Soutěž Mladý zahrádkář

Nejrozsáhlejší a historicky nejstarší vědomostní soutěž, která byla poprvé vyhlášena v roce 1977. Nejprve se uskutečnila na místní úrovni a v roce 1981 se pak poprvé sjela soutěžní družstva z 12 okresů na celostátní soutěži. 

Soutěž se řídí závazným postupem a pravidly, která jsou zveřejněna na konci této strany.
 

předchozí následující
Mladý zahrádkář 2018 - XXXI. ročník

Obr: 197

Celostátní soutěž Mladý zahrádkář – 31. ročník se v roce 2018 konala ve dnech 15.-17. června ve Střední odborné škole v Šumperku. Do soutěže se přihlásilo 37 mladších žáků 37 starších žáků a 7 středoškoláků z celé České republiky.

Slavnostní zahájení soutěže proběhlo v kostele Zvěstování Panny Marie v Šumperku. Kostel byl součástí dominikánského kláštera, který vznikl na konci 13. století. Slavnostní atmosféru navodil koncert studentů umělecké školy v Šumperku. Součástí zahájení byla i výsadba lípy do prostor paku za kostelem k výročí 100 let od vzniku Československého státu. Výsadba proběhla pod dohledem technické správy města Šumperka včetně odborného výkladu správného postupu a tak v podstatě šlo o odbornou instruktáž. Po výsadbě lípy se všichni vydali na obhlídku kulturních památek města, jejímž vyvrcholením byla návštěva Expozice čarodějnických procesů v Geschaderově domě. Soutěžící se seznámili s temnou historií konce 17. století a inkvizitorem Jindřichem Bobligem z Edelstatu, který zde čarodějnické procesy řídil.

V sobotu ráno začala samotná soutěž, nejprve soutěžící dostali k vyplnění znalostní test složený ze 40 otázek – celý test najdete pod výsledkovou tabulkou. Následovala poznávačka 40 rostlin, která byla letos opravdu náročná, a tak plného počtu bodů nedosáhnul nikdo a celkově byly výsledky v poznávačce slabší než ve vědomostním testu.

Odpoledne bylo třeba testy vyhodnotit a určit výsledné pořadí, soutěžící proto měli další program. Odjeli do nedalekých Velkých Losin, kde navštívili zámek a ruční papírny – jediná ruční manufaktur ve střední Evropě pocházející z 16. století, která dodnes vyrábí papír.

Po večeři byla soutěž zakončena slavnostním vyhlášením výsledků a předáním hodnotných cen, za které musíme poděkovat především našim sponzorům: Ministerstvo zemědělství ČR, Olomoucký kraj, Město Šumperk, SEMO a.s. Smržice, časopis Zahrádkář, TYPOGRAF s.r.o., SOŠ Šumperk, VELA CZECH, s.r.o., Zahradnictví Novosadovi, Hrdibořice, PLASTIMEX Prostějov, ÚSOVSKO FOOD a.s. Zahradnictví Krulichovi. 

Celou soutěž na místě organizačně připravila Jitka Sitařová z ÚS Šumperk - členka komise pro mládež ČZS a jejím úkolem bylo také vyhlášení výsledků kategorie mladších žáků. Ceny a diplomy soutěžícím pak předával předseda ČZS Stanislav Kozlík, a vzácní hosté, Ing. Jiří Rudolf, tajemník ministra zemědělství, Mgr. Zdeněk Brož, starosta Šumperka a senátor a Ing. Milan Klimeš, náměstek hejtmana Olomouckého kraje.


Výsledné pořadí

Umístění  Jméno okres body   Cekem
      test poznáv. body
Skupina "A" mladší žáci  
1. Eliška Karpíšková Plzeň-jih 34 30 64
2. Karina Hanušková Břeclav 29 28 57
3. Tomáš Kolář Pelhřimov 33 24 57
4. Adam Zedek Benešov 35 20 55
5. Marcela Procházková Boskovice 32 21 53
6. Patricie Kmentová Prostějov 38 15 53
7. David Stromšík Nový Jičín 28 23 51
8. Jan Košetický Žďár n/Sázavou 33 18 51
9. Linda Ambrožová Prostějov 37 14 51
10. Barbora Adámková Praha-východ 33 17 50
11. Eliška Sieberová Tachov 33 16 49
12. Bohumila Matyášová Ústí n/Orlicí 34 13 47
13. Tereza Koubová Chrudim 31 15 46
14. Vítězslava Šmídová Praha-město 34 12 46
15. Vít Lounek Rychnov n/Kněžnou 25 19 44
16. Petr Dominik Opava 27 17 44
17. Nela Mlčúchová Karviná 28 16 44
18. Marie Hrušková Sokolov 31 13 44
19. Elen Reimitzová Hodonín 30 13 43
20. Adela Sabo Kolín 26 16 42
21. Libuše Beránková Pardubice 30 12 42
22. Anna Stránská České Budějovice 26 15 41
23. Eva Štumpová Karlovy Vary 27 14 41
24. Kateřina Hrazdirová Přerov 29 11 40
25. Julie Laifrová Náchod 22 17 39
26. Karolína Oujezdská Svitavy 24 15 39
27. Veronika Červinková Kladno 27 12 39
28. Eliška Jedelská Šumperk 29 8 37
29. Hana Jandíková Plzeň-město 23 12 35
30. Anna Bohdálková Plzeň-sever 26 9 35
31. Simona Čajánková Třebíč 23 11 34
32. Lucie Kořenková Ostrava 24 10 34
33. Matyáš Malát Klatovy 26 8 34
34. Susan Macurová Kroměříž 28 5 33
35. Viktor Vaníček Rakovník 21 6 27
36. Ema Čmielová Frýdek-Místek 23 4 27
37. Jitka Hejzková Cheb 18 5 23

