Soutěž Mladý zahrádkář

Nejrozsáhlejší a historicky nejstarší vědomostní soutěž, která byla poprvé vyhlášena v roce 1977. Nejprve se uskutečnila na místní úrovni a v roce 1981 se pak poprvé sjela soutěžní družstva z 12 okresů na celostátní soutěži. 

Soutěž se řídí závazným postupem a pravidly, která jsou zveřejněna na konci této strany.
 

předchozí následující
Mladý zahrádkář 2013 - XXVI. ročník

Obr: 12
Ukázka floristiky na hradu Velhartice

V předvečer samotné soutěže proběhlo slavnostní zahájení. Soutěžící přivítal ředitel školy Ing. Vladislav Smolík, starosta města Klatovy Mgr. Rudolf Salvetr, předseda ČZS Ing. Jan Hinterholzinger a za organizátora předseda ÚS Klatovy Ing. Josef Novotný který opět odvedl velkou práci na přípravě celé akce.

Ve večerních hodinách po slavnostním zahájení si soutěžící prohlédli barokní lékárnu U bílého jednorožce a vystoupali 226 schodů na Černou věž, která nabízí pohled na celé Klatovy z výšky svých 80 m. 


V Sobotu dopoledne již následovala vlastní soutěž. Soutěžit do Klatov přijelo 37 mladších a 39 starších žáků. Nejprve se účastníci pustili do náročného testu, o kterém již tradiční soutěžící prohlásili, že byl ještě těžší než loňský.

Po malé chvilce oddechu a netrpělivého čekání se postupně soutěžící pustili do poznávačky, která obsahovala jak plané tak kulturní rostliny.

Odpoledne probíhalo vyhodnocování výsledků a soutěžící jeli na Hrad Velhartice, který nabídnul i nádhernou ukázku aranžování živých i suchých květin. Poučným zážitkem doplněným o chutné Ošouchle byla též návštěva šlechtitelské stanice VESA Velhartice, kde soutěžící nahlédli do tajů šlechtění českých brambor.

Celá soutěž vyvrcholila při slavnostním večeru předáním cen vítězům. Předávání cen se  zúčastnili ředitel školy Ing. Vladislav Smolík, starosta města Klatovy Mgr. Rudolf Salvetr, náměstek hejtmana Plzeňského kraje pan Jaroslav Bauer, předseda ČZS Ing. Jan Hinterholzinger. Ceny za ČZS předávali místopředsedové doc. Josef Ernest a Stanislav Kozlík.

Ceny pro soutěžící věnovaly kromě ČZS především Plzeňský kraj, Střední zemědělská a potravinářská škola Klatovy, město Klatovy, hrad Velhartice, VESA Velhartice a zahradnictví Papež. Jim všem patří za věnované ceny naše poděkování.

Navíc každý účastník obdržel kromě hodnotných cen i sazenici klatovského karafiátu od naší Specializované základní organizace – Pěstitelé klatovských karafiátů.

Na průběh celé soutěže se můžete podívat v malém videozáznamu.
  


Na správný způsob množení a pěstování klatovských karafiátů se můžete podívat loňském krátkém videozáznamu.

Výsledky národního kola soutěže Mladý zahrádkář 2013


 

Výsledková listina - kategorie A
Umístění Jméno okres Cekem
      body
1 Přerostová Lucie Klatovy 60
2 Chvojková Anežka Praha 54
3 Zajíček Dominik Prostějov 52
4 Skalová Anna Plzeň-jih 52
5 Nechuta Jan Blansko 51
6 Stehlíková Marta Hodonín 50
7 Šmíro Václav Plzeň-město 50
8 Mikolášová Iveta České Budějovice 50
9 Belzová Aneta Chrudim 49
10 Vokálová Kateřina Kolín 47
11 Ambrož David Prostějov 47
12 Olbrechtová Eliška Nový Jičín 46
13 Heger Karel Benešov 44
14 Bláhová Marie Žďár n.S 42
15 Bilaničová Kristýna Šumperk 41
16 Bělková Dorota Rychnov n.Kn. 41
17 Hanušková Marika Břeclav 40
18 Krabcová Nikola Kladno 40
19 Dymaszová Markéta Karviná 39
20 Polášek Dominik Zlín 39
21 Bártek Jiří Kroměříž 39
22 Matlochová Natálie Přerov 38
23 Jedličková Tereza Karviná 38
24 Jedličková Adéla Ústí n.O. 37
25 Jaroslav Požár Rakovník 36
26 Macek Jan Třebíč 34
27 Bohuslavová Barbora Plzeň-sever 34
28 Galuščáková Kateřina Náchod 34
29 Oczka Vojtěch Opava 32
30 Asszonyi Anna Ostrava 31
31 Košňarová Barbora Svitavy 31
32 Kročilová Nikola Jihlava 27
33 Kolář Roman Cheb 27
34 Vidlička Marek Frýdek-Místek 24
35 Ďuráčová Natálie Pardubice 22
36 Vyskočilová Iva Praha-východ 19
37 Bořuta Přemysl Karlovy Vary 19


