Soutěž Mladý zahrádkář
Nejrozsáhlejší a historicky nejstarší vědomostní soutěž, která byla poprvé vyhlášena v roce 1977. Nejprve se uskutečnila na místní úrovni a v roce 1981 se pak poprvé sjela soutěžní družstva z 12 okresů na celostátní soutěži.
Ve večerních hodinách po slavnostním zahájení si soutěžící prohlédli nově zrekonstruované Klatovské katakomby. Jde o krypty pod klatovským jezuitským kostelem zasvěceným Neposkvrněnému početí Panny Marie a sv. Ignácovi. Šlo o nevšední zážitek – zvláště díky odbornému a velmi poutavému výkladu klatovského místostarosty Ing. Václava Chrousta.
V Sobotu dopoledne již následovala vlastní soutěž. Soutěžit do Klatov přijelo 34 mladších a 39 starších žáků. Nejprve se účastníci pustili do poměrně náročného testu, o kterém i zkušení zahrádkáři prohlásili, že není vůbec lehký. Po malé chvilce oddechu se postupně soutěžící pustili do poznávačky, která obsahovala jak plané tak kulturní rostliny.
Odpoledne probíhalo vyhodnocování výsledků a soutěžící jeli na hrad Švihov, který zprostředkoval pohled do minulosti naší vlasti.
Celá soutěž vyvrcholila při slavnostním večeru předáním cen vítězům. Předávání cen se z dalších významných hostů zúčastnili i Ing. Petr Smutný - radní Plzeňského kraje a Mgr. Rudolf Salvetr - starosta města Klatovy. Ceny za ČZS předávali místopředsedové doc. Josef Ernest a Stanislav Kozlík.
Ceny pro soutěžící věnovaly kromě ČZS, Střední zemědělská a potravinářská škola Klatovy, město Klatovy, hrad Švihov, zahradnictví Papež a jim všem patří za věnované ceny poděkování.
Navíc každý účastník obdržel kromě hodnotných cen i sazenici klatovského karafiátu od naší Specializované základní organizace – Pěstitelé klatovských karafiátů.
Na správný způsob množení a pěstování klatovských karafiátů se můžete podívat v krátkém videozáznamu.
Výsledné pořadí účastníků v soutěži bylo všemi netrpělivě
očekáváno, ale pořadí nakonec není úplně to nejdůležitější, neboť zvítězili
vlastně všichni už tím, že se do celorepublikového kola probojovali ze svých
základních organizací a územních sdružení. Také mnohé ceny obdrželi úplně
všichni a tak nikdo domů neodjížděl s prázdnou.
Krátký záznam o konání soutěže odvysílala i televize ZAK ve svých zprávách 26. 6. 2012.
Nezbývá již nic jiného než poděkovat všem spoluorganizátorům, že umožnili hladký průběh celé soutěže, poděkovat všem soutěžícím i jejich doprovodům, že přicestovali i z těch nejvzdálenějších míst republiky a přát si, že příští ročník bude alespoň tak pěkný jako ten letošní.
Výsledky národního kola soutěže Mladý zahrádkář 2012
Výsledková listina kategorie A | |||||
Umístění | Jméno | okres | BODY | Cekem | |
test | poznáv. | body | |||
1 | Barbora Slunská | Prostějov | 39 | 25 | 64 |
2 | Kristýna Milarová | Prostějov | 39 | 24 | 63 |
3 | Tereza Sobelová | Karviná | 30 | 31 | 61 |
4 | Pavlína Němcová | Nový Jičín | 32 | 27 | 59 |
5 | Vojtěch Bartek | Frýdek-Místek | 34 | 25 | 59 |
6 | Roman Skala | Plzeň-Jih | 34 | 21 | 55 |
7 | Zuzana Hlaváčová | Svitavy | 26 | 27 | 53 |
8 | Aneta Belzová | Chrudim | 24 | 26 | 50 |
9 | Tereza Hladíková | Tachov | 30 | 20 | 50 |
10 | Michaela Davidová | Náchod | 27 | 22 | 49 |
