Soutěž Mladý zahrádkář
Nejrozsáhlejší a historicky nejstarší vědomostní soutěž, která byla poprvé vyhlášena v roce 1977. Nejprve se uskutečnila na místní úrovni a v roce 1981 se pak poprvé sjela soutěžní družstva z 12 okresů na celostátní soutěži.
![]() |
Výsledky národního kola soutěže Mladý zahrádkář 2010
Kategorie A - mladší |
|||||
Poř. | Jméno | ÚS | Testy | Poz. | Suma |
1 | Mlčúchová Daniela | Karviná | 29 | 33 | 62 |
2 | Locker Tomáš | Rychnov n/Kněžnou | 27 | 27 | 54 |
3 | Kimák Šimon | Chrudim | 21 | 29 | 50 |
4 | Skřipčák Tony | Ostrava | 24 | 25 | 49 |
5 | Kučírek Marek | Kolín | 22 | 26 | 48 |
6 | Rudolf Jiří | Jihlava | 21 | 24 | 45 |
7 | Vavrušková Veronika | Karviná | 24 | 20 | 44 |
8 | Horáková Jřina | Hodonín | 20 | 23 | 43 |
9 | Štros Vojtěch | Praha-západ | 24 | 19 | 43 |
10 | Hrbata Martin | Prostějov | 26 | 17 | 43 |
11 | Brichcín Jiří | Plzeň-město | 22 | 20 | 42 |
12 | Brejchová Eva | Klatovy | 26 | 16 | 42 |
13 | Přibylová Anna | Blansko | 22 | 19 | 41 |
14 | Peřinová Eliška | Břeclav | 21 | 19 | 40 |
15 | Kopecká Anna | Ústí n/Orlicí | 23 | 15 | 38 |
16 | Kostková Marie | Pelhřimov | 19 | 17 | 36 |
17 | Šmolík Patrik | Plzeň-jih | 21 | 15 | 36 |
18 | Bendová Anežka | Plzeň | 22 | 13 | 35 |
19 | Šachta Ondřej | České Budějovice | 17 | 17 | 34 |
20 | Brucknerová Adéla | Karlovy Vary | 21 | 13 | 34 |
21 | Frecerová Veronika | Chrudim | 25 | 9 | 34 |
22 | Pešout Štěpán | Benešov | 20 | 13 | 33 |
23 | Blatecká Markéta | Opava | 21 | 12 | 33 |
24 | Galušková Tereza | Frýdek-Místek | 17 | 15 | 32 |
25 | Hub Michal | Nový Jičín | 21 | 11 | 32 |
26 | Kobylková Lucie | Kladno | 22 | 10 | 32 |
27 | Pavelcová Jana | Žďár nad Sázavou | 17 | 14 | 31 |
28 | Kroča Zdenek | Přerov | 23 | 8 | 31 |
29 | Císařová Martina | Cheb | 22 | 7 | 29 |
30 | Fuksová Kateřina | Kroměříž | 14 | 14 | 28 |
31 | Davidová Michaela | Náchod | 17 | 11 | 28 |
32 | Žváčková Monika | Svitavy | 17 | 9 | 26 |
33 | Chládková Dominika | Třebíč | 17 | 8 | 25 |
34 | Požár Martin | Jihlava | 20 | 5 | 25 |
35 | Košková Veronika | Tachov | 14 | 8 | 22 |
36 | Langmajerová Natálie | Praha-východ | 11 | 7 | 18 |
37 | Hejduk Pert | Přerov | 14 | 3 | 17 |
Kategorie B - starší |
|||||
Poř. | Jméno | ÚS | Test | Pozn. | Suma |
1. | Kovalová Hana | Frýdek - Místek | 28 | 38 | 66 |
2. | Tobišová Nicola | Rychnov n/Kněžnou | 24 | 33 | 57 |
3. | Hlisníkovská Anna | Frýdek - Místek | 27 | 30 | 57 |
4. | Mrózková Agáta | Karviná | 26 | 30 | 56 |
5. | Zahálková Lenka | Klatovy | 25 | 27 | 52 |
6 | Koberová Tereza | Chrudim | 26 | 25 | 51 |
7 | Kusý Dominik | Kroměříž | 27 | 24 | 51 |
8 | Stošová Jana | Opava | 23 | 26 | 49 |
9 | Hájková Veronika | Ústí n/Orlicí | 26 | 23 | 49 |
10 | Vlachová Eliška | Prostějov | 27 | 22 | 49 |
11 | Křečková Jitka | Svitavy | 25 | 22 | 47 |
12 | Peřinová Kateřina | Břeclav | 20 | 26 | 46 |
13 | Hajžmanová Martina | Plzeň-jih | 21 | 25 | 46 |
14 | Englmaierová Martina | Praha-východ | 22 | 24 | 46 |
15 | Hrubý František | Plzeň-město | 25 | 20 | 45 |
