vodu
b) krajový název pro leknín
c) brukvovitá zelenina
d) pojízdná nádrž na převoz vody nebo močůvky
32/ Potočnice je:
a) hadice na zalévání
b) ryba vhodná pro zahradní vodní nádrže
c) méně známá zelenina pěstovaná ve vodě
d) léčivá rostlina rostoucí na březích vodních toků
33/ Sněženka a bledule rostou nejvíce:
a) v jehličnatém lese
b) na vysluněné stráni
c) na vlhké louce
d) v písečné půdě
34/ Mezi cibulové rostliny řadíme:
a) kosatce
b) dosny
c) modřence
d) astry
35/ Africkou fialku běžně množíme:
a) listovými řízky
b) dělením trsu
c) semenem
d) šlahouny
36/ Mezi zvlášť jedovaté květiny patří:
a) řepčík královský
b) oměj šalamounek
c) astra čínská
d) srdcovka
37/ Jakou barvu květu má měsíček lékařský?
a) modrou
b) červenou
c) žlutou
d) bílou
(kategorie B - starší)
1/ Edém je:
a) otok - místní nahromadění tekutin v buňkách
b) otrava bylinami
c) zvýšená únava
d) modřina
2/ Věda o stavbě těla organismů se nazývá:
a) fenologie
b) fyziologie
c) anatomie
d) pedologie
3/ Nedostatek provitaminu A má za následek:
a) snížení čichu
b) zhoršení zraku, zejména šeroslepost
c) vypadávání vlasů
d) oranžové zbarvení pokožky
4/ Kapradina má postavení listů:
a) přeslenité
b) vstřícné
c) střídavé
d) přízemní růžice
5/ Řepík lékařský je rostlina:
a) víceletá
b) jednoletá
c) vytrvalá
d) dvouletá
6/ Která z těchto bylin zůstává přes zimu stálezelená:
a) šalvěj lékařská
b) bazalka
c) meduňka
d) třezalka
7/ Koření zvané hřebíček je:
a) usušená kůra
b) usušený list
c) usušený kořen
d) usušená nerozvinutá květní poupata
8/ Organismus žijící na úkor jiného je:
a) predátor
b) producent
c) parazit
d) pérovník
9/ Mšice a slimáky odpuzuje:
a) jiřina
b) brambory
c) šťovík
d) šalvěj
10/ Nauka o vzájemných vztazích mezi organismy a jejich prostředím se
nazývá:
a) biologie
b) ekologie
c) fyziologie
d) fenologie
11/ Jako plodné dřevo u révy vinné se označuje:
a) dvouleté dřevo které vyrůstá z kmínku
b) jednoleté dřevo které vyrůstá ze dřeva dvouletého
c) jednoleté dřevo které vyrůstá ze starého dřeva
d) dvouleté dřevo které vyrůstá ze staršího dřeva
12 / Podnož je:
a) podložka pro nářadí
b) rostlina, na kterou se roubují nebo očkují ušlechtilé odrůdy
c) kultura pěstovaná pod ovocnými stromy
d) výhon vyrostlý na ovocném stromě
13/ Žilienka je podnož, která se používá pro:
a) třešně a višně
b) slívy, meruňky, broskvoně
c) hrušně
d) drobné ovoce
14/ Základem ochrany broskvoně proti kadeřavosti broskvoní je:
a) použití fungicidů
b) použití insekticidů
c) podpora přirozených nepřátel (slunéčka, zlatoočka, pestřenky a jiné)
d) použití herbicidů
15/ Nektarinky jsou:
a) plody broskvoní s hladkou slupkou
b) renklódy
c) špendlíky
d) pološvestky
16/ Složené listy má:
a) lípa srdčitá
b) javor klen
c) jasan ztepilý
d) buk lesní
17/ Mezi dvouletky patří.