11 | Kateřina Drahovzalová | Kolín | 26 | 23 | 49 |
12 | Jana Brabcová | Blansko | 30 | 19 | 49 |
13 | Karolína Birgusová | Opava | 31 | 18 | 49 |
14 | Nikola Šnebergerová | Plzeň-Sever | 25 | 22 | 47 |
15 | Lenka Radová | Klatovy | 26 | 21 | 47 |
16 | Daniela Žabková | Ústí n.Orlicí | 30 | 17 | 47 |
17 | Michal Rojek | Jihlava | 25 | 21 | 46 |
18 | Žofie Pimperová | Praha-město | 28 | 18 | 46 |
19 | Dagmar Ježková | K.Vary | 28 | 17 | 45 |
20 | Jana Komůrková | Cheb | 28 | 17 | 45 |
21 | Lucie Kobylková | Kladno | 28 | 16 | 44 |
22 | Karel Doubek | Benešov | 33 | 10 | 43 |
23 | Tereza Filipová | Třebíč | 30 | 13 | 43 |
24 | Tomáš Sopr | Klatovy | 29 | 14 | 43 |
25 | Václav Šmíro | Plzeň-město | 24 | 18 | 42 |
26 | Sabina Celurová | Karviná | 21 | 20 | 41 |
27 | Radka Zaoralová | Zlín | 26 | 13 | 39 |
28 | Kateřina Selucká | Hodonín | 29 | 10 | 39 |
29 | Klára Špringrová | Rychnov n.K. | 23 | 15 | 38 |
30 | Jakub Katz | Ostrava | 26 | 10 | 36 |
31 | Vojtěch Kopa | Pardubice | 28 | 7 | 35 |
32 | Iveta Mikolášová | Č.Budějovice | 19 | 14 | 33 |
33 | Iva Vyskočilová | Praha-východ | 23 | 6 | 29 |
34 | Karel Coural | Žďár n.Sázavou | 21 | 4 | 25 |
Výsledková listina kategorie B | |||||
Umístění | Jméno | okres | BODY | Cekem | |
test | poznáv. | body | |||
1 | Roman Šnajdr | Prostějov | 40 | 35 | 75 |
2 | Radim Makovička | Pelhřimov | 37 | 34 | 71 |
3 | Daniela Mlčúchová | Karviná | 35 | 35 | 70 |
4 | Kateřina Říhová | Blansko | 34 | 32 | 66 |
5 | Filip Bracek | Blansko | 35 | 31 | 66 |
6 | Jiří Rudolf | Jihlava | 31 | 33 | 64 |
7 | Petra Svobodová | Náchod | 35 | 28 | 63 |
8 | Jiřina Horáková | Hodonín | 30 | 31 | 61 |
9 | Tony Skřipčák | Ostrava | 33 | 28 | 61 |
10 | Tereza Koberová | Chrudim | 30 | 30 | 60 |
11 | Ondřej Červenka | Kladno | 30 | 30 | 60 |
12 | Marek Kučírek | Kolín | 34 | 26 | 60 |
13 | Jiří Brichcín | Plzeň-město | 29 | 30 | 59 |
14 | Lukáš Jaroš | Opava | 32 | 25 | 57 |
15 | Petr Markulček | Přerov | 33 | 24 | 57 |
16 | Lucie Formanová | Klatovy | 29 | 26 | 55 |
17 | Ondřej Šachta | Č.Budějovice | 26 | 28 | 54 |
18 | Martin Brada | Pelhřimov | 28 | 26 | 54 |
19 | Radka Janků | K.Vary | 29 | 24 | 53 |
20 | Lucie Trnková | Šumperk | 30 | 22 | 52 |
21 | Veronika Vavrušková | Karviná | 34 | 18 | 52 |
22 | Patrik Šmolík | Plzeň-Jih | 22 | 27 | 49 |
23 | Vojta Štros | Praha-město | 23 | 26 | 49 |
24 | Jana Matějovská | Jihlava | 27 | 22 | 49 |
25 | Mariana Janďourková | Žďár n.Sázavou | 28 | 20 | 48 |
26 | Tereza Galušková | Frýdek-Místek | 31 | 17 | 48 |
27 | Tereza Šlitrová | Rychnov n.K. | 24 | 23 | 47 |
28 | Martina Sovišová | Břeclav | 27 | 19 | 46 |
29 | Michaela Tomanová | Klatovy | 27 | 18 | 45 |
30 | Michal Kijaňa | Nový Jičín | 27 | 18 | 45 |
31 | Gabriela Gyénová | Ústí nad Orlicí | 23 | 21 | 44 |
32 | Kateřina Benešová | Tachov | 25 | 19 | 44 |
33 | Veronika Vodrášková | Plzeň-sever | 26 | 18 | 44 |
34 | Pavlína Kopková | Svitavy | 27 | 17 | 44 |
35 | Jakub Kadrle | Zlín | 27 | 16 | 43 |
36 | Eva Kerberová | Praha-východ | 24 | 17 | 41 |
37 | Štěpán Pešout | Benešov | 23 | 17 | 40 |
38 | Jan Štěpánek | Pardubice | 22 | 17 | 39 |