16 | Ryzí Adéla | Blansko | 19 | 25 | 44 |
17 | Makovička Radim | Pelhřimov | 21 | 22 | 43 |
18 | Dlouhá Petra | Karlovy Vary | 22 | 20 | 42 |
19 | Zont Robert | Ostrava | 17 | 24 | 41 |
20 | Dryk Josef | Sokolov | 19 | 22 | 41 |
21 | Pódová Karolína | Hodonín | 17 | 23 | 40 |
22 | Svobodová Petra | Náchod | 17 | 22 | 39 |
23 | Mrzena Tomáš | Kolín | 19 | 20 | 39 |
24 | Valentová Denisa | Karviná | 22 | 15 | 37 |
25 | Humpolíková Martina | Žďár nad Sázavou | 20 | 16 | 36 |
26 | Burdová Zuzana | České Budějovice | 21 | 15 | 36 |
27 | Vítková Kristýna | Nový Jičín | 16 | 18 | 34 |
28 | Matoušková Aneta | Plzeň-sever | 22 | 12 | 34 |
29 | Válek Filip | Benešov | 19 | 14 | 33 |
30 | Mašková Tereza | Praha-město | 15 | 17 | 32 |
31 | Mouka Patrik | Zlín | 19 | 13 | 32 |
32 | Mervart Václav | Rychnov nad Kněžnou | 16 | 14 | 30 |
33 | Koželuhová Klára | Uherské Hradiště | 18 | 12 | 30 |
34 | Fraňková Táňa | Třebíč | 18 | 11 | 29 |
35 | Černíková Petra | Cheb | 15 | 13 | 28 |
36 | Helebrantová Eliška | Kladno | 18 | 10 | 28 |
37 | Budek Michal | Tachov | 20 | 7 | 27 |
Soutěžní otázky
Kategorie A - mladší |
||||
1. | Sněženka a bledule rostou nejvíce: | |||
a/ | v jehličnatém lese | |||
b/ | na vysluněné stráni | |||
c/ | na vlhké louce | c | ||
2. | Jaký je význam včel pro ovocnářství: | |||
a/ | včely jsou hlavní opylovači | a | ||
b/ | zabijejí trubce, kteří naďobávají zralé ovoce | |||
c/ | vytvářejí vosk a med | |||
3. | Humus jsou: | |||
a/ | všechny živé organismy v půdě | |||
b/ | bakterie v půdě | |||
c/ | rozložené zbytky organismů | c | ||
4. | Složené listy má: | |||
a/ | jasan ztepilý | a | ||
b/ | javor klen | |||
c/ | topol osika | |||
5. | Významnou složkou zeleniny jsou vitamíny. Nejvíce vitamínu C má: | |||
a/ | miřík celer | |||
b/ | špenát zelený | |||
c/ | paprika | c | ||
6. | Která z uvedených rostlin vytváří stébla s kolínky? | |||
a/ | bojínek luční | a | ||
b/ | penízek rolní | |||
c/ | chrpa modrák | |||
7. | Mezi zvlášť jedovaté květiny patří: | |||
a/ | Řepčík královský | |||
b/ | Oměj šalamounek | b | ||
c/ | Astra čínská | |||
8. | Největší suchozemská bylina je. | |||
a/ | citroník | |||
b/ | kokosovník | |||
c/ | banánovník | c | ||
9. | Mezi kořenové zeleniny patří: | |||
a/ | majoránka zahradní | |||
b/ | kopr vonný | |||
c/ | saturejka zahradní | |||
d/ | mrkev karotka | d | ||
10. | Jedovatou zahradní rostlinou je: | |||
a/ | tařička | |||
b/ | náprstník | b | ||
c/ | hvozdík | |||
11. | Mulčování je : | |||
a/ | druh vegetativního rozmnožování rostlin | |||
b/ | kypření půdy okolo rostlin | |||
c/ | rozprostření organických látek po povrchu půdy | c | ||
d/ | zalévání rostlin | |||
12. | Stonek, na kterém vyrůstají listy se nazývá : | |||
a/ | stvol | |||
b/ | lodyha | b | ||
c/ | přízemní růžice | |||
d/ | lýková část cévních svazků | |||
13. | Čemeřice černá kvete: | |||
a/ | růžově | |||
b/ | fialově | |||
c/ | bíle | c | ||
14. | Co je to baklažán? | |||
a/ | lilek jedlý (velkoplodý) | a | ||
