Soutěž Mladý zahrádkář
Nejrozsáhlejší a historicky nejstarší vědomostní soutěž, která byla poprvé vyhlášena v roce 1977. Nejprve se uskutečnila na místní úrovni a v roce 1981 se pak poprvé sjela soutěžní družstva z 12 okresů na celostátní soutěži.
Komise pro práci s mládeží v čele s Mgr. Vlastou Ambrožovou, místní sdružení vedené Ing. Jaromírem Bouškem i zástupci školy ve spolupráci s Ing. Františkem Pazderou připravili pro mladé soutěžící bohatý doprovodný program. Děti navštívily nedalekou botanickou zahradu patřící ke Střední zemědělské škole, kde je čekal odborný výklad. Vydaly se na ornitologickou vycházku s ukázkou kroužkování ptáků. Seznámily se s pěstováním a šlechtěním lilií i kolumnárních jabloní a s průvodci se vydaly také do historického centra Rakovníka.
Celou soutěž významně sponzorsky podpořily firmy: Zahradnictví Novosadovi, Hrdibořice; SEMO Smržice;
Plastimex Prostějov; ART ECON - Střední škola, s.r.o. Prostějov.
Díky velké podpoře místních sponzorů i samotného ČZS si všechny děti nehledě na pořadí odnášely opravdu hodnotné ceny.
Výsledky národního kola soutěže Mladý zahrádkář 2014
Jméno | okres | BODY | Cekem | |||||||||||
test | poznáv. | body | ||||||||||||
1 | Helena Radochlíbová | Benešov | 32 | 31 | 63 | |||||||||
2 | Dominik Zajíček | Prostějov | 38 | 25 | 63 | |||||||||
3 | Michaela Novotná | Č.Buděj. | 34 | 27 | 61 | |||||||||
4 | Jan Vaněk | Opava | 33 | 27 | 60 | |||||||||
5 | Anna Skalová | Plzeň jih | 35 | 25 | 60 | |||||||||
6 | Vendula Horáková | Nový Jičín | 33 | 25 | 58 | |||||||||
7 | Adam Pivoda | Přerov | 35 | 23 | 58 | |||||||||
8 | Kateřina Buštíková | Karviná | 32 | 24 | 56 | |||||||||
9 | Hana Klepárníková | Blansko | 33 | 23 | 56 | |||||||||
10 | Lucie Přerostová | Klatovy | 34 | 20 | 54 | |||||||||
11 | Jarek Požár | Rakovník | 34 | 19 | 53 | |||||||||
12 | Vendula Veselková | Frýdek Místek | 33 | 19 | 52 | |||||||||
13 | Linda Ambrožová | Prostějov | 27 | 23 | 50 | |||||||||
14 | Marika Hanušková | Břeclav | 27 | 23 | 50 | |||||||||
15 | Aneta Hynčicová | Kolín | 28 | 20 | 48 | |||||||||
16 | Marie Bláhová | Žďár n. S. | 30 | 17 | 47 | |||||||||
17 | Lenka Kunrtová | Hodonín | 32 | 15 | 47 | |||||||||
18 | Matěj Obšivač | Kroměříž | 28 | 18 | 46 | |||||||||
19 | Jitka Štumpová | K.Vary | 29 | 17 | 46 | |||||||||
