Soutěž Mladý zahrádkář

Nejrozsáhlejší a historicky nejstarší vědomostní soutěž, která byla poprvé vyhlášena v roce 1977. Nejprve se uskutečnila na místní úrovni a v roce 1981 se pak poprvé sjela soutěžní družstva z 12 okresů na celostátní soutěži. 

Soutěž se řídí závazným postupem a pravidly, která jsou zveřejněna na konci této strany.
 

předchozí následující
Mladý zahrádkář 2012 - XXV. ročník

Obr: 11

Ve večerních hodinách po slavnostním zahájení si soutěžící prohlédli nově zrekonstruované Klatovské katakomby. Jde o krypty pod klatovským jezuitským kostelem zasvěceným Neposkvrněnému početí Panny Marie a sv. Ignácovi. Šlo o nevšední zážitek – zvláště díky odbornému a velmi poutavému výkladu klatovského místostarosty Ing. Václava Chrousta.

V Sobotu dopoledne již následovala vlastní soutěž. Soutěžit do Klatov přijelo 34 mladších a 39 starších žáků. Nejprve se účastníci pustili do poměrně náročného testu, o kterém i zkušení zahrádkáři prohlásili, že není vůbec lehký. Po malé chvilce oddechu se postupně soutěžící pustili do poznávačky, která obsahovala jak plané tak kulturní rostliny.

Odpoledne probíhalo vyhodnocování výsledků a soutěžící jeli na hrad Švihov, který zprostředkoval pohled do minulosti naší vlasti.

Celá soutěž vyvrcholila při slavnostním večeru předáním cen vítězům. Předávání cen se z dalších významných hostů zúčastnili i Ing. Petr Smutný - radní Plzeňského kraje a Mgr. Rudolf Salvetr - starosta města Klatovy. Ceny za ČZS předávali místopředsedové doc. Josef Ernest a Stanislav Kozlík.

Ceny pro soutěžící věnovaly kromě ČZS, Střední zemědělská a potravinářská škola Klatovy, město Klatovy, hrad Švihov, zahradnictví Papež a jim všem patří za věnované ceny poděkování.

Navíc každý účastník obdržel kromě hodnotných cen i sazenici klatovského karafiátu od naší Specializované základní organizace – Pěstitelé klatovských karafiátů.

Na správný způsob množení a pěstování klatovských karafiátů se můžete podívat v krátkém videozáznamu.

Výsledné pořadí účastníků v soutěži bylo všemi netrpělivě očekáváno, ale pořadí nakonec není úplně to nejdůležitější, neboť zvítězili vlastně všichni už tím, že se do celorepublikového kola probojovali ze svých základních organizací a územních sdružení. Také mnohé ceny obdrželi úplně všichni a tak nikdo domů neodjížděl s prázdnou.

Krátký záznam o konání soutěže odvysílala i televize ZAK ve svých zprávách 26. 6. 2012.

Nezbývá již nic jiného než poděkovat všem spoluorganizátorům, že umožnili hladký průběh celé soutěže, poděkovat všem soutěžícím i jejich doprovodům, že přicestovali i z těch nejvzdálenějších míst republiky a přát si, že příští ročník bude alespoň tak pěkný jako ten letošní.