b/ | červenoslupkové brambory | |||
c/ | okrasná mandloň | |||
d/ | ovoce orientálního původu (kurma) | |||
15. | Českým žen-šenem je pro své účinky nazýván: | |||
a/ | česnek | |||
b/ | křen | b | ||
c/ | libeček | |||
16. | Vyber zákonem chráněnou rostlinu: | |||
a/ | bez hroznatý | |||
b/ | kandík psí zub | b | ||
c/ | pryšec drobný | |||
17. | Vyber řádek, ve kterém jsou vzácné a zákonem chráněné rostliny : | |||
a/ | prvosenka nejmenší, dřípatka horská | a | ||
b/ | lilek potměchuť,rulík zlomocný | |||
c/ | mateřídouška obecná | |||
d/ | jaterník podléška, orsej jarní | |||
18. | Při vniknutí chemického přípravku do oka: | |||
a/ | oko vysušíme kapesníkem | |||
b/ | oko proplachujeme čistou pitnou vodou 5-10 minut | b | ||
c/ | na oko přiložíme teplý obklad | |||
19. | Po požití jedovaté látky: | |||
a/ | vyvoláme zvracení a podáváme hodně tekutin | |||
b/ | podáváme po troškách vodu a vyhledáváme lékaře | b | ||
c/ | podáváme mléko nebo alkohol | |||
20. | Mezi peckoviny nepatří: | |||
a/ | mirabelka | |||
b/ | mišpule | b | ||
d/ | mandloň | |||
21. | Předností zákrsků je: | |||
a/ | časná plodnost | a | ||
b/ | dlouhověkost | |||
c/ | větší odolnost | |||
22. | Následkem vyvázání větve ovocného stromu do vodorovné polohy je: | |||
a/ | předčasné ukončení vegetace | |||
b/ | urychlení růstu větve | |||
c/ | zpomalení růstu a nasazování květných pupenů | c | ||
23. | Na zahrádce můžete také pěstovat houby. Zakroužkuj které to jsou: | |||
a/ | hlíva ústřičná | a | ||
b/ | kozák osikový | |||
c/ | bedla červenající | |||
24. | Mezi plodové zeleniny nepatří: | |||
a/ | meloun | |||
b/ | tykev | |||
c/ | vodnice (tuřín) | c | ||
25. | Výchovný řez ovocných dřevin provádíme: | |||
a/ | ve stáří | |||
b/ | v mládí | b | ||
c/ | v období plné plodnosti | |||
26. | Maliny jako původní lesní rostliny vyžadují půdu: | |||
a/ | silně zásaditou | |||
b/ | zásaditou | |||
c/ | mírně kyselou | c | ||
27. | Fragarin je speciální hnojivo : | |||
a/ | pro ovocné stromy | |||
b/ | pro jahody | b | ||
c/ | pro lilie | |||
28. | Černá ředkev je výborná a zdravá zelenina pro saláty. Nejvhodnější doba výsevu je : | |||
a/ | leden - březen | |||
b/ | duben - květen | |||
c/ | červen - červenec | c | ||
29. | Která z těchto bylin má květ modré barvy? | |||
a/ | zlatobýl obecný | |||
b/ | mydlice lékařská | |||
c/ | čekanka obecná | c | ||
d/ | lnice obecná | |||
30. | Na pergolu je vhodná: | |||
a/ | Kerie japonská | |||
b/ | Wistárie čínská | b | ||
c/ | Kana indická |
Kategorie B - starší |
||||
1. | Čemu se při pěstování zeleniny říká TRAŤ: | |||
a/ | sazební brázda | |||
b/ | hodnocení půdy z hlediska obsahu dusíku a organických látek | b | ||
c/ | střídání plodin na záhonu | |||
2. | Která rostlina má stvol? | |||
a/ | vlčí bob mnoholistý | |||
b/ | lipnice luční | |||
c/ | prvosenka janí | c | ||
3. | Zakroužkuj léčivou rostlinu: | |||
a/ | vlaštovičník větší | a | ||
b/ | bodlák obecný | |||
c/ | bršlice kozí noha | |||