20 | Barbora Košňarová | Svitavy | 27 | 17 | 44 | |||||||||
21 | Natálie Vejrostová | Náchod | 24 | 16 | 40 | |||||||||
22 | Ludmila Kojecká | Praha | 30 | 10 | 40 | |||||||||
23 | Klára Andrlová | Tachov | 21 | 18 | 39 | |||||||||
24 | Natálie Lebdušková | Chrudim | 24 | 15 | 39 | |||||||||
25 | Jan Komůrka | Cheb | 26 | 11 | 37 | |||||||||
26 | Kateřina Mlnaříková | Plzeň město | 24 | 11 | 35 | |||||||||
27 | Barbora Adámková | Praha východ | 17 | 17 | 34 | |||||||||
28 | Magdaléna Hrubá | Ostrava | 24 | 10 | 34 | |||||||||
29 | Marie Kvítková | Kladno | 25 | 8 | 33 | |||||||||
30 | Michaela Kopecká | Rychnov n. Kněž. | 19 | 13 | 32 | |||||||||
31 | Adéla Brůnová | Ústí n.Orlicí | 20 | 12 | 32 | |||||||||
32 | Jiří Onderka | Třebíč | 21 | 11 | 32 | |||||||||
33 | Monika Jelínková | Jihlava | 19 | 12 | 31 | |||||||||
34 | Natálie Ďuráčová | Pardubice | 22 | 8 | 30 | |||||||||
35 | Kateřina Štruncová | Plzeň sever | 18 | 11 | 29 | |||||||||
36 | Linda Krejčí | Pelhřimov | 20 | 9 | 29 | |||||||||
37 | Jan Mikláš | Uh. Hradiště | 23 | 5 | 28 | |||||||||
38 | Klára Halašková | Praha | 23 | 4 | 27 | |||||||||
39 | David Ambrož | Prostějov | 17 | 9 | 26 |
Výsledková listina - kategorie B
Jméno | okres | BODY | Cekem | |||||||||||
test | poznáv. | body | ||||||||||||
1 | Vojtěch Bartek | Frýdek Místek | 32 | 34 | 66 | |||||||||
2 | Šárka Bednářová | Žďár n. S. | 31 | 33 | 64 | |||||||||
3 | Jiří Rudolf | Jihlava | 34 | 29 | 63 | |||||||||
4 | Roman Skala | Plzeň jih | 34 | 29 | 63 | |||||||||
5 | Václav Hron | Rakovník | 30 | 32 | 62 | |||||||||
6 | Tereza Sobelová | Karviná | 29 | 32 | 61 | |||||||||
7 | Jonáš Chvojka | Praha | 31 | 29 | 60 | |||||||||
8 | Michaela Davidová | Náchod | 29 | 29 | 58 | |||||||||
9 | Anežka Chvojková | Praha | 31 | 27 | 58 | |||||||||
10 | Filip Bracek | Blansko | 30 | 27 | 57 | |||||||||
11 | Marek Kučírek | Kolín | 31 | 26 | 57 | |||||||||
12 | Tereza Sládková | Klatovy | 27 | 27 | 54 | |||||||||
13 | Berenika Pilařová | Praha východ | 25 | 28 | 53 | |||||||||
14 | Jana Komůrková | Cheb | 29 | 24 | 53 | |||||||||
15 | Lucir Dehnerová | Opava | 30 | 23 | 53 | |||||||||
16 | Marta Stehlíková | Hodonín | 27 | 25 | 52 | |||||||||
17 | Jana Žídková | Karviná | 28 | 24 | 52 | |||||||||
18 | Anna Pazderková | Chrudim | 29 | 22 | 51 | |||||||||
