Soutěž Mladý zahrádkář

Nejrozsáhlejší a historicky nejstarší vědomostní soutěž, která byla poprvé vyhlášena v roce 1977. Nejprve se uskutečnila na místní úrovni a v roce 1981 se pak poprvé sjela soutěžní družstva z 12 okresů na celostátní soutěži. 

Soutěž se řídí závazným postupem a pravidly, která jsou zveřejněna na konci této strany.
 

předchozí následující
Mladý zahrádkář 2014 - XXVII. ročník

Obr: 13

Komise pro práci s mládeží v čele s Mgr. Vlastou Ambrožovou, místní sdružení vedené Ing. Jaromírem Bouškem i zástupci školy ve spolupráci s Ing. Františkem Pazderou připravili pro mladé soutěžící bohatý doprovodný program. Děti navštívily nedalekou botanickou zahradu patřící ke Střední zemědělské škole, kde je čekal odborný výklad. Vydaly se na ornitologickou vycházku s ukázkou kroužkování ptáků. Seznámily se s pěstováním a šlechtěním lilií i kolumnárních jabloní a s průvodci se vydaly také do historického centra Rakovníka.

Celou soutěž významně sponzorsky podpořily firmy: Zahradnictví Novosadovi, Hrdibořice; SEMO Smržice;
Plastimex Prostějov; ART ECON - Střední škola, s.r.o. Prostějov.

Díky velké podpoře místních sponzorů i samotného ČZS si všechny děti nehledě na pořadí odnášely opravdu hodnotné ceny.


Výsledky národního kola soutěže Mladý zahrádkář 2014


 

Výsledková listina - kategorie A

  Jméno okres BODY   Cekem
      test poznáv. body
1 Helena Radochlíbová Benešov 32 31 63
2 Dominik Zajíček Prostějov 38 25 63
3 Michaela Novotná Č.Buděj. 34 27 61
4 Jan Vaněk Opava 33 27 60
5 Anna Skalová Plzeň jih 35 25 60
6 Vendula Horáková Nový Jičín 33 25 58
7 Adam Pivoda Přerov 35 23 58
8 Kateřina Buštíková Karviná 32 24 56
9 Hana Klepárníková Blansko 33 23 56
10 Lucie Přerostová Klatovy 34 20 54
11 Jarek Požár Rakovník 34 19 53
12 Vendula Veselková Frýdek Místek 33 19 52
13 Linda Ambrožová Prostějov 27 23 50
14 Marika Hanušková Břeclav 27 23 50
15 Aneta Hynčicová Kolín 28 20 48
16 Marie Bláhová Žďár n. S. 30 17 47
17 Lenka Kunrtová Hodonín 32 15 47
18 Matěj Obšivač Kroměříž 28 18 46
19 Jitka Štumpová K.Vary 29 17 46
20 Barbora Košňarová Svitavy 27 17 44
21 Natálie Vejrostová Náchod 24 16 40
22 Ludmila Kojecká Praha 30 10 40
23 Klára Andrlová Tachov 21 18 39
24 Natálie Lebdušková Chrudim 24 15 39
25 Jan Komůrka Cheb 26 11 37
26 Kateřina Mlnaříková Plzeň město 24 11 35
27 Barbora Adámková Praha východ 17 17 34
28 Magdaléna Hrubá Ostrava 24 10 34
29 Marie Kvítková Kladno 25 8 33
30 Michaela Kopecká Rychnov n. Kněž. 19 13 32
31 Adéla Brůnová Ústí n.Orlicí 20 12 32
32 Jiří Onderka Třebíč 21 11 32
33 Monika Jelínková Jihlava 19 12 31
34 Natálie Ďuráčová Pardubice 22 8 30
35 Kateřina Štruncová Plzeň sever 18 11 29
36 Linda Krejčí Pelhřimov 20 9 29
37 Jan Mikláš Uh. Hradiště 23 5 28
38 Klára Halašková Praha 23 4 27
39 David Ambrož Prostějov 17 9 26