Skupina "B" starší žáci
1 Anna Skalová Plzeň Jih 34 32 66
2 Adam Pivoda Přerov  37 27 64
3 Zuzana Turková Nový Jičín 33 28 61
4 Jana Hopjanová Opava 31 27 58
5 Marek Galuška Hodonín 31 26 57
6 Jitka Štumpová Karlovy Vary 32 25 57
7 Jana Bartošová Šumperk 30 26 56
8 Marika Hanušková Břeclav 29 25 54
9 Ondřej Ambróš Kroměříž 32 22 54
10 Petr Daška Prostějov 39 15 54
11 Martin Kohut Frýdek-Místek 29 23 52
12 Jana Matyášová Třebíč 32 20 52
13 Dorothea  Malinská Pardubice 30 21 51
14 Markéta Zachová Žďár n/Sázavou 27 23 50
15 Ondra Vojtek Šumperk 29 21 50
16 Barbora Košňarová Svitavy 30 20 50
17 Michaela Soběhartová Klatovy 26 23 49
18 Sabina Mlčúchová Karviná 27 22 49
19 Eliška Francová Rychnov n/Kněžnou 25 23 48
20 Barbora Reslová Náchod 25 22 47
21 Marie Šmídová Praha město 29 18 47
22 Ivana Vránková Plzeň město 23 22 45
23 Veronika Čábelová Kolín 28 17 45
24 Karolína Bílková Rakovník 24 20 44
25 Eliška Kucharčíková Benešov 28 16 44
26 Lucie Chaloupková České Budějovice 24 18 42
27 Vojtěch Bartoš Pelhřimov 26 16 42
28 Monika Hamerská Boskovice 25 16 41
29 Anežka Mlejnková Plzeň jih 26 15 41
30 Adéla Brůnová Ústí n/ Orlicí 24 16 40
31 Anna Fojtáchová Ostrava 21 16 37
32 Serhly Lyashko Chrudim 23 12 35
33 Jana Wiesnerová Cheb 18 16 34
34 Karla Šebestová Plzeň sever 16 12 28
35 Jan Mikláš Uherské Hradiště 21 7 28
36 Jakub Pavlíček Kladno 16 11 27
37 Marek Šumbera Zlín 18 5 23

Skupina "C" středoškoláci
1 Magdalena Ambrozková Hodonín 21 29 50
2 Veronika Voltrová Tachov 25 25 50
3 Adam Hofer Frýdek-Místek 20 28 48
4 Tomáš Pražák Náchod 15 30 45
5 Tereza Hladíková Tachov 16 29 45
6 Jana Komůrková Cheb 19 25 44
7 Eliška Boučková Náchod 14 18 32

Testy Kategorie A


1. Brokolice patří mezi
a) zeleninu
b) drobné ovoce
c) trvalky
d) letničky

2. Mrkev pěstujeme pro
a) nať
b) květenství
c) plod
d) kořen

3. Který plyn potřebují rostliny k fotosyntéze
a) dusík
b) kyslík
c) oxid uhličitý
d) oxid siřičitý

4. Lodyhou nazýváme
a) stonek bylin s listy
b) stonek bez listů
c) rýhovaný stonek
d) článkovaný stonek

5. Mangold je zelenina, ze které se sklízí
a) plody
b) listy
c) kořeny
d) květy

6. Řeřicha setá se může pěstovat
a) během celého roku
b) jen na jaře
c) jen v létě
d) na podzim

7. Nejvhodnější doba pro výsadbu jahodníku je
a) na jaře – květen
b) v létě – srpen
c) na podzim – listopad
d) vhodný je celý rok

