Soutěž Mladý zahrádkář
Nejrozsáhlejší a historicky nejstarší vědomostní soutěž, která byla poprvé vyhlášena v roce 1977. Nejprve se uskutečnila na místní úrovni a v roce 1981 se pak poprvé sjela soutěžní družstva z 12 okresů na celostátní soutěži.
Ukázka floristiky na hradu Velhartice |
V předvečer samotné
soutěže proběhlo slavnostní zahájení. Soutěžící přivítal ředitel
školy Ing. Vladislav Smolík, starosta města Klatovy Mgr. Rudolf Salvetr, předseda ČZS Ing. Jan Hinterholzinger a za organizátora předseda ÚS Klatovy Ing. Josef Novotný který opět odvedl velkou práci na přípravě celé akce.
Ve večerních hodinách po slavnostním zahájení si soutěžící prohlédli barokní lékárnu U bílého jednorožce a vystoupali 226 schodů na Černou věž, která nabízí pohled na celé Klatovy z výšky svých 80 m.
V Sobotu dopoledne již následovala vlastní soutěž.
Soutěžit do Klatov přijelo 37 mladších a 39 starších žáků. Nejprve se
účastníci pustili do náročného testu, o kterém již tradiční soutěžící
prohlásili, že byl ještě těžší než loňský.
Po malé chvilce oddechu a netrpělivého čekání se postupně soutěžící pustili do poznávačky, která obsahovala jak plané tak kulturní rostliny.
Odpoledne probíhalo vyhodnocování výsledků a soutěžící jeli na Hrad Velhartice,
který nabídnul i nádhernou ukázku aranžování živých i suchých květin.
Poučným zážitkem doplněným o chutné Ošouchle byla též návštěva
šlechtitelské stanice VESA Velhartice, kde soutěžící nahlédli do tajů šlechtění českých brambor.
Ceny pro soutěžící věnovaly kromě ČZS především Plzeňský kraj, Střední zemědělská a potravinářská škola Klatovy, město Klatovy, hrad Velhartice, VESA Velhartice a zahradnictví Papež. Jim všem patří za věnované ceny naše poděkování.
Navíc každý účastník obdržel kromě hodnotných cen i sazenici klatovského karafiátu od naší Specializované základní organizace – Pěstitelé klatovských karafiátů.
Na průběh celé soutěže se můžete podívat v malém videozáznamu.