Výsledková listina - kategorie B
  Jméno okres BODY   Cekem
      test poznáv. body
1 Vojtěch Bartek Frýdek Místek 32 34 66
2 Šárka Bednářová Žďár n. S. 31 33 64
3 Jiří Rudolf Jihlava 34 29 63
4 Roman Skala Plzeň jih 34 29 63
5 Václav Hron Rakovník 30 32 62
6 Tereza Sobelová Karviná 29 32 61
7 Jonáš Chvojka Praha 31 29 60
8 Michaela Davidová Náchod 29 29 58
9 Anežka Chvojková Praha 31 27 58
10 Filip Bracek Blansko 30 27 57
11 Marek Kučírek Kolín 31 26 57
12 Tereza Sládková Klatovy 27 27 54
13 Berenika Pilařová Praha východ 25 28 53
14 Jana Komůrková Cheb 29 24 53
15 Lucir Dehnerová Opava 30 23 53
16 Marta Stehlíková Hodonín 27 25 52
17 Jana Žídková Karviná 28 24 52
18 Anna Pazderková Chrudim 29 22 51
19 Pavlína Němcová Nový Jičín 23 26 49
20 Martin Brada Pelhřimov 25 24 49
21 Tereza Hladíková Tachov 27 22 49
22 Anna Sýkorová Č.Buděj. 26 22 48
23 Lucie Žáková Břeclav 26 21 47
24 Petr Hotař Kroměříž 28 19 47
25 Štěpánka Štenglová Plzeň město 24 21 45
26 Gabriela Gyénová Ústí n.Orlicí 26 18 44
27 Adéla Vyvlečková Přerov 22 21 43
28 Viktorie Svobodová Třebíč 19 21 40
29 Sandra Švecová Plzeň sever 23 16 39
30 Anna Pokorná Benešov 24 15 39
31 Jakub Večeře Svitavy 23 15 38
32 Sára Drblíková Uh. Hradiště 23 15 38
33 Markéta Dobruská Ostrava 24 14 38
34 Klára Špringrová Rychnov n. Kněž. 16 20 36
35 Lucie Kobylková Kladno 24 12 36
36 Nikola Kyllarová Prostějov 20 14 34
37 Dagmar Ježková K.Vary 21 11 32
38 Karolína Šebestová Šumperk 22 4 26
39 Václav Audrlický Pardubice 13 7 20


Soutěžní otázky

Skupina A - mladší žáci


          TESTY NÁRODNÍ KOLO MLADÝ ZAHRÁDKÁŘ RAKOVNÍK 2014

Skupina A - Mladší žáci

1. Kadeřávek patří mezi

a) zeleninu

b) drobné ovoce

c) trvalky

d) letničky

2. Častými plevely obilných polí jsou

a) drchnička rolní, vlčí mák

b) tolice vojtěška, bob obecný

c) ředkev setá, řepka olejka

d) mák setý, slunečnice roční

3. Lodyhou nazýváme

a) stonek bylin s listy

b) dutý stonek

c) rýhovaný stonek

d) článkovaný stonek

4. Mangold je zelenina, ze které se sklízí

a) plody

b) listy

c) kořeny

d) květy

5. Růst rostlin podporujeme především hnojivem

a) vápenatým

b) dusíkatým

c) fosforečným

d) draselným

6. Kus pěnového polystyrénu se v kompostu rozloží

a) pokud je půda teplá a vlhká

b) pokud dvakrát kompost převrátíme

c) pokud jej polijeme octem

d) nerozloží se, je biologicky nerozložitelný

7. Která z uvedených rostlin je celá jedovatá?

a) lebeda lesklá

b) ocún jesenní

c) ostřice jarní

d) olše lepkavá

8. Která z uvedených rostlin vytváří stébla s kolénky?

a) bojínek luční

b) penízek rolní

c) vlčí mák

d) šalvěj zářivá

9. Čím se zabývá dendrologie?