Výsledková listina - kategorie B
Umístění Jméno okres Cekem
      body
1 Koštíř Vojtěch Praha město 69
2 Mlčúchová Daniela Karviná 69
3 Šnajdr Roman Prostějov 68
4 Bracek Filip Blansko 64
5 Rudolf Jiří Jihlava 62
6 Kešeláková Lenka Nový Jičín 62
7 Brichcín Jiří Plzeň město 60
8 Skřipčák Tony Ostrava 60
9 Červenka Ondřej Kladno 59
10 Šachta Ondřej Č.Budějovice 58
11 Bartek Vojtěch Frýdek-Místek 56
12 Majerová Lenka Klatovy 55
13 Kimák Šimon Chrudim 54
14 Brada Martin Pelhřimov 54
15 Kučírek Marek Kolín 52
16 Skala Roman Plzeň jih 52
17 Horáková Jiřina Hodonín 52
18 Sobelová Tereza Karviná 51
19 Davidová Michaela Náchod 49
20 Hrbata Martin Prostějov 49
21 Markulček Petr Přerov 49
22 Gyénová Gabriela Ústí n/Orlicí 48
23 Fleischhans Richard Benešov 48
24 Pilařová Berenika Praha východ 48
25 Šnebergerová Nikola Plzeň sever 46
26 Vlčková Nicol Pelhřimov 45
27
Kašník Jan Cheb 40
28 Galliková Diana Pardubice 37
29 Žáková Lucie Břeclav 37
30 Havránek Viktor Šumperk 37
31 Hlaváčová Zuzana Svitavy 37
32 Hladíková Tereza Tachov 35
33 Dehnerová Lucie Opava 34
34 Zbořilová Tereza Kroměříž 33
35 Zaoralová Radka Zlín 33
36 Svobodová Viktorie Třebíč 33
37 Špringrová Klára Rychnov n/K 32
38 Procházka Martin Žďár n/S 32
39 Drblíková Sára Uh.Hradiště 29

Soutěžní otázky

Skupina A - mladší žáci


1. Co je to malvice?

a) alkoholický nápoj vyráběný z plodů moruše

b) plod jádrovin

c) květenství např. u mrkve a petržele

d) název pro plody tykví


2. Perlovka je :

a) odrůda třešně se světlými plody

b) drobný vodní korýš

c) lahůdková cibulová zelenina

d) odrůdy mrkve s kulatým tvarem kořene


3. Předností zákrsků je:

a) časná plodnost

b) větší odolnost

c) dlouhověkost

d) vyšší vzrůst


4. Která z uvedených rostlin vytváří stébla s kolínky?

a) penízek rolní

b) chrpa modrá

c) bojínek luční

d) jetel luční


5. Co neoznačíme jako sadbu?

a) cibulky

b) plody

c) řízky

d) hlízy


6. Herbicid je prostředek na hubení:

a) hmyzu

b) potkanů

c) hub

d) plevelů


7. Které plyny potřebují rostliny při fotosyntéze?

a) kyslík

b) dusík

c) oxid uhličitý

d) oxid siřičitý


8. Co mají společného listovka a drnovka?

a) jsou to rostliny

b) jsou to druhy kompostové zeminy

c) je to druh dlažby používané v zahradách

d) jsou to cizokrajné zeleniny


9. K čemu se především používají dřevěné hrábě?

a) k uhrabávání zeminy

b) k okopávání

c) k hrabání čerstvé nebo suché trávy

d) k česání ovoce na které nedosáhneme rukou


10. Hrách nesnáší hnojení:

a) hnojem

b) kompostem

c) ničím

d) průmyslovými hnojivy


11. Humus jsou:

a) všechny živé organismy

b) bakterie v půdě

c) rozložené zbytky organických látek

d) plasty


12. Na zimu musíme vždy vyndávat ze země cibule nebo hlízy:

b) gladiolů-mečíků

c) tulipánů

d) krokusů

 e) narcisů

                              