Výsledky národního kola soutěže Mladý zahrádkář 2012

Výsledková listina kategorie A
Umístění Jméno okres BODY   Cekem
      test poznáv. body
1 Barbora Slunská Prostějov 39 25 64
2 Kristýna Milarová Prostějov 39 24 63
3 Tereza Sobelová Karviná 30 31 61
4 Pavlína Němcová Nový Jičín 32 27 59
5 Vojtěch Bartek Frýdek-Místek 34 25 59
6 Roman Skala Plzeň-Jih 34 21 55
7 Zuzana Hlaváčová Svitavy 26 27 53
8 Aneta Belzová Chrudim 24 26 50
9 Tereza Hladíková Tachov 30 20 50
10 Michaela Davidová Náchod 27 22 49
11 Kateřina Drahovzalová Kolín 26 23 49
12 Jana Brabcová Blansko 30 19 49
13 Karolína Birgusová Opava 31 18 49
14 Nikola Šnebergerová Plzeň-Sever 25 22 47
15 Lenka Radová Klatovy 26 21 47
16 Daniela Žabková Ústí n.Orlicí 30 17 47
17 Michal Rojek Jihlava 25 21 46
18 Žofie Pimperová Praha-město 28 18 46
19 Dagmar Ježková K.Vary 28 17 45
20 Jana Komůrková Cheb 28 17 45
21 Lucie Kobylková Kladno 28 16 44
22 Karel Doubek Benešov 33 10 43
23 Tereza Filipová Třebíč 30 13 43
24 Tomáš Sopr Klatovy 29 14 43
25 Václav Šmíro Plzeň-město 24 18 42
26 Sabina Celurová Karviná 21 20 41
27 Radka Zaoralová Zlín 26 13 39
28 Kateřina Selucká Hodonín 29 10 39
29 Klára Špringrová Rychnov n.K. 23 15 38
30 Jakub Katz Ostrava 26 10 36
31 Vojtěch Kopa Pardubice 28 7 35
32 Iveta Mikolášová Č.Budějovice 19 14 33
33 Iva Vyskočilová Praha-východ 23 6 29
34 Karel Coural Žďár n.Sázavou 21 4 25

 


Výsledková listina kategorie B
Umístění Jméno okres BODY   Cekem
      test poznáv. body
1 Roman Šnajdr Prostějov 40 35 75
2 Radim Makovička Pelhřimov 37 34 71
3 Daniela Mlčúchová Karviná 35 35 70
4 Kateřina Říhová Blansko 34 32 66
5 Filip Bracek Blansko 35 31 66
6 Jiří Rudolf Jihlava 31 33 64
7 Petra Svobodová Náchod 35 28 63
8 Jiřina Horáková Hodonín 30 31 61
9 Tony Skřipčák Ostrava 33 28 61
10 Tereza Koberová Chrudim 30 30 60
11 Ondřej Červenka Kladno 30 30 60
12 Marek Kučírek Kolín 34 26 60
13 Jiří Brichcín Plzeň-město 29 30 59
14 Lukáš Jaroš Opava 32 25 57
15 Petr Markulček Přerov 33 24 57
16 Lucie Formanová Klatovy 29 26 55
17 Ondřej Šachta Č.Budějovice 26 28 54
18 Martin Brada Pelhřimov 28 26 54
19 Radka Janků K.Vary 29 24 53
20 Lucie Trnková Šumperk 30 22 52
21 Veronika Vavrušková Karviná 34 18 52
22 Patrik Šmolík Plzeň-Jih 22 27 49
23 Vojta Štros Praha-město 23 26 49
24 Jana Matějovská Jihlava 27 22 49
25 Mariana Janďourková Žďár n.Sázavou 28 20 48
26 Tereza Galušková Frýdek-Místek 31 17 48
27 Tereza Šlitrová Rychnov n.K. 24 23 47
28 Martina Sovišová Břeclav 27 19 46
29 Michaela Tomanová Klatovy 27 18 45
30 Michal Kijaňa Nový Jičín 27 18 45
31 Gabriela Gyénová Ústí nad Orlicí 23 21 44
32 Kateřina Benešová Tachov 25 19 44
33 Veronika Vodrášková Plzeň-sever 26 18 44
34 Pavlína Kopková Svitavy 27 17 44
35 Jakub Kadrle Zlín 27 16 43
36 Eva Kerberová Praha-východ 24 17 41
37 Štěpán Pešout Benešov 23 17 40
38 Jan Štěpánek Pardubice 22 17 39
39 Michaela Mrázková Cheb 21 13 34

Soutěžní otázky

Skupina A - mladší žáci


1. Označ rostlinu, která má omamné a tišící účinky:
a) Mák setý
b) Lilek brambor
c) Mochna husí
d) Srha laločnatá

2. Jaké číslo budeš volat, když potřebuješ rychlou zdravotní pomoc:
a) 150
b) 158
c) 155
d) 152

3. Jak ošetříme zaprášené listy pokojových květin:
a) Očistíme kartáčkem
b) Otřeme hadříkem
c) Ponoříme do studené vody
d) Osprchujeme vlažnou vodou

