Soutěž Mladý zahrádkář

Nejrozsáhlejší a historicky nejstarší vědomostní soutěž, která byla poprvé vyhlášena v roce 1977. Nejprve se uskutečnila na místní úrovni a v roce 1981 se pak poprvé sjela soutěžní družstva z 12 okresů na celostátní soutěži. 

Soutěž se řídí závazným postupem a pravidly, která jsou zveřejněna na konci této strany.
 

předchozí následující
Mladý zahrádkář 2010 - XXIII. ročník

Obr: 9

Výsledky národního kola soutěže Mladý zahrádkář 2010

Kategorie A - mladší

Poř. Jméno ÚS Testy Poz. Suma
1 Mlčúchová Daniela Karviná 29 33 62
2 Locker Tomáš Rychnov n/Kněžnou 27 27 54
3 Kimák Šimon Chrudim 21 29 50
4 Skřipčák Tony Ostrava 24 25 49
5 Kučírek Marek Kolín 22 26 48
6 Rudolf Jiří Jihlava 21 24 45
7 Vavrušková Veronika Karviná 24 20 44
8 Horáková Jřina Hodonín 20 23 43
9 Štros Vojtěch Praha-západ 24 19 43
10 Hrbata Martin Prostějov 26 17 43
11 Brichcín Jiří Plzeň-město 22 20 42
12 Brejchová Eva Klatovy 26 16 42
13 Přibylová Anna Blansko 22 19 41
14 Peřinová Eliška Břeclav 21 19 40
15 Kopecká Anna Ústí n/Orlicí 23 15 38
16 Kostková Marie Pelhřimov 19 17 36
17 Šmolík Patrik Plzeň-jih 21 15 36
18 Bendová Anežka Plzeň 22 13 35
19 Šachta Ondřej České Budějovice 17 17 34
20 Brucknerová Adéla Karlovy Vary 21 13 34
21 Frecerová Veronika Chrudim 25 9 34
22 Pešout Štěpán Benešov 20 13 33
23 Blatecká Markéta Opava 21 12 33
24 Galušková Tereza Frýdek-Místek 17 15 32
25 Hub Michal Nový Jičín 21 11 32
26 Kobylková Lucie Kladno 22 10 32
27 Pavelcová Jana Žďár nad Sázavou 17 14 31
28 Kroča Zdenek Přerov 23 8 31
29 Císařová Martina Cheb 22 7 29
30 Fuksová Kateřina Kroměříž 14 14 28
31 Davidová Michaela Náchod 17 11 28
32 Žváčková Monika Svitavy 17 9 26
33 Chládková Dominika Třebíč 17 8 25
34 Požár Martin Jihlava 20 5 25
35 Košková Veronika Tachov 14 8 22
36 Langmajerová Natálie Praha-východ 11 7 18
37 Hejduk Pert Přerov 14 3 17

 

Kategorie B - starší

Poř. Jméno ÚS Test Pozn. Suma
1. Kovalová Hana Frýdek - Místek 28 38 66
2. Tobišová Nicola Rychnov n/Kněžnou 24 33 57
3. Hlisníkovská Anna Frýdek - Místek 27 30 57
4. Mrózková Agáta Karviná 26 30 56
5. Zahálková Lenka Klatovy 25 27 52
6 Koberová Tereza Chrudim 26 25 51
7 Kusý Dominik Kroměříž 27 24 51
8 Stošová Jana Opava 23 26 49
9 Hájková Veronika Ústí n/Orlicí 26 23 49
10 Vlachová Eliška Prostějov 27 22 49
11 Křečková Jitka Svitavy 25 22 47
12 Peřinová Kateřina Břeclav 20 26 46
13 Hajžmanová Martina Plzeň-jih 21 25 46
14 Englmaierová Martina Praha-východ 22 24 46
15 Hrubý František Plzeň-město 25 20 45
16 Ryzí Adéla Blansko 19 25 44
17 Makovička Radim Pelhřimov 21 22 43
18 Dlouhá Petra Karlovy Vary 22 20 42
19 Zont Robert Ostrava 17 24 41
20 Dryk Josef Sokolov 19 22 41
21 Pódová Karolína Hodonín 17 23 40
22 Svobodová Petra Náchod 17 22 39
23 Mrzena Tomáš Kolín 19 20 39
24 Valentová Denisa Karviná 22 15 37
25 Humpolíková Martina Žďár nad Sázavou 20 16 36
26 Burdová Zuzana České Budějovice 21 15 36
27 Vítková Kristýna Nový Jičín 16 18 34
28 Matoušková Aneta Plzeň-sever 22 12 34
29 Válek Filip Benešov 19 14 33
30 Mašková Tereza Praha-město 15 17 32
31 Mouka Patrik Zlín 19 13 32
32 Mervart Václav Rychnov nad Kněžnou 16 14 30
33 Koželuhová Klára Uherské Hradiště 18 12 30
34 Fraňková Táňa Třebíč 18 11 29
35 Černíková Petra Cheb 15 13 28
36 Helebrantová Eliška Kladno 18 10 28
37 Budek Michal Tachov 20 7 27