4. | Vyber důvod, proč je půda ponechaná určitý čas jako úhor potom úrodnější. | |||
a/ | můžeme ji kultivovat | |||
b/ | obnoví se struktura a nahromadí humus | b | ||
c/ | zpřístupní se výdej živin rostlinám | |||
5. | Košťáloviny napadá nejčastěji: | |||
a/ | kořenomorka | |||
b/ | housenka běláska zelného | b | ||
c/ | drátovec | |||
6. | Co způsobuje u květáku tzv. vyslepování, tj. neschopnost založit normální růžici: | |||
a/ | nedostatek molybdenu, bóru | a | ||
b/ | nedostatek dusíku | |||
c/ | nedostatek hořčíku | |||
7. | Podzolové půdy mají proti hnědozemi: | |||
a/ | větší obsah humusu | |||
b/ | menší obsah humusu | |||
c/ | obsah humusu téměř nulový | c | ||
8. | Mezi luční trávy patří : | |||
a/ | chrastavec rolní | |||
b/ | řebříček obecný | |||
c/ | psárka luční | c | ||
9. | Hřížením se rozumí: | |||
a/ | zakládání uřezaných roubů do písku | |||
b/ | přihrnování kmene stromů zeminou | |||
c/ | množení dřevin výhony zapuštěnými do země | c | ||
10. | Vůně některých rostlin prokazatelně odpuzují běláska zelného - která je to například rostlina: | |||
a/ | brukev zelná | |||
b/ | blatouch obecný | |||
c/ | kopr | c | ||
d/ | mrkev | |||
11. | Nejkratší vegetační dobu z těchto zelenin má: | |||
a/ | paprika | |||
b/ | rajče | |||
c/ | řeřicha | c | ||
d/ | salát | |||
12. | V které části listů je nejvíce chloroplastů? | |||
a/ | v pokožce | |||
b/ | v žilkách | |||
c/ | v dužnině | c | ||
13. | Ladoňka patří mezi: | |||
a/ | letničky | |||
b/ | dvouletky | |||
c/ | cibuloviny | c | ||
14. | Africkou fialku běžně množíme: | |||
a/ | listovými řízky | a | ||
b/ | dělením trsu | |||
c/ | semenem | |||
15. | Které ovocné dřeviny můžeme množit odkopky? | |||
a/ | jabloně | |||
b/ | broskvoně | |||
c/ | švestky domácí | c | ||
16. | Vyber z rostlin léčivku: | |||
a/ | podběl obecný | a | ||
b/ | rmen barvířský | |||
c/ | ostřice jarní | |||
17. | Květenství okolík má: | |||
a/ | slunečnice roční | |||
b/ | jetel luční | |||
c/ | kopr vonný | c | ||
18. | Která z uvedených rostlin čerpá vodu s živinamu nejhlouběji ze země: | |||
a/ | okurka | |||
b/ | celer | |||
c/ | rajské jablíčko | |||
d/ | tolice vojtěška | d | ||
19. | Bonsai je název pro : | |||
a/ | uměle upravované miniaturní formy dřevin | a | ||
b/ | japonský způsob aranžování | |||
c/ | tropickou masožravou rostlinu | |||
20. | Jako pereny označujeme : | |||
a/ | letničky | |||
b/ | trvalky | b | ||
c/ | jehličnany | |||
21. | Pikýrováním se nazývá : | |||
a/ | protrhávání vysetých rostlin | |||
b/ | opakované přesazení rostlin | b | ||
c/ | provzdušňování půdy | |||
22. | Jesliže půdní vzorek po přelití octem šumí : | |||
a/ | neobsahuje půda vápník | |||
b/ | obsahuje půda vápník | b | ||
c/ | půda obsahuje hořčík | |||
23. | Při vniknutí chemického přípravku do oka: | |||
a/ | oko vysušíme kapesníkem | |||
b/ | oko proplachujeme čistou pitnou vodou 5-10 minut | b | ||
c/ | na oko přiložíme teplý obklad | |||
24. | Po požití jedovaté látky: | |||
a/ | vyvoláme zvracení a podáváme hodně tekutin | |||