a) studuje stavbu a život letniček

b) studuje stavbu a život dřevitých rostlin

c) studuje stavbu a život dvouletých rostlin

d) zabývá se studiem chorob a škůdců rostlin

10. Které plody patří mezi dužnaté?

a) lusk, tobolka

b) peckovice, malvice

c) nažka, oříšek

d) obilka

11. Jaké části má list?

a) list se skládá z čepele, řapíku a žilnatiny

b) list se skládá z čepele, řapíku a nitky

c) list se skládá z čepele, žilnatiny a nitky

d) list se skládá z řapíku, žilnatiny a nitky

12. Co je to oddenek?

a) oddenek je nadzemní část stonku

b) oddenek je část listu

c) oddenek je podzemní část stonku

d) oddenek je část květu

13. Která z uvedených rostlin má květenství klas?

a) jetel

b) vrba jíva

c) mrkev

d) jitrocel

14. Co znamená, když se u rostlin řekne Fructus?

a) květen

b) plod

c) nať

d) listopad

15. Hřib královský je

a) nejedlý

b) jedovatý

c) smrtelně jedovatý

d) jedlý - zařazen mezi přísně chráněné druhy

16. Herbicidy jsou

a) přípravky proti plevelům

b) přípravky proti plžům a slimákům

c) přípravky proti škodlivému hmyzu

d) přípravky proti houbovým chorobám

17. Mezi plodovou zeleninu patří

a) kapusta

b) mrkev

c) patison

d) pór

18. Česnek je zelenina

a) cibulová

b) plodová

c) listová

d) kořenová

19. Vytrvalou zeleninou je

a) salát

b) cuketa

c) křen

d) ředkvička

20. Zeleninou, která potřebuje oporu (vyvázat, kolík) je

a) okurka, rajče

b) mrkev, petržel

c) celer, pór

d) libeček, cibule

21. Mezi jádroviny patří

a) meruňky

b) třešně

c) hrušně

d) josta

22. Šarka je choroba

a) houbová

b) virová

c) bakteriální

d) porucha výživy

23. Jak ošetříme bodnutí hmyzem na zahrádce ?

a) ránu okamžitě vysajeme ústy

b) na ránu přiložíme jitrocel

c) ránu potřeme rozříznutou cibulí

d) místo bodnutí zavážeme

24. Naučné stezky

a) chrání přírodu

b) chrání turisty

c) seznamují s přírodními zajímavostmi dané lokality

d) nic mi to neříká, asi neexistují

25. Zpětné využití organických odpadků na zahrádce zajistíme

a) spálením

b) odvozem na skládku

c) zkompostováním

d) zakopáním do země

26. Jak odkládáme vidle?

a) položíme na zem

b) zavěsíme na strom

c) opřeme o kolečka

d) zapíchneme do země

27. Kolik okvětních plátků má jednoduchý tulipán

a) 3

b) 4

c) 5

d) 6

28. Jak a z čeho vypěstuješ Lobelku?

a) řízkováním stonku

b) listovými řízky

c) výsevem semínek v lednu

d) kořenovými řízky

29. Vánoční hvězda je okrasná

a) barevnými listy

b) velkými květy

c) barevným stonkem

d) voňavými kvítky

30. Láčkovky, rosnatky, bublinatky - zařadíš do skupiny:

a) balkonovky

b) skalničky

c) cibuloviny

d) "masožravky"