19 | Pavlína Němcová | Nový Jičín | 23 | 26 | 49 | |||||||||
20 | Martin Brada | Pelhřimov | 25 | 24 | 49 | |||||||||
21 | Tereza Hladíková | Tachov | 27 | 22 | 49 | |||||||||
22 | Anna Sýkorová | Č.Buděj. | 26 | 22 | 48 | |||||||||
23 | Lucie Žáková | Břeclav | 26 | 21 | 47 | |||||||||
24 | Petr Hotař | Kroměříž | 28 | 19 | 47 | |||||||||
25 | Štěpánka Štenglová | Plzeň město | 24 | 21 | 45 | |||||||||
26 | Gabriela Gyénová | Ústí n.Orlicí | 26 | 18 | 44 | |||||||||
27 | Adéla Vyvlečková | Přerov | 22 | 21 | 43 | |||||||||
28 | Viktorie Svobodová | Třebíč | 19 | 21 | 40 | |||||||||
29 | Sandra Švecová | Plzeň sever | 23 | 16 | 39 | |||||||||
30 | Anna Pokorná | Benešov | 24 | 15 | 39 | |||||||||
31 | Jakub Večeře | Svitavy | 23 | 15 | 38 | |||||||||
32 | Sára Drblíková | Uh. Hradiště | 23 | 15 | 38 | |||||||||
33 | Markéta Dobruská | Ostrava | 24 | 14 | 38 | |||||||||
34 | Klára Špringrová | Rychnov n. Kněž. | 16 | 20 | 36 | |||||||||
35 | Lucie Kobylková | Kladno | 24 | 12 | 36 | |||||||||
36 | Nikola Kyllarová | Prostějov | 20 | 14 | 34 | |||||||||
37 | Dagmar Ježková | K.Vary | 21 | 11 | 32 | |||||||||
38 | Karolína Šebestová | Šumperk | 22 | 4 | 26 | |||||||||
39 | Václav Audrlický | Pardubice | 13 | 7 | 20 |
Soutěžní otázky
Skupina A - mladší žáci
TESTY NÁRODNÍ KOLO MLADÝ ZAHRÁDKÁŘ RAKOVNÍK 2014
Skupina A - Mladší žáci
1. Kadeřávek patří mezi
a) zeleninu
b) drobné ovoce
c) trvalky
d) letničky
2. Častými plevely obilných polí jsou
a) drchnička rolní, vlčí mák
b) tolice vojtěška, bob obecný
c) ředkev setá, řepka olejka
d) mák setý, slunečnice roční
3. Lodyhou nazýváme
a) stonek bylin s listy
b) dutý stonek
c) rýhovaný stonek
d) článkovaný stonek
4. Mangold je zelenina, ze které se sklízí
a) plody
b) listy
c) kořeny
d) květy
5. Růst rostlin podporujeme především hnojivem
a) vápenatým
b) dusíkatým
c) fosforečným
d) draselným
6. Kus pěnového polystyrénu se v kompostu rozloží
a) pokud je půda teplá a vlhká
b) pokud dvakrát kompost převrátíme
c) pokud jej polijeme octem
d) nerozloží se, je biologicky nerozložitelný
7. Která z uvedených rostlin je celá jedovatá?
a) lebeda lesklá
b) ocún jesenní
c) ostřice jarní
d) olše lepkavá
8. Která z uvedených rostlin vytváří stébla s kolénky?
a) bojínek luční
b) penízek rolní
c) vlčí mák
d) šalvěj zářivá
9. Čím se zabývá dendrologie?