Výsledky národního kola soutěže Mladý zahrádkář 2013
Umístění | Jméno | okres | Cekem | |||||||||
body | ||||||||||||
1 | Přerostová Lucie | Klatovy | 60 | |||||||||
2 | Chvojková Anežka | Praha | 54 | |||||||||
3 | Zajíček Dominik | Prostějov | 52 | |||||||||
4 | Skalová Anna | Plzeň-jih | 52 | |||||||||
5 | Nechuta Jan | Blansko | 51 | |||||||||
6 | Stehlíková Marta | Hodonín | 50 | |||||||||
7 | Šmíro Václav | Plzeň-město | 50 | |||||||||
8 | Mikolášová Iveta | České Budějovice | 50 | |||||||||
9 | Belzová Aneta | Chrudim | 49 | |||||||||
10 | Vokálová Kateřina | Kolín | 47 | |||||||||
11 | Ambrož David | Prostějov | 47 | |||||||||
12 | Olbrechtová Eliška | Nový Jičín | 46 | |||||||||
13 | Heger Karel | Benešov | 44 | |||||||||
14 | Bláhová Marie | Žďár n.S | 42 | |||||||||
15 | Bilaničová Kristýna | Šumperk | 41 | |||||||||
16 | Bělková Dorota | Rychnov n.Kn. | 41 | |||||||||
17 | Hanušková Marika | Břeclav | 40 | |||||||||
18 | Krabcová Nikola | Kladno | 40 | |||||||||
19 | Dymaszová Markéta | Karviná | 39 | |||||||||
20 | Polášek Dominik | Zlín | 39 | |||||||||
21 | Bártek Jiří | Kroměříž | 39 | |||||||||
22 | Matlochová Natálie | Přerov | 38 | |||||||||
23 | Jedličková Tereza | Karviná | 38 | |||||||||
24 | Jedličková Adéla | Ústí n.O. | 37 | |||||||||
25 | Jaroslav Požár | Rakovník | 36 | |||||||||
26 | Macek Jan | Třebíč | 34 | |||||||||
27 | Bohuslavová Barbora | Plzeň-sever | 34 | |||||||||
28 | Galuščáková Kateřina | Náchod | 34 | |||||||||
29 | Oczka Vojtěch | Opava | 32 | |||||||||
30 | Asszonyi Anna | Ostrava | 31 | |||||||||
31 | Košňarová Barbora | Svitavy | 31 | |||||||||
32 | Kročilová Nikola | Jihlava | 27 | |||||||||
33 | Kolář Roman | Cheb | 27 | |||||||||
34 | Vidlička Marek | Frýdek-Místek | 24 | |||||||||
35 | Ďuráčová Natálie | Pardubice | 22 | |||||||||
36 | Vyskočilová Iva | Praha-východ | 19 | |||||||||
37 | Bořuta Přemysl | Karlovy Vary | 19 |
Výsledková listina - kategorie B
Umístění | Jméno | okres | Cekem | |||||||||
body | ||||||||||||
1 | Koštíř Vojtěch | Praha město | 69 | |||||||||
2 | Mlčúchová Daniela | Karviná | 69 | |||||||||
3 | Šnajdr Roman | Prostějov | 68 | |||||||||
4 | Bracek Filip | Blansko | 64 | |||||||||
5 | Rudolf Jiří | Jihlava | 62 | |||||||||
6 | Kešeláková Lenka | Nový Jičín | 62 | |||||||||
7 | Brichcín Jiří | Plzeň město | 60 | |||||||||
8 | Skřipčák Tony | Ostrava | 60 | |||||||||
9 | Červenka Ondřej | Kladno | 59 | |||||||||
10 | Šachta Ondřej | Č.Budějovice | 58 | |||||||||
11 | Bartek Vojtěch | Frýdek-Místek | 56 | |||||||||
12 | Majerová Lenka | Klatovy | 55 | |||||||||
13 | Kimák Šimon | Chrudim | 54 | |||||||||
14 | Brada Martin | Pelhřimov | 54 | |||||||||
15 | Kučírek Marek | Kolín | 52 | |||||||||
16 | Skala Roman | Plzeň jih | 52 | |||||||||
17 | Horáková Jiřina | Hodonín | 52 | |||||||||
18 | Sobelová Tereza | Karviná | 51 | |||||||||
19 | Davidová Michaela | Náchod | 49 | |||||||||
20 | Hrbata Martin | Prostějov | 49 | |||||||||
21 | Markulček Petr | Přerov | 49 | |||||||||
22 | Gyénová Gabriela | Ústí n/Orlicí | 48 | |||||||||