13. Jaké vyžaduje leknín stanoviště?

a) slunečné a proudící vodu

b) polostín, nebo stín

c) slunečné se stojatou vodou

d) na skalce za kamenem


14. Zaprášené listy pokojových květin:

a) očistíme kartáčem

b) otřeme vlhkým hadříkem,nebo osprchujeme

c) setřeme vlhkou drsnou houbou

d) necháme bez povšimnutí


15. Mezi trvalky patří:

a) maceška

b) hledík

c) pivoňka

d) ostálka - cínie


16. Co je ikebana?

a) hnojivo

b) způsob úpravy květin

c) pěstování rostlin v živném roztoku

d) lázeň s přidáním léčivých rostlin


17. Pšenice patří mezi?

a) obilniny

b) luskoviny

c) okopaniny

d) plodové rostliny


18. Africkou fialku nejčastěji množíme:

a) listovými řízky

b) cibulemi

c) semenem

d) hlízami


19. Mezi pokojové rostliny okrasné pouze listem patří:

a) fíkus

b) ibišek

c) orchideje

d) mochna husí


20. Konifery jsou :

a) všechny keře kvetoucí i nekvetoucí

b) jen listnaté keře

c) květiny trvalky

d) jehličnany


21. Hlíznatou rostlinou je:

a) bledule

b) begonie

c) magnolie

d) afrikán


22. Ladoňka patří mezi rostliny:

a) letničky

b) dvouletky

c) cibuloviny

d) dřeviny


23. Co je Florex a na co se používá:

a) aranžovací hmota k aranžování květin

b) přírodní hnojivo pro hnojení na list

c) mulčovací hmota k ochraně rostlin

d) umělé hnojivo k podpoře kvetení rostlin


24. Vyber chráněnou rostlinu:

a) vrbina penízková

b) mochna husí

c) vstavač májový

d) bršlice kozí noha


25. Mezi ovoce nepatří:

a) jahoda

b) meloun

c) malina

d) jeřáb


26. Roubování je:

a) způsob vegetativního množení za použití podnože

b) druh vegetativního množení - hřížení rostlin

c) generativní množení semeny

d) zakořeňování řízků za použití stimulátorů


27. Mezi jádroviny nepatří:

a) jabloň

b) jeřáb

c) hrušeň

d) meruňka


28. Z lednového výsevu rokety, nebo řeřichy konzumujeme:

a) celé rostlinky

b) jen kořínky

c) jen lístečky

d) stonky


29. U kterých z těchto zelenin se používá ke konzumaci běžně   používá kořenová i listová část?

a) celer, petržel

b) pažitka

c) hlávkový salát

d) fazol zahradní


30. Mezi kořenovou zeleninu nepatří:

a) patison

b) pastinák

c) celer bulvový

d) petržel kořenová


31. Do které skupiny zelenin patří hrách?

a) plodové

b) kořenové

c) kořeninové

d) luskové


32. Plody některých dřevin také patří mezi léčivé. Označ tu,   která tam nepatří.

a) rakytník řešetlákový

b) růže šípková

c) pámelník

d) hloh obecný


33. Mezi nahosemenné rostliny nepatří:

a) borovice

b) javor

c) smrk

d) modřín


34. Opadavá dřevina není:

a) zimostráz

b) zimolez

c) pámelník

d) kdoulovec


35. Která z těchto dřevin nemá složený list:

a) bez černý

b) jasan ztepilý

c) javor klen

d) jeřáb ptačí


36. Která z těchto dřevin kvete nejdříve?

a) tavolník

b) kdoulovec

c) lýkovec

d) vajgélie


37. Jehličnan, který nesnáší řez a proto je nevhodný do živých   plotů je:

a) tis

b) smrk

c) zerav

d) jalovec


38. Pylová zrna se vytvářejí v :

a) blizně

b) semeníku

c) nitce

d) prašníku


39. Mezi větrosnubné rostliny patří:

a) bříza

b) růže šípková

c) řepka olejka

d) trnovník akát


40. Kterou z těchto bylinek a ovoce pěstujeme především pro   květ?

a) levandule lékařská

b) ostružiník křovitý

c) bazalka pravá

d) brusnice borůvka

Skupina B - Starší žáci


1. Co je to kordon?

a) jihoamerický dravý pták

b) speciální výsev do řádků

c) tvar koruny stromů

d) hojivý zával na poraněném místě na ovocném stromě


2. Co je to bejlomorka?

a) hmyzí škůdce rostlin

b) druh dřevokazné houby

c) choroba bramborových hlíz

d) okrasná dřevina


3. Kdo je to zrnokaz?

a) pták živící se zrny