39 | Michaela Mrázková | Cheb | 21 | 13 | 34 |
Soutěžní otázky
Skupina A - mladší žáci
1. Označ rostlinu, která má omamné a tišící účinky:
a) Mák setý
b) Lilek brambor
c) Mochna husí
d) Srha laločnatá
2. Jaké číslo budeš volat, když potřebuješ rychlou zdravotní pomoc:
a) 150
b) 158
c) 155
d) 152
3. Jak ošetříme zaprášené listy pokojových květin:
a) Očistíme kartáčkem
b) Otřeme hadříkem
c) Ponoříme do studené vody
d) Osprchujeme vlažnou vodou
4. Kus pěnového polystyrenu se v kompostu rozloží:
a) Pokud je půda teplá a vlhká
b) Pokud kompost dvakrát přeházíme
c) Pokud budeme kompost vápnit
d) Nerozloží se, je biologicky nerozložitelný
5. Jak můžeme přispět ke zlepšení životního prostředí:
a) Používáním sprejů
b) Vyvážením odpadků do lesa
c) Trháním ovoce ze stromů u silnic
d) Vysazováním zeleně
6. Řeřicha setá (zeleninová), je nejzdravější vysetá a konzumovaná:
a) Během léta
b) V lednu a únoru
c) Pozdě na podzim
d) Není k ničemu dobrá
7. Do kořenové zeleniny patří i mnohé méně známé druhy, označ ty, které tam rozhodně nepatří:
a) Vodnice, řepa
b) Černý kořen, celer
c) Patison, lilek
d) Pastinák, zázvor
8. Ředkvičky vyséváme a sklízíme:
a) Postupně od února do září
b) Jen ve skleníku
c) Pěstujeme jen v rašelině v červenci
d) Ve skleníku a jen v písku
9. Která z těchto zelenin má zelené zdužnatělé květenství:
a) Květák
b) Brokolice
c) Brukev
d) Rebarbora
10. Brambory patří do čeledi:
a) Lilkovitých rostlin
b) Brukvovitých rostlin
c) Liliovitých rostlin
d) Zvonkovitých rostlin
11. Křen selský je řazený do čeledi brukvovitých, přesto z něj pro konzumaci sklízíme:
a) Listy
b) Plody
c) Květy
d) Kořen
12. Zvonek řepkovitý je čeleď:
a) Šťavelovité
b) Zvonkovité
c) Mrkvovité
d) Lilkovité
13. Heřmánek pravý - množení:
a) Přímý výsev
b) Dělením
c) Listovými řízky
d) Řízkováním rostliny
14. Benedikt lékařský – jeho květy mají barvu:
a) Modrou
b) Žlutou
c) Bílou
d) Růžovou
15. Hlíva ústřičná je:
a) Nejedlá
b) Jedlá a lahodná
c) Hořká
d) Prudce jedovatá
16. Zranění na pozemku:
a) Okamžitě hlásíme dospělé osobě
b) Hlásíme jenom taková, která je třeba ošetřit
c) Nehlásíme, ošetříme doma
d) Hlásíme jenom v případě, když nám teče krev
17. Při práci na zahrádce nás před tetanem ochrání:
a) Okamžité vysátí místa vpichu hmyzem
b) Čepice nebo klobouk
c) Očkování
d) Vymytí a zavázání rány
18. Bezpečně odložené vidle mohou:
a) Ležet na zemi
b) Být zapíchnuté hroty do země
c) Být zapíchnuté násadou v zemi
d) Viset na stromě
19. Při vniknutí chemického přípravku do oka:
a) Oko vysušíme kapesníkem
b) Vyplachujeme oko 5-10 minut čistou vodou
c) Oko zakryjeme a necháme v klidu
d) Napijeme se vlažné vody
20. Malvice je:
a) Plod jádrovin
b) Alkoholický nápoj
c) Květenství například u mrkve a petržele
d) Název pro plody tykví
21. Při fotosyntéze rostliny uvolňují:
a) Dusík
b) Oxid uhličitý
c) Kyslík
d) Vodu
22. Lodyhou nazýváme:
a) Stonek rostlin s listy
b) Stonek rostlin bez listů
c) Rýhovaný stonek
d) Dutý stonek
23. Co je to sadba:
a) Pomůcka k sázení
b) Semena
c) Plody
d) Předpěstované rostliny
24. Mezi dužnaté plody patří:
a) Nažka
b) Peckovice
c) Lusk
d) Oříšek
25. Kolik děloh (děložních lístků) má semeno fazole:
a) Dvě
b) Jednu
c) Žádnou
d) Čtyři
26. Mangold je:
a) Plod tropického ovocného stromu
b) Listová zelenina
c) Chemický prvek
d) Kříženec jahodníku zahradního a lesního
27. Z následujících hnojiv urči vícesložkové:
a) Draselná sůl
b) Cererit
c) Vápno
d) Superfosfát
28. Co jsou to herbicidy:
a) Látky podporující růst rostlin
b) Látky proti houbovým chorobám
c) Látky proti savým škůdcům
d) Látky proti plevelům
29. Která z prací patří k základnímu zpracování půdy:
a) Orba
b) Vláčení
c) Válení
d) Smykování
30. Co mají společného listovka a drnovka:
a) Jsou to rostliny
b) Jsou to materiály na úpravu cest
c) Jsou to druhy zeminy
d) Jsou to cizokrajné zeleniny
31. Čemu se říká úhor:
a) Zoranému pozemku
b) Pozemku s parkovou úpravou
c) Neobdělávanému pozemku
d) Je to jiný název pro černozem
32. Mezi chráněné živočichy patří:
a) Myš domácí
b) Slunéčko sedmitečné
c) Ropucha obecná
d) Nosatec lískový
33. Mezi chráněné rostliny patří:
a) Kopretina bílá
b) Zvonek okrouhlolistý
c) Divizna velkokvětá
d) Lilie zlatohlavá
34. Mezi ovocné dřeviny patří:
a) Líska obecná
b) Buk lesní
c) Bez hroznatý
d) Dub letní
35. Žlutý květ má:
a) Konvalinka vonná
b) Pomněnka bahenní
c) Upolín evropský
d) Krásnorůžek lepkavý
36. Mezi trvalky nepatří:
a) Kopretina bílá
b) Čemeřice černá
c) Měsíček lékařský
d) Pivoňka lékařská
37. Narcis patří mezi:
a) Letničky
b) Cibuloviny
c) Skalničky
d) Dvouletky
38. Potos je:
a) Letnička
b) Dvouletka
c) Pokojová rostlina
d) Okrasný keř
39. Přirozeným nepřítelem (predátorem) hraboše polního je:
a) Bažant polní
b) Sýkora koňadra
c) Poštolka obecná
d) Vlaštovka obecná
40. Mezi chráněné rostliny patří:
a) Chrpa modrá
b) Kozí brada luční
c) Zvonek rozkladitý
d) Vstavač májový
Skupina B - Starší žáci
1. Jaké číslo budeš volat, když potřebuješ rychlou zdravotní pomoc:a) 150
b) 158
c) 155
d) 152
2. Papírové obaly od vajíček se v kompostu rozloží:
a) ano
b) ne
c) po specielní úpravě
d) jen když se rozřežou na malé kousky
3. Oxid siřičitý – SO2 se dostává do ovzduší:
a) Spalováním nekvalitního uhlí
b) Jako vedlejší produkt fotosyntézy
c) Jako odpad jaderných elektráren
d) Spalováním suchého dřeva
4. Naučné stezky:
a) Chrání přírodu před vandaly
b) Chrání turisty před zloději
c) Seznamují s přírodními zajímavostmi dané lokality
d) Jsou vyhrazeny cyklistům
5. Křen selský je plný vitamínů a minerálů, co ale určitě neobsahuje:
a) Vitamín C
b) Fosfor, vápník
c) Železo, draslík
d) Kyanid, měď
6. Fenykl obecný je:
a) Zelenina a bylina
b) Ovoce podobné banánu
c) Invazní plevel
d) Okrasná dřevina
7. Červená řepa má krátkou vegetační dobu, kdy je nejvhodnější ji vysévat:
a) Leden, únor
b) Květen, červen
c) Říjen, listopad
d) Prosinec
8. Libeček je výborná kořeninová zelenina, která se používá:
a) Do polévek, brambor a omáček
b) Do zákusků a dortů
c) Do zelí
d) Do ovocných salátů
9. Stévie sladká je řazena mezi čeleď:
a) Brutnákovité
b) Hvězdicovité
c) Hluchavkovité
d) Tlusticovité
10. Ostropestřec mariánský má barvu květů:
a) Bílou
b) Žlutou
c) Purpurovou
d) Modrou
11. Šanta kočičí vyroste do výšky:
a) Do 10 cm
b) Do 50 cm
c) Do 1 m
d) Do 2 m
12. Bedrník obecný se používá jako koření, sklízíme:
a) Květenství
b) Celou rostlinu
c) Listy
d) Kořen
13. Pelargonie patří mezi čeleď:
a) Pryskyřníkovité
b) Mrkvovité
c) Hluchavkovité
d) Kakostovité
14. Co je to chocholík:
a) Středová část hlávky salátu
b) Typ květenství (např. u jabloně)
c) Deformace koruny ovocného stromu
d) Okrasná letnička
15. Při česání ovoce spadl soused na záda a nehýbá se. Co uděláš?:
a) Pokusíš se ho naložit do stopnutého auta a odvést k lékaři
b) Nehýbeš s ním, zavedeš protišoková opatření a zavoláš rychlou zdravotní pomoc
c) Odtáhneš jej do stínu a přikládáš na obličej studené obklady
d) Nic, půjdeš domů
16. Jak ošetříme bodnutí vosou na zahrádce:
a) Místo bodnutí okamžitě vysajeme
b) Na místo bodnutí položíme list jitrocele
c) Místo bodnutí potíráme rozkrojenou cibulí
d) Postižené místo zavážeme
17. Tetanus je onemocnění:
a) Které vzniká při styku s jedovatou rostlinou
b) Když se nečistota dostane do trávicího ústrojí
c) Které může vzniknout při vniknutí nečistoty do rány
d) Zubů
18. Co je to kordon:
a) Jihoamerický dravý pták
b) Specielní výsev či výsadba do řádků
c) Tvar koruny stromů
d) Hojivý zával na poraněném místě ovocného stromu
19. Růže jablíčková je:
a) Druh růže s velkými šípky
b) Kříženec růže a jabloně
c) Rtěnka s jablečnou vůní a chutí
d) Škůdce růžokvětých rostlin, zejména jabloní
20. Mahalebka, která se v sadařství používá jako podnož pro roubování, je:
a) Příbuzný druh višně
b) Kříženec maliny s ostružinou
c) Cukrová kukuřice
d) Podnož pro roubování vlašských ořešáků
21. Co nenajdeš u tyčinek:
a) Pyl
b) Vajíčko
c) Nitku
d) Prašník
22. Které z uvedených částí buňky je důležitá při fotosyntéze:
a) Buněčné jádro
b) Buněčné vakuoly
c) Chloroplasty
d) Cytoplazma
23. Co je podstatou mulčování:
a) Hnojení
b) Pokrývání půdy organickými hmotami
c) Rytí
d) Kypření půdy
24. Co je to inkrustace:
a) Doba mezi infekcí rostliny a projevením se choroby
b) Umělé doopylení skleníkových plodin
c) Proces při výrobě vína
d) Povrchová úprava semen před setím
25. Molice je:
a) Samička mola jablečného
b) Škůdce skleníkových a pokojových rostlin
c) Nádoba na mouku zamezující znehodnocení molem moučným
d) Škůdce způsobující červivost mrkve
26. Pikýrováním se nazývá:
a) Provzdušňování půdy
b) Opakované přesazení rostlin
c) Protrhávání vysetých rostlin
d) Okopávání rostlin
27. Růst rostlin podporujeme především hnojivem:
a) vápenatým
b) dusíkatým
c) fosforečným
d) draselným
28. Jedovatou rostlinou není:
a) Tis červený
b) Jitrocel kopinatý
c) Náprstník vlnatý
d) Vraní oko čtyřlisté
29. Odrůdy Rubín, Gloster, Matčino, Golden Delicious, Idaret, Spartan jsou odrůdami:
a) Jahodníku
b) Hrušní
c) Jabloně
d) Třešní
30. Zelenec je:
a) Letnička
b) Dvouletka
c) Pokojová rostlina
d) Okrasný keř
31. Mezi skalničky nepatří:
a) Trávnička
b) Netřesk zední
c) Lomikámen trstnatý
d) Náprstník vlnatý
32. K ozelenění vodního jezírka se nehodí:
a) Leknín bílý
b) Netřesk zední
c) Orobinec úzkolistý
d) Stulík žlutý
33. Petunie:
a) Vyséváme v lednu až únoru a předpěstujeme
b) V březnu vyséváme přímo na záhon
c) Vyséváme s maceškami v červnu až červenci
d) Řízkujeme jako muškáty
34. Těžké půdy trpí nedostatkem:
a) Vzduchu
b) Listové zeleně
c) Vody
d) Živin
35. Jako léčivá rostlina se nepoužívá:
a) Řepík lékařský
b) Jitrocel kopinatý
c) Jílek vytrvalý
d) Bez černý
36. Co na sebe můžeme roubovat (v zelinářství):
a) Okurku na dýni (tykev)
b) Mrkev na petržel
c) Zelí na kedlubnu
d) Kedlubnu na ředkvičku
37. Odrůdy Minisprint, Seladin, Charlote F1, Roxana, Mělnická jsou odrůdami:
a) Rajčat
b) Okurek
c) Ředkviček
d) Zelí
38. Mezi vytrvalou zeleninu nepatří:
a) Křen selský
b) Reveň rebarbora
c) Pažitka
d) Celer
39. Malvici jako plod má:
a) Broskvoň
b) Angrešt
c) Hrušeň
d) Rybíz
40. Očkování ovocných stromů se provádí:
a) V zimě
b) Na jaře
c) V létě
d) Na podzim
Poznávačka obsahovala následující vzorky
1. | Čechrava |
2. | Brslen japonský |
3. | Koniklec obecný |
4. | Libeček lékařský |
5. | Oregano dobromysl |
6. | Roketa setá |
7. | Máta peprná |
8. | Šanta kočičí |
9. | Meduňka lékařská |
10. | Majoránka zahradní |
11. | Fazole |
12. | Rajče |
13. | Salát |
14. | Javor |
15. | Okurka |
16. | Brambor |
17. | Maliník |
18. | Jedle |
19. | Modřín opadavý |
20. | Třešeň |
21. | Jabloň |
22. | Žito seté |
23. | Pšenice setá |
24. | Oves |
25. | Líska obecná |
26. | Bříza bělokorá |
27. | Dub |
28. | Lípa sdrčitá |
29. | Jitrocel větší |
30. | Violka rolní (maceška) |
31. | Pelyněk černobýl |
32. | Penízek rolní |
33. | Pryšec chvojka |
34. | Heřmánkovec přímořský |
35. | Petunie |
36. | Netýkavka |
37. | Gazánie |
38. | Starček |
39. | Kopřiva africká |
40. | Molice |
Soutěž probíhá každoročně v základních organizacích, pokračuje na územních sdruženích ČZS a vrcholí národním kolem. Počet územních rad, které vysílají vítěze okresních kol soutěže do národního kola stále stoupá.
Od roku 2016 byla soutěž rozšířena o kategorii "Juniorů" - studentů středních škol, gymnázií a učilišť, ti ale postupují do celostátního kola na základě testu, který je zveřejňován na našich stránkách.
Naší snahou je vždy zapojit do jednotlivých soutěží co nejvíce dětí bez ohledu na to, zda jsou organizovány v kroužcích při základních organizacích, územních radách ČZS nebo v přírodovědných kroužcích při školách a stanicích mladých přírodovědců.
Cílem soutěže Mladý zahrádkář je podpořit zájem mládeže o přírodní vědy, botaniku, ochranu přírody a krajiny. Soutěž rozvíjí znalosti a dovednosti dětí v těchto oborech a propojuje nabyté znalosti v systému základního školství s praxí. Soutěž podporuje a rozvíjí nadání mladých talentů a napomáhá s volbou jejich dalšího studijního a odborného zaměření. Klade důraz na výchovně vzdělávací práci s talentovanou mládeží. Účastníci soutěže se s úspěchem zapojují i do dalších mimoškolních aktivit, řada z nich jsou i úspěšní řešitelé například biologických olympiád.
Závazná pravidla soutěže
Soutěž je pořádaná pro tři kategorie
- kategorie A – mladší žáci (4. - 6.tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
- kategorie B – starší žáci (7. - 9. tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
- kategorie C – žáci středních škol
Pro kategorie A a B je soutěž tříkolová:
- Základní kola probíhají na školách nebo v kroužcích Mladý zahrádkář v průběhu února a března.