23 | Fleischhans Richard | Benešov | 48 | |||||||||
24 | Pilařová Berenika | Praha východ | 48 | |||||||||
25 | Šnebergerová Nikola | Plzeň sever | 46 | |||||||||
26 | Vlčková Nicol | Pelhřimov | 45 | |||||||||
27 |
Kašník Jan | Cheb | 40 |
|||||||||
28 | Galliková Diana | Pardubice | 37 | |||||||||
29 | Žáková Lucie | Břeclav | 37 | |||||||||
30 | Havránek Viktor | Šumperk | 37 | |||||||||
31 | Hlaváčová Zuzana | Svitavy | 37 | |||||||||
32 | Hladíková Tereza | Tachov | 35 | |||||||||
33 | Dehnerová Lucie | Opava | 34 | |||||||||
34 | Zbořilová Tereza | Kroměříž | 33 | |||||||||
35 | Zaoralová Radka | Zlín | 33 | |||||||||
36 | Svobodová Viktorie | Třebíč | 33 | |||||||||
37 | Špringrová Klára | Rychnov n/K | 32 | |||||||||
38 | Procházka Martin | Žďár n/S | 32 | |||||||||
39 | Drblíková Sára | Uh.Hradiště | 29 |
Soutěžní otázky
Skupina A - mladší žáci
1. Co je to malvice?
a) alkoholický nápoj vyráběný z plodů moruše
b) plod jádrovin
c) květenství např. u mrkve a petržele
d) název pro plody tykví
2. Perlovka je :
a) odrůda třešně se světlými plody
b) drobný vodní korýš
c) lahůdková cibulová zelenina
d) odrůdy mrkve s kulatým tvarem kořene
3. Předností zákrsků je:
a) časná plodnost
b) větší odolnost
c) dlouhověkost
d) vyšší vzrůst
4. Která z uvedených rostlin vytváří stébla s kolínky?
a) penízek rolní
b) chrpa modrá
c) bojínek luční
d) jetel luční
5. Co neoznačíme jako sadbu?
a) cibulky
b) plody
c) řízky
d) hlízy
6. Herbicid je prostředek na hubení:
a) hmyzu
b) potkanů
c) hub
d) plevelů
7. Které plyny potřebují rostliny při fotosyntéze?
a) kyslík
b) dusík
c) oxid uhličitý
d) oxid siřičitý
8. Co mají společného listovka a drnovka?
a) jsou to rostliny
b) jsou to druhy kompostové zeminy
c) je to druh dlažby používané v zahradách
d) jsou to cizokrajné zeleniny
9. K čemu se především používají dřevěné hrábě?
a) k uhrabávání zeminy
b) k okopávání
c) k hrabání čerstvé nebo suché trávy
d) k česání ovoce na které nedosáhneme rukou
10. Hrách nesnáší hnojení:
a) hnojem
b) kompostem
c) ničím
d) průmyslovými hnojivy
11. Humus jsou:
a) všechny živé organismy
b) bakterie v půdě
c) rozložené zbytky organických látek
d) plasty
12. Na zimu musíme vždy vyndávat ze země cibule nebo hlízy:
b) gladiolů-mečíků
c) tulipánů
d) krokusů
e) narcisů
13. Jaké vyžaduje leknín stanoviště?
a) slunečné a proudící vodu
b) polostín, nebo stín
c) slunečné se stojatou vodou
d) na skalce za kamenem
14. Zaprášené listy pokojových květin:
a) očistíme kartáčem
b) otřeme vlhkým hadříkem,nebo osprchujeme
c) setřeme vlhkou drsnou houbou
d) necháme bez povšimnutí
15. Mezi trvalky patří:
a) maceška
b) hledík
c) pivoňka
d) ostálka - cínie
16. Co je ikebana?
a) hnojivo
b) způsob úpravy květin
c) pěstování rostlin v živném roztoku
d) lázeň s přidáním léčivých rostlin
17. Pšenice patří mezi?
a) obilniny
b) luskoviny
c) okopaniny
d) plodové rostliny
18. Africkou fialku nejčastěji množíme:
a) listovými řízky
b) cibulemi
c) semenem
d) hlízami
19. Mezi pokojové rostliny okrasné pouze listem patří:
a) fíkus