b) parazitická houba

c) drobný semenožravý hlodavec

d) škodlivý hmyz na semenech luskovin


4. Co je to mangold?

a) plod tropického ovocného stromu

b) listová zelenina

c) chemický prvek nezbytný pro život rostlin

d) kříženec jahodníku zahradního a lesního


5. Co je to hydroponie?

a) bahenní travina

b) druh leknínu

c) způsob pěstování rostlin

d) nauka o půdě


6. Pikýrováním se nazývá:

a) přesazení rostlin

b) provzdušňování půdy

c) protrhávání vysetých rostlin

d) hnojení rostlin


7. Co nenajdeš u tyčinek?

a) pyl

b) vajíčka

c) nitku

d) prašník


8. Jak docílíme vyšší kyselosti půdy ?

a) přidáním vápna

b) přidáním rašeliny

c) přidáním mletého vápence

d) zaléváním


9. Co je to vertikutace?

a) uhrabávání záhonů

b) ošetřování révy vinné

c) provzdušňování trávníků

d) odstraňování odkvetlých květů


10. Které hnojivo podporuje růst rostlin?

a) dusíkaté

b) fosforečné

c) vápenaté

d) draselné


11. Který z prvků nedodáváme do půdy?

a) draslík

b) uhlík

c) vápník

d) fosfor


12. Kyselá půda má pH:

a) větší než 7

b) rovná se 7

c) menší než 7

d) nemá žádné pH


13. Která z prací patří k základnímu obdělávání půdy:

a) podzimní rytí

b) uhrabávání

c) mulčování

d) hrůbkování


14. Jak množíme kosatce?

a) řízkováním

b) hlízou

c) semenem

d) lze je množit všemi uvedenými způsoby, záleží na botanickém    druhu


15. Jiřiny necháme na stanovišti vysazené:

a) do odkvětu

b) trvale

c) maximálně 2 roky

d) do prvních mrazíků


16. Dělení trsů kamzičníku provádíme:

a ) v zimě

b ) na jaře

c ) po odkvětu

d ) na podzim


17. Jak množíme denivku?

a) řízkováním

b) hlízami

c) semeny

d) dělením trsů


18. Jak množíme macešky?

a) řízkováním

b) hlízou

c) semenem

d) oddenkem


19. Slaměnka patří mezi rostliny:

a) cibulovité

b) hlíznaté

c) dužnatokořenné

d) jednoleté


20. Mezi dvouletky patří:

a) měsíček zahradní

b) bohyšky

c) sněženka

d) hvozdík bradatý


21. Mezi zvláště jedovaté květy patří:

a) chryzantéma

b) řepčík královský

c) ostrožka stračka

d) oměj šalamounek


22. Jak rozmnožujeme ušlechtilé druhy růží:

a) výsevem stratifikovaných semen

b) očkováním

c) roubováním

d) hřížením


23. Největším pěstitelem tulipánů je:

a) Česká republika

b) Rakousko

c) Holandsko

d) Polsko


24. Která rostlina má vědecký název SANTPAULIA :

a) upolín evropský

b) jiřina

c) sedmikráska

d) africká fialka


25. Jak množíme chryzantémy?

a) řízkováním

b) hlízami

c) semeny

d) oddénky


26. Název odrůdy hrušně je:

a) Clappova máslovka

b) Muchovka

c) Amofos

d) Rubín


27. Mezi peckoviny patří:

a) ořešák

b) líska

c) švestka

d) hloh


28. Ovocný zákrsek je:

a) vyšlechtěná, pomalu rostoucí ovocná dřevina

b) strom stříhaný na krátké přírůstky

c) ovocný strom na slabě rostoucí podnoži s nízkým kmenem

d) trpasličí stromy


29. Roubování je:

a) způsob vegetativního množení za použití podnože

b) druh vegetativního množení - hřížení rostlin

c) generativní množení semeny

d) zakořeňování řízků za použití stimulátorů


30. Lilek jedlý neboli baklažán je zelenina:

a) kořenová

b) košťálová

c) plodová

d) salátová


31. K luskové zelenině, kde se konzumují lusky a semena, nepatří   :

a) hrách

b) paprikový lusk

c) čočka

d) fazol


32. Hlíva ústřičná je:

a) jedlá houba

b) nejedlá houba

c) hořká houba

d) prudce jedovatá houba


33. I zelenina se dá množit dělením trsu, u které to nejde?

a) pažitka

b) rebarbora

c) chřest

d) křen


34. Které uvedené dvojice je možné pěstovat ve venkovních   podmínkách v průběhu jednoho roku (resp.jednoho vegetačního   období) jako předplodinu a následnou plodinu?