8. Kus pěnového polystyrénu se v kompostu rozloží
a) pokud je půda teplá a vlhká
b) pokud dvakrát kompost převrátíme
c) pokud jej polijeme octem
d) nerozloží se, je biologicky nerozložitelný

9. K základnímu zpracování půdy patří
a) hrabání
b) mulčování
c) rytí
d) hrůbkování

10. Tulipán patří mezi rostliny
a) hlíznaté
b) cibuloviny
c) letničky
d) dvouletky

11. Mezi samčí části květu patří
a) pestík
b) blizna
c) nitka
d) čnělka

12. Mezi trvalky patří
a) maceška
b) hledík
c) pivoňka
d) ostálka

13. Botanický název plodu broskvoně je:
a) tobolka
b) bobule
c) malvice
d) peckovice

14. Netřesky jsou vhodné:
a) pouze do stínu
b) na skalku, je to skalnička
c) do jezírka, je to vodní rostlina
d) za okno, je to pokojová rostlina

15. Která z uvedených rostlin vytváří stébla s kolínky?
a) bojínek luční
b) penízek rolní
c) vlčí mák
d) drchnička rolní

16. Zranění na pozemku:
a) okamžitě ohlásíme dospělé osobě
b) hlásíme jen takové zranění, které je třeba ošetřit
c) nehlásíme, ošetříme doma
d) hlásíme jen v případě, kdy nám teče krev

17. Číslo pro rychlou zdravotní pomoc je
a) 150
b) 158
c) 155
d) 156

18. Proti úžehu se chráníme
a) použitím opalovacího krému
b) častým otáčením při opalování
c) pokrývkou hlavy a pitím tekutin
d) nemusíme se chránit

19. Ptáčnice je
a) žena, která s oblibou krmí ptáky
b) druh třešně
c) krmítko pro ptáky
d) nízká hustá plevelná rostlina (žabinec)

20. Lilek jedlý řadíme do zeleniny
a) plodové
b) kořenové
c) luskové
d) listové

21. Co je plodem hrachu setého
a) bobule
b) lusk
c) hrášek
d) semeno

22. Která z těchto zelenin je vytrvalou rostlinou
a) kapusta růžičková
b) chřest
c) kukuřice
d) polníček

23. Řepík lékařský kvete
a) modře
b) bíle
c) žlutě
d) nekvete

24. Co nepatří mezi statková hnojiva
a) cererit
b) zelené hnojení
c) močůvka
d) chlévský hnůj

25. Co je to oddenek
a) nadzemní část stonku
b) část listu
c) podzemní část stonku
d) část květu

26. Nejkratší vegetační dobu má
a) ředkvička
b) rajče
c) paprika
d) růžičková kapusta

27. Mezi ovocné druhy nepatří
a) vinná réva
b) slivoň
c) dýně
d) hrušeň

28. Která dvojice bylin není jedovatá, naopak je léčivá
a) pryšec kolovratec, konvalinka vonná
b) talovín zimní, náprstník červený
c) durman obecný, janovec metlatý
d) hluchavka bílá, jitrocel kopinatý

29. Významným prvním zdrojem pylu pro včely jsou květy
a) šeříku obecného
b) ibišku syrského
c) kaliny vonné
d) vrby jívy

30. Výluhem z této bylinky kloktáme při bolesti v krku. Která to je:
a) šalvěj lékařská
b) řepa salátová
c) cibule kuchyňská
d) česnek medvědí

31. Jedlou částí kedlubnu je
a) nadzemní bulva
b) zdužnatělá hlávka
c) stonková hlíza
d) kořenová hlíza

32. Šalotka je název pro
a) cibuli, která vytváří dceřiné cibulky
b) cibuli zimní
c) cibuli setou
d) cibuli kuchyňskou

33. Jiřiny množíme
a) cibulemi
b) hlízami
c) oddenky
d) řízky

34. Sklizená jablka
a) necháme na hromadách pod stromy dozrát
b) vytřídíme a uložíme do skladu
c) necháme v pytlích dozrát
d) omyjeme a uskladníme

35. Maceška je
a) letnička (jednoletka)
b) dvouletka
c) dřevina
d) trvalka

36. Jednocení je
a) přepichování (přesazování) rostlin
b) zaštípnutí vrcholu u rajčat a růžičkové kapusty
c) odstranění přebytečných rostlin po setí
d) příprava půdy před setím

37. Mezi chráněné druhy rostlin patří
a) mák vlčí
b) kopretina bílá
c) koniklec luční
d) borovice lesní

38. Nahnilé ovoce můžeme po vykrojení zpracovat
a) na kompot
b) na mošty
c) nezpracováváme, dáme do bio odpadu
d) necháme ležet pod stromy