b/ | podáváme po troškách vodu a vyhledáme lékaře | b | ||
c/ | podáváme mléko nebo alkohol | |||
25. | Kořínky u sadby póru při sázení: | |||
a/ | ustříhneme | |||
b/ | zkrátíme o 1/3 | b | ||
c/ | namočíme | |||
26. | Nejvhodnější doba k řezu šeříku je: | |||
a/ | podzim | |||
b/ | jaro | |||
c/ | jaro - po odkvětu | c | ||
27. | Močovinu řadíme do hnojiv: | |||
a/ | fosforečných | |||
b/ | draselných | |||
c/ | dusíkatých | c | ||
28. | Které z následujících hnojiv je vícesložkové? | |||
a/ | draselná sůl | |||
b/ | kainit | |||
c/ | vápno | |||
d/ | cererit | d | ||
29. | Plod vrby jívy nazýváme: | |||
a/ | tobolka | a | ||
b/ | lusk | |||
c/ | nažka | |||
30. | Nejnebezpečnější (karanténní) chorobou jádrovin je : | |||
a/ | strupovitost | |||
b/ | spála růžokvětých rostlin | b | ||
c/ | americké padlí | |||
d/ | moniliová hniloba |
Poznávačka obsahovala následující vzorky
Číslo | Český název | Latinský název |
1 | Ostálka lepá - semena | Zinnina elegans |
2 | Ředkev setá - semena | Raphanus sativa var. niger |
3 | Tykev obecná - semena | Cucurbita pepo |
4 | Cibule kuchyňská - semena | Allium cepa |
5 | Slunečnice roční - semena | Helianthus annuum |
6 | Hrách setý - sazenice | Pisum sativum |
7 | Celer bulvový - sazenice | Apium graveolens var.rapaceum |
8 | Pivoňka čínská | Paeonia chinensis |
9 | Srdcovka nádherná | Dicentra spectabilis |
10 | Orlíček | Aquilegia hybrida |
11 | Prvosenka bezlodyžná | Primula vulgaris |
12 | Jahodník zahradní | Fragaria hortensis |
13 | Moruše bílá | Morus alba |
14 | Zimolez kamčatský | Lonicera kamchatica |
15 | Ostružiník | Rubus fruticosus |
16 | Ptačí zob obecný | Ligustrum vulgare |
17 | Šácholan Soulangeův, magnólie | Magnolia soulangeana |
18 | Růže | Rosa sp. |
19 | Pěnišník | Rododendron hybridum |
20 | Jilm vaz | Ulmus laevis |
21 | Cedr libanonský | Cedrus libani |
22 | Kostival lékařský | Symphytum officinale |
23 | Dobromysl obecná | Origanum vulgare |
24 | Rakytník rešetlákový | Hippophaë rhamnoides |
25 | Lipnice roční | Poa annua |
26 | Křídlatka sachalinská | Reynoutria sachalinensis |
27 | Svízel přítula | Galium aparine |
28 | Dračinec | Dracaena marginata |
29 | Brambořík | Cyclamen persicum |
30 | Podénka | Tradescantia fluminensis |
31 | Hledík větší | Antirrhinum majus |
32 | Nevadlec hřebenitý | Celosia argentea var. cristata |
33 | Lichořeřišnice větší | Tropaeolum majus |
34 | Choroba: kadeřavost broskvoní | Taphrina deformans |
35 | Škůdce: mšice jabloňová | Aphidula pomi |
36 | Pryšec, vánoční hvězda | Euphorbia pulcherrima |
37 | Hrušeň | Pyrus sp. |
38 | Gumovník, fíkus | Ficus benjamina |
39 | Réva vinná | Vitis sp. |
40 | Meduňka lékařská | Melissa officinalis |
NÁRODNÍ KOLO
2010 - XXIII. ročník
POZVÁNKA
a přihláška
Praha 8.4.2010
Všem Územním sdružením ČZS
pro vítěze okresních kol na národní kolo soutěže Mladý zahrádkář, které se koná ve dnech 11. až 13. června 2010 ve Střední škole hotelové a služeb, Na Lindovce 1463 v Kroměříži
Program:
11. 6. 2010 (pátek)