Soutěžní otázky


Kategorie A - mladší

1. Sněženka a bledule rostou nejvíce:
  a/ v jehličnatém lese
b/ na vysluněné stráni
c/ na vlhké louce c
2. Jaký je význam včel pro ovocnářství:
  a/ včely jsou hlavní opylovači a
b/ zabijejí trubce, kteří naďobávají zralé ovoce
c/ vytvářejí vosk a med
3. Humus jsou:
  a/ všechny živé organismy v půdě
b/ bakterie v půdě
c/ rozložené zbytky organismů c
4. Složené listy má:
  a/ jasan ztepilý a
b/ javor klen
c/ topol osika
5. Významnou složkou zeleniny jsou vitamíny. Nejvíce vitamínu C má:
  a/ miřík celer
b/ špenát zelený
c/ paprika c
6. Která z uvedených rostlin vytváří stébla s kolínky?
  a/ bojínek luční a
b/ penízek rolní
c/ chrpa modrák
7. Mezi zvlášť jedovaté květiny patří:
  a/ Řepčík královský
b/ Oměj šalamounek b
c/ Astra čínská
8. Největší suchozemská bylina je.
  a/ citroník
b/ kokosovník
c/ banánovník c
9. Mezi kořenové zeleniny patří:
  a/ majoránka zahradní
b/ kopr vonný
c/ saturejka zahradní
d/ mrkev karotka d
10. Jedovatou zahradní rostlinou je:
  a/ tařička
b/ náprstník b
c/ hvozdík
11. Mulčování je :  
  a/ druh vegetativního rozmnožování rostlin
b/ kypření půdy okolo rostlin
c/ rozprostření organických látek po povrchu půdy c
d/ zalévání rostlin
12. Stonek, na kterém vyrůstají listy se nazývá :
  a/ stvol
b/ lodyha b
c/ přízemní růžice
d/ lýková část cévních svazků
13. Čemeřice černá kvete:
  a/ růžově
b/ fialově
c/ bíle c
14. Co je to baklažán?
  a/ lilek jedlý (velkoplodý) a
b/ červenoslupkové brambory
c/ okrasná mandloň
d/ ovoce orientálního původu (kurma)
15. Českým žen-šenem je pro své účinky nazýván:
  a/ česnek
b/ křen b
c/ libeček
16. Vyber zákonem chráněnou rostlinu:
  a/ bez hroznatý
b/ kandík psí zub b
c/ pryšec drobný
17. Vyber řádek, ve kterém jsou vzácné a zákonem chráněné rostliny :
  a/ prvosenka nejmenší, dřípatka horská a
b/ lilek potměchuť,rulík zlomocný
c/ mateřídouška obecná
d/ jaterník podléška, orsej jarní
18. Při vniknutí chemického přípravku do oka:
  a/ oko vysušíme kapesníkem
b/ oko proplachujeme čistou pitnou vodou 5-10 minut b
c/ na oko přiložíme teplý obklad
19. Po požití jedovaté látky:
  a/ vyvoláme zvracení a podáváme hodně tekutin
b/ podáváme po troškách vodu a vyhledáváme lékaře b
c/ podáváme mléko nebo alkohol
20. Mezi peckoviny nepatří:
  a/ mirabelka
b/ mišpule b
d/ mandloň
21. Předností zákrsků je:
  a/ časná plodnost a
b/ dlouhověkost
c/ větší odolnost
22. Následkem vyvázání větve ovocného stromu do vodorovné polohy je:
  a/ předčasné ukončení vegetace
b/ urychlení růstu větve
c/ zpomalení růstu a nasazování květných pupenů c
23. Na zahrádce můžete také pěstovat houby. Zakroužkuj které to jsou:
  a/ hlíva ústřičná a
b/ kozák osikový
c/ bedla červenající
24. Mezi plodové zeleniny nepatří:
  a/ meloun
b/ tykev
c/ vodnice (tuřín) c
25. Výchovný řez ovocných dřevin provádíme:
  a/ ve stáří
b/ v mládí b
c/ v období plné plodnosti
26. Maliny jako původní lesní rostliny vyžadují půdu:
  a/ silně zásaditou
b/ zásaditou
c/ mírně kyselou c
27. Fragarin je speciální hnojivo :
  a/ pro ovocné stromy
b/ pro jahody b
c/ pro lilie
28. Černá ředkev je výborná a zdravá zelenina pro saláty. Nejvhodnější doba výsevu je :
  a/ leden - březen
b/ duben - květen
c/ červen - červenec c
29. Která z těchto bylin má květ modré barvy?
  a/ zlatobýl obecný
b/ mydlice lékařská
c/ čekanka obecná c
d/ lnice obecná
30. Na pergolu je vhodná:
  a/ Kerie japonská
b/ Wistárie čínská b
c/ Kana indická