a) maceška
b) měsíček lékařský
c) slaměnka
d) sněženka
18/ Samčí pohlavní buňky v květu obsahuje:
a) semeník
b) blizna
c) čnělka
d) prašník
19/ Který pojem neoznačuje část květu:
a) tyčinka
b) řapík
c) pestík
d) květní lůžko
20/ Mezi dužnaté plody nepatří:
a) nažka
b) peckovice
c) malvice
d) bobule
21/ Co je to meliorace:
a) kypření půdy
b) totéž co rekultivace
c) úprava vodního režimu v půdě
d) hnojení půdy
22/ Co mají společného listovka a drnovka?
a) jsou to hnojiva
b) jsou to rostliny
c) jsou to cizokrajné zeleniny
d) jsou to druhy zeminy
23/ K čemu se používají brány? Je to:
a) nářadí na sklizeň
b) nářadí pro orbu
c) nářadí pro urovnání a prokypření povrchu půdy
d) nářadí pro setí a sázení
24/ Celer se pěstuje ve třech formách, určí, která z možností není
správná:
a) hlávkový
b) řapíkatý
c) bulvový
d) listový
25/ Dobrou zeleninou, kterou pěstujeme pro vybělené puky je:
a) špenát
b) čekanka salátová
c) čínské zelí
d) květák
26/ Bílou nebo žlutou dužninu má:
a) meloun vodní
b) meloun cukrový
c) rajče
d) červená řepa salátová
27/ O jedné z těchto zelenin se říká, že je lékem na 98 nemocí, která
to je?
a) černý kořen
b) petržel
c) česnek
d) cuketa
28/ Která z těchto zelenin je jednoletá:
a) celer
b) okurka
c) křen
d) petržel
29/ Růže jablíčková je:
a) druh růže s velkými šípky
b) kříženec růže a jabloně
c) rtěnka s jablečnou vůní a chutí
d) škůdce růžokvětých rostlin, zejména jabloní
30/ Molice je:
a) samička mola jablečného
b) škůdce skleníkových a pokojových rostlin
c) nádoba na mouku zamezující znehodnocení molem moučným
d) škůdce způsobující "červivost" kořenů mrkve
31/ Vodnice je:
a) nádrž na zálivkovou vodu
b) krajový název pro leknín
c) brukvovitá zelenina
d) pojízdná nádrž na převoz vody nebo močůvky
32/ Potočnice je:
a) zahrada zavlažovaná protékajícím potokem
b) ryba vhodná pro zahradní vodní nádrže
c) méně známá zelenina pěstovaná ve vodě
d) léčivá rostlina rostoucí na březích vodních toků
33/ Nejdříve rozkvétá:
a) třešeň
b) tavolník
c) šeřík
d) kalina
34/ Nejvhodnější doba k řezu šeříku je:
a) podzim
b) jaro
c) jaro po odkvětu
d) v létě
35/ Mezi pokojové rostliny okrasné listem patří:
a) anturie
b) primulka
c) fikus
d) brambořík
36/ K hvězdicovitým rostlinám zařaď:
a) vlčí mák
b) pcháč oset
c) svlačec rolní
d) svlačec
37/ Mezi chráněné luční rostliny zařadíme:
a) pryskyřičníky
b) vstavače
c) jetele
d) lipnice
Výsledky národního kola soutěže Mladý zahrádkář 2008
Kategorie A |
|||||
Poř. | Jméno | ÚS | Testy | Poz. | Suma |
1. | Matějka Michal | Svitavy | 34 | 35 | 69 |
2. | Koberová Tereza | Chrudim | 34 | 34 | 68 |
3. | Kuzmiaková Michaela | Karviná | 34 | 30 | 64 |
4. - 5. | Buchtová Andrea | Blansko | 29 | 32 | 61 |
4. - 5. | Stošková Jana | Opava | 29 | 32 | 61 |
6. | Čejková Kristýna | Plzeň-město | 25 | 34 | 59 |