a) brokolice, zelí

b) celer, petržel

c) ředkvička, červená řepa

d) rajčata, papriky


35. Vrba je krásná dřevina do zahrady, pěstuje se v mnoha   tvarech. Ve kterém tvaru se nepěstuje?

a) plazivá

b) převislá

c) košatá

d) sloupovitá


36. Generativně lze množit dřeviny:

a) které vytvářejí klíčivá semena

b) všechny, které mají plody

c) jen jehličiny

d) pouze listnaté keře


37. Řízkováním nemůžeme množit:

a) skalník

b) jalovec plazivý

c) zlatici

d) hledíky


38. Který z keřů nekvete žlutě?

a) zlatice

b) mahonie

c) čilimník

d) rozmarýn


39. Hosta neboli bohyška je trvalka okrasná především:

a) výrazným červeným květem

b) listem, který může být i vícebarevný

c) plody, které přetrvávají do pozdního podzimu

d) tím, že na květy láká motýly


40. Rod rosnatky se vyznačuje :

a) modrou barvou květů rostlin

b) listy s lepkavými žlázkami

c) v České republice roste pouze na zásaditých půdách

d) listy se souměrnou žilnatinou 

Poznávačka obsahovala následující vzorky


1. Měsíček lékařský
2. Pelyněk pravý
3. Dobromysl obecná
4. Máta jablečná
5. Bazalka citrónová
6. Barvímek menší
7. Tařice skalní
8. Konvalinka vonná
9. Žito
10. Pšenice
11. Ječmen
12. Oves
13. Réva vinná
14. Penízek rolní
15. Peťour
16. Lebeda
17. Pryšec
18. Pomněnka
19. Afrikán
20. Verbena
21. Karafiát
22. Netýkavka - balsamína
23. Molice
24. Jiřinka
25. Starček
26. Chryzantéma
27. Bukvice
28. Javor
29. Kopr
30. Ačokča
31. Jalovec
32. Jedle koreana
33. Modřín opadavý
34. Vrba
35. Svída
36. Jabloň
37. Jasan
38. Rukola
39. Pastinák
40. Pórek

 


zpět

Soutěž probíhá každoročně v základních organizacích, pokračuje na územních sdruženích ČZS a vrcholí národním kolem. Počet územních rad, které vysílají vítěze okresních kol soutěže do národního kola stále stoupá.

Od roku 2016 byla soutěž rozšířena o kategorii "Juniorů" - studentů středních škol, gymnázií a učilišť, ti ale postupují do celostátního kola na základě testu, který je zveřejňován na našich stránkách.

Naší snahou je vždy zapojit do jednotlivých soutěží co nejvíce dětí bez ohledu na to, zda jsou organizovány v kroužcích při základních organizacích, územních radách ČZS nebo v přírodovědných kroužcích při školách a stanicích mladých přírodovědců.

Cílem soutěže Mladý zahrádkář je podpořit zájem mládeže o přírodní vědy, botaniku, ochranu přírody a krajiny. Soutěž rozvíjí znalosti a dovednosti dětí v těchto oborech a propojuje nabyté znalosti v systému základního školství s praxí. Soutěž podporuje a rozvíjí nadání mladých talentů a napomáhá s volbou jejich dalšího studijního a odborného zaměření. Klade důraz na výchovně vzdělávací práci s talentovanou mládeží. Účastníci soutěže se s úspěchem zapojují i do dalších mimoškolních aktivit, řada z nich jsou i úspěšní řešitelé například biologických olympiád.