4. Kus pěnového polystyrenu se v kompostu rozloží:
a) Pokud je půda teplá a vlhká
b) Pokud kompost dvakrát přeházíme
c) Pokud budeme kompost vápnit
d) Nerozloží se, je biologicky nerozložitelný

5. Jak můžeme přispět ke zlepšení životního prostředí:
a) Používáním sprejů
b) Vyvážením odpadků do lesa
c) Trháním ovoce ze stromů u silnic
d) Vysazováním zeleně

6. Řeřicha setá (zeleninová), je nejzdravější vysetá a konzumovaná:
a) Během léta
b) V lednu a únoru
c) Pozdě na podzim
d) Není k ničemu dobrá

7. Do kořenové zeleniny patří i mnohé méně známé druhy, označ ty, které tam rozhodně nepatří:
a) Vodnice, řepa
b) Černý kořen, celer
c) Patison, lilek
d) Pastinák, zázvor

8. Ředkvičky vyséváme a sklízíme:
a) Postupně od února do září
b) Jen ve skleníku
c) Pěstujeme jen v rašelině v červenci
d) Ve skleníku a jen v písku

9. Která z těchto zelenin má zelené zdužnatělé květenství:
a) Květák
b) Brokolice
c) Brukev
d) Rebarbora

10. Brambory patří do čeledi:
a) Lilkovitých rostlin
b) Brukvovitých rostlin
c) Liliovitých rostlin
d) Zvonkovitých rostlin

11. Křen selský je řazený do čeledi brukvovitých, přesto z něj pro konzumaci sklízíme:
a) Listy
b) Plody
c) Květy
d) Kořen

12. Zvonek řepkovitý je čeleď:
a) Šťavelovité
b) Zvonkovité
c) Mrkvovité
d) Lilkovité

13. Heřmánek pravý - množení:
a) Přímý výsev
b) Dělením
c) Listovými řízky
d) Řízkováním rostliny

14. Benedikt lékařský – jeho květy mají barvu:
a) Modrou
b) Žlutou
c) Bílou
d) Růžovou

15. Hlíva ústřičná je:
a) Nejedlá
b) Jedlá a lahodná
c) Hořká
d) Prudce jedovatá

16. Zranění na pozemku:
a) Okamžitě hlásíme dospělé osobě
b) Hlásíme jenom taková, která je třeba ošetřit
c) Nehlásíme, ošetříme doma
d) Hlásíme jenom v případě, když nám teče krev

17. Při práci na zahrádce nás před tetanem ochrání:
a) Okamžité vysátí místa vpichu hmyzem
b) Čepice nebo klobouk
c) Očkování
d) Vymytí a zavázání rány

18. Bezpečně odložené vidle mohou:
a) Ležet na zemi
b) Být zapíchnuté hroty do země
c) Být zapíchnuté násadou v zemi
d) Viset na stromě

19. Při vniknutí chemického přípravku do oka:
a) Oko vysušíme kapesníkem
b) Vyplachujeme oko 5-10 minut čistou vodou
c) Oko zakryjeme a necháme v klidu
d) Napijeme se vlažné vody

20. Malvice je:
a) Plod jádrovin
b) Alkoholický nápoj
c) Květenství například u mrkve a petržele
d) Název pro plody tykví

21. Při fotosyntéze rostliny uvolňují:
a) Dusík
b) Oxid uhličitý
c) Kyslík
d) Vodu

22. Lodyhou nazýváme:
a) Stonek rostlin s listy
b) Stonek rostlin bez listů
c) Rýhovaný stonek
d) Dutý stonek

23. Co je to sadba:
a) Pomůcka k sázení
b) Semena
c) Plody
d) Předpěstované rostliny

24. Mezi dužnaté plody patří:
a) Nažka
b) Peckovice
c) Lusk
d) Oříšek

25. Kolik děloh (děložních lístků) má semeno fazole:
a) Dvě
b) Jednu
c) Žádnou
d) Čtyři

26. Mangold je:
a) Plod tropického ovocného stromu
b) Listová zelenina
c) Chemický prvek
d) Kříženec jahodníku zahradního a lesního