 

Kategorie B - starší

1. Čemu se při pěstování zeleniny říká TRAŤ:
  a/ sazební brázda
b/ hodnocení půdy z hlediska obsahu dusíku a organických látek b
c/ střídání plodin na záhonu
2. Která rostlina má stvol?
  a/ vlčí bob mnoholistý
b/ lipnice luční
c/ prvosenka janí c
3. Zakroužkuj léčivou rostlinu:
  a/ vlaštovičník větší a
b/ bodlák obecný
c/ bršlice kozí noha
4. Vyber důvod, proč je půda ponechaná určitý čas jako úhor potom úrodnější.
  a/ můžeme ji kultivovat
b/ obnoví se struktura a nahromadí humus b
c/ zpřístupní se výdej živin rostlinám
5. Košťáloviny napadá nejčastěji:
  a/ kořenomorka
b/ housenka běláska zelného b
c/ drátovec
6. Co způsobuje u květáku tzv. vyslepování, tj. neschopnost založit normální růžici:
  a/ nedostatek molybdenu, bóru a
b/ nedostatek dusíku
c/ nedostatek hořčíku
7. Podzolové půdy mají proti hnědozemi:
  a/ větší obsah humusu
b/ menší obsah humusu
c/ obsah humusu téměř nulový c
8. Mezi luční trávy patří :
  a/ chrastavec rolní
b/ řebříček obecný
c/ psárka luční c
9. Hřížením se rozumí:
  a/ zakládání uřezaných roubů do písku
b/ přihrnování kmene stromů zeminou
c/ množení dřevin výhony zapuštěnými do země c
10. Vůně některých rostlin prokazatelně odpuzují běláska zelného - která je to například rostlina:
  a/ brukev zelná
b/ blatouch obecný
c/ kopr c
d/ mrkev
11. Nejkratší vegetační dobu z těchto zelenin má:
  a/ paprika
b/ rajče
c/ řeřicha c
d/ salát
12. V které části listů je nejvíce chloroplastů?
  a/ v pokožce
b/ v žilkách
c/ v dužnině c
13. Ladoňka patří mezi:
  a/ letničky
b/ dvouletky
c/ cibuloviny c
14. Africkou fialku běžně množíme:
  a/ listovými řízky a
b/ dělením trsu
c/ semenem
15. Které ovocné dřeviny můžeme množit odkopky?
  a/ jabloně
b/ broskvoně
c/ švestky domácí c
16. Vyber z rostlin léčivku:
  a/ podběl obecný a
b/ rmen barvířský
c/ ostřice jarní
17. Květenství okolík má:
  a/ slunečnice roční
b/ jetel luční
c/ kopr vonný c
18. Která z uvedených rostlin čerpá vodu s živinamu nejhlouběji ze země:
  a/ okurka
b/ celer
c/ rajské jablíčko
d/ tolice vojtěška d
19. Bonsai je název pro :
  a/ uměle upravované miniaturní formy dřevin a
b/ japonský způsob aranžování
c/ tropickou masožravou rostlinu
20. Jako pereny označujeme :
  a/ letničky
b/ trvalky b
c/ jehličnany
21. Pikýrováním se nazývá :
  a/ protrhávání vysetých rostlin
b/ opakované přesazení rostlin b
c/ provzdušňování půdy
22. Jesliže půdní vzorek po přelití octem šumí :
  a/ neobsahuje půda vápník
b/ obsahuje půda vápník b
c/ půda obsahuje hořčík
23. Při vniknutí chemického přípravku do oka:
  a/ oko vysušíme kapesníkem
b/ oko proplachujeme čistou pitnou vodou 5-10 minut b
c/ na oko přiložíme teplý obklad
24. Po požití jedovaté látky:
  a/ vyvoláme zvracení a podáváme hodně tekutin
b/ podáváme po troškách vodu a vyhledáme lékaře b
c/ podáváme mléko nebo alkohol
25. Kořínky u sadby póru při sázení:
  a/ ustříhneme
b/ zkrátíme o 1/3 b
c/ namočíme
26. Nejvhodnější doba k řezu šeříku je:
  a/ podzim
b/ jaro
c/ jaro - po odkvětu c
27. Močovinu řadíme do hnojiv:
  a/ fosforečných
b/ draselných
c/ dusíkatých c
28. Které z následujících hnojiv je vícesložkové?
  a/ draselná sůl
b/ kainit
c/ vápno
d/ cererit d
29. Plod vrby jívy nazýváme:
  a/ tobolka a
b/ lusk
c/ nažka
30. Nejnebezpečnější (karanténní) chorobou jádrovin je :
  a/ strupovitost
b/ spála růžokvětých rostlin b
c/ americké padlí
d/ moniliová hniloba