39. Zpětné využití organických odpadků na zahrádce zajistíme
a) spálením
b) odvozem na skládku
c) zkompostováním
d) zakopáním do země a prosypáním vápnem

40. Zahradní maliny si můžeme jednoduše namnožit
a) semeny
b) řízkováním
c) hřížením
d) kořenovými odkopky





Kategorie B


1. Mezi chráněné rostliny patří:
a) kopretina bílá
b) zvonek okrouhlolistý
c) divizna velkokvětá
d) bledule jarní

2. Insekticid je přípravek používaný proti
a) plevelům
b) hmyzu
c) houbovým chorobám
d) hlodavcům

3. Biologický boj v ochraně rostlin znamená:
a) použití chemických přípravků neškodících životnímu prostředí
b) využití přirozených nepřátel škůdců
c) použití postřiků připravených z domácích zdrojů
d) ruční odstranění škůdců

4. Mezi škůdce košťálovin patří i:
a) bekyně mniška
b) slunéčko sedmitečné
c) páchník hnědý
d) květilka zelná

5. Mezi léčivé rostliny nepatří:
a) pivoňka lékařská
b) heřmánek pravý
c) jílek vytrvalý
d) máta peprná

6. Pastinák je
a) zelenina
b) typ skalky
c) zařízení pro výrobu pasty z česneku
d) odrůda ovoce

7. Celer a petržel patří do čeledi
a) lipnicovitých
b) miříkovitých
c) hvězdnicovitých
d) lilkovitých

8. Záplevák je
a) zařízení, kterým se odstraňují plevy z pšenice špaldy
b) vyšší záhonová trvalka
c) nástroj, který se používá na vytahování kořenů vytrvalých plevelů
d) druh zeleniny

9. Čekanka je
a) hra, která se dá hrát i v malé zahradě
b) zelenina a léčivá rostlina
c) lidové pojmenování jednoho druhu chrpy
d) odrůda ovoce

10. V ČR je v sadech nejvíce zastoupená
a) jabloň
b) hrušeň
c) švestka
d) ořešák

11. Štíhlé vřeteno je
a) pomůcka na odmotávání napínacího drátu používaná v sadech
b) pěstitelský tvar ovocných dřevin
c) kůl (tyč) používaná jako opora ke stromkům

12. Klikva roste na
a) rašeliništích
b) suchých písčitých půdách
c) na vápencích
d) všude

13. Mezi dusíkatá hnojiva nepatří
a) močovina
b) dusíkaté vápno
c) chlorid draselný
d) síran amonný

14. Projevem nedostatku dusíku u rostlin je:
a) pomalý, nezdravý růst rostlin, předčasná ztráta spodníchlistů rostlin
b) vitální růst, intenzivní zelená barva listů
c) listy s výraznou žilnatinou, od okrajů zasychající
d) na rostlině se to neprojeví

15. Rezistence je
a) choroba ovocných stromů, které se daří v suchém létě
b) rostlina odolná nadměrnému zamokření
c) rostlina má zvýšenou odolnost k chorobám
d) ovocné stromy špatně kvetou a neplodí

16. Řapíkatý celer patří do skupiny zelenin
a) kořenové
b) kořeninové
c) listové
d) košťálové

17. Pro kterou zeleninu se používá název perlovka
a) ředkvička
b) fazole
c) cibule
d) feferonka

18. Která z těchto rostlin má nejdelší vegetační dobu
a) špenát setý
b) pekingské zelí
c) mrkev karotka
d) květák

19. Kterou z těchto zelenin řadíme mezi rostliny krátkého dne
a) papriku zeleninovou
b) celer bulvový
c) salát hlávkový
d) květák

20. Množení odkopky se používá
a) především k množení jabloní
b) pouze k rozmnožování hrušní
c) u ořešáků
d) u ostružiníku a maliníku

21. Rybíz běžně nerozmnožujeme
a) řízkováním
b) semeny
c) odkopky
d) roubováním na podnož meruzalky

22. Mezi odrůdy hrušní patří
a) Saxa, Rampouch, Duo
b) Clapova, Konference, Pařížanka
c) Rujana, Dita, Karmen
d) Domácí velkoplodá, Chrudimská