7. | Stuchlíková Šárka | Hradec Králová | 26 | 27 | 53 |
8. | Plšková Zuzana | Brno | 26 | 25 | 51 |
9. | Valentová Denisa | Karviná | 28 | 23 | 51 |
10. | Turek Petr | České Budějovice | 30 | 21 | 51 |
11. | Peřinová Kateřina | Břeclav | 25 | 25 | 50 |
12. | Hajžmanová Martina | Plzeň-jih | 26 | 24 | 50 |
13. | Runštuková Klára | Náchod | 27 | 21 | 48 |
14. - 15. | Kopecký Miloš | Ústí/Orlicí | 27 | 19 | 46 |
14. - 15. | Malá Barbora | Praha | 27 | 19 | 46 |
16. | Zunt Robert | Ostrava | 22 | 22 | 44 |
17. | Novotná Monika | Rychnov/Kněžnou | 24 | 20 | 44 |
18. - 19. | Kučabová Tereza | Cheb | 26 | 18 | 44 |
18. - 19. | Matoušková Aneta | Plzeň-sever | 26 | 18 | 44 |
20. | Vítková Kristýna | Nový Jičín | 23 | 19 | 42 |
21. | Špačková Lucie | Frýdek-Místek | 22 | 19 | 41 |
22. | Zbořilová Anna | Prostějov | 27 | 14 | 41 |
23. | Soukupová Monika | Kroměříž | 25 | 15 | 40 |
24. | Adámková Dominika | Jihlava | 27 | 13 | 40 |
25. | Fraňková Táňa | Třebíč | 22 | 16 | 38 |
26. | Smutná Sára | Kolín | 24 | 12 | 36 |
27. | Entrová Alžběta | Brno | 22 | 13 | 35 |
28. | Gajárek Lukáš | Hodonín | 18 | 16 | 34 |
29. - 30. | Brejcha Pavel | Klatovy | 21 | 13 | 34 |
29. - 30. | Rámiš René | Žďár/Sázavou | 21 | 13 | 34 |
31. | Koželuhová Klára | Uherské Hradiště | 22 | 12 | 34 |
32. | Horáková Kateřina | Přerov | 18 | 14 | 32 |
33. | Mervartová Klára | Stará Boleslav | 19 | 13 | 32 |
34. | Sýkorová Markéta | Frýdek-Místek | 15 | 15 | 30 |
35. | Faltisová Lucie | Kladno | 18 | 15 | 30 |
36. | Bouchalová Lucie | Přerov | 14 | 12 | 26 |
Kategorie B |
|||||
Poř. | Jméno | ÚS | Testy | Poz. | Suma |
1. | Šafářová Anna | Frýdek-Místek | 33 | 40 | 73 |
2. | Jílková Michaela | Kolín | 31 | 40 | 71 |
3. | Mravcová Soňa | Opava | 30 | 39 | 69 |
4. | Mrozková Agáta | Karviná | 31 | 36 | 67 |
5. | Zdráhala Radim | Kroměříž | 31 | 35 | 66 |
6. | Vacková Miluše | Rychnov/Kněžnou | 33 | 32 | 65 |
7. | Műller Michal | Prostějov | 27 | 36 | 63 |
8. | Netolická Veronika | Chrudim | 30 | 32 | 62 |
9. | Gregorová Jana | Plzeň-jih | 28 | 30 | 58 |
10. | Dokoupilová Nikola | Blansko | 25 | 32 | 57 |
11. | Musil Tomáš | Blansko | 26 | 30 | 56 |
12. | Voch Josef | Klatovy | 31 | 25 | 56 |
13. - 14. | Dlouhá Petra | Karlovy Vary | 26 | 24 | 50 |
13. - 14. | Mikundová Karolína | Nový Jičín | 36 | 24 | 50 |
15. | Dlabková Anna | Ústí/Orlicí | 27 | 23 | 50 |
16. | Vaníček Petr | Kolín | 24 | 25 | 49 |
17. | Peroutková Markéta | Plzeň-město | 24 | 24 | 48 |
18. | Hanková Magdalena | Tachov | 25 | 22 | 47 |
19. | Procházková Iveta | Svitavy | 21 | 25 | 46 |
20. | Vítková Lada | Žďár/Sázavou | 25 | 21 | 46 |
21. | Přibylová Lucie | Benešov | 26 | 19 | 45 |
22. | Šejbová Tereza | České Budějovice | 22 | 21 | 43 |
23. | Karafiat Petr | Hradec Králové | 23 | 20 | 43 |
24. | Jiříková Monika | Praha | 21 | 18 | 39 |