a) studuje stavbu a život letniček
b) studuje stavbu a život dřevitých rostlin
c) studuje stavbu a život dvouletých rostlin
d) zabývá se studiem chorob a škůdců rostlin
10. Které plody patří mezi dužnaté?
a) lusk, tobolka
b) peckovice, malvice
c) nažka, oříšek
d) obilka
11. Jaké části má list?
a) list se skládá z čepele, řapíku a žilnatiny
b) list se skládá z čepele, řapíku a nitky
c) list se skládá z čepele, žilnatiny a nitky
d) list se skládá z řapíku, žilnatiny a nitky
12. Co je to oddenek?
a) oddenek je nadzemní část stonku
b) oddenek je část listu
c) oddenek je podzemní část stonku
d) oddenek je část květu
13. Která z uvedených rostlin má květenství klas?
a) jetel
b) vrba jíva
c) mrkev
d) jitrocel
14. Co znamená, když se u rostlin řekne Fructus?
a) květen
b) plod
c) nať
d) listopad
15. Hřib královský je
a) nejedlý
b) jedovatý
c) smrtelně jedovatý
d) jedlý - zařazen mezi přísně chráněné druhy
16. Herbicidy jsou
a) přípravky proti plevelům
b) přípravky proti plžům a slimákům
c) přípravky proti škodlivému hmyzu
d) přípravky proti houbovým chorobám
17. Mezi plodovou zeleninu patří
a) kapusta
b) mrkev
c) patison
d) pór
18. Česnek je zelenina
a) cibulová
b) plodová
c) listová
d) kořenová
19. Vytrvalou zeleninou je
a) salát
b) cuketa
c) křen
d) ředkvička
20. Zeleninou, která potřebuje oporu (vyvázat, kolík) je
a) okurka, rajče
b) mrkev, petržel
c) celer, pór
d) libeček, cibule
21. Mezi jádroviny patří
a) meruňky
b) třešně
c) hrušně
d) josta
22. Šarka je choroba
a) houbová
b) virová
c) bakteriální
d) porucha výživy
23. Jak ošetříme bodnutí hmyzem na zahrádce ?
a) ránu okamžitě vysajeme ústy
b) na ránu přiložíme jitrocel
c) ránu potřeme rozříznutou cibulí
d) místo bodnutí zavážeme
24. Naučné stezky
a) chrání přírodu
b) chrání turisty
c) seznamují s přírodními zajímavostmi dané lokality
d) nic mi to neříká, asi neexistují
25. Zpětné využití organických odpadků na zahrádce zajistíme
a) spálením
b) odvozem na skládku
c) zkompostováním
d) zakopáním do země
26. Jak odkládáme vidle?
a) položíme na zem
b) zavěsíme na strom
c) opřeme o kolečka
d) zapíchneme do země
27. Kolik okvětních plátků má jednoduchý tulipán
a) 3
b) 4
c) 5
d) 6
28. Jak a z čeho vypěstuješ Lobelku?
a) řízkováním stonku
b) listovými řízky
c) výsevem semínek v lednu
d) kořenovými řízky
29. Vánoční hvězda je okrasná
a) barevnými listy
b) velkými květy
c) barevným stonkem
d) voňavými kvítky
30. Láčkovky, rosnatky, bublinatky - zařadíš do skupiny:
a) balkonovky
b) skalničky
c) cibuloviny
d) "masožravky"
31. Která z uvedených skupin patří do jarních cibulovin
a) sedmikráska chudobka, prvosenka jarní
b) sněženka, bledule, modřenec
c) koniklec, srdcovka
d) zlatice, vřes, barvínek
32. Jakou barvu květu má Talovín:
a) bílou
b) modrou
c) červenou
d) žlutou
33. Co je mobilní zeleň ?
a) rostliny, které jsou v přenosných nádobách
b) umělé květiny
c) zahradníci s mobilem
d) pouze dřeviny s vysokým kmínkem
34. Co je to BRUT?
a) hrubá rašelina
b) velká semena fazolí
c) malé dceřiné hlízky mečíků
d) larva chrousta
35. Jakou barvu plodů má pámelník:
a) žlutou
b) červenou
c) bílou
d) černou
36. Jaké šišky sesbíráš pod jedlí :
a) dlouhé, podobné smrkovým
b) žádné
c) široké s velkými šupinami
d) drobounké
37. Označ skupinu, ve které jsou neopadavé listnáče.
a) smrk, borovice
b) dřišťál, zlatice, olše
c) mahonie, cesmína, bobkovišeň
d) modřín, jedle, bříza
38. Půdokryvná dřevina s červenými plody je:
a) barvínek
b) břečtan
c) skalník
d) plamének
39. Dřeviny vhodné pro živý plot jsou
a) ptačí zob, pámelník
b) skalník plazivý, břečtan
c) jalovec poléhavý, borovice kleč
d) modřín, cedr
40. Rostlina, která dokáže porůst severní, nebo západní část domu se nazývá
a) hrachor
b) břečtan
c) plamének
d) javor babyka
Skupina B - Starší žáci
TESTY NÁRODNÍ KOLO MLADÝ ZAHRÁDKÁŘ RAKOVNÍK 2014
Skupina B - Starší žáci
1, Který plyn potřebují rostliny k fotosyntéze
a) dusík
b) kyslík
c) oxid uhličitý
d) oxid siřičitý
2. Nejvhodnější doba pro výsadbu jahodníku je
a) na jaře - květen
b) v létě - srpen
c) na podzim - listopad
d) v předjaří - únor
3. Který z prvků nemusíme do půdy dodávat
a) C - uhlík
b) N - dusík
c) K - draslík
d) Ca - vápník
4. Která z uvedených rostlin čerpá vodu s živinami nejhlouběji ze země
a) okurka
b) celer
c) rajské jablíčko
d) tolice vojtěška
5. Čím se zabývá dendrologie?