31. Která z uvedených skupin patří do jarních cibulovin

a) sedmikráska chudobka, prvosenka jarní

b) sněženka, bledule, modřenec

c) koniklec, srdcovka

d) zlatice, vřes, barvínek

32. Jakou barvu květu má Talovín:

a) bílou

b) modrou

c) červenou

d) žlutou

33. Co je mobilní zeleň ?

a) rostliny, které jsou v přenosných nádobách

b) umělé květiny

c) zahradníci s mobilem

d) pouze dřeviny s vysokým kmínkem

34. Co je to BRUT?

a) hrubá rašelina

b) velká semena fazolí

c) malé dceřiné hlízky mečíků

d) larva chrousta

35. Jakou barvu plodů má pámelník:

a) žlutou

b) červenou

c) bílou

d) černou

36. Jaké šišky sesbíráš pod jedlí :

a) dlouhé, podobné smrkovým

b) žádné

c) široké s velkými šupinami

d) drobounké

37. Označ skupinu, ve které jsou neopadavé listnáče.

a) smrk, borovice

b) dřišťál, zlatice, olše

c) mahonie, cesmína, bobkovišeň

d) modřín, jedle, bříza

38. Půdokryvná dřevina s červenými plody je:

a) barvínek

b) břečtan

c) skalník

d) plamének

39. Dřeviny vhodné pro živý plot jsou

a) ptačí zob, pámelník

b) skalník plazivý, břečtan

c) jalovec poléhavý, borovice kleč

d) modřín, cedr

40. Rostlina, která dokáže porůst severní, nebo západní část domu se nazývá

a) hrachor

b) břečtan

c) plamének

d) javor babyka

Skupina B - Starší žáci


          TESTY NÁRODNÍ KOLO MLADÝ ZAHRÁDKÁŘ RAKOVNÍK 2014

Skupina B - Starší žáci

1, Který plyn potřebují rostliny k fotosyntéze

a) dusík

b) kyslík

c) oxid uhličitý

d) oxid siřičitý

2. Nejvhodnější doba pro výsadbu jahodníku je

a) na jaře - květen

b) v létě - srpen

c) na podzim - listopad

d) v předjaří - únor

3. Který z prvků nemusíme do půdy dodávat

a) C - uhlík

b) N - dusík

c) K - draslík

d) Ca - vápník

4. Která z uvedených rostlin čerpá vodu s živinami nejhlouběji ze země

a) okurka

b) celer

c) rajské jablíčko

d) tolice vojtěška

5. Čím se zabývá dendrologie?

a) studuje stavbu a život letniček

b) studuje stavbu a život dřevitých rostlin

c) studuje stavbu a život dvouletých rostlin

d) zabývá se studiem chorob a škůdců rostlin

6. Čemu se říká při šlechtění rostlin kastrace?

a) jde o umělé odstranění přebytečných rostlin

b) jde o dodání potřebného hnojiva rostlinám

c) jde o pravidelné zalévání šlechtěných rostlin

d) jde o umělé odstranění tyčinek nebo pestíků na rostlinách

7. Který plyn potřebují rostliny k dýchání?

a) oxid uhličitý

b) dusík

c) kyslík

d) oxid siřičitý

8. Jak docílíme vyšší zásaditosti půdy?

a) přidáním rašeliny

b) přidáním jehličnaté hrabanky

c) pravidelním zaléváním

d) vápněním

9. Jaké mají účinky draselná hnojiva?

a) podporují tvorbu pletiv a tím růst rostliny

b) ovlivňují kvetení rostlin

c) podporují dobrý zdravotní stav a zvyšují odolnost rostlin

d) nemají žádné účinky

10. Co je morovka?

a) jemná, tmavá půda silné kyselé reakce

b) jemná, tmavá půda zásadité reakce

c) jemná, tmavá půda neutrální reakce

d) druh plevele

11. Sloupcovité (kolumnární) tvary koruny známe u

a) maliníku

b) jádrovin

c) peckovin

d) jabloní

12. Vhodné období pro průklest peckovin je

a) po celý rok

b) pouze brzy na jaře

c) po odkvětu

d) pouze v zimě

13. Bakteriální spála růžokvětých je choroba postihující z ovocných druhů

a) jádroviny

b) peckoviny

c) jahodník

d) vlašský ořešák

14. Mezi makroprvky nepatří

a) dusík

b) molybden

c) draslík

d) kyslík

15. Procesu fotosyntézy se neúčastní

a) oxid uhličitý

b) voda

c) oxid uhelnatý

d) chlorofyl

16. Důležitým prvkem obsaženým v chlorofylu je

a) vápník

b) barium

c) hořčík

d) stroncium

17. Dusík je důležitým prvkem především pro tvorbu

a) glycidů

b) bílkovin

c) silic

d) olejů

18. Ochranné přípravky pro zahrádku skladujeme

a) na běžně přístupném místě

b) ve skříni pod zámkem

c) ve skleníku na zahradě

d) nejlépe na očích ve spíži

19. Při práci na zahrádce nás před tetanem chrání

a) okamžité vysátí případné rány

b) jitrocelový sirup

c) přiložení smetánky lékařské

d) očkování

20. Ze všech druhů zeleniny jenom dva druhy rodí několik let.  Všechny ostatní druhy zeleniny

       musí být každý rok znova nasety.  Které jsou jediné dvě trvalky mezi zeleninami?  