 

Poznávačka obsahovala následující vzorky


Číslo Český název Latinský název
1 Ostálka lepá - semena Zinnina elegans
2 Ředkev setá - semena Raphanus sativa var. niger
3 Tykev obecná - semena Cucurbita pepo
4 Cibule kuchyňská - semena Allium cepa
5 Slunečnice roční - semena Helianthus annuum
6 Hrách setý - sazenice Pisum sativum
7 Celer bulvový - sazenice Apium graveolens var.rapaceum
8 Pivoňka čínská Paeonia chinensis
9 Srdcovka nádherná Dicentra spectabilis
10 Orlíček Aquilegia hybrida
11 Prvosenka bezlodyžná Primula vulgaris
12 Jahodník zahradní Fragaria hortensis
13 Moruše bílá Morus alba
14 Zimolez kamčatský Lonicera kamchatica
15 Ostružiník Rubus fruticosus
16 Ptačí zob obecný Ligustrum vulgare
17 Šácholan Soulangeův, magnólie Magnolia soulangeana
18 Růže Rosa sp.
19 Pěnišník Rododendron hybridum
20 Jilm vaz Ulmus laevis
21 Cedr libanonský Cedrus libani
22 Kostival lékařský Symphytum officinale
23 Dobromysl obecná Origanum vulgare
24 Rakytník rešetlákový Hippophaë rhamnoides
25 Lipnice roční Poa annua
26 Křídlatka sachalinská Reynoutria sachalinensis
27 Svízel přítula Galium aparine
28 Dračinec Dracaena marginata
29 Brambořík Cyclamen persicum
30 Podénka Tradescantia fluminensis
31 Hledík větší Antirrhinum majus
32 Nevadlec hřebenitý Celosia argentea var. cristata
33 Lichořeřišnice větší Tropaeolum majus
34 Choroba: kadeřavost broskvoní Taphrina deformans
35 Škůdce: mšice jabloňová Aphidula pomi
36 Pryšec, vánoční hvězda Euphorbia pulcherrima
37 Hrušeň Pyrus sp.
38 Gumovník, fíkus Ficus benjamina
39 Réva vinná Vitis sp.
40 Meduňka lékařská Melissa officinalis