a) studuje stavbu a život letniček
b) studuje stavbu a život dřevitých rostlin
c) studuje stavbu a život dvouletých rostlin
d) zabývá se studiem chorob a škůdců rostlin
6. Čemu se říká při šlechtění rostlin kastrace?
a) jde o umělé odstranění přebytečných rostlin
b) jde o dodání potřebného hnojiva rostlinám
c) jde o pravidelné zalévání šlechtěných rostlin
d) jde o umělé odstranění tyčinek nebo pestíků na rostlinách
7. Který plyn potřebují rostliny k dýchání?
a) oxid uhličitý
b) dusík
c) kyslík
d) oxid siřičitý
8. Jak docílíme vyšší zásaditosti půdy?
a) přidáním rašeliny
b) přidáním jehličnaté hrabanky
c) pravidelním zaléváním
d) vápněním
9. Jaké mají účinky draselná hnojiva?
a) podporují tvorbu pletiv a tím růst rostliny
b) ovlivňují kvetení rostlin
c) podporují dobrý zdravotní stav a zvyšují odolnost rostlin
d) nemají žádné účinky
10. Co je morovka?
a) jemná, tmavá půda silné kyselé reakce
b) jemná, tmavá půda zásadité reakce
c) jemná, tmavá půda neutrální reakce
d) druh plevele
11. Sloupcovité (kolumnární) tvary koruny známe u
a) maliníku
b) jádrovin
c) peckovin
d) jabloní
12. Vhodné období pro průklest peckovin je
a) po celý rok
b) pouze brzy na jaře
c) po odkvětu
d) pouze v zimě
13. Bakteriální spála růžokvětých je choroba postihující z ovocných druhů
a) jádroviny
b) peckoviny
c) jahodník
d) vlašský ořešák
14. Mezi makroprvky nepatří
a) dusík
b) molybden
c) draslík
d) kyslík
15. Procesu fotosyntézy se neúčastní
a) oxid uhličitý
b) voda
c) oxid uhelnatý
d) chlorofyl
16. Důležitým prvkem obsaženým v chlorofylu je
a) vápník
b) barium
c) hořčík
d) stroncium
17. Dusík je důležitým prvkem především pro tvorbu
a) glycidů
b) bílkovin
c) silic
d) olejů
18. Ochranné přípravky pro zahrádku skladujeme
a) na běžně přístupném místě
b) ve skříni pod zámkem
c) ve skleníku na zahradě
d) nejlépe na očích ve spíži
19. Při práci na zahrádce nás před tetanem chrání
a) okamžité vysátí případné rány
b) jitrocelový sirup
c) přiložení smetánky lékařské
d) očkování
20. Ze všech druhů zeleniny jenom dva druhy rodí několik let. Všechny ostatní druhy zeleniny
musí být každý rok znova nasety. Které jsou jediné dvě trvalky mezi zeleninami?
a) jahody a petržel
b)chřest a rebarbora
c) maliny a křen
d) kopr a cibule
21. Jmenuj jedinou zeleninu, která je vždy prodávána čerstvá - nikdy ji v obchodě nebo na trhu
nenajdeš zmrazenou, konzervovanou, uvařenou nebo jakkoli zpracovanou.