b) ibišek
c) orchideje
d) mochna husí
20. Konifery jsou :
a) všechny keře kvetoucí i nekvetoucí
b) jen listnaté keře
c) květiny trvalky
d) jehličnany
21. Hlíznatou rostlinou je:
a) bledule
b) begonie
c) magnolie
d) afrikán
22. Ladoňka patří mezi rostliny:
a) letničky
b) dvouletky
c) cibuloviny
d) dřeviny
23. Co je Florex a na co se používá:
a) aranžovací hmota k aranžování květin
b) přírodní hnojivo pro hnojení na list
c) mulčovací hmota k ochraně rostlin
d) umělé hnojivo k podpoře kvetení rostlin
24. Vyber chráněnou rostlinu:
a) vrbina penízková
b) mochna husí
c) vstavač májový
d) bršlice kozí noha
25. Mezi ovoce nepatří:
a) jahoda
b) meloun
c) malina
d) jeřáb
26. Roubování je:
a) způsob vegetativního množení za použití podnože
b) druh vegetativního množení - hřížení rostlin
c) generativní množení semeny
d) zakořeňování řízků za použití stimulátorů
27. Mezi jádroviny nepatří:
a) jabloň
b) jeřáb
c) hrušeň
d) meruňka
28. Z lednového výsevu rokety, nebo řeřichy konzumujeme:
a) celé rostlinky
b) jen kořínky
c) jen lístečky
d) stonky
29. U kterých z těchto zelenin se používá ke konzumaci běžně používá kořenová i listová část?
a) celer, petržel
b) pažitka
c) hlávkový salát
d) fazol zahradní
30. Mezi kořenovou zeleninu nepatří:
a) patison
b) pastinák
c) celer bulvový
d) petržel kořenová
31. Do které skupiny zelenin patří hrách?
a) plodové
b) kořenové
c) kořeninové
d) luskové
32. Plody některých dřevin také patří mezi léčivé. Označ tu, která tam nepatří.
a) rakytník řešetlákový
b) růže šípková
c) pámelník
d) hloh obecný
33. Mezi nahosemenné rostliny nepatří:
a) borovice
b) javor
c) smrk
d) modřín
34. Opadavá dřevina není:
a) zimostráz
b) zimolez
c) pámelník
d) kdoulovec
35. Která z těchto dřevin nemá složený list:
a) bez černý
b) jasan ztepilý
c) javor klen
d) jeřáb ptačí
36. Která z těchto dřevin kvete nejdříve?
a) tavolník
b) kdoulovec
c) lýkovec
d) vajgélie
37. Jehličnan, který nesnáší řez a proto je nevhodný do živých plotů je:
a) tis
b) smrk
c) zerav
d) jalovec
38. Pylová zrna se vytvářejí v :
a) blizně
b) semeníku
c) nitce
d) prašníku
39. Mezi větrosnubné rostliny patří:
a) bříza
b) růže šípková
c) řepka olejka
d) trnovník akát
40. Kterou z těchto bylinek a ovoce pěstujeme především pro květ?
a) levandule lékařská
b) ostružiník křovitý
c) bazalka pravá
d) brusnice borůvka
Skupina B - Starší žáci
1. Co je to kordon?
a) jihoamerický dravý pták
b) speciální výsev do řádků
c) tvar koruny stromů
d) hojivý zával na poraněném místě na ovocném stromě
2. Co je to bejlomorka?
a) hmyzí škůdce rostlin
b) druh dřevokazné houby
c) choroba bramborových hlíz
d) okrasná dřevina
3. Kdo je to zrnokaz?
a) pták živící se zrny
b) parazitická houba
c) drobný semenožravý hlodavec
d) škodlivý hmyz na semenech luskovin
4. Co je to mangold?
a) plod tropického ovocného stromu
b) listová zelenina
c) chemický prvek nezbytný pro život rostlin
d) kříženec jahodníku zahradního a lesního
5. Co je to hydroponie?
a) bahenní travina
b) druh leknínu
c) způsob pěstování rostlin
d) nauka o půdě
6. Pikýrováním se nazývá:
a) přesazení rostlin
b) provzdušňování půdy
c) protrhávání vysetých rostlin
d) hnojení rostlin
7. Co nenajdeš u tyčinek?
a) pyl
b) vajíčka
c) nitku
d) prašník
8. Jak docílíme vyšší kyselosti půdy ?
a) přidáním vápna
b) přidáním rašeliny
c) přidáním mletého vápence
d) zaléváním
9. Co je to vertikutace?
a) uhrabávání záhonů
b) ošetřování révy vinné
c) provzdušňování trávníků
d) odstraňování odkvetlých květů
10. Které hnojivo podporuje růst rostlin?
a) dusíkaté
b) fosforečné
c) vápenaté
d) draselné
11. Který z prvků nedodáváme do půdy?
a) draslík
b) uhlík
c) vápník
d) fosfor
12. Kyselá půda má pH:
a) větší než 7
b) rovná se 7
c) menší než 7
d) nemá žádné pH
13. Která z prací patří k základnímu obdělávání půdy:
a) podzimní rytí
b) uhrabávání
c) mulčování
d) hrůbkování
14. Jak množíme kosatce?
a) řízkováním
b) hlízou
c) semenem
d) lze je množit všemi uvedenými způsoby, záleží na botanickém druhu
15. Jiřiny necháme na stanovišti vysazené:
a) do odkvětu
b) trvale
c) maximálně 2 roky
d) do prvních mrazíků
16. Dělení trsů kamzičníku provádíme:
a ) v zimě
b ) na jaře
c ) po odkvětu
d ) na podzim
17. Jak množíme denivku?
a) řízkováním
b) hlízami
c) semeny
d) dělením trsů
18. Jak množíme macešky?
a) řízkováním
b) hlízou
c) semenem
d) oddenkem
19. Slaměnka patří mezi rostliny:
a) cibulovité
b) hlíznaté
c) dužnatokořenné
d) jednoleté
20. Mezi dvouletky patří:
a) měsíček zahradní
b) bohyšky
c) sněženka
d) hvozdík bradatý
21. Mezi zvláště jedovaté květy patří:
a) chryzantéma
b) řepčík královský
c) ostrožka stračka
d) oměj šalamounek
22. Jak rozmnožujeme ušlechtilé druhy růží:
a) výsevem stratifikovaných semen
b) očkováním
c) roubováním
d) hřížením
23. Největším pěstitelem tulipánů je:
a) Česká republika
b) Rakousko
c) Holandsko
d) Polsko
24. Která rostlina má vědecký název SANTPAULIA :
a) upolín evropský
b) jiřina
c) sedmikráska
d) africká fialka
25. Jak množíme chryzantémy?
a) řízkováním
b) hlízami
c) semeny
d) oddénky
26. Název odrůdy hrušně je:
a) Clappova máslovka
b) Muchovka
c) Amofos
d) Rubín
27. Mezi peckoviny patří:
a) ořešák
b) líska
c) švestka
d) hloh
28. Ovocný zákrsek je:
a) vyšlechtěná, pomalu rostoucí ovocná dřevina
b) strom stříhaný na krátké přírůstky
c) ovocný strom na slabě rostoucí podnoži s nízkým kmenem
d) trpasličí stromy
29. Roubování je:
a) způsob vegetativního množení za použití podnože
b) druh vegetativního množení - hřížení rostlin
c) generativní množení semeny
d) zakořeňování řízků za použití stimulátorů
30. Lilek jedlý neboli baklažán je zelenina:
a) kořenová
b) košťálová
c) plodová
d) salátová
31. K luskové zelenině, kde se konzumují lusky a semena, nepatří :
a) hrách
b) paprikový lusk
c) čočka
d) fazol
32. Hlíva ústřičná je:
a) jedlá houba
b) nejedlá houba
c) hořká houba
d) prudce jedovatá houba
33. I zelenina se dá množit dělením trsu, u které to nejde?
a) pažitka
b) rebarbora
c) chřest
d) křen
34. Které uvedené dvojice je možné pěstovat ve venkovních podmínkách v průběhu jednoho roku (resp.jednoho vegetačního období) jako předplodinu a následnou plodinu?