Závazná pravidla soutěže


Soutěž je pořádaná pro tři kategorie

  1. kategorie A – mladší žáci (4. - 6.tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
  2. kategorie B – starší žáci (7. - 9. tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
  3. kategorie C – žáci středních škol


Pro kategorie A a B je soutěž tříkolová:

  1. Základní kola probíhají na školách nebo v kroužcích Mladý zahrádkář v průběhu února a března.
  2. Okresní kola organizují územní sdružení ČZS, většinou smluvně v místních školách nebo jiných výchovných zařízeních (DDM aj.) spolupracujících s ČZS. Jsou pořádány koncem dubna nebo počátkem května.
  3. Celostátní kolo je organizováno Komisí mládeží při RR ČZS ve spolupráci s pracovníky Ústředí ČZS v Praze. Je pořádáno zpravidla ve druhé polovině června.


Pro kategorii C je soutěž dvoukolová:

  1. Základní a okresní kolo je nahrazeno on-line testem, který obsahuje vědomostní test se 40 otázkami s volbou odpovědí a poznávačku 40 rostlinných vzorků na webových stránkách ČZS. Test je žákům k dispozici během měsíce prosince a ledna.
  2. Celostátní kolo je společné pro všechny tři kategorie. Probíhá za osobní účasti všech žáků.


Celostátní kolo je vícedenní a koná se přímo pod dohledem Komise pro práci s mládeží při RR ČZS a Ústředí ČZS.

Pořádá se putovně po celém území ČR tak, aby se v rámci soutěže dal vytvořit zajímavý odborný program. K pořádání je zpravidla zvolena odborná škola se zemědělským nebo zahradnickým zaměřením. Na organizaci celostátního kola se podílí i pracovníci středních škol v místě konání a členové příslušného územního sdružení ČZS, a to přípravou především doprovodného programu zaměřeného na získávání nových znalostí a dovedností.


Vědomostní test

K hodnocení znalostí soutěžících se používá vědomostní test se 40 otázkami s nabídkou odpovědí, kdy jen jedna je správná. Na vypracování testu je maximálně jedna hodina.

Správná odpověď je hodnocena jedním bodem. Chybné odpovědi se neodečítají.

Pro kategorii C je on-line test připraven Komisí pro práci s mládeží při RR ČZS. Na tento test je časový limit jedna hodina a zahrnuje i poznávačku podle vložených obrázků.


Poznávačka

V rámci poznávačky je soutěžícím předloženo k určení 40 vzorků živých, suchých, případně obrázků nebo fotografií, rostlin, semen a plodů. U prvního a druhého kola je možné počet vzorků snížit na 20. Úkolem je uvést rodový název rostliny, případně i druhový nebo latinský.

Správná odpověď je ohodnocena jedním bodem. Za uvedení správného druhového nebo latinského názvu je přidělen doplňkový bod.

Poznávačka může být shodná pro všechny tři kategorie a je připravena pracovníky škol, kroužků nebo členy ÚS ČZS v místě konání.


Výsledné pořadí soutěžících

Na základě součtu dosažených bodů v testu a poznávačce je stanoveno výsledné pořadí soutěžících, kdy první má bodů nejvíce. V případě shodného počtu bodů je první soutěžící ten, který má v rámci shody více bodů v poznávačce a v případě další shody ten soutěžící, který má více doplňkových bodů.


Postup v soutěži

Ze základních kol do okresního kola může postoupit různý počet finalistů. O konkrétním počtu rozhodnou jednotlivá ÚS ČZS na základě zkušeností z minulých let. Důvodem je naplnění soutěže a zároveň omezení maximálního počtu soutěžících dané prostorovými a ekonomickými možnostmi s s respektováním pokynů hospodářsko finanční komise při RR ČZS.

Okresní kolo lze uskutečnit při minimálním počtu tří soutěžících v každé kategorii.

Z okresních kol postupují finalisté z prvního místa, případně náhradníci v každé kategorii podle následujícího umístění.

ÚS ČZS jejichž soutěžící se v kategorii A a B umístí v národním kole na některém z 1. - 3. míst, mohou v následujícím ročníku vyslat navíc ještě jednoho dalšího soutěžícího. Maximálně by tedy mohlo mít jedno územní sdružení v národním kole 4 soutěžící, kteří získali první a druhé místo v okresním kole aktuálního ročníku (případně náhradníci další v pořadí).

V kategorii C postupuje prvních dvacet nejúspěšnějších řešitelů on-line testu do národního kola.


Garant soutěže

Garantem odborné úrovně soutěže je Komise pro práci s mládeží při RR ČZS. Její členové mají dlouhodobě zkušenosti s prací s mládeží a někteří jsou aktivními či bývalými pedagogy.