Soutěž Mladý zahrádkář
Nejrozsáhlejší a historicky nejstarší vědomostní soutěž, která byla poprvé vyhlášena v roce 1977. Nejprve se uskutečnila na místní úrovni a v roce 1981 se pak poprvé sjela soutěžní družstva z 12 okresů na celostátní soutěži.
Všichni účastníci se sešli v pátek večer v
multimediální učebně, kde proběhlo slavnostní zahájení. Z hostů děti
pozdravili a povzbudili v jejich činnosti mimo jiné předseda ČZS Ing.
Jan Hinterholzinger a tajemník Slovenského svazu zahrádkarov Dr. Juraj
Korček.
Zbytek večera zpříjemnila všem přítomným připravená diskotéka.
V sobotu dopoledne probíhala vlastní soutěž. Na děti čekal test se čtyřiceti otázkami, které byly zaměřeny na půdu a výživu rostlin, ovoce, zeleninu, okrasné rostliny, botaniku, zdravovědu a ekologii a dále poznávačka rostlin a semen v počtu rovněž čtyřiceti exemplářů.
Na sobotní odpoledne se děti těšily. Čekalo je aranžování a návštěva Květné zahrady. Pro každého účastníka byla v oranžerii připravena miska s aranžovací hmotou a sortimentem rostlin. Místní aranžérky nejprve předvedly zásady aranžování, a potom se již s velkým zájmem pustily do díla děti. Pod jejich rukama vznikaly pestré dekorace, které si potom mohly odnést jako dárek pro své maminky. Krásným zážitkem byla jistě i prohlídka barokní zahrady s odbornými průvodci, kdy se děti dověděly spoustu zajímavostí.
Potom už všichni netrpělivě očekávali vyvrcholení dne - vyhlašování výsledků. Kromě dobrého pocitu ze svých znalostí, měli všichni účastníci jistě radost z pěkných cen, které do soutěže věnovali: MÚ Kroměříž, ÚS ČZS Kroměříž, Ústředí ČZS, časopis Zahrádkář, Horák a synové - okrasné školky Bystřice pod Hostýnem, Zahradnictví Baloun Kroměříž, Semo Smržice, Plastimex Prostějov, Zetaspol, s.r.o. - Zahradní centrum Bedihošť, Zahradnictví Novosadovi Hrdibořice, Art Econ - Střední škola Prostějov, Vítex Bystřice pod Hostýnem, Petr Štěpánek Bystřice pod Hostýnem, Euromedia Group k.s. a Česká pojišťovna.
Zvláštní cenu obdrželi také Lucie Formanová za nejlepší poznávačku (37 položek ze 40), Tomáš Holler za nejlepší test (38 bodů ze 40), Daniela Mlčúchová za absolutní vítězství (71 bodů z 80) a Zuzanka Nádeníčková jako nejmladší účastnice (3. třída).
V závěru všem poděkoval místopředseda ČZS doc. Josef Ernest a dětem popřál hodně dalších úspěchů v poznávání přírody.