23. Stonek sedmikrásky chudobky je
a) kmen
b) lodyha
c) stéblo
d) stvol

24. Fazole nesnáší hnojení

a) kompostem
b) hnojem
c) ničím
d) průmyslovými hnojivy

25. Kterou část sklízíme u brambor
a) stonkové lodyžní hlízy
b) stonkové oddenkové hlízy
c) kořenové hlízy
d) oddenky

26. Monilióza je
a) odrůda hrušní
b) choroba jádrovin
c) cizopasná rostlina
d) kmen porostlý mechem

27. Kanadské borůvky vyžadují půdu
a) zásaditou
b) kyselou
c) vápenatou
d) neutrální

28. Vyber vytrvalou pnoucí rostlinu
a) plamének
b) hrachor
c) krásnoočko
d) mochna husí

29. Polyantky je pojmenování
a) skupiny růží
b) pnoucí rostliny
c) druh domácích slepic
d) vodních rostlin

30. Která květina má název Cyklámen
a) africká fialka
b) fíkus benjamina
c) brambořík
d) voděnka

31. Švestky nemocné šarkou doporučujeme
a) přeroubovat
b) ošetřit postřikem
c) nekonzumovat plody
d) vykopat a spálit

32. Proč potřebují ovocné stromy fosfor
a) aby byly mrazuvzdorné
b) pro rychlý růst
c) pro tvorbu plodů
d) pro lepší příjem vody

33. Pokojová rostlina okrasná listem je:
a) africká fialka
b) brambořík
c) pokojová azalka
d) zelenec

34. Jakou barvu má nádoba na bioodpad ?
a) zelenou
b) hnědou
c) žlutou
d) modrou

35. Co rozumíš pod pojmem hřížení
a) dělení trsů
b) druh očkování
c) zahrnutí části výhonu k zakořenění
d) jeden z druhů křížení

36. Očkování podnoží jabloní na tzv. spící očko provádíme
a) v březnu
b) v lednu
c) od poloviny července do poloviny srpna
d) od září až do příchodu mrazů

37. Co je to štěpování
a) štípání vrbových prutů pro košíkářskou práci
b) starý výraz pro pěstování ovocných stromů-štěpů
c) souhrnný název pro vegetativní množení ušlechtilých odrůd
d) vzdálenost stromků v řadě při výsadbě

38. Vyber koření, které nelze pěstovat v našich podmínkách a dovážímejej
a) kmín
b) majoránku
c) bazalku
d) kari

39. Která z těchto zelenin je vytrvalou rostlinou
a) kapusta růžičková
b) chřest
c) kukuřice
d) polníček

40. Co mají společného tyto zeleniny: špenát, brokolice, kapusta
a) jsou to košťáloviny
b) obsahují draslík
c) řadíme je do listových zelenin
d) konzumují se pouze v syrovém stavu





Kategorie C


1. Do jaké čeledi spadá reveň rebarbora?
a) merlíkovité (Chenopodiaceae)
b) rdesnovité (Polygonaceae)
c) miříkovité (Apiaceae)
d) šťavelovité (Oxalidaceae)

2. Pod názvem kvaka nebo také kolník se skrývá zelenina známá jako:
a) vodnice
b) kedluben
c) tuřín
d) černý kořen

3. Mezi luskoviny NEpatří:
a) čočka setá
b) vojtěška setá
c) fazol šarlatový
d) podzemnice olejná

4. Z jaké oblasti pochází okurka?
a) západní Evropa
b) jižní Amerika
c) západní Afrika
d) Indie

5. Základní jednotkou klasifikace zemin je:
a) půdní typ
b) půdní druh
c) půdní horizont
d) půdní reakce (pH)

6. K určení barvy půdy v terénu se používají
a) Kopeckého barevné tabulky
b) Casagrandeho barevné tabulky
c) Munsellovy barevné tabulky
d) Novákovy barevné tabulky

7. Při jaké hodnotě pH se uvolňuje hliník?
a) 4,2
b) 4,8
c) 5,4
d) > 7

8. Půdní sorpční komplex rozlišujeme:
a) kyselý, neutrální a zásaditý
b) nasycený a nenasycený
c) nasycený, nenasycený a kyselý
d) nasycený, nenasycený a neutrální

9. V tzv. trojpolním systému hospodaření se střídaly plodiny v pořadí:
a) úhor, jařina, ozim, meziplodina
b) ozim, jař, úhor
c) jetelovinotráva, pšenice ozimá, oves setý
d) jetel luční, ozim, luskovina, jařina s podsevem jetele

10. Optimální doba zařazení jetele lučního na stejný pozemek je:
a) 1 – 2 roky
b) 2 – 3 roky
c) 4 – 5 let
d) 6 let

11. Mezi zeleniny I. tratě NEpatří:
a) tykvovitá zelenina
b) kořenová zelenina
c) košťáloviny
d) lilkovitá zelenina

12. Velmi vhodnou meziplodinou do zelinářských osevních postupů, redukujícívýskyt půdních háďátek, je:
a) aksamitník (afrikán)
b) svazenka vratičolistá
c) hořčice bílá
d) ředkev olejná

13. Příjem živin kořeny se odehrává zejména prostřednictvím:
a) kořenového vlášení
b) kořenové špičky
c) postranních kořenů
d) hlavního kořene pod čepičkou