27. Z následujících hnojiv urči vícesložkové:
a) Draselná sůl
b) Cererit
c) Vápno
d) Superfosfát

28. Co jsou to herbicidy:
a) Látky podporující růst rostlin
b) Látky proti houbovým chorobám
c) Látky proti savým škůdcům
d) Látky proti plevelům

29. Která z prací patří k základnímu zpracování půdy:
a) Orba
b) Vláčení
c) Válení
d) Smykování

30. Co mají společného listovka a drnovka:
a) Jsou to rostliny
b) Jsou to materiály na úpravu cest
c) Jsou to druhy zeminy
d) Jsou to cizokrajné zeleniny

31. Čemu se říká úhor:
a) Zoranému pozemku
b) Pozemku s parkovou úpravou
c) Neobdělávanému pozemku
d) Je to jiný název pro černozem

32. Mezi chráněné živočichy patří:
a) Myš domácí
b) Slunéčko sedmitečné
c) Ropucha obecná
d) Nosatec lískový

33. Mezi chráněné rostliny patří:
a) Kopretina bílá
b) Zvonek okrouhlolistý
c) Divizna velkokvětá
d) Lilie zlatohlavá

34. Mezi ovocné dřeviny patří:
a) Líska obecná
b) Buk lesní
c) Bez hroznatý
d) Dub letní

35. Žlutý květ má:
a) Konvalinka vonná
b) Pomněnka bahenní
c) Upolín evropský
d) Krásnorůžek lepkavý

36. Mezi trvalky nepatří:
a) Kopretina bílá
b) Čemeřice černá
c) Měsíček lékařský
d) Pivoňka lékařská

37. Narcis patří mezi:
a) Letničky
b) Cibuloviny
c) Skalničky
d) Dvouletky

38. Potos je:
a) Letnička
b) Dvouletka
c) Pokojová rostlina
d) Okrasný keř

39. Přirozeným nepřítelem (predátorem) hraboše polního je:
a) Bažant polní
b) Sýkora koňadra
c) Poštolka obecná
d) Vlaštovka obecná

40. Mezi chráněné rostliny patří:
a) Chrpa modrá
b) Kozí brada luční
c) Zvonek rozkladitý
d) Vstavač májový



Skupina B - Starší žáci

1. Jaké číslo budeš volat, když potřebuješ rychlou zdravotní pomoc:
a) 150
b) 158
c) 155
d) 152

2. Papírové obaly od vajíček se v kompostu rozloží:
a) ano
b) ne
c) po specielní úpravě
d) jen když se rozřežou na malé kousky

3. Oxid siřičitý – SO2 se dostává do ovzduší:
a) Spalováním nekvalitního uhlí
b) Jako vedlejší produkt fotosyntézy
c) Jako odpad jaderných elektráren
d) Spalováním suchého dřeva

4. Naučné stezky:
a) Chrání přírodu před vandaly
b) Chrání turisty před zloději
c) Seznamují s přírodními zajímavostmi dané lokality
d) Jsou vyhrazeny cyklistům

5. Křen selský je plný vitamínů a minerálů, co ale určitě neobsahuje:
a) Vitamín C
b) Fosfor, vápník
c) Železo, draslík
d) Kyanid, měď

6. Fenykl obecný je:
a) Zelenina a bylina
b) Ovoce podobné banánu
c) Invazní plevel
d) Okrasná dřevina

7. Červená řepa má krátkou vegetační dobu, kdy je nejvhodnější ji vysévat:
a) Leden, únor
b) Květen, červen
c) Říjen, listopad
d) Prosinec

8. Libeček je výborná kořeninová zelenina, která se používá:
a) Do polévek, brambor a omáček
b) Do zákusků a dortů
c) Do zelí
d) Do ovocných salátů