Výsledky národního kola soutěže Mladý zahrádkář 2011
Výsledková listina kategorie A | |||||
Umístění | Jméno | okres | BODY | Cekem | |
test | poznáv. | body | |||
1 | Eva Brejchová | Klatovy | 31 | 30 | 61 |
2 | René Navrátil | Karviná | 36 | 22 | 58 |
3 | Jiří Rudolf | Jihlava | 30 | 26 | 56 |
4 | Pavlína Kopřivová | Kroměříž | 34 | 22 | 56 |
5 | Filip Bracek | Blansko | 30 | 24 | 54 |
6 | Tomáš Holler | Prostějov | 38 | 15 | 53 |
7 | Radka Janků | Sokolov | 28 | 24 | 52 |
8 | Martin Brada | Pelhřimov | 29 | 23 | 52 |
9 | Adéla Bruknerová | Karlovy Vary | 31 | 21 | 52 |
10 | Alena Frölichová | Nový Jičín | 30 | 21 | 51 |
11 | Marek Kučírek | Kolín | 29 | 21 | 50 |
12 | Eliška Peřinová | Břeclav | 24 | 25 | 49 |
13 | Šárka Bednářová | Žďár n/Sázavou | 25 | 24 | 49 |
14 | Štěpánka Štenglová | Plzeň-Jih | 24 | 24 | 48 |
15 | Petr Markulček | Přerov | 27 | 20 | 47 |
16 | Jana Žídková | Karviná | 23 | 23 | 46 |
17 | Tereza Svatková | Karlovy Vary | 29 | 15 | 44 |
18 | Barbora Vašíčková | Ostrava | 26 | 17 | 43 |
19 | Veronika Přibylová | Benešov | 22 | 20 | 42 |
20 | Tomáš Bláha | Žďár n/Sázavou | 33 | 9 | 42 |
21 | Veronika Frecerová | Chrudim | 27 | 14 | 41 |
22 | Daniel Hynar | Opava | 21 | 19 | 40 |
23 | Gabriela Gyénová | Ústí n/Orlicí | 19 | 20 | 39 |
24 | Markéta Osvaldová | Chrudim | 24 | 15 | 39 |
25 | Renata Martínková | Tachov | 24 | 15 | 39 |
26 | Nikol Hajžmanová | Plzeň- město | 19 | 19 | 38 |
27 | Michaela Davidová | Náchod | 18 | 19 | 37 |
28 | Tereza Bartolšicová | Frýdek-Místek | 25 | 12 | 37 |
29 | Zuzana Hlaváčová | Svitavy | 27 | 9 | 36 |
30 | Alexandra Kroupová | Kladno | 18 | 17 | 35 |
31 | Jan Štěpánek | Pardubice | 23 | 12 | 35 |
32 | Sandra Švecová | Plzeň-sever | 29 | 6 | 35 |
33 | Sára Svobodová | Praha | 15 | 19 | 34 |
34 | Tereza Aimová | Praha-východ | 17 | 14 | 31 |
35 | David Mašeja | Třebíč | 23 | 8 | 31 |
36 | Zuzana Nádeníčková | Brno-město | 16 | 11 | 27 |
37 | Veronika Vaculíková | Šumperk | 18 | 9 | 27 |
38 | Romana Kutrová | Zlín | 19 | 8 | 27 |
39 | Barbora Chmelařová | Hodonín | 14 | 10 | 24 |
Výsledková listina kategorie B | |||||
Umístění | Jméno | okres | BODY | Cekem | |
test | poznáv. | body | |||
1 | Daniela Mlčúchová | Karviná | 37 | 34 | 71 |
2 | Kateřina Říhová | Blansko | 36 | 32 | 68 |
3 | Roman Šnajdr | Prostějov | 37 | 31 | 68 |
4 | Lucie Formanová | Klatovy | 29 | 37 | 66 |
5 | Zdeněk Kepka | Plzeň-jih | 35 | 27 | 62 |
6 | Petra Svobodová | Náchod | 30 | 31 | 61 |
7 | Jan Škrabal | Kroměříž | 31 | 30 | 61 |
8 | Tony Skřipčák | Ostrava | 32 | 29 | 61 |
9 | Radim Makovička | Pelhřimov | 34 | 26 | 60 |
10 | Anna Vrbová | Chrudim | 32 | 17 | 59 |
11 | Ondřej Červenka | Kladno | 29 | 29 | 58 |
12 | Jiřina Horáková | Hodonín | 31 | 25 | 56 |
13 | Veronika Hájková | Ústí n/Orlicí | 31 | 24 | 55 |
14 | Jaroslav Dokulil | Třebíč | 33 | 22 | 55 |
15 | Lukáš Jaroš | Opava | 32 | 22 | 54 |
16 | Lenka Kešeláková | Nový Jičín | 32 | 20 | 52 |
17 | Josef Dryk | Cheb | 25 | 25 | 50 |
18 | Jiří Němec | České Budějovice | 34 | 16 | 50 |
