Soutěž Mladý zahrádkář
Nejrozsáhlejší a historicky nejstarší vědomostní soutěž, která byla poprvé vyhlášena v roce 1977. Nejprve se uskutečnila na místní úrovni a v roce 1981 se pak poprvé sjela soutěžní družstva z 12 okresů na celostátní soutěži.
Celostátní soutěž Mladý zahrádkář – 31. ročník se v roce 2018 konala ve dnech 15.-17. června ve Střední odborné škole v Šumperku. Do soutěže se přihlásilo 37 mladších žáků 37 starších žáků a 7 středoškoláků z celé České republiky.
Slavnostní zahájení soutěže proběhlo v kostele Zvěstování Panny Marie v Šumperku. Kostel byl součástí dominikánského kláštera, který vznikl na konci 13. století. Slavnostní atmosféru navodil koncert studentů umělecké školy v Šumperku. Součástí zahájení byla i výsadba lípy do prostor paku za kostelem k výročí 100 let od vzniku Československého státu. Výsadba proběhla pod dohledem technické správy města Šumperka včetně odborného výkladu správného postupu a tak v podstatě šlo o odbornou instruktáž. Po výsadbě lípy se všichni vydali na obhlídku kulturních památek města, jejímž vyvrcholením byla návštěva Expozice čarodějnických procesů v Geschaderově domě. Soutěžící se seznámili s temnou historií konce 17. století a inkvizitorem Jindřichem Bobligem z Edelstatu, který zde čarodějnické procesy řídil.
V sobotu ráno začala samotná soutěž, nejprve soutěžící dostali k vyplnění znalostní test složený ze 40 otázek – celý test najdete pod výsledkovou tabulkou. Následovala poznávačka 40 rostlin, která byla letos opravdu náročná, a tak plného počtu bodů nedosáhnul nikdo a celkově byly výsledky v poznávačce slabší než ve vědomostním testu.
Odpoledne bylo třeba testy vyhodnotit a určit výsledné pořadí, soutěžící proto měli další program. Odjeli do nedalekých Velkých Losin, kde navštívili zámek a ruční papírny – jediná ruční manufaktur ve střední Evropě pocházející z 16. století, která dodnes vyrábí papír.
Po večeři byla soutěž zakončena slavnostním vyhlášením výsledků a předáním hodnotných cen, za které musíme poděkovat především našim sponzorům: Ministerstvo zemědělství ČR, Olomoucký kraj, Město Šumperk, SEMO a.s. Smržice, časopis Zahrádkář, TYPOGRAF s.r.o., SOŠ Šumperk, VELA CZECH, s.r.o., Zahradnictví Novosadovi, Hrdibořice, PLASTIMEX Prostějov, ÚSOVSKO FOOD a.s. Zahradnictví Krulichovi.
Celou soutěž na místě organizačně připravila Jitka Sitařová z ÚS Šumperk - členka komise pro mládež ČZS a jejím úkolem bylo také vyhlášení výsledků kategorie mladších žáků. Ceny a diplomy soutěžícím pak předával předseda ČZS Stanislav Kozlík, a vzácní hosté, Ing. Jiří Rudolf, tajemník ministra zemědělství, Mgr. Zdeněk Brož, starosta Šumperka a senátor a Ing. Milan Klimeš, náměstek hejtmana Olomouckého kraje.
Výsledné pořadí
Umístění | Jméno | okres | body | Cekem | |
test | poznáv. | body | |||
Skupina "A" mladší žáci | |||||
1. | Eliška Karpíšková | Plzeň-jih | 34 | 30 | 64 |
2. | Karina Hanušková | Břeclav | 29 | 28 | 57 |
3. | Tomáš Kolář | Pelhřimov | 33 | 24 | 57 |
4. | Adam Zedek | Benešov | 35 | 20 | 55 |
5. | Marcela Procházková | Boskovice | 32 | 21 | 53 |
6. | Patricie Kmentová | Prostějov | 38 | 15 | 53 |
7. | David Stromšík | Nový Jičín | 28 | 23 | 51 |
8. | Jan Košetický | Žďár n/Sázavou | 33 | 18 | 51 |
9. | Linda Ambrožová | Prostějov | 37 | 14 | 51 |
10. | Barbora Adámková | Praha-východ | 33 | 17 | 50 |