14. Jedinečná role fosforu v rostlině je funkce:
a) energetická
b) katalytická
c) mediátorová
d) osmotická

15. Časté močůvkování vede u trvalých travních porostů k:
a) snížení výnosu sena
b) zvýšení výnosu sena
c) rozšiřování kerblíku, šťovíku a bolševníku
d) rozšiřování jetelovin

16. Které hořečnaté hnojivo je bezezbytku rozpustné ve vodě?
a) kieserit
b) síran draselný
c) draselná sůl
d) hořká sůl

17. Co způsobuje nedostatek vápníku u rajčete?
a) skvrny na listech
b) vadnutí rostliny
c) opad květů
d) skvrny na plodech v místě opadu květu

18. Jaké povlaky konidioforů a konidií vytváří patogen Botrytis cinerea?
a) bílé
b) narůžovělé
c) šedé
d) žádné

19. Jaká je ochrana proti virovým patogenům na jabloni a hrušni?
a) zajištění zdravého výsadbového materiálu
b) správný řez
c) správný spon výsadby
d) postřik vhodnými chemickými přípravky

20. Larva pilatky třešňové se nazývá:
a) housenice
b) housenka
c) ponrava
d) nymfa

21. Knipbaum je:
a) jednoletý štěpovanec bez obrostu, tzv. špičák
b) dvouletý školkařský výpěstek s jednoletou korunkou získanou řezem na korunku
c) dvouletý školkařský výpěstek s jednoletou korunkou tvořenoupředčasnými výhony
d) tříletý školkařský výpěstek s dvouletou korunkou získanou řezem nakorunku

22. Šitův řez meruněk se aplikuje:
a) v období před květem
b) v období kvetení
c) v období po odkvětu, při proudění 1. mízy
d) v období proudění 2. mízy, nejpozději však do konce srpna

23. Frigo sadba jahodníku se vysazuje:
a) v březnu, ihned po rozmrznutí půdy
b) v květnu, po Žofii (15.5.)
c) v červnu, nejlépe v období Medarda (8.6.)
d) v srpnu, po vytvoření šlahounů

24. Klikva vstupuje do plodnosti:
a) již v prvním roce pěstování
b) ve druhém roce pěstování
c) ve třetím roce pěstování
d) až ve čtvrtém roce po výsadbě

25. Mezi speciální úpravy osiva okurek Nepatří:
a) kalibrace
b) inkrustace
c) prohřívání
d) stratifikace

26. Kolik larev houbomilky česnekové bývá v jedné rostlině česneku?
a) 1 larva
b) 3 larvy
c) 5 larev
d) až 10 larev

27. Nejvyšší nároky na teplotu má z teplomilných zelenin:
a) paprika
b) rajče
c) lilek
d) okurka

28. Mezi nejčastější preventivní opatření při regulaci početnosti drátovcův půdě patří:
a) aplikace insekticidů do půdy
b) odchyt dospělých brouků před kladením vajíček do půdy
c) šlechtění odolných odrůd
d) střídání plodin na pozemku (např. brambory po víceletých pícnináchaž za 4 roky) a mechanické zásahy do půdy

29. Aksamitník (afrikán) vzpřímený je latinsky:
a) Tagetes erecta
b) Tagetes patula nana
c) Zinnia elegans
d) Verbena hybrida

30. Maceška zahradní (Viola x wittrockiana) se v našich podmínkách pěstujejako:
a) letnička
b) dvouletka
c) trvalka
d) pokojová rostlina

31. Listnaté dřeviny rozmnožujeme řízky:
a) kořenovými řízky
b) řízky s patkou
c) řízky bez patky
d) bylinnými řízky

32. Virózní rostliny lze vyléčit:
a) fungicidy
b) antibiotiky
c) přípravky na bázi olejů
d) nelze vyléčit

33. Rozmezí podmínek prostředí, kterým se organismus může přizpůsobitoznačujeme jako:
a) ekologickou valenci
b) toleranci
c) adaptivní periodu
d) variační rozptyl

34. Vztah predace je charakterizován:
a) konečným vyhubením populace kořisti
b) konečným vyhubením populace predátora
c) větším počtem predátorů než kořisti
d) relativně rovnovážným stavem populace kořisti

35. Člověk omezuje zásoby vody v půdě a narušuje celkový oběh vody zejména:
a) nadměrným hnojením polí a vápněním lesů
b) znečištěním moří a řek
c) budováním hydroelektráren
d) odlesňováním a regulací vodních toků

36. Eutrofizace vody vede v konečné fázi k:
a) vymizení kyslíku
b) zmnožení vodních rostlin
c) zvýšení obsahu živin
d) zvýšení obsahu kyslíku