19 | Eliška Sýkorová | Svitavy | 28 | 21 | 49 |
20 | Jiří Brichcín | Plzeň-město | 26 | 22 | 48 |
21 | Lucie Trnková | Šumperk | 29 | 16 | 45 |
22 | Jakub Kadrle | Zlín | 30 | 15 | 45 |
23 | Lenka Lahnerová | Frýdek-Místek | 28 | 16 | 44 |
24 | Tereza Galušková | Frýdek-Místek | 25 | 19 | 43 |
25 | Karolína Liebechová | Rychnov n/Kn. | 26 | 15 | 41 |
26 | Kristina Konyvková | Kolín | 30 | 10 | 40 |
27 | Ivana Matějovská | Jihlava | 27 | 12 | 39 |
28 | Tereza Šlitrová | Rychnov n/Kn. | 18 | 19 | 37 |
29 | Eva Kerberová | Praha-východ | 22 | 15 | 37 |
30 | Anastazie Jopková | Karlovy Vary | 26 | 11 | 37 |
31 | Kateřina Benešová | Tachov | 23 | 10 | 33 |
32 | Valerie Dědková | Benešov | 22 | 8 | 30 |
33 | Tereza Mašková | Praha-město | 19 | 9 | 28 |
Soutěžní otázky
Skupina A - mladší žáci
1. Mezi chráněné druhy živočichů žijících na zahradě nepatří:
a) čmelák zemní
b) krtek obecný
c) ropucha zelená
d) sýkorka modřinka
2. Léčivou rostlinou není:
a) pivoňka lékařská
b) heřmánek pravý
c) jílek vytrvalý
d) máta peprná
3. Pro vysoký obsah vitamínu C se sbírá:
a) růže šípková
b) mateřídouška obecná
c) prvosenka vyšší
d) přeslička rolní
4. Mezi škůdce košťálovin patří:
a) bekyně mniška
b) slunéčko sedmitečné
c) páchník hnědý
d) bělásek zelný
5. Zelené hnojení je:
a) pěstování rychle rostoucích rostlin a jejich následné zarytí - hnojení
b) druh dusíkatého (zeleného) hnojení
c) druh kompostu
d) posyp zelenou skalicí
6. Mezi cibuloviny nepatří:
a) kokořík vonný
b) bledule jarní
c) narcis bílý
d) tulipán zahradní
7. Fikus benjamina je:
a) trvalka
b) letnička
c) pokojová rostlina
d) méně známá ovocná dřevina
8. Statice se nejčastěji používá:
a) do svatební kytice
b) jako rostlina do stínu místo trávníku
c) do suché dekorace
d) jako léčivka
9. Pnoucí rostlinou není:
a) zimolez
b) břečťan
c) šeřík
d) plamének
10. Semenem obvykle nemnožíme:
a) kosatce
b) slaměnky
c) macešky
d) aksamitník
11. Do čeledi hluchavkovité nepatří:
a) hluchavka
b) máta
c) popenec
d) zvonek
12. Mezi ovoce nepatří:
a) jahoda
b) meloun
c) malina
d) jeřabiny
13. Název odrůdy hrušně je:
a) klapova máslovka
b) muchovka
c) amofos
d) rubín
14. Mezi kořeninovou zeleninu řadíme:
a) salát
b) kedluben
c) pór
d) kopr
15. Mezi plodovou zeleninu patří:
a) petržel
b) cuketa
c) celer
d) špenát
16. Urči škůdce, jehož larvy vyžírají vnitřky poupat jabloní :
a) obaleč jablečný
b) vlnatka krvavá
c) květopas
d) mšice
17. Čemu ovocnář říká myší ouško :
a) poškozenému ovoci
b) myší vykousanému ovoci
c) rašícímu pupenu
d) zakrnělému listu
18. Zranění na pozemku:
a) okamžitě hlásíme dospělé osobě
b) hlásíme jenom taková, která je třeba ošetřit
c) nehlásíme, ošetříme doma
d) potřeme cibulí
19. Tetanus je onemocnění:
a) které vzniká při styku s jedovatou rostlinou
b) kdy se nečistota dostane do trávicího ústrojí
c) které může vzniknout při vniknutí nečistoty do rány
d) špinavých rukou
20. Bezpečně odložené vidle mohou:
a) ležet na zemi
b) být zapíchnuté hroty do země
c) být zapíchnuté násadou v zemi
d) viset na stromě
21. Proti úžehu se chráníme:
a) použitím opalovacího krému