25. | Kotlínová Jitka | Kladno | 23 | 11 | 34 |
26. | Požárová Vendula | Třebíč | 18 | 15 | 33 |
27. | Taubrová Šárka | Plzeň-sever | 13 | 15 | 28 |
28. | Petráš Richard | Uher. Hradiště | 17 | 11 | 28 |
29. | Englmaierová Martina | Praha-východ | 15 | 12 | 27 |
30. | Klímová Zdeňka | Ostrava | 18 | 9 | 27 |
31. | Mikešová Lenka | Jihlava | 16 | 8 | 24 |
Odpovědi na uvedené soutěžní otázky
otázka | A | B | otázka | A | B |
1. | C | A | 19. | A | B |
2. | D | C | 20. | C | A |
3. | B | B | 21. | B | C |
4. | C | D | 22. | C | C |
5. | B | C | 23. | B | C |
6. | A | A | 24. | D | A |
7. | C | D | 25. | C | B |
8. | B | C | 26. | C | B |
9. | C | D | 27. | B | C |
10. | C | B | 28. | C | B |
11. | C | B | 29. | A | A |
12. | C | B | 30. | B | B |
13. | C | B | 31. | D | C |
14. | C | A | 32. | D | D |
15. | A | A | 33. | C | A |
16. | C | C | 34. | C | C |
17. | C | A | 35. | A | C |
18. | C | D | 36. | B | B |
37. | C | B |
Soutěž probíhá každoročně v základních organizacích, pokračuje na územních sdruženích ČZS a vrcholí národním kolem. Počet územních rad, které vysílají vítěze okresních kol soutěže do národního kola stále stoupá.
Od roku 2016 byla soutěž rozšířena o kategorii "Juniorů" - studentů středních škol, gymnázií a učilišť, ti ale postupují do celostátního kola na základě testu, který je zveřejňován na našich stránkách.
Naší snahou je vždy zapojit do jednotlivých soutěží co nejvíce dětí bez ohledu na to, zda jsou organizovány v kroužcích při základních organizacích, územních radách ČZS nebo v přírodovědných kroužcích při školách a stanicích mladých přírodovědců.
Cílem soutěže Mladý zahrádkář je podpořit zájem mládeže o přírodní vědy, botaniku, ochranu přírody a krajiny. Soutěž rozvíjí znalosti a dovednosti dětí v těchto oborech a propojuje nabyté znalosti v systému základního školství s praxí. Soutěž podporuje a rozvíjí nadání mladých talentů a napomáhá s volbou jejich dalšího studijního a odborného zaměření. Klade důraz na výchovně vzdělávací práci s talentovanou mládeží. Účastníci soutěže se s úspěchem zapojují i do dalších mimoškolních aktivit, řada z nich jsou i úspěšní řešitelé například biologických olympiád.
Závazná pravidla soutěže
Soutěž je pořádaná pro tři kategorie
- kategorie A – mladší žáci (4. - 6.tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
- kategorie B – starší žáci (7. - 9. tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
- kategorie C – žáci středních škol
Pro kategorie A a B je soutěž tříkolová:
- Základní kola probíhají na školách nebo v kroužcích Mladý zahrádkář v průběhu února a března.
- Okresní kola organizují územní sdružení ČZS, většinou smluvně v místních školách nebo jiných výchovných zařízeních (DDM aj.) spolupracujících s ČZS. Jsou pořádány koncem dubna nebo počátkem května.