9. Stévie sladká je řazena mezi čeleď:
a) Brutnákovité
b) Hvězdicovité
c) Hluchavkovité
d) Tlusticovité

10. Ostropestřec mariánský má barvu květů:
a) Bílou
b) Žlutou
c) Purpurovou
d) Modrou

11. Šanta kočičí vyroste do výšky:
a) Do 10 cm
b) Do 50 cm
c) Do 1 m
d) Do 2 m

12. Bedrník obecný se používá jako koření, sklízíme:
a) Květenství
b) Celou rostlinu
c) Listy
d) Kořen

13. Pelargonie patří mezi čeleď:
a) Pryskyřníkovité
b) Mrkvovité
c) Hluchavkovité
d) Kakostovité

14. Co je to chocholík:
a) Středová část hlávky salátu
b) Typ květenství (např. u jabloně)
c) Deformace koruny ovocného stromu
d) Okrasná letnička

15. Při česání ovoce spadl soused na záda a nehýbá se. Co uděláš?:
a) Pokusíš se ho naložit do stopnutého auta a odvést k lékaři
b) Nehýbeš s ním, zavedeš protišoková opatření a zavoláš rychlou zdravotní pomoc
c) Odtáhneš jej do stínu a přikládáš na obličej studené obklady
d) Nic, půjdeš domů

16. Jak ošetříme bodnutí vosou na zahrádce:
a) Místo bodnutí okamžitě vysajeme
b) Na místo bodnutí položíme list jitrocele
c) Místo bodnutí potíráme rozkrojenou cibulí
d) Postižené místo zavážeme

17. Tetanus je onemocnění:
a) Které vzniká při styku s jedovatou rostlinou
b) Když se nečistota dostane do trávicího ústrojí
c) Které může vzniknout při vniknutí nečistoty do rány
d) Zubů

18. Co je to kordon:
a) Jihoamerický dravý pták
b) Specielní výsev či výsadba do řádků
c) Tvar koruny stromů
d) Hojivý zával na poraněném místě ovocného stromu

19. Růže jablíčková je:
a) Druh růže s velkými šípky
b) Kříženec růže a jabloně
c) Rtěnka s jablečnou vůní a chutí
d) Škůdce růžokvětých rostlin, zejména jabloní

20. Mahalebka, která se v sadařství používá jako podnož pro roubování, je:
a) Příbuzný druh višně
b) Kříženec maliny s ostružinou
c) Cukrová kukuřice
d) Podnož pro roubování vlašských ořešáků

21. Co nenajdeš u tyčinek:
a) Pyl
b) Vajíčko
c) Nitku
d) Prašník

22. Které z uvedených částí buňky je důležitá při fotosyntéze:
a) Buněčné jádro
b) Buněčné vakuoly
c) Chloroplasty
d) Cytoplazma

23. Co je podstatou mulčování:
a) Hnojení
b) Pokrývání půdy organickými hmotami
c) Rytí
d) Kypření půdy

24. Co je to inkrustace:
a) Doba mezi infekcí rostliny a projevením se choroby
b) Umělé doopylení skleníkových plodin
c) Proces při výrobě vína
d) Povrchová úprava semen před setím

25. Molice je:
a) Samička mola jablečného
b) Škůdce skleníkových a pokojových rostlin
c) Nádoba na mouku zamezující znehodnocení molem moučným
d) Škůdce způsobující červivost mrkve

26. Pikýrováním se nazývá:
a) Provzdušňování půdy
b) Opakované přesazení rostlin
c) Protrhávání vysetých rostlin
d) Okopávání rostlin

27. Růst rostlin podporujeme především hnojivem:
a) vápenatým
b) dusíkatým
c) fosforečným
d) draselným

28. Jedovatou rostlinou není:
a) Tis červený
b) Jitrocel kopinatý
c) Náprstník vlnatý
d) Vraní oko čtyřlisté

29. Odrůdy Rubín, Gloster, Matčino, Golden Delicious, Idaret, Spartan jsou odrůdami:
a) Jahodníku
b) Hrušní
c) Jabloně
d) Třešní

30. Zelenec je:
a) Letnička
b) Dvouletka
c) Pokojová rostlina
d) Okrasný keř

31. Mezi skalničky nepatří:
a) Trávnička
b) Netřesk zední
c) Lomikámen trstnatý
d) Náprstník vlnatý

32. K ozelenění vodního jezírka se nehodí:
a) Leknín bílý
b) Netřesk zední
c) Orobinec úzkolistý
d) Stulík žlutý

33. Petunie:
a) Vyséváme v lednu až únoru a předpěstujeme
b) V březnu vyséváme přímo na záhon
c) Vyséváme s maceškami v červnu až červenci
d) Řízkujeme jako muškáty