a) rebarbora
b) hlávkový salát
c) okurka
d) lilek
22. Při potřísnění oka postřikem nebo při míchání hnojiv
a) si nasadíme brýle
b) oko zavážeme
c) budeme si oko mnout rukou
d) urychleně vypláchneme tekoucí pitnou vodou
23. Čemeřice černá je trvalka zajímavá tím, že
a) kvete bílými květy v lednu
b) má tmavé až černé květy a světlé listy
c) má tmavé, až černé listy
d) není zajímavá, ani nekvete
24. Na jižní a východní straně domu můžeš mít v truhlíku
a) begonie hliznaté
b) Fuchsie - čílka
c) lichořeřišnici, tařicovka
d) balzamínku- netykavku
25. Kterou z těchto květin zařadíš do kategorie pokojových rostlin s okrasným květem?
a) tenuru
b) dračinku
c) kolopejku
d) difenbachii
26. Kolik jehlic má ve svazku borovice lesní?
a) 2
b) 3
c) 4
d) 5
27. Který z těchto keřů nemá oranžové, nebo červené plody
a) rakytník
b) skalník
c) ptačí zob
d) hlohyně
28. Označ skupinu dvoudomých rostlin
a) líska, bříza
b) ořešák královský
c) olše lepkavá,
d) rakytník řešetlákovitý, chmel, vrba
29. Jedovaté dřeviny, bychom neměli sázet na zahrádku, kde se pohybují děti, označ je.
a) škumpa, lýkovec, tis
b) rakytník, skalník
c) zlatice, meruzalka
d) jedle, borovice
30. Na pergolu použijeme z těchto dřevin
a) zimostráz
b) jinan dvoulaločný
c) wistarii čínskou
d) magnolii
31. Pěnišníky a azalky pěstujeme
a) na skalce a plném slunci
b) v jezírku v nádobě
c) v rašelinovém, kyselém prostředí
d) na dobře povápněném záhonu
32. U podzemních orgánů rostlin bulbus znamená
a) cibule
b) hlíza
c) oddenek
d) kořen
33. Kmín kořenný řadíme mezi čeledi
a) miříkovité
b) brukvovité
c) hluchavkovité
d) lunicovité
34. Jalovec obecný řadíme mezi čeledi
a) dřínovité
b) cypřišovité
c) bobovité
d) mandloňovité
35. Poslední postřik proti kadeřavosti broskvoní provádíme
a) v období mrazů
b) při nalévání pupenů
c) při kvetení
d) v plné zralosti plodů
36. Oblíbená aromatická bylina požívaná ve farmakologii a potravinářském průmyslu (pasta na
zuby, ústní voda, bonbóny, žvýkačky)
a) šalvěj lékařská
b) dobromysl obecná
c) máta peprná
d) heřmánek pravý
37. Bylina s pozitivním účinkem na zažívací trakt, která se používá jako "polévkové koření" je
a) křen selský
b) andělika lékařská
c) kopřiva dvoudomá
d) libeček lékařský
38. Hojivé a protizánětlivé účinky této rostliny se využívají i ve farmakologii do mastí na spáleniny
a opruzeniny.
a) rdesno peprník
b) heřmánek pravý
c) pelyněk černobýl
d) vratič obecný
39. Poetický název "Svatojánská bylina" patří vytrvalé rostlině využívané již ve středověku téměř
jako všelék. Rostlina dostala svůj název podle zahájení doby kvetení. Drobné žluté kvítky
obvykle 30 až 60cm vysoké rostliny po rozdrcení vypouští červené barvivo.
a) mochna husí
b) kontryhel obecný
c) třezalka tečkovaná
d) yzop lékařský
40. Tato bylina se využívá v kulinářství, ale především k očistě těla a k léčení kožních problémů.
Vzrůstem vyšší rostlina z čeledi hvozdíkovitých s velkým obsahem saponinů v silici roste na
slunečných až polostinných stanovištích ve vlhčí půdě.