14.00 - 18.00 hod. příjezd účastníků, od 14 hod. ubytování, večeře
(balíček)
19.00 hod. slavnostní zahájení v multimediální místnosti v budově školy
20.00 hod. kulturní program
12.6.2010 (sobota)
7.00 - 8.00 hod. snídaně v jídelně školy
8.00 hod. shromáždění všech soutěžících v multimediální místnosti,
organizační záležitosti, zahájení soutěže
8.15 - 11.30 hod. soutěž
12.00 - 13.00 oběd
13.00 hod. kulturní program
večeře - časově bude upřesněno při prezenci
vyhodnocení soutěže - časově upřesněno při prezenci
13.6.2010 (neděle)
6.00 - 8.00 snídaně
8.30 -12.00 individuální prohlídka města
13.00 hod odjezd domů
Na základě doporučení komise pro práci s mládeží RR ČZS schválilo
představenstvo, aby ÚS, jejichž soutěžící se v národním kole umístili na
prvních třech místech, vysílali následující rok do národního kola MZ 2
soutěžící v příslušné kategorii, ve které se umístili na vítězných místech.
Pro rok 2010 se jedná o ÚS:
Kategorie A: Chrudim, Karviná
Kategorie B: Frýdek-Místek, Karviná, Rychnov n/Kněžnou
Současně připomínáme, že pro pořádání okresních kol soutěže Mladý zahrádkář lze náklady na soutěž hradit z dotace MZe na rok 2010, kromě nákladů na stravování a občerstvení
Adresa školy, kde se soutěž pořádá:
Střední škola hotelová a služeb Kroměříž, Na Lindovce 1463, 767 27
Kroměříž
S přátelským pozdravem
Doc. Josef Ernest
ředitel ústředí ČZS, o.s.
Soutěž probíhá každoročně v základních organizacích, pokračuje na územních sdruženích ČZS a vrcholí národním kolem. Počet územních rad, které vysílají vítěze okresních kol soutěže do národního kola stále stoupá.
Od roku 2016 byla soutěž rozšířena o kategorii "Juniorů" - studentů středních škol, gymnázií a učilišť, ti ale postupují do celostátního kola na základě testu, který je zveřejňován na našich stránkách.
Naší snahou je vždy zapojit do jednotlivých soutěží co nejvíce dětí bez ohledu na to, zda jsou organizovány v kroužcích při základních organizacích, územních radách ČZS nebo v přírodovědných kroužcích při školách a stanicích mladých přírodovědců.
Cílem soutěže Mladý zahrádkář je podpořit zájem mládeže o přírodní vědy, botaniku, ochranu přírody a krajiny. Soutěž rozvíjí znalosti a dovednosti dětí v těchto oborech a propojuje nabyté znalosti v systému základního školství s praxí. Soutěž podporuje a rozvíjí nadání mladých talentů a napomáhá s volbou jejich dalšího studijního a odborného zaměření. Klade důraz na výchovně vzdělávací práci s talentovanou mládeží. Účastníci soutěže se s úspěchem zapojují i do dalších mimoškolních aktivit, řada z nich jsou i úspěšní řešitelé například biologických olympiád.
Závazná pravidla soutěže
Soutěž je pořádaná pro tři kategorie
- kategorie A – mladší žáci (4. - 6.tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
- kategorie B – starší žáci (7. - 9. tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
- kategorie C – žáci středních škol
Pro kategorie A a B je soutěž tříkolová:
- Základní kola probíhají na školách nebo v kroužcích Mladý zahrádkář v průběhu února a března.