a) brokolice, zelí
b) celer, petržel
c) ředkvička, červená řepa
d) rajčata, papriky
35. Vrba je krásná dřevina do zahrady, pěstuje se v mnoha tvarech. Ve kterém tvaru se nepěstuje?
a) plazivá
b) převislá
c) košatá
d) sloupovitá
36. Generativně lze množit dřeviny:
a) které vytvářejí klíčivá semena
b) všechny, které mají plody
c) jen jehličiny
d) pouze listnaté keře
37. Řízkováním nemůžeme množit:
a) skalník
b) jalovec plazivý
c) zlatici
d) hledíky
38. Který z keřů nekvete žlutě?
a) zlatice
b) mahonie
c) čilimník
d) rozmarýn
39. Hosta neboli bohyška je trvalka okrasná především:
a) výrazným červeným květem
b) listem, který může být i vícebarevný
c) plody, které přetrvávají do pozdního podzimu
d) tím, že na květy láká motýly
40. Rod rosnatky se vyznačuje :
a) modrou barvou květů rostlin
b) listy s lepkavými žlázkami
c) v České republice roste pouze na zásaditých půdách
d) listy se souměrnou žilnatinou
Poznávačka obsahovala následující vzorky
1. | Měsíček lékařský |
2. | Pelyněk pravý |
3. | Dobromysl obecná |
4. | Máta jablečná |
5. | Bazalka citrónová |
6. | Barvímek menší |
7. | Tařice skalní |
8. | Konvalinka vonná |
9. | Žito |
10. | Pšenice |
11. | Ječmen |
12. | Oves |
13. | Réva vinná |
14. | Penízek rolní |
15. | Peťour |
16. | Lebeda |
17. | Pryšec |
18. | Pomněnka |
19. | Afrikán |
20. | Verbena |
21. | Karafiát |
22. | Netýkavka - balsamína |
23. | Molice |
24. | Jiřinka |
25. | Starček |
26. | Chryzantéma |
27. | Bukvice |
28. | Javor |
29. | Kopr |
30. | Ačokča |
31. | Jalovec |
32. | Jedle koreana |
33. | Modřín opadavý |
34. | Vrba |
35. | Svída |
36. | Jabloň |
37. | Jasan |
38. | Rukola |
39. | Pastinák |
40. | Pórek |
zpět
Soutěž probíhá každoročně v základních organizacích, pokračuje na územních sdruženích ČZS a vrcholí národním kolem. Počet územních rad, které vysílají vítěze okresních kol soutěže do národního kola stále stoupá.
Od roku 2016 byla soutěž rozšířena o kategorii "Juniorů" - studentů středních škol, gymnázií a učilišť, ti ale postupují do celostátního kola na základě testu, který je zveřejňován na našich stránkách.
Naší snahou je vždy zapojit do jednotlivých soutěží co nejvíce dětí bez ohledu na to, zda jsou organizovány v kroužcích při základních organizacích, územních radách ČZS nebo v přírodovědných kroužcích při školách a stanicích mladých přírodovědců.
Cílem soutěže Mladý zahrádkář je podpořit zájem mládeže o přírodní vědy, botaniku, ochranu přírody a krajiny. Soutěž rozvíjí znalosti a dovednosti dětí v těchto oborech a propojuje nabyté znalosti v systému základního školství s praxí. Soutěž podporuje a rozvíjí nadání mladých talentů a napomáhá s volbou jejich dalšího studijního a odborného zaměření. Klade důraz na výchovně vzdělávací práci s talentovanou mládeží. Účastníci soutěže se s úspěchem zapojují i do dalších mimoškolních aktivit, řada z nich jsou i úspěšní řešitelé například biologických olympiád.
Závazná pravidla soutěže
Soutěž je pořádaná pro tři kategorie
- kategorie A – mladší žáci (4. - 6.tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
- kategorie B – starší žáci (7. - 9. tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
- kategorie C – žáci středních škol
Pro kategorie A a B je soutěž tříkolová:
- Základní kola probíhají na školách nebo v kroužcích Mladý zahrádkář v průběhu února a března.
- Okresní kola organizují územní sdružení ČZS, většinou smluvně v místních školách nebo jiných výchovných zařízeních (DDM aj.) spolupracujících s ČZS. Jsou pořádány koncem dubna nebo počátkem května.