 


NÁRODNÍ KOLO
2010 - XXIII. ročník

POZVÁNKA
a přihláška

Praha 8.4.2010

Všem Územním sdružením ČZS

pro vítěze okresních kol na národní kolo soutěže Mladý zahrádkář, které se koná ve dnech 11. až 13. června 2010 ve Střední škole hotelové a služeb, Na Lindovce 1463 v Kroměříži

Program:

11. 6. 2010 (pátek)
14.00 - 18.00 hod. příjezd účastníků, od 14 hod. ubytování, večeře (balíček)
19.00 hod. slavnostní zahájení v multimediální místnosti v budově školy
20.00 hod. kulturní program

12.6.2010 (sobota)
7.00 - 8.00 hod. snídaně v jídelně školy
8.00 hod. shromáždění všech soutěžících v multimediální místnosti, organizační záležitosti, zahájení soutěže

8.15 - 11.30 hod. soutěž
12.00 - 13.00 oběd
13.00 hod. kulturní program

večeře - časově bude upřesněno při prezenci
vyhodnocení soutěže - časově upřesněno při prezenci

13.6.2010 (neděle)
6.00 - 8.00 snídaně
8.30 -12.00 individuální prohlídka města
13.00 hod odjezd domů

Na základě doporučení komise pro práci s mládeží RR ČZS schválilo představenstvo, aby ÚS, jejichž soutěžící se v národním kole umístili na prvních třech místech, vysílali následující rok do národního kola MZ 2 soutěžící v příslušné kategorii, ve které se umístili na vítězných místech. Pro rok 2010 se jedná o ÚS:
Kategorie A: Chrudim, Karviná
Kategorie B: Frýdek-Místek, Karviná, Rychnov n/Kněžnou

Současně připomínáme, že pro pořádání okresních kol soutěže Mladý zahrádkář lze náklady na soutěž hradit z dotace MZe na rok 2010, kromě nákladů na stravování a občerstvení

Adresa školy, kde se soutěž pořádá:
Střední škola hotelová a služeb Kroměříž, Na Lindovce 1463, 767 27 Kroměříž

S přátelským pozdravem

Doc. Josef Ernest
                                ředitel ústředí ČZS, o.s.

zpět

Soutěž probíhá každoročně v základních organizacích, pokračuje na územních sdruženích ČZS a vrcholí národním kolem. Počet územních rad, které vysílají vítěze okresních kol soutěže do národního kola stále stoupá.

Od roku 2016 byla soutěž rozšířena o kategorii "Juniorů" - studentů středních škol, gymnázií a učilišť, ti ale postupují do celostátního kola na základě testu, který je zveřejňován na našich stránkách.

Naší snahou je vždy zapojit do jednotlivých soutěží co nejvíce dětí bez ohledu na to, zda jsou organizovány v kroužcích při základních organizacích, územních radách ČZS nebo v přírodovědných kroužcích při školách a stanicích mladých přírodovědců.

Cílem soutěže Mladý zahrádkář je podpořit zájem mládeže o přírodní vědy, botaniku, ochranu přírody a krajiny. Soutěž rozvíjí znalosti a dovednosti dětí v těchto oborech a propojuje nabyté znalosti v systému základního školství s praxí. Soutěž podporuje a rozvíjí nadání mladých talentů a napomáhá s volbou jejich dalšího studijního a odborného zaměření. Klade důraz na výchovně vzdělávací práci s talentovanou mládeží. Účastníci soutěže se s úspěchem zapojují i do dalších mimoškolních aktivit, řada z nich jsou i úspěšní řešitelé například biologických olympiád.


Závazná pravidla soutěže


Soutěž je pořádaná pro tři kategorie

  1. kategorie A – mladší žáci (4. - 6.tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
  2. kategorie B – starší žáci (7. - 9. tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
  3. kategorie C – žáci středních škol


Pro kategorie A a B je soutěž tříkolová:

  1. Základní kola probíhají na školách nebo v kroužcích Mladý zahrádkář v průběhu února a března.
  2. Okresní kola organizují územní sdružení ČZS, většinou smluvně v místních školách nebo jiných výchovných zařízeních (DDM aj.) spolupracujících s ČZS. Jsou pořádány koncem dubna nebo počátkem května.
  3. Celostátní kolo je organizováno Komisí mládeží při RR ČZS ve spolupráci s pracovníky Ústředí ČZS v Praze. Je pořádáno zpravidla ve druhé polovině června.