11. | Eliška Sieberová | Tachov | 33 | 16 | 49 |
12. | Bohumila Matyášová | Ústí n/Orlicí | 34 | 13 | 47 |
13. | Tereza Koubová | Chrudim | 31 | 15 | 46 |
14. | Vítězslava Šmídová | Praha-město | 34 | 12 | 46 |
15. | Vít Lounek | Rychnov n/Kněžnou | 25 | 19 | 44 |
16. | Petr Dominik | Opava | 27 | 17 | 44 |
17. | Nela Mlčúchová | Karviná | 28 | 16 | 44 |
18. | Marie Hrušková | Sokolov | 31 | 13 | 44 |
19. | Elen Reimitzová | Hodonín | 30 | 13 | 43 |
20. | Adela Sabo | Kolín | 26 | 16 | 42 |
21. | Libuše Beránková | Pardubice | 30 | 12 | 42 |
22. | Anna Stránská | České Budějovice | 26 | 15 | 41 |
23. | Eva Štumpová | Karlovy Vary | 27 | 14 | 41 |
24. | Kateřina Hrazdirová | Přerov | 29 | 11 | 40 |
25. | Julie Laifrová | Náchod | 22 | 17 | 39 |
26. | Karolína Oujezdská | Svitavy | 24 | 15 | 39 |
27. | Veronika Červinková | Kladno | 27 | 12 | 39 |
28. | Eliška Jedelská | Šumperk | 29 | 8 | 37 |
29. | Hana Jandíková | Plzeň-město | 23 | 12 | 35 |
30. | Anna Bohdálková | Plzeň-sever | 26 | 9 | 35 |
31. | Simona Čajánková | Třebíč | 23 | 11 | 34 |
32. | Lucie Kořenková | Ostrava | 24 | 10 | 34 |
33. | Matyáš Malát | Klatovy | 26 | 8 | 34 |
34. | Susan Macurová | Kroměříž | 28 | 5 | 33 |
35. | Viktor Vaníček | Rakovník | 21 | 6 | 27 |
36. | Ema Čmielová | Frýdek-Místek | 23 | 4 | 27 |
37. | Jitka Hejzková | Cheb | 18 | 5 | 23 |
Skupina "B" starší žáci | |||||
1 | Anna Skalová | Plzeň Jih | 34 | 32 | 66 |
2 | Adam Pivoda | Přerov | 37 | 27 | 64 |
3 | Zuzana Turková | Nový Jičín | 33 | 28 | 61 |
4 | Jana Hopjanová | Opava | 31 | 27 | 58 |
5 | Marek Galuška | Hodonín | 31 | 26 | 57 |
6 | Jitka Štumpová | Karlovy Vary | 32 | 25 | 57 |
7 | Jana Bartošová | Šumperk | 30 | 26 | 56 |
8 | Marika Hanušková | Břeclav | 29 | 25 | 54 |
9 | Ondřej Ambróš | Kroměříž | 32 | 22 | 54 |
10 | Petr Daška | Prostějov | 39 | 15 | 54 |
11 | Martin Kohut | Frýdek-Místek | 29 | 23 | 52 |
12 | Jana Matyášová | Třebíč | 32 | 20 | 52 |
13 | Dorothea Malinská | Pardubice | 30 | 21 | 51 |
14 | Markéta Zachová | Žďár n/Sázavou | 27 | 23 | 50 |
15 | Ondra Vojtek | Šumperk | 29 | 21 | 50 |
16 | Barbora Košňarová | Svitavy | 30 | 20 | 50 |
17 | Michaela Soběhartová | Klatovy | 26 | 23 | 49 |
18 | Sabina Mlčúchová | Karviná | 27 | 22 | 49 |
19 | Eliška Francová | Rychnov n/Kněžnou | 25 | 23 | 48 |
20 | Barbora Reslová | Náchod | 25 | 22 | 47 |
21 | Marie Šmídová | Praha město | 29 | 18 | 47 |
22 | Ivana Vránková | Plzeň město | 23 | 22 | 45 |
23 | Veronika Čábelová | Kolín | 28 | 17 | 45 |
24 | Karolína Bílková | Rakovník | 24 | 20 | 44 |
25 | Eliška Kucharčíková | Benešov | 28 | 16 | 44 |
26 | Lucie Chaloupková | České Budějovice | 24 | 18 | 42 |
27 | Vojtěch Bartoš | Pelhřimov | 26 | 16 | 42 |
28 | Monika Hamerská | Boskovice | 25 | 16 | 41 |
29 | Anežka Mlejnková | Plzeň jih | 26 | 15 | 41 |
30 | Adéla Brůnová | Ústí n/ Orlicí | 24 | 16 | 40 |
31 | Anna Fojtáchová | Ostrava | 21 | 16 | 37 |
32 | Serhly Lyashko | Chrudim | 23 | 12 | 35 |
33 | Jana Wiesnerová | Cheb | 18 | 16 | 34 |
34 | Karla Šebestová | Plzeň sever | 16 | 12 | 28 |
35 | Jan Mikláš | Uherské Hradiště | 21 | 7 | 28 |
36 | Jakub Pavlíček | Kladno | 16 | 11 | 27 |
37 | Marek Šumbera | Zlín | 18 | 5 | 23 |
Skupina "C" středoškoláci | |||||
1 | Magdalena Ambrozková | Hodonín | 21 | 29