- Celostátní kolo je organizováno Komisí mládeží při RR ČZS ve spolupráci s pracovníky Ústředí ČZS v Praze. Je pořádáno zpravidla ve druhé polovině června.
Pro kategorii C je soutěž dvoukolová:
- Základní a okresní kolo je nahrazeno on-line testem, který obsahuje vědomostní test se 40 otázkami s volbou odpovědí a poznávačku 40 rostlinných vzorků na webových stránkách ČZS. Test je žákům k dispozici během měsíce prosince a ledna.
- Celostátní kolo je společné pro všechny tři kategorie. Probíhá za osobní účasti všech žáků.
Celostátní kolo je vícedenní a koná se přímo pod dohledem Komise pro práci s mládeží při RR ČZS a Ústředí ČZS.
Pořádá se putovně po celém území ČR tak, aby se v rámci soutěže dal vytvořit zajímavý odborný program. K pořádání je zpravidla zvolena odborná škola se zemědělským nebo zahradnickým zaměřením. Na organizaci celostátního kola se podílí i pracovníci středních škol v místě konání a členové příslušného územního sdružení ČZS, a to přípravou především doprovodného programu zaměřeného na získávání nových znalostí a dovedností.
Vědomostní test
K hodnocení znalostí soutěžících se používá vědomostní test se 40 otázkami s nabídkou odpovědí, kdy jen jedna je správná. Na vypracování testu je maximálně jedna hodina.
Správná odpověď je hodnocena jedním bodem. Chybné odpovědi se neodečítají.
Pro kategorii C je on-line test připraven Komisí pro práci s mládeží při RR ČZS. Na tento test je časový limit jedna hodina a zahrnuje i poznávačku podle vložených obrázků.
Poznávačka
V rámci poznávačky je soutěžícím předloženo k určení 40 vzorků živých, suchých, případně obrázků nebo fotografií, rostlin, semen a plodů. U prvního a druhého kola je možné počet vzorků snížit na 20. Úkolem je uvést rodový název rostliny, případně i druhový nebo latinský.
Správná odpověď je ohodnocena jedním bodem. Za uvedení správného druhového nebo latinského názvu je přidělen doplňkový bod.
Poznávačka může být shodná pro všechny tři kategorie a je připravena pracovníky škol, kroužků nebo členy ÚS ČZS v místě konání.
Výsledné pořadí soutěžících
Na základě součtu dosažených bodů v testu a poznávačce je stanoveno výsledné pořadí soutěžících, kdy první má bodů nejvíce. V případě shodného počtu bodů je první soutěžící ten, který má v rámci shody více bodů v poznávačce a v případě další shody ten soutěžící, který má více doplňkových bodů.
Postup v soutěži
Ze základních kol do okresního kola může postoupit různý počet finalistů. O konkrétním počtu rozhodnou jednotlivá ÚS ČZS na základě zkušeností z minulých let. Důvodem je naplnění soutěže a zároveň omezení maximálního počtu soutěžících dané prostorovými a ekonomickými možnostmi s s respektováním pokynů hospodářsko finanční komise při RR ČZS.
Okresní kolo lze uskutečnit při minimálním počtu tří soutěžících v každé kategorii.
Z okresních kol postupují finalisté z prvního místa, případně náhradníci v každé kategorii podle následujícího umístění.
ÚS ČZS jejichž soutěžící se v kategorii A a B umístí v národním kole na některém z 1. - 3. míst, mohou v následujícím ročníku vyslat navíc ještě jednoho dalšího soutěžícího. Maximálně by tedy mohlo mít jedno územní sdružení v národním kole 4 soutěžící, kteří získali první a druhé místo v okresním kole aktuálního ročníku (případně náhradníci další v pořadí).
V kategorii C postupuje prvních dvacet nejúspěšnějších řešitelů on-line testu do národního kola.
Garant soutěže
Garantem odborné úrovně soutěže je Komise pro práci s mládeží při RR ČZS. Její členové mají dlouhodobě zkušenosti s prací s mládeží a někteří jsou aktivními či bývalými pedagogy.