a) mydlice lékařská
b) hlaváček jarní
c) jitrocel kopinatý
d) čekanka obecná
Poznávačka obsahovala následující vzorky
1. | Pšenice obecná - obilka | Triticum vulgare |
2. | Ořešák královský - oříšek | Juglans regia |
3. | Hořčice setá - semena | Sinapis alba |
4. | Slunečnice roční - nažky | Helianthus annuum |
5. | Salát hlávkový - semena | Lactuca sativa |
6. | Kokoška pastuší tobolka | Capsella bursa-pastorius |
7. | Drchnička rolní | Anagallis arvensis |
8. | Pcháč oset | Cirsium arvense |
9. | Přeslička rolní | Equisetum arvense |
10. | Svízel přítula | Galium aparine |
11. | Brambořík | Cyclamen persicum |
12. | Mucholapka podivná | Dionea muscipula |
13. | Ibišek čínský | Hibiscus rosa-sinensis |
14. | Parožnatka | Platycerium |
15. | Voskovka masitá | Hoya carnosa |
16. | Podběl lékařský | Tussilago farfara |
17. | Řebříček obecný | Achillea millefolium |
18. | Rozmarýna lékařská | Rosmarinus officinalis |
19. | Tymián obecný | Thymus vulgaris |
20. | Divizna velkokvětá | Verbascum thapsiforme |
21. | Cuketa - kultivar tykve obecné | Cucurbita pepo |
22. | Ředkev japonská | Raphanus sativus |
23. | Brokolice | Brassica oleracea var. botrytis italica |
24. | Pór zahradní | Allium porrum |
25. | Reveň | Rheum |
26. | Rakytník řešetlákovitý | Hippophae rhamnoides |
27. | Hrušeň obecná | Pyrus communis |
28. | Zimolez kamčatský | Lonicera kamchatica |
29. | Kaštanovník jedlý | Castanea sativa |
30. | Maliník | Rubus idaeus |
31. | Zlatice prostřední | Forsythia x intermedia |
32. | Šácholan japonský | Magnolia kobus |
33. | Kérie = Zákula | Kerria japonica |
34. | Jinan dvoulaločný | Ginko biloba |
35. | Jedle korejská | Abies koreana |
36. | Ječmen setý | Hordeum vulgare |
37. | Proso seté | Panicum miliaceum |
38. | Fazol obecný | Phaseolus vulgare |
39. | Len setý | Linum usitatissimum |
40. | Chmel otáčivý | Humulus lupulus |
Soutěž probíhá každoročně v základních organizacích, pokračuje na územních sdruženích ČZS a vrcholí národním kolem. Počet územních rad, které vysílají vítěze okresních kol soutěže do národního kola stále stoupá.
Od roku 2016 byla soutěž rozšířena o kategorii "Juniorů" - studentů středních škol, gymnázií a učilišť, ti ale postupují do celostátního kola na základě testu, který je zveřejňován na našich stránkách.
Naší snahou je vždy zapojit do jednotlivých soutěží co nejvíce dětí bez ohledu na to, zda jsou organizovány v kroužcích při základních organizacích, územních radách ČZS nebo v přírodovědných kroužcích při školách a stanicích mladých přírodovědců.
Cílem soutěže Mladý zahrádkář je podpořit zájem mládeže o přírodní vědy, botaniku, ochranu přírody a krajiny. Soutěž rozvíjí znalosti a dovednosti dětí v těchto oborech a propojuje nabyté znalosti v systému základního školství s praxí. Soutěž podporuje a rozvíjí nadání mladých talentů a napomáhá s volbou jejich dalšího studijního a odborného zaměření. Klade důraz na výchovně vzdělávací práci s talentovanou mládeží. Účastníci soutěže se s úspěchem zapojují i do dalších mimoškolních aktivit, řada z nich jsou i úspěšní řešitelé například biologických olympiád.
Závazná pravidla soutěže
Soutěž je pořádaná pro tři kategorie
- kategorie A – mladší žáci (4. - 6.tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
- kategorie B – starší žáci (7. - 9. tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
- kategorie C – žáci středních škol
Pro kategorie A a B je soutěž tříkolová:
- Základní kola probíhají na školách nebo v kroužcích Mladý zahrádkář v průběhu února a března.
- Okresní kola organizují územní sdružení ČZS, většinou smluvně v místních školách nebo jiných výchovných zařízeních (DDM aj.) spolupracujících s ČZS. Jsou pořádány koncem dubna nebo počátkem května.