a) jahody a petržel

b)chřest a rebarbora  

c) maliny a křen

d) kopr a cibule

21. Jmenuj jedinou zeleninu, která je vždy prodávána čerstvá - nikdy ji v obchodě nebo na trhu

       nenajdeš zmrazenou, konzervovanou, uvařenou nebo jakkoli zpracovanou.  

a) rebarbora

b) hlávkový salát

c) okurka

d) lilek

22. Při potřísnění oka postřikem nebo při míchání hnojiv

a) si nasadíme brýle

b) oko zavážeme

c) budeme si oko mnout rukou

d) urychleně vypláchneme tekoucí pitnou vodou

23. Čemeřice černá je trvalka zajímavá tím, že

a) kvete bílými květy v lednu

b) má tmavé až černé květy a světlé listy

c) má tmavé, až černé listy

d) není zajímavá, ani nekvete

24. Na jižní a východní straně domu můžeš mít v truhlíku

a) begonie hliznaté

b) Fuchsie - čílka

c) lichořeřišnici, tařicovka

d) balzamínku- netykavku

25. Kterou z těchto květin zařadíš do kategorie pokojových rostlin s okrasným květem?

a) tenuru

b) dračinku

c) kolopejku

d) difenbachii

26. Kolik jehlic má ve svazku borovice lesní?

a) 2

b) 3

c) 4

d) 5

27. Který z těchto keřů nemá oranžové, nebo červené plody

a) rakytník

b) skalník

c) ptačí zob

d) hlohyně

28. Označ skupinu dvoudomých rostlin

a) líska, bříza

b) ořešák královský

c) olše lepkavá,

d) rakytník řešetlákovitý, chmel, vrba

29. Jedovaté dřeviny, bychom neměli sázet na zahrádku, kde se pohybují děti, označ je.

a) škumpa, lýkovec, tis

b) rakytník, skalník

c) zlatice, meruzalka

d) jedle, borovice

30. Na pergolu použijeme z těchto dřevin

a) zimostráz

b) jinan dvoulaločný

c) wistarii čínskou

d) magnolii

31. Pěnišníky a azalky pěstujeme

a) na skalce a plném slunci

b) v jezírku v nádobě

c) v rašelinovém, kyselém prostředí

d) na dobře povápněném záhonu

32. U podzemních orgánů rostlin bulbus znamená

a) cibule

b) hlíza

c) oddenek

d) kořen

33. Kmín kořenný řadíme mezi čeledi

a) miříkovité

b) brukvovité

c) hluchavkovité

d) lunicovité

34. Jalovec obecný řadíme mezi čeledi

a) dřínovité

b) cypřišovité

c) bobovité

d) mandloňovité

35. Poslední postřik proti kadeřavosti broskvoní provádíme

a) v období mrazů

b) při nalévání pupenů

c) při kvetení

d) v plné zralosti plodů

36. Oblíbená aromatická bylina požívaná ve farmakologii a potravinářském průmyslu (pasta na

       zuby, ústní voda, bonbóny, žvýkačky)

a) šalvěj lékařská

b) dobromysl obecná

c) máta peprná

d) heřmánek pravý

37. Bylina s pozitivním účinkem na zažívací trakt, která se používá jako "polévkové koření" je

a) křen selský

b) andělika lékařská

c) kopřiva dvoudomá

d) libeček lékařský

38. Hojivé a protizánětlivé účinky této rostliny se využívají i ve farmakologii do mastí na spáleniny

      a opruzeniny.

a) rdesno peprník

b) heřmánek pravý

c) pelyněk černobýl

d) vratič obecný

39. Poetický název "Svatojánská bylina" patří vytrvalé rostlině využívané již ve středověku téměř

      jako všelék. Rostlina dostala svůj název podle zahájení doby kvetení. Drobné žluté kvítky

     obvykle 30 až 60cm vysoké rostliny po rozdrcení vypouští červené barvivo.

a) mochna husí

b) kontryhel obecný

c) třezalka tečkovaná

d) yzop lékařský

40. Tato bylina se využívá v kulinářství, ale především k očistě těla a k léčení kožních problémů.

      Vzrůstem vyšší rostlina z čeledi hvozdíkovitých s velkým obsahem saponinů v silici roste na

       slunečných až polostinných stanovištích ve vlhčí půdě.