34. Těžké půdy trpí nedostatkem:
a) Vzduchu
b) Listové zeleně
c) Vody
d) Živin

35. Jako léčivá rostlina se nepoužívá:
a) Řepík lékařský
b) Jitrocel kopinatý
c) Jílek vytrvalý
d) Bez černý

36. Co na sebe můžeme roubovat (v zelinářství):
a) Okurku na dýni (tykev)
b) Mrkev na petržel
c) Zelí na kedlubnu
d) Kedlubnu na ředkvičku

37. Odrůdy Minisprint, Seladin, Charlote F1, Roxana, Mělnická jsou odrůdami:
a) Rajčat
b) Okurek
c) Ředkviček
d) Zelí

38. Mezi vytrvalou zeleninu nepatří:
a) Křen selský
b) Reveň rebarbora
c) Pažitka
d) Celer

39. Malvici jako plod má:
a) Broskvoň
b) Angrešt
c) Hrušeň
d) Rybíz

40. Očkování ovocných stromů se provádí:
a) V zimě
b) Na jaře
c) V létě
d) Na podzim

 

Poznávačka obsahovala následující vzorky


1. Čechrava
2. Brslen japonský
3. Koniklec obecný
4. Libeček lékařský
5. Oregano dobromysl
6. Roketa setá
7. Máta peprná
8. Šanta kočičí
9. Meduňka lékařská
10. Majoránka zahradní
11. Fazole
12. Rajče
13. Salát
14. Javor
15. Okurka
16. Brambor
17. Maliník
18. Jedle
19. Modřín opadavý
20. Třešeň
21. Jabloň
22. Žito seté
23. Pšenice setá
24. Oves
25. Líska obecná
26. Bříza bělokorá
27. Dub
28. Lípa sdrčitá
29. Jitrocel větší
30. Violka rolní (maceška)
31. Pelyněk černobýl
32. Penízek rolní
33. Pryšec chvojka
34. Heřmánkovec přímořský
35. Petunie
36. Netýkavka
37. Gazánie
38. Starček
39. Kopřiva africká
40. Molice

 

zpět

Soutěž probíhá každoročně v základních organizacích, pokračuje na územních sdruženích ČZS a vrcholí národním kolem. Počet územních rad, které vysílají vítěze okresních kol soutěže do národního kola stále stoupá.

Od roku 2016 byla soutěž rozšířena o kategorii "Juniorů" - studentů středních škol, gymnázií a učilišť, ti ale postupují do celostátního kola na základě testu, který je zveřejňován na našich stránkách.

Naší snahou je vždy zapojit do jednotlivých soutěží co nejvíce dětí bez ohledu na to, zda jsou organizovány v kroužcích při základních organizacích, územních radách ČZS nebo v přírodovědných kroužcích při školách a stanicích mladých přírodovědců.

Cílem soutěže Mladý zahrádkář je podpořit zájem mládeže o přírodní vědy, botaniku, ochranu přírody a krajiny. Soutěž rozvíjí znalosti a dovednosti dětí v těchto oborech a propojuje nabyté znalosti v systému základního školství s praxí. Soutěž podporuje a rozvíjí nadání mladých talentů a napomáhá s volbou jejich dalšího studijního a odborného zaměření. Klade důraz na výchovně vzdělávací práci s talentovanou mládeží. Účastníci soutěže se s úspěchem zapojují i do dalších mimoškolních aktivit, řada z nich jsou i úspěšní řešitelé například biologických olympiád.


Závazná pravidla soutěže


Soutěž je pořádaná pro tři kategorie

  1. kategorie A – mladší žáci (4. - 6.tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
  2. kategorie B – starší žáci (7. - 9. tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
  3. kategorie C – žáci středních škol


Pro kategorie A a B je soutěž tříkolová:

  1. Základní kola probíhají na školách nebo v kroužcích Mladý zahrádkář v průběhu února a března.
  2. Okresní kola organizují územní sdružení ČZS, většinou smluvně v místních školách nebo jiných výchovných zařízeních (DDM aj.) spolupracujících s ČZS. Jsou pořádány koncem dubna nebo počátkem května.
  3. Celostátní kolo je organizováno Komisí mládeží při RR ČZS ve spolupráci s pracovníky Ústředí ČZS v Praze. Je pořádáno zpravidla ve druhé polovině června.