- Celostátní kolo je organizováno Komisí mládeží při RR ČZS ve spolupráci s pracovníky Ústředí ČZS v Praze. Je pořádáno zpravidla ve druhé polovině června.
Pro kategorii C je soutěž dvoukolová:
- Základní a okresní kolo je nahrazeno on-line testem, který obsahuje vědomostní test se 40 otázkami s volbou odpovědí a poznávačku 40 rostlinných vzorků na webových stránkách ČZS. Test je žákům k dispozici během měsíce prosince a ledna.
- Celostátní kolo je společné pro všechny tři kategorie. Probíhá za osobní účasti všech žáků.
Celostátní kolo je vícedenní a koná se přímo pod dohledem Komise pro práci s mládeží při RR ČZS a Ústředí ČZS.
Pořádá se putovně po celém území ČR tak, aby se v rámci soutěže dal vytvořit zajímavý odborný program. K pořádání je zpravidla zvolena odborná škola se zemědělským nebo zahradnickým zaměřením. Na organizaci celostátního kola se podílí i pracovníci středních škol v místě konání a členové příslušného územního sdružení ČZS, a to přípravou především doprovodného programu zaměřeného na získávání nových znalostí a dovedností.
Vědomostní test
K hodnocení znalostí soutěžících se používá vědomostní test se 40 otázkami s nabídkou odpovědí, kdy jen jedna je správná. Na vypracování testu je maximálně jedna hodina.
Správná odpověď je hodnocena jedním bodem. Chybné odpovědi se neodečítají.
Pro kategorii C je on-line test připraven Komisí pro práci s mládeží při RR ČZS. Na tento test je časový limit jedna hodina a zahrnuje i poznávačku podle vložených obrázků.
Poznávačka
V rámci poznávačky je soutěžícím předloženo k určení 40 vzorků živých, suchých, případně obrázků nebo fotografií, rostlin, semen a plodů. U prvního a druhého kola je možné počet vzorků snížit na 20. Úkolem je uvést rodový název rostliny, případně i druhový nebo latinský.
Správná odpověď je ohodnocena jedním bodem. Za uvedení správného druhového nebo latinského názvu je přidělen doplňkový bod.
Poznávačka může být shodná pro všechny tři kategorie a je připravena pracovníky škol, kroužků nebo členy ÚS ČZS v místě konání.
Výsledné pořadí soutěžících
Na základě součtu dosažených bodů v testu a poznávačce je stanoveno výsledné pořadí soutěžících, kdy první má bodů nejvíce. V případě shodného počtu bodů je první soutěžící ten, který má v rámci shody více bodů v poznávačce a v případě další shody ten soutěžící, který má více doplňkových bodů.
Postup v soutěži
Ze základních kol do okresního kola může postoupit různý počet finalistů. O konkrétním počtu rozhodnou jednotlivá ÚS ČZS na základě zkušeností z minulých let. Důvodem je naplnění soutěže a zároveň omezení maximálního počtu soutěžících dané prostorovými a ekonomickými možnostmi s s respektováním pokynů hospodářsko finanční komise při RR ČZS.
Okresní kolo lze uskutečnit při minimálním počtu tří soutěžících v každé kategorii.
Z okresních kol postupují finalisté z prvního místa, případně náhradníci v každé kategorii podle následujícího umístění.
ÚS ČZS jejichž soutěžící se v kategorii A a B umístí v národním kole na některém z 1. - 3. míst, mohou v následujícím ročníku vyslat navíc ještě jednoho dalšího soutěžícího. Maximálně by tedy mohlo mít jedno územní sdružení v národním kole 4 soutěžící, kteří získali první a druhé místo v okresním kole aktuálního ročníku (případně náhradníci další v pořadí).
V kategorii C postupuje prvních dvacet nejúspěšnějších řešitelů on-line testu do národního kola.
Garant soutěže
Garantem odborné úrovně soutěže je Komise pro práci s mládeží při RR ČZS. Její členové mají dlouhodobě zkušenosti s prací s mládeží a někteří jsou aktivními či bývalými pedagogy.