a) mydlice lékařská

b) hlaváček jarní

c) jitrocel kopinatý

d) čekanka obecná


Poznávačka obsahovala následující vzorky


1. Pšenice obecná - obilka
Triticum vulgare
2. Ořešák královský - oříšek
Juglans regia
3. Hořčice setá - semena
Sinapis alba
4. Slunečnice roční - nažky
Helianthus annuum
5. Salát hlávkový - semena
Lactuca sativa
6. Kokoška pastuší tobolka
Capsella bursa-pastorius
7. Drchnička rolní
Anagallis arvensis
8. Pcháč oset
Cirsium arvense
9. Přeslička rolní
Equisetum arvense
10. Svízel přítula
Galium aparine
11. Brambořík
Cyclamen persicum
12. Mucholapka podivná
Dionea muscipula
13. Ibišek čínský
Hibiscus rosa-sinensis
14. Parožnatka
Platycerium
15. Voskovka masitá
Hoya carnosa
16. Podběl lékařský
Tussilago farfara
17. Řebříček obecný
Achillea millefolium
18. Rozmarýna lékařská
Rosmarinus officinalis
19. Tymián obecný
Thymus vulgaris
20. Divizna velkokvětá
Verbascum thapsiforme
21. Cuketa - kultivar tykve obecné
Cucurbita pepo
22. Ředkev japonská
Raphanus sativus
23. Brokolice
Brassica oleracea var. botrytis italica
24. Pór zahradní
Allium porrum
25. Reveň
Rheum
26. Rakytník řešetlákovitý
Hippophae rhamnoides
27. Hrušeň obecná
Pyrus communis
28. Zimolez kamčatský
Lonicera kamchatica
29. Kaštanovník jedlý
Castanea sativa
30. Maliník
Rubus idaeus
31. Zlatice prostřední
Forsythia x intermedia
32. Šácholan japonský
Magnolia kobus
33. Kérie = Zákula
Kerria japonica
34. Jinan dvoulaločný
Ginko biloba
35. Jedle korejská
Abies koreana
36. Ječmen setý
Hordeum vulgare
37. Proso seté
Panicum miliaceum
38. Fazol obecný
Phaseolus vulgare
39. Len setý
Linum usitatissimum
40. Chmel otáčivý
Humulus lupulus

zpět

Soutěž probíhá každoročně v základních organizacích, pokračuje na územních sdruženích ČZS a vrcholí národním kolem. Počet územních rad, které vysílají vítěze okresních kol soutěže do národního kola stále stoupá.

Od roku 2016 byla soutěž rozšířena o kategorii "Juniorů" - studentů středních škol, gymnázií a učilišť, ti ale postupují do celostátního kola na základě testu, který je zveřejňován na našich stránkách.

Naší snahou je vždy zapojit do jednotlivých soutěží co nejvíce dětí bez ohledu na to, zda jsou organizovány v kroužcích při základních organizacích, územních radách ČZS nebo v přírodovědných kroužcích při školách a stanicích mladých přírodovědců.

Cílem soutěže Mladý zahrádkář je podpořit zájem mládeže o přírodní vědy, botaniku, ochranu přírody a krajiny. Soutěž rozvíjí znalosti a dovednosti dětí v těchto oborech a propojuje nabyté znalosti v systému základního školství s praxí. Soutěž podporuje a rozvíjí nadání mladých talentů a napomáhá s volbou jejich dalšího studijního a odborného zaměření. Klade důraz na výchovně vzdělávací práci s talentovanou mládeží. Účastníci soutěže se s úspěchem zapojují i do dalších mimoškolních aktivit, řada z nich jsou i úspěšní řešitelé například biologických olympiád.


Závazná pravidla soutěže


Soutěž je pořádaná pro tři kategorie

  1. kategorie A – mladší žáci (4. - 6.tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
  2. kategorie B – starší žáci (7. - 9. tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
  3. kategorie C – žáci středních škol


Pro kategorie A a B je soutěž tříkolová:

  1. Základní kola probíhají na školách nebo v kroužcích Mladý zahrádkář v průběhu února a března.
  2. Okresní kola organizují územní sdružení ČZS, většinou smluvně v místních školách nebo jiných výchovných zařízeních (DDM aj.) spolupracujících s ČZS. Jsou pořádány koncem dubna nebo počátkem května.
  3. Celostátní kolo je organizováno Komisí mládeží při RR ČZS ve spolupráci s pracovníky Ústředí ČZS v Praze. Je pořádáno zpravidla ve druhé polovině června.