b) častým otáčením při opalování
c) zakrytím hlavy a pitím tekutin
d) nemusíme se chránit
22. Pšenice má květenství:
a) latu
b) klas
c) hrozen
d) hlávku
23. Řapík je:
a) stopkovitá část listu
b) plochá lupenitá část listu
c) žilnatina listu
d) název pro stonek
24. Úponky hrachu jsou přeměněné:
a) listy
b) stonky
c) květy
d) kořeny
25. Tyčinka se skládá z:
a) blizny a semeníku
b) nitky a prašníku
c) blizny, čnělky a semeníku
d) blizny a prašníku
26. Mezi dřeviny nepatří:
a) fíkovník
b) banánovník
c) maliník
d) jabloň
27. Čemu se říká úhor:
a) zoranému pozemku
b) přemokřenému pozemku
c) neobdělanému a neosetému pozemku
d) je to jiný název pro černozem
28. Rašelina vzniká:
a) rozkladem organických zbytků bez přístupu vzduchu
b) rozkladem organických zbytků za přístupu vzduchu
c) přeměnou hornin
d) z vody a hornin
29. Základní látkou pro vznik půdy je:
a) voda
b) humus
c) soubor rostlin a živočichů
d) matečná hornina
30. Co je to rekultivace:
a) způsob orby
b) kypření půdy
c) zúrodňování neúrodných půd
d) způsob hnojení
31. Zpětné využití organických odpadků na zahrádce zajistíme:
a) kompostováním
b) spálením
c) odvozem
d) dáme je do popelnice
32. Který z těchto salátů se nepěstuje:
a) salát hlávkový
b) salát řapíkatý
c) salát ledový
d) salát česáček
33. Kterou z těchto zelenin lze vypěstovat a konzumovat čerstvou již v lednu:
a) květák
b) celer řapíkatý
c) řeřichu
d) meloun
34. Červená řepa je plná hodnotných vitamínů a minerálů. Urči ten, který rozhodně neobsahuje:
a) vitamín C, E
b) betakaroten, kyselinu listovou
c) draslík, křemík, železo
d) laktózu
35. Indiánský název AČOKČA, se u nás objevil u:
a) popínavé zeleniny, podobné okurce
b) invazního plevele
c) letničky podobné slunečnici
d) druhu zahradního nářadí
36. Která z uvedených rostlin není jehličnan:
a) jedle kanadská
b) skalník
c) borovice
d) tis
37. Urči správně jediný opadavý jehličnan:
a) jedle
b) smrk
c) modřín
d) borovice
38. Nejmenší dřevinou je:
a) líska
b) jírovec maďal
c) vřes
d) cesmína
39. Do zahrady, kde se pohybují děti, bychom neměli sázet trnité dřeviny. Která z uvedených dřevin mezi ně patří:
a) mochyně
b) jedle bělokorá
c) skalník
d) dřišťál
40. Mezi jedovaté keře na zahradě patří:
a) josta
b) lýkovec
c) rakytník
d) hloh
Skupina B - Starší žáci
1. Nosorožík kapucínek je:
a) druh pícniny
b) brouk škodící na kapustě
c) chráněný brouk, jehož larvy žijí ve starém kompostu
d) nová odrůda actinidie arguty
2. Mezi plevele zahrad a polí nepatří:
a) lipnice roční
b) svlačec rolní
c) rozchodník prudký
d) pýr plazivý
3. Pro vysoký obsah vitamínu C se sbírá:
a) růže šípková
b) mateřídouška obecná
c) prvosenka vyšší
d) přeslička rolní
4. Mezi jedovaté rostliny řadíme:
a) štírovník růžkatý
b) náprstník vlnatý
c) zemědým lékařský
d) komonice lékařská
5. Jako trvalku nepěstujeme:
a) konvalinku vonnou
b) kopretinu bílou
c) čemeřici černou
d) macešku zahradní
6. Hosta bohyška je rostlina okrasná především:
a) výrazným červeným květem
b) listem, který může být i vícebarevný
c) plody, které přetrvávají do pozdního podzimu
d) tím, že na květy láká motýly