Pro kategorii C je soutěž dvoukolová:

  1. Základní a okresní kolo je nahrazeno on-line testem, který obsahuje vědomostní test se 40 otázkami s volbou odpovědí a poznávačku 40 rostlinných vzorků na webových stránkách ČZS. Test je žákům k dispozici během měsíce prosince a ledna.
  2. Celostátní kolo je společné pro všechny tři kategorie. Probíhá za osobní účasti všech žáků.


Celostátní kolo je vícedenní a koná se přímo pod dohledem Komise pro práci s mládeží při RR ČZS a Ústředí ČZS.

Pořádá se putovně po celém území ČR tak, aby se v rámci soutěže dal vytvořit zajímavý odborný program. K pořádání je zpravidla zvolena odborná škola se zemědělským nebo zahradnickým zaměřením. Na organizaci celostátního kola se podílí i pracovníci středních škol v místě konání a členové příslušného územního sdružení ČZS, a to přípravou především doprovodného programu zaměřeného na získávání nových znalostí a dovedností.


Vědomostní test

K hodnocení znalostí soutěžících se používá vědomostní test se 40 otázkami s nabídkou odpovědí, kdy jen jedna je správná. Na vypracování testu je maximálně jedna hodina.

Správná odpověď je hodnocena jedním bodem. Chybné odpovědi se neodečítají.

Pro kategorii C je on-line test připraven Komisí pro práci s mládeží při RR ČZS. Na tento test je časový limit jedna hodina a zahrnuje i poznávačku podle vložených obrázků.


Poznávačka

V rámci poznávačky je soutěžícím předloženo k určení 40 vzorků živých, suchých, případně obrázků nebo fotografií, rostlin, semen a plodů. U prvního a druhého kola je možné počet vzorků snížit na 20. Úkolem je uvést rodový název rostliny, případně i druhový nebo latinský.

Správná odpověď je ohodnocena jedním bodem. Za uvedení správného druhového nebo latinského názvu je přidělen doplňkový bod.

Poznávačka může být shodná pro všechny tři kategorie a je připravena pracovníky škol, kroužků nebo členy ÚS ČZS v místě konání.


Výsledné pořadí soutěžících

Na základě součtu dosažených bodů v testu a poznávačce je stanoveno výsledné pořadí soutěžících, kdy první má bodů nejvíce. V případě shodného počtu bodů je první soutěžící ten, který má v rámci shody více bodů v poznávačce a v případě další shody ten soutěžící, který má více doplňkových bodů.


Postup v soutěži

Ze základních kol do okresního kola může postoupit různý počet finalistů. O konkrétním počtu rozhodnou jednotlivá ÚS ČZS na základě zkušeností z minulých let. Důvodem je naplnění soutěže a zároveň omezení maximálního počtu soutěžících dané prostorovými a ekonomickými možnostmi s s respektováním pokynů hospodářsko finanční komise při RR ČZS.

Okresní kolo lze uskutečnit při minimálním počtu tří soutěžících v každé kategorii.

Z okresních kol postupují finalisté z prvního místa, případně náhradníci v každé kategorii podle následujícího umístění.

ÚS ČZS jejichž soutěžící se v kategorii A a B umístí v národním kole na některém z 1. - 3. míst, mohou v následujícím ročníku vyslat navíc ještě jednoho dalšího soutěžícího. Maximálně by tedy mohlo mít jedno územní sdružení v národním kole 4 soutěžící, kteří získali první a druhé místo v okresním kole aktuálního ročníku (případně náhradníci další v pořadí).

V kategorii C postupuje prvních dvacet nejúspěšnějších řešitelů on-line testu do národního kola.


Garant soutěže

Garantem odborné úrovně soutěže je Komise pro práci s mládeží při RR ČZS. Její členové mají dlouhodobě zkušenosti s prací s mládeží a někteří jsou aktivními či bývalými pedagogy.