- Okresní kola organizují územní sdružení ČZS, většinou smluvně v místních školách nebo jiných výchovných zařízeních (DDM aj.) spolupracujících s ČZS. Jsou pořádány koncem dubna nebo počátkem května.
- Celostátní kolo je organizováno Komisí mládeží při RR ČZS ve spolupráci s pracovníky Ústředí ČZS v Praze. Je pořádáno zpravidla ve druhé polovině června.
Pro kategorii C je soutěž dvoukolová:
- Základní a okresní kolo je nahrazeno on-line testem, který obsahuje vědomostní test se 40 otázkami s volbou odpovědí a poznávačku 40 rostlinných vzorků na webových stránkách ČZS. Test je žákům k dispozici během měsíce prosince a ledna.
- Celostátní kolo je společné pro všechny tři kategorie. Probíhá za osobní účasti všech žáků.
Celostátní kolo je vícedenní a koná se přímo pod dohledem Komise pro práci s mládeží při RR ČZS a Ústředí ČZS.
Pořádá se putovně po celém území ČR tak, aby se v rámci soutěže dal vytvořit zajímavý odborný program. K pořádání je zpravidla zvolena odborná škola se zemědělským nebo zahradnickým zaměřením. Na organizaci celostátního kola se podílí i pracovníci středních škol v místě konání a členové příslušného územního sdružení ČZS, a to přípravou především doprovodného programu zaměřeného na získávání nových znalostí a dovedností.
Vědomostní test
K hodnocení znalostí soutěžících se používá vědomostní test se 40 otázkami s nabídkou odpovědí, kdy jen jedna je správná. Na vypracování testu je maximálně jedna hodina.
Správná odpověď je hodnocena jedním bodem. Chybné odpovědi se neodečítají.
Pro kategorii C je on-line test připraven Komisí pro práci s mládeží při RR ČZS. Na tento test je časový limit jedna hodina a zahrnuje i poznávačku podle vložených obrázků.
Poznávačka
V rámci poznávačky je soutěžícím předloženo k určení 40 vzorků živých, suchých, případně obrázků nebo fotografií, rostlin, semen a plodů. U prvního a druhého kola je možné počet vzorků snížit na 20. Úkolem je uvést rodový název rostliny, případně i druhový nebo latinský.
Správná odpověď je ohodnocena jedním bodem. Za uvedení správného druhového nebo latinského názvu je přidělen doplňkový bod.
Poznávačka může být shodná pro všechny tři kategorie a je připravena pracovníky škol, kroužků nebo členy ÚS ČZS v místě konání.
Výsledné pořadí soutěžících
Na základě součtu dosažených bodů v testu a poznávačce je stanoveno výsledné pořadí soutěžících, kdy první má bodů nejvíce. V případě shodného počtu bodů je první soutěžící ten, který má v rámci shody více bodů v poznávačce a v případě další shody ten soutěžící, který má více doplňkových bodů.
Postup v soutěži
Ze základních kol do okresního kola může postoupit různý počet finalistů. O konkrétním počtu rozhodnou jednotlivá ÚS ČZS na základě zkušeností z minulých let. Důvodem je naplnění soutěže a zároveň omezení maximálního počtu soutěžících dané prostorovými a ekonomickými možnostmi s s respektováním pokynů hospodářsko finanční komise při RR ČZS.
Okresní kolo lze uskutečnit při minimálním počtu tří soutěžících v každé kategorii.
Z okresních kol postupují finalisté z prvního místa, případně náhradníci v každé kategorii podle následujícího umístění.
ÚS ČZS jejichž soutěžící se v kategorii A a B umístí v národním kole na některém z 1. - 3. míst, mohou v následujícím ročníku vyslat navíc ještě jednoho dalšího soutěžícího. Maximálně by tedy mohlo mít jedno územní sdružení v národním kole 4 soutěžící, kteří získali první a druhé místo v okresním kole aktuálního ročníku (případně náhradníci další v pořadí).
V kategorii C postupuje prvních dvacet nejúspěšnějších řešitelů on-line testu do národního kola.
Garant soutěže
Garantem odborné úrovně soutěže je Komise pro práci s mládeží při RR ČZS. Její členové mají dlouhodobě zkušenosti s prací s mládeží a někteří jsou aktivními či bývalými pedagogy.