7. Mezi skalničky patří:
a) netřesk zední
b) jahodník obecný
c) astra čínská
d) pámelník bílý
8. Mezi stálezelené rostliny na zahradě patří:
a) pustoryl, ibišek
b) rododendron, břečťan
c) pivoňka, třezalka
d) rakytník, morušovník
9. Mezi parazity řadíme:
a) hlaváček Jarní
b) kopřiva dvoudomá
c) jitrocel kopinatý
d) jmelí bílé
10. Roubování je:
a) způsob vegetativního množení za použití podnože
b) druh vegetativního množení - hřížení rostlin
c) generativní množení semeny
d) zakořeňování řízků za použití stimulátorů
11. Mezi peckoviny patří:
a) ořešák
b) líska
c) švestka
d) hloh
12. Ovocný zákrsek je:
a) vyšlechtěná pomalu rostoucí rostlina
b) strom stříhaný na krátké přírůstky
c) ovocný strom se zapěstovanou korunou v nízké výšce
d) keř rybízu, angreštu
13. Žampion - pečárka polní se pěstuje:
a) volně na kompostech
b) na propařené slámě za dodržení velké vlhkosti
c) na dřevu listnatých dřevin (topol, bříza)
d) nelze pěstovat
14. Stupické rané, Tornádo, Bonzet, Start F1, Toro, Vilma jsou odrůdy:
a) paprik
b) třešní
c) jahod
d) rajčat
15. Řeřicha zahradní se pěstuje:
a) ve sklenících
b) volně na záhonech
c) brzy z jara za oknem
d) na poli jako pícnina
16. Monilióza je choroba:
a) zeleniny
b) ořechů
c) jablek
d) malin
17. Mrazuvzdornost ovocných dřevin snižuje pozdní hnojení:
a) dusíkem
b) draslíkem
c) fosforem
d) uhlíkem
18. Zranění na pozemku:
a) okamžitě hlásíme dospělé osobě
b) hlásíme jenom taková, která je třeba ošetřit
c) nehlásíme, ošetříme doma
d) potřeme cibulí
19. Tetanus je onemocnění:
a) které vzniká při styku s jedovatou rostlinou
b) kdy se nečistota dostane do trávicího ústrojí
c) které může vzniknout při vniknutí nečistoty do rány
d) špinavých rukou
20. Bezpečně odložené vidle mohou:
a) ležet na zemi
b) být zapíchnuté hroty do země
c) být zapíchnuté násadou v zemi
d) viset na stromě
21. Proti úžehu se chráníme:
a) použitím opalovacího krému
b) častým otáčením při opalování
c) zakrytím hlavy a pitím tekutin
d) nemusíme se chránit
22. Co je soliterní rostlina:
a) rostlina s barevnými listy
b) samostatná dominantní rostlina
c) rostlina s okrasnými plody
d) skupina keřů
23. Součástí samičího květu jsou:
a) tyčinky
b) pestík
c) tyčinky i pestík
d) nic z výše uvedeného
24. Gen je:
a) informační jednotka dědičnosti
b) informační rozmnožovací jednotka
c) metabolická jednotka
d) odborný název pro pupen
25. Banánovník je:
a) bylina
b) strom
c) liána
d) dřevina
26. Vegetativní rozmnožování se děje:
a) semenem
b) jinými částmi rostlin
c) semenem a jinými částmi rostlin
d) plody
27. Soubor plodů vzniklý z celého květenství nazýváme:
a) složený plod
b) plodenství
c) souplodí
d) nemá název
28. Mezi půdy těžké patří půda:
a) písčitá
b) hlinitojílovitá
c) hlinitopísčitá
d) hlinitá
29. Hlinitojílovitá půda obsahuje více:
a) hlíny
b) jílu
c) obojí stejným dílem
d) písku
30. Které hnojivo podporuje vzrůst stromů:
a) dusíkaté
b) fosforečné
c) draselné
d) vápenaté
31. Herbicid je přípravek na hubení:
a) potkanů
b) hmyzu
c) plevelů
d) hub
32. Biologický boj v ochraně rostlin je především:
a) použití predátora (především u hmyzu)
b) použití odbouratelných chemických látek
c) použití postřiků, které nejsou jedovaté
d) ruční sběr škůdců
33. Fosfor rostlina potřebuje především:
a) aby byla mrazu odolná
b) pro rychlý růst
c) pro lepší příjem vody
d) pro tvorbu květů, plodů a semen
34. Řapík je:
a) stopka listu
b) plochá lupenitá část listu
c) žilnatina listu
d) název pro stonek
35. Úponky hrachu jsou přeměněné:
a) listy
b) stonky
c) květy
d) kořeny
36. Rašelina vzniká:
a) rozkladem organických zbytků bez přístupu vzduchu
b) rozkladem organických zbytků za přístupu vzduchu
c) přeměnou hornin
d) z vody a hornin
37. Základní látkou pro vznik půdy je:
a) matečná hornina
b) humus
c) soubor rostlin a živočichů
d) voda
38. Co je to rekultivace:
a) způsob orby
b) kypření půdy
c) zúrodňování neúrodných půd
d) způsob hnojení
39. Zpětné využití organických odpadků na zahrádce zajistíme:
a) kompostováním
b) spálením
c) odvozem
d) dáme je do popelnice
40. Zelené hnojení je:
a) pěstování rychle rostoucích rostlin a jejich následné zarytí - hnojení
b) druh dusíkatého (zeleného) hnojiva
c) druh kompostu
d) druh draselného hnojiva
Poznávačka obsahovala následující vzorky
1. Líska obecná (Corylus avellana) - oříšek
2. Pšenice obecná (Triticum vulgare) - obilka
3. Měsíček lékařský (Calendula officinalis) - semeno
4. Celer bulvový (Apium graveolens) - semeno
5. Paprika roční (Capsicum annuum) - semeno
6. Pastinák setý (Pastinaca sativa) - kořen
7. Begonie stálekvetoucí ("voskovka") - Begonia semperflorens
8. Svída bílá (Cornus alba, syn. Swida alba)
9. Líska obecná (Corylus avellana)
10. Svlačec rolní (Convolvulus arvensis)
11. Šrucha velkokvětá (Portulaca grandiflora)
12. Dřišťál Thunbergův (Berberis thunbergii Aropurpurea)
13. Cesmína obecná (Ilex aquifolium)
14. Ořešák královský (Juglans regia)
15. Zelenec (Chlorofhytum comosum)
16. Ostružiník (Rubus fruticosus)
17. Tamaryšek drobnokvětý (Tamarix parviflora)
18. Kopr vonný (Anethum graveolens)
19. Lobelka drobná (Lobelia erinus)
20. Jalovec vodorovný (Juniperus horizontalis)
21. Jedlovec kanadský (Tsuga canadensis)
22. Gazánie zářivá (Gazania rigens)
23. Mochyně židovská (Physalis alkekengii)
24. Brambor obecný (Solanum tuberosum)
25. Meruňka obecná (Armeniaca vulgaris)
26. Broskvoň obecná (Persica vulgaris)
27. Netřesk (Sempervivum sp.)
28. Hlíva ústřičná (Pleurotus ostreatus)
29. Rajče (Lycopersicon aesculentum)
30. Čechrava zahradní (Astilbe arendsii)
31. Černucha damašská (Nigella damascena)
32. Brčál menší - barvínek (Vinca minor)
33. Habr obecný (Carpinus betulus)
34. Máta peprná (Mentha piperita)
35. Ptačinec žabinec (Stellaria media)
36. Rozmarýna lékařská (Rosmarinus officinalis)
37. Meloun vodní (Citrullus vulgaris)
38. Penízek rolní (Thlaspi arvense)
39. Řebříček obecný (Achillea millefolium)
40. Netýkavka - balzamína - (Impatiens walleriana)
Pozvánka
Národní kolo soutěže v roce 2011
Národní kolo se bude opět konat v Kroměříži ve dnech 17.-19. 6. 2011. Soutěžit se bude v areálu Střední školy hotelové a služeb, ulice Na Lindovce, Kroměříž.