- Celostátní kolo je organizováno Komisí mládeží při RR ČZS ve spolupráci s pracovníky Ústředí ČZS v Praze. Je pořádáno zpravidla ve druhé polovině června.
Pro kategorii C je soutěž dvoukolová:
- Základní a okresní kolo je nahrazeno on-line testem, který obsahuje vědomostní test se 40 otázkami s volbou odpovědí a poznávačku 40 rostlinných vzorků na webových stránkách ČZS. Test je žákům k dispozici během měsíce prosince a ledna.
- Celostátní kolo je společné pro všechny tři kategorie. Probíhá za osobní účasti všech žáků.
Celostátní kolo je vícedenní a koná se přímo pod dohledem Komise pro práci s mládeží při RR ČZS a Ústředí ČZS.
Pořádá se putovně po celém území ČR tak, aby se v rámci soutěže dal vytvořit zajímavý odborný program. K pořádání je zpravidla zvolena odborná škola se zemědělským nebo zahradnickým zaměřením. Na organizaci celostátního kola se podílí i pracovníci středních škol v místě konání a členové příslušného územního sdružení ČZS, a to přípravou především doprovodného programu zaměřeného na získávání nových znalostí a dovedností.
Vědomostní test
K hodnocení znalostí soutěžících se používá vědomostní test se 40 otázkami s nabídkou odpovědí, kdy jen jedna je správná. Na vypracování testu je maximálně jedna hodina.
Správná odpověď je hodnocena jedním bodem. Chybné odpovědi se neodečítají.
Pro kategorii C je on-line test připraven Komisí pro práci s mládeží při RR ČZS. Na tento test je časový limit jedna hodina a zahrnuje i poznávačku podle vložených obrázků.
Poznávačka
V rámci poznávačky je soutěžícím předloženo k určení 40 vzorků živých, suchých, případně obrázků nebo fotografií, rostlin, semen a plodů. U prvního a druhého kola je možné počet vzorků snížit na 20. Úkolem je uvést rodový název rostliny, případně i druhový nebo latinský.
Správná odpověď je ohodnocena jedním bodem. Za uvedení správného druhového nebo latinského názvu je přidělen doplňkový bod.
Poznávačka může být shodná pro všechny tři kategorie a je připravena pracovníky škol, kroužků nebo členy ÚS ČZS v místě konání.
Výsledné pořadí soutěžících
Na základě součtu dosažených bodů v testu a poznávačce je stanoveno výsledné pořadí soutěžících, kdy první má bodů nejvíce. V případě shodného počtu bodů je první soutěžící ten, který má v rámci shody více bodů v poznávačce a v případě další shody ten soutěžící, který má více doplňkových bodů.
Postup v soutěži
Ze základních kol do okresního kola může postoupit různý počet finalistů. O konkrétním počtu rozhodnou jednotlivá ÚS ČZS na základě zkušeností z minulých let. Důvodem je naplnění soutěže a zároveň omezení maximálního počtu soutěžících dané prostorovými a ekonomickými možnostmi s s respektováním pokynů hospodářsko finanční komise při RR ČZS.
Okresní kolo lze uskutečnit při minimálním počtu tří soutěžících v každé kategorii.
Z okresních kol postupují finalisté z prvního místa, případně náhradníci v každé kategorii podle následujícího umístění.
ÚS ČZS jejichž soutěžící se v kategorii A a B umístí v národním kole na některém z 1. - 3. míst, mohou v následujícím ročníku vyslat navíc ještě jednoho dalšího soutěžícího. Maximálně by tedy mohlo mít jedno územní sdružení v národním kole 4 soutěžící, kteří získali první a druhé místo v okresním kole aktuálního ročníku (případně náhradníci další v pořadí).
V kategorii C postupuje prvních dvacet nejúspěšnějších řešitelů on-line testu do národního kola.
Garant soutěže
Garantem odborné úrovně soutěže je Komise pro práci s mládeží při RR ČZS. Její členové mají dlouhodobě zkušenosti s prací s mládeží a někteří jsou aktivními či bývalými pedagogy.