Pro kategorii C je soutěž dvoukolová:

  1. Základní a okresní kolo je nahrazeno on-line testem, který obsahuje vědomostní test se 40 otázkami s volbou odpovědí a poznávačku 40 rostlinných vzorků na webových stránkách ČZS. Test je žákům k dispozici během měsíce prosince a ledna.
  2. Celostátní kolo je společné pro všechny tři kategorie. Probíhá za osobní účasti všech žáků.


Celostátní kolo je vícedenní a koná se přímo pod dohledem Komise pro práci s mládeží při RR ČZS a Ústředí ČZS.

Pořádá se putovně po celém území ČR tak, aby se v rámci soutěže dal vytvořit zajímavý odborný program. K pořádání je zpravidla zvolena odborná škola se zemědělským nebo zahradnickým zaměřením. Na organizaci celostátního kola se podílí i pracovníci středních škol v místě konání a členové příslušného územního sdružení ČZS, a to přípravou především doprovodného programu zaměřeného na získávání nových znalostí a dovedností.


Vědomostní test

K hodnocení znalostí soutěžících se používá vědomostní test se 40 otázkami s nabídkou odpovědí, kdy jen jedna je správná. Na vypracování testu je maximálně jedna hodina.

Správná odpověď je hodnocena jedním bodem. Chybné odpovědi se neodečítají.

Pro kategorii C je on-line test připraven Komisí pro práci s mládeží při RR ČZS. Na tento test je časový limit jedna hodina a zahrnuje i poznávačku podle vložených obrázků.


Poznávačka

V rámci poznávačky je soutěžícím předloženo k určení 40 vzorků živých, suchých, případně obrázků nebo fotografií, rostlin, semen a plodů. U prvního a druhého kola je možné počet vzorků snížit na 20. Úkolem je uvést rodový název rostliny, případně i druhový nebo latinský.

Správná odpověď je ohodnocena jedním bodem. Za uvedení správného druhového nebo latinského názvu je přidělen doplňkový bod.

Poznávačka může být shodná pro všechny tři kategorie a je připravena pracovníky škol, kroužků nebo členy ÚS ČZS v místě konání.


Výsledné pořadí soutěžících

Na základě součtu dosažených bodů v testu a poznávačce je stanoveno výsledné pořadí soutěžících, kdy první má bodů nejvíce. V případě shodného počtu bodů je první soutěžící ten, který má v rámci shody více bodů v poznávačce a v případě další shody ten soutěžící, který má více doplňkových bodů.


Postup v soutěži

Ze základních kol do okresního kola může postoupit různý počet finalistů. O konkrétním počtu rozhodnou jednotlivá ÚS ČZS na základě zkušeností z minulých let. Důvodem je naplnění soutěže a zároveň omezení maximálního počtu soutěžících dané prostorovými a ekonomickými možnostmi s s respektováním pokynů hospodářsko finanční komise při RR ČZS.

Okresní kolo lze uskutečnit při minimálním počtu tří soutěžících v každé kategorii.

Z okresních kol postupují finalisté z prvního místa, případně náhradníci v každé kategorii podle následujícího umístění.

ÚS ČZS jejichž soutěžící se v kategorii A a B umístí v národním kole na některém z 1. - 3. míst, mohou v následujícím ročníku vyslat navíc ještě jednoho dalšího soutěžícího. Maximálně by tedy mohlo mít jedno územní sdružení v národním kole 4 soutěžící, kteří získali první a druhé místo v okresním kole aktuálního ročníku (případně náhradníci další v pořadí).

V kategorii C postupuje prvních dvacet nejúspěšnějších řešitelů on-line testu do národního kola.


Garant soutěže

Garantem odborné úrovně soutěže je Komise pro práci s mládeží při RR ČZS. Její členové mají dlouhodobě zkušenosti s prací s mládeží a někteří jsou aktivními či bývalými pedagogy.