- 10.00 - 12.00 hod. příjezd členů komise a představenstva SZZ,
- 14.00 - 18.00 hod. příjezd účastníků,
- od 14 hod. ubytování, večeře (balíček), (internát SŠHS)
- 19.00 - 20.00 hod. slavnostní zahájení v aule SŠHS
- 20.00 - 23.00 hod. kulturní program v objektu ubytování
(diskotéka pro soutěžící a doprovod).
18. 6. 2011 (sobota)
- 7.00 - 8.00 hod. snídaně v objektu ubytování,
- 8.30 - 12.30 hod. soutěž (v budově školy),
- 12.30 - 13.30 hod. oběd (v budově školy),
- 14.00 - 17.30 hod. kulturní program pro děti a doprovod,
- 18.00 - 19.00 hod. večeře (v budově školy),
- 20.00 - 21.00 hod. slavnostní vyhlášení výsledků soutěže v aule
budovy školy.
19. 6. 2011 (neděle)
- 5.30 - 7.30 hod. snídaně v objektu ubytování + balíček na cestu,
- 8.00 - 12.00 hod. návštěva památek města Kroměříž,
- do 10.00 hod. uvolnit pokoje, individuální prohlídka města odjezd domů,
- od 13.00 hod. odjezd účastníků i doprovodu.
Přihlášky a podrobnější informace obdrží v dubnu všechna územní sdružení.
Soutěž probíhá každoročně v základních organizacích, pokračuje na územních sdruženích ČZS a vrcholí národním kolem. Počet územních rad, které vysílají vítěze okresních kol soutěže do národního kola stále stoupá.
Od roku 2016 byla soutěž rozšířena o kategorii "Juniorů" - studentů středních škol, gymnázií a učilišť, ti ale postupují do celostátního kola na základě testu, který je zveřejňován na našich stránkách.
Naší snahou je vždy zapojit do jednotlivých soutěží co nejvíce dětí bez ohledu na to, zda jsou organizovány v kroužcích při základních organizacích, územních radách ČZS nebo v přírodovědných kroužcích při školách a stanicích mladých přírodovědců.
Cílem soutěže Mladý zahrádkář je podpořit zájem mládeže o přírodní vědy, botaniku, ochranu přírody a krajiny. Soutěž rozvíjí znalosti a dovednosti dětí v těchto oborech a propojuje nabyté znalosti v systému základního školství s praxí. Soutěž podporuje a rozvíjí nadání mladých talentů a napomáhá s volbou jejich dalšího studijního a odborného zaměření. Klade důraz na výchovně vzdělávací práci s talentovanou mládeží. Účastníci soutěže se s úspěchem zapojují i do dalších mimoškolních aktivit, řada z nich jsou i úspěšní řešitelé například biologických olympiád.
Závazná pravidla soutěže
Soutěž je pořádaná pro tři kategorie
- kategorie A – mladší žáci (4. - 6.tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
- kategorie B – starší žáci (7. - 9. tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
- kategorie C – žáci středních škol
Pro kategorie A a B je soutěž tříkolová:
- Základní kola probíhají na školách nebo v kroužcích Mladý zahrádkář v průběhu února a března.
- Okresní kola organizují územní sdružení ČZS, většinou smluvně v místních školách nebo jiných výchovných zařízeních (DDM aj.) spolupracujících s ČZS. Jsou pořádány koncem dubna nebo počátkem května.