- Okresní kola organizují územní sdružení ČZS, většinou smluvně v místních školách nebo jiných výchovných zařízeních (DDM aj.) spolupracujících s ČZS. Jsou pořádány koncem dubna nebo počátkem května.
- Celostátní kolo je organizováno Komisí mládeží při RR ČZS ve spolupráci s pracovníky Ústředí ČZS v Praze. Je pořádáno zpravidla ve druhé polovině června.
Pro kategorii C je soutěž dvoukolová:
- Základní a okresní kolo je nahrazeno on-line testem, který obsahuje vědomostní test se 40 otázkami s volbou odpovědí a poznávačku 40 rostlinných vzorků na webových stránkách ČZS. Test je žákům k dispozici během měsíce prosince a ledna.
- Celostátní kolo je společné pro všechny tři kategorie. Probíhá za osobní účasti všech žáků.
Celostátní kolo je vícedenní a koná se přímo pod dohledem Komise pro práci s mládeží při RR ČZS a Ústředí ČZS.
Pořádá se putovně po celém území ČR tak, aby se v rámci soutěže dal vytvořit zajímavý odborný program. K pořádání je zpravidla zvolena odborná škola se zemědělským nebo zahradnickým zaměřením. Na organizaci celostátního kola se podílí i pracovníci středních škol v místě konání a členové příslušného územního sdružení ČZS, a to přípravou především doprovodného programu zaměřeného na získávání nových znalostí a dovedností.
Vědomostní test
K hodnocení znalostí soutěžících se používá vědomostní test se 40 otázkami s nabídkou odpovědí, kdy jen jedna je správná. Na vypracování testu je maximálně jedna hodina.
Správná odpověď je hodnocena jedním bodem. Chybné odpovědi se neodečítají.
Pro kategorii C je on-line test připraven Komisí pro práci s mládeží při RR ČZS. Na tento test je časový limit jedna hodina a zahrnuje i poznávačku podle vložených obrázků.
Poznávačka
V rámci poznávačky je soutěžícím předloženo k určení 40 vzorků živých, suchých, případně obrázků nebo fotografií, rostlin, semen a plodů. U prvního a druhého kola je možné počet vzorků snížit na 20. Úkolem je uvést rodový název rostliny, případně i druhový nebo latinský.
Správná odpověď je ohodnocena jedním bodem. Za uvedení správného druhového nebo latinského názvu je přidělen doplňkový bod.
Poznávačka může být shodná pro všechny tři kategorie a je připravena pracovníky škol, kroužků nebo členy ÚS ČZS v místě konání.
Výsledné pořadí soutěžících
Na základě součtu dosažených bodů v testu a poznávačce je stanoveno výsledné pořadí soutěžících, kdy první má bodů nejvíce. V případě shodného počtu bodů je první soutěžící ten, který má v rámci shody více bodů v poznávačce a v případě další shody ten soutěžící, který má více doplňkových bodů.
Postup v soutěži
Ze základních kol do okresního kola může postoupit různý počet finalistů. O konkrétním počtu rozhodnou jednotlivá ÚS ČZS na základě zkušeností z minulých let. Důvodem je naplnění soutěže a zároveň omezení maximálního počtu soutěžících dané prostorovými a ekonomickými možnostmi s s respektováním pokynů hospodářsko finanční komise při RR ČZS.
Okresní kolo lze uskutečnit při minimálním počtu tří soutěžících v každé kategorii.
Z okresních kol postupují finalisté z prvního místa, případně náhradníci v každé kategorii podle následujícího umístění.
ÚS ČZS jejichž soutěžící se v kategorii A a B umístí v národním kole na některém z 1. - 3. míst, mohou v následujícím ročníku vyslat navíc ještě jednoho dalšího soutěžícího. Maximálně by tedy mohlo mít jedno územní sdružení v národním kole 4 soutěžící, kteří získali první a druhé místo v okresním kole aktuálního ročníku (případně náhradníci další v pořadí).
V kategorii C postupuje prvních dvacet nejúspěšnějších řešitelů on-line testu do národního kola.
Garant soutěže
Garantem odborné úrovně soutěže je Komise pro práci s mládeží při RR ČZS. Její členové mají dlouhodobě zkušenosti s prací s mládeží a někteří jsou aktivními či bývalými pedagogy.