Pro kategorii C je soutěž dvoukolová:

  1. Základní a okresní kolo je nahrazeno on-line testem, který obsahuje vědomostní test se 40 otázkami s volbou odpovědí a poznávačku 40 rostlinných vzorků na webových stránkách ČZS. Test je žákům k dispozici během měsíce prosince a ledna.
  2. Celostátní kolo je společné pro všechny tři kategorie. Probíhá za osobní účasti všech žáků.


Celostátní kolo je vícedenní a koná se přímo pod dohledem Komise pro práci s mládeží při RR ČZS a Ústředí ČZS.

Pořádá se putovně po celém území ČR tak, aby se v rámci soutěže dal vytvořit zajímavý odborný program. K pořádání je zpravidla zvolena odborná škola se zemědělským nebo zahradnickým zaměřením. Na organizaci celostátního kola se podílí i pracovníci středních škol v místě konání a členové příslušného územního sdružení ČZS, a to přípravou především doprovodného programu zaměřeného na získávání nových znalostí a dovedností.


Vědomostní test

K hodnocení znalostí soutěžících se používá vědomostní test se 40 otázkami s nabídkou odpovědí, kdy jen jedna je správná. Na vypracování testu je maximálně jedna hodina.

Správná odpověď je hodnocena jedním bodem. Chybné odpovědi se neodečítají.

Pro kategorii C je on-line test připraven Komisí pro práci s mládeží při RR ČZS. Na tento test je časový limit jedna hodina a zahrnuje i poznávačku podle vložených obrázků.


Poznávačka

V rámci poznávačky je soutěžícím předloženo k určení 40 vzorků živých, suchých, případně obrázků nebo fotografií, rostlin, semen a plodů. U prvního a druhého kola je možné počet vzorků snížit na 20. Úkolem je uvést rodový název rostliny, případně i druhový nebo latinský.

Správná odpověď je ohodnocena jedním bodem. Za uvedení správného druhového nebo latinského názvu je přidělen doplňkový bod.

Poznávačka může být shodná pro všechny tři kategorie a je připravena pracovníky škol, kroužků nebo členy ÚS ČZS v místě konání.


Výsledné pořadí soutěžících

Na základě součtu dosažených bodů v testu a poznávačce je stanoveno výsledné pořadí soutěžících, kdy první má bodů nejvíce. V případě shodného počtu bodů je první soutěžící ten, který má v rámci shody více bodů v poznávačce a v případě další shody ten soutěžící, který má více doplňkových bodů.


Postup v soutěži

Ze základních kol do okresního kola může postoupit různý počet finalistů. O konkrétním počtu rozhodnou jednotlivá ÚS ČZS na základě zkušeností z minulých let. Důvodem je naplnění soutěže a zároveň omezení maximálního počtu soutěžících dané prostorovými a ekonomickými možnostmi s s respektováním pokynů hospodářsko finanční komise při RR ČZS.

Okresní kolo lze uskutečnit při minimálním počtu tří soutěžících v každé kategorii.

Z okresních kol postupují finalisté z prvního místa, případně náhradníci v každé kategorii podle následujícího umístění.

ÚS ČZS jejichž soutěžící se v kategorii A a B umístí v národním kole na některém z 1. - 3. míst, mohou v následujícím ročníku vyslat navíc ještě jednoho dalšího soutěžícího. Maximálně by tedy mohlo mít jedno územní sdružení v národním kole 4 soutěžící, kteří získali první a druhé místo v okresním kole aktuálního ročníku (případně náhradníci další v pořadí).

V kategorii C postupuje prvních dvacet nejúspěšnějších řešitelů on-line testu do národního kola.


Garant soutěže

Garantem odborné úrovně soutěže je Komise pro práci s mládeží při RR ČZS. Její členové mají dlouhodobě zkušenosti s prací s mládeží a někteří jsou aktivními či bývalými pedagogy.