- Celostátní kolo je organizováno Komisí mládeží při RR ČZS ve spolupráci s pracovníky Ústředí ČZS v Praze. Je pořádáno zpravidla ve druhé polovině června.
Pro kategorii C je soutěž dvoukolová:
- Základní a okresní kolo je nahrazeno on-line testem, který obsahuje vědomostní test se 40 otázkami s volbou odpovědí a poznávačku 40 rostlinných vzorků na webových stránkách ČZS. Test je žákům k dispozici během měsíce prosince a ledna.
- Celostátní kolo je společné pro všechny tři kategorie. Probíhá za osobní účasti všech žáků.
Celostátní kolo je vícedenní a koná se přímo pod dohledem Komise pro práci s mládeží při RR ČZS a Ústředí ČZS.
Pořádá se putovně po celém území ČR tak, aby se v rámci soutěže dal vytvořit zajímavý odborný program. K pořádání je zpravidla zvolena odborná škola se zemědělským nebo zahradnickým zaměřením. Na organizaci celostátního kola se podílí i pracovníci středních škol v místě konání a členové příslušného územního sdružení ČZS, a to přípravou především doprovodného programu zaměřeného na získávání nových znalostí a dovedností.
Vědomostní test
K hodnocení znalostí soutěžících se používá vědomostní test se 40 otázkami s nabídkou odpovědí, kdy jen jedna je správná. Na vypracování testu je maximálně jedna hodina.
Správná odpověď je hodnocena jedním bodem. Chybné odpovědi se neodečítají.
Pro kategorii C je on-line test připraven Komisí pro práci s mládeží při RR ČZS. Na tento test je časový limit jedna hodina a zahrnuje i poznávačku podle vložených obrázků.
Poznávačka
V rámci poznávačky je soutěžícím předloženo k určení 40 vzorků živých, suchých, případně obrázků nebo fotografií, rostlin, semen a plodů. U prvního a druhého kola je možné počet vzorků snížit na 20. Úkolem je uvést rodový název rostliny, případně i druhový nebo latinský.
Správná odpověď je ohodnocena jedním bodem. Za uvedení správného druhového nebo latinského názvu je přidělen doplňkový bod.
Poznávačka může být shodná pro všechny tři kategorie a je připravena pracovníky škol, kroužků nebo členy ÚS ČZS v místě konání.
Výsledné pořadí soutěžících
Na základě součtu dosažených bodů v testu a poznávačce je stanoveno výsledné pořadí soutěžících, kdy první má bodů nejvíce. V případě shodného počtu bodů je první soutěžící ten, který má v rámci shody více bodů v poznávačce a v případě další shody ten soutěžící, který má více doplňkových bodů.
Postup v soutěži
Ze základních kol do okresního kola může postoupit různý počet finalistů. O konkrétním počtu rozhodnou jednotlivá ÚS ČZS na základě zkušeností z minulých let. Důvodem je naplnění soutěže a zároveň omezení maximálního počtu soutěžících dané prostorovými a ekonomickými možnostmi s s respektováním pokynů hospodářsko finanční komise při RR ČZS.
Okresní kolo lze uskutečnit při minimálním počtu tří soutěžících v každé kategorii.
Z okresních kol postupují finalisté z prvního místa, případně náhradníci v každé kategorii podle následujícího umístění.
ÚS ČZS jejichž soutěžící se v kategorii A a B umístí v národním kole na některém z 1. - 3. míst, mohou v následujícím ročníku vyslat navíc ještě jednoho dalšího soutěžícího. Maximálně by tedy mohlo mít jedno územní sdružení v národním kole 4 soutěžící, kteří získali první a druhé místo v okresním kole aktuálního ročníku (případně náhradníci další v pořadí).
V kategorii C postupuje prvních dvacet nejúspěšnějších řešitelů on-line testu do národního kola.
Garant soutěže
Garantem odborné úrovně soutěže je Komise pro práci s mládeží při RR ČZS. Její členové mají dlouhodobě zkušenosti s prací s mládeží a někteří jsou aktivními či bývalými pedagogy.