37. Klíště obecné (Ixodes ricinus):
a) má stádia: vajíčko, larva, kukla, dospělec (imago)
b) je ložiskově udržované lesními ptáky
c) je přenašečem baktérie, vyvolávající zánět mozku (encefalitis)
d) se vyvíjí postupně na třech hostitelích

38. Jako horní hranici akustické pohody můžeme označit hluk do:
a) 40 dB
b) 60 dB
c) 80 dB
d) 100 dB

39. Proč se pije odvar z máty peprné?
a) podporuje plodnost
b) pomáhá při migrénách a chronických bolestech hlavy
c) ulevuje od zánětu zubů
d) zmírňuje deprese

40. Sambunigrin je léčivá látka obsažená v:
a) rakytníku řešetlákovém
b) kdouloni obecné
c) bezu černém
d) dřínu obecném

Poznávačka

  Český název Latinský název
  Semena a plody kulturních rostlin  
1 oves setý Avena sativa
2 hrách setý – rolní  (peluška) Pisum sativum ssp. arvense
3 proso seté Panicum miliaceum
4 řepka olejka Brassica napus
5 pohanka Fagopyrum
     
  Léčivé rostliny  
6 levandule lékařská Lavandula angustifolia
7 meduňka lékařská Melissa officinalis
8 máta peprná Mentha piperita
9 měsíček lékařský Calendula officinalis
10 pelyněk pravý Artemisia absinthium
     
  Plevele polí a zahrad  
11 kozinec cizrnovitý  Astragalus cicer
12 kakost luční Geranium pratense
13 hulevník lékařský Sisymbrium officinale
14 řebříček obecný Achillea millefolium
15 hadinec obecný Echium vulgare
     
  Pokojové rostliny  
16 zelenec Chlorofhytum comosum
17 fikus malolistý Ficus benjamina
18 juka obrovská Yucca elephantipes 
19 šplhavice zlatá (photos) Scindapsus aureus
20 lopatkovec Spathiphyllum
     
  Trávy  
21 srha laločnatá Dactylis glomerata
22 psárka luční Alopecurus pratensis
23 jílek vytrvalý Lolium perenne
24 lipnice obecná Poa trivialis
25 kostřava červená Festuca rubra
     
  Ovocné rostliny  
26 líska obecná Corylus avellana
27 jabloň domácí Malus domestica
28 hrušeň obecná Pyrus communis
29 třešeň ptačí Prunus avium
30 rybíz červený Ribes rubrum
     
  Okrasné dřeviny  
31 ruj vlasatá Cotinus coggygria
32 dřišťál Juliin Berberis julianae
33 hlošina úzkolistá Elaeagnus angustifolia
34 jedle španělská Abies pinsapo
35 klokoč zpeřený Staphylea pinnata
     
  Zemědělské plodiny  
36 lilek brambor Solanum tuberosum
37 kukuřice setá Zea mays
38 ječmen setý Hordeum vulgare
39 mák setý Papaver somniferum
40 len setý Linum usitatissimum


zpět


Galerie

následující
Obr: 688.jpg Obr: 689.jpg Obr: 690.jpg Obr: 691.jpg Obr: 692.jpg
Obr: 693.jpg Obr: 694.jpg Obr: 695.jpg Obr: 696.jpg Obr: 697.jpg

Soutěž probíhá každoročně v základních organizacích, pokračuje na územních sdruženích ČZS a vrcholí národním kolem. Počet územních rad, které vysílají vítěze okresních kol soutěže do národního kola stále stoupá.

Od roku 2016 byla soutěž rozšířena o kategorii "Juniorů" - studentů středních škol, gymnázií a učilišť, ti ale postupují do celostátního kola na základě testu, který je zveřejňován na našich stránkách.

Naší snahou je vždy zapojit do jednotlivých soutěží co nejvíce dětí bez ohledu na to, zda jsou organizovány v kroužcích při základních organizacích, územních radách ČZS nebo v přírodovědných kroužcích při školách a stanicích mladých přírodovědců.

Cílem soutěže Mladý zahrádkář je podpořit zájem mládeže o přírodní vědy, botaniku, ochranu přírody a krajiny. Soutěž rozvíjí znalosti a dovednosti dětí v těchto oborech a propojuje nabyté znalosti v systému základního školství s praxí. Soutěž podporuje a rozvíjí nadání mladých talentů a napomáhá s volbou jejich dalšího studijního a odborného zaměření. Klade důraz na výchovně vzdělávací práci s talentovanou mládeží. Účastníci soutěže se s úspěchem zapojují i do dalších mimoškolních aktivit, řada z nich jsou i úspěšní řešitelé například biologických olympiád.


Závazná pravidla soutěže


Soutěž je pořádaná pro tři kategorie

  1. kategorie A – mladší žáci (4. - 6.tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
  2. kategorie B – starší žáci (7. - 9. tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
  3. kategorie C – žáci středních škol


Pro kategorie A a B je soutěž tříkolová:

  1. Základní kola probíhají na školách nebo v kroužcích Mladý zahrádkář v průběhu února a března.
  2. Okresní kola organizují územní sdružení ČZS, většinou smluvně v místních školách nebo jiných výchovných zařízeních (DDM aj.) spolupracujících s ČZS. Jsou pořádány koncem dubna nebo počátkem května.
  3. Celostátní kolo je organizováno Komisí mládeží při RR ČZS ve spolupráci s pracovníky Ústředí ČZS v Praze. Je pořádáno zpravidla ve druhé polovině června.


Pro kategorii C je soutěž dvoukolová:

  1. Základní a okresní kolo je nahrazeno on-line testem, který obsahuje vědomostní test se 40 otázkami s volbou odpovědí a poznávačku 40 rostlinných vzorků na webových stránkách ČZS. Test je žákům k dispozici během měsíce prosince a ledna.
  2. Celostátní kolo je společné pro všechny tři kategorie. Probíhá za osobní účasti všech žáků.


Celostátní kolo je vícedenní a koná se přímo pod dohledem Komise pro práci s mládeží při RR ČZS a Ústředí ČZS.

Pořádá se putovně po celém území ČR tak, aby se v rámci soutěže dal vytvořit zajímavý odborný program. K pořádání je zpravidla zvolena odborná škola se zemědělským nebo zahradnickým zaměřením. Na organizaci celostátního kola se podílí i pracovníci středních škol v místě konání a členové příslušného územního sdružení ČZS, a to přípravou především doprovodného programu zaměřeného na získávání nových znalostí a dovedností.


Vědomostní test

K hodnocení znalostí soutěžících se používá vědomostní test se 40 otázkami s nabídkou odpovědí, kdy jen jedna je správná. Na vypracování testu je maximálně jedna hodina.

Správná odpověď je hodnocena jedním bodem. Chybné odpovědi se neodečítají.

Pro kategorii C je on-line test připraven Komisí pro práci s mládeží při RR ČZS. Na tento test je časový limit jedna hodina a zahrnuje i poznávačku podle vložených obrázků.


Poznávačka

V rámci poznávačky je soutěžícím předloženo k určení 40 vzorků živých, suchých, případně obrázků nebo fotografií, rostlin, semen a plodů. U prvního a druhého kola je možné počet vzorků snížit na 20. Úkolem je uvést rodový název rostliny, případně i druhový nebo latinský.

Správná odpověď je ohodnocena jedním bodem. Za uvedení správného druhového nebo latinského názvu je přidělen doplňkový bod.

Poznávačka může být shodná pro všechny tři kategorie a je připravena pracovníky škol, kroužků nebo členy ÚS ČZS v místě konání.


Výsledné pořadí soutěžících

Na základě součtu dosažených bodů v testu a poznávačce je stanoveno výsledné pořadí soutěžících, kdy první má bodů nejvíce. V případě shodného počtu bodů je první soutěžící ten, který má v rámci shody více bodů v poznávačce a v případě další shody ten soutěžící, který má více doplňkových bodů.


Postup v soutěži

Ze základních kol do okresního kola může postoupit různý počet finalistů. O konkrétním počtu rozhodnou jednotlivá ÚS ČZS na základě zkušeností z minulých let. Důvodem je naplnění soutěže a zároveň omezení maximálního počtu soutěžících dané prostorovými a ekonomickými možnostmi s s respektováním pokynů hospodářsko finanční komise při RR ČZS.

Okresní kolo lze uskutečnit při minimálním počtu tří soutěžících v každé kategorii.

Z okresních kol postupují finalisté z prvního místa, případně náhradníci v každé kategorii podle následujícího umístění.

ÚS ČZS jejichž soutěžící se v kategorii A a B umístí v národním kole na některém z 1. - 3. míst, mohou v následujícím ročníku vyslat navíc ještě jednoho dalšího soutěžícího. Maximálně by tedy mohlo mít jedno územní sdružení v národním kole 4 soutěžící, kteří získali první a druhé místo v okresním kole aktuálního ročníku (případně náhradníci další v pořadí).

V kategorii C postupuje prvních dvacet nejúspěšnějších řešitelů on-line testu do národního kola.


Garant soutěže

Garantem odborné úrovně soutěže je Komise pro práci s mládeží při RR ČZS. Její členové mají dlouhodobě zkušenosti s prací s mládeží a někteří jsou aktivními či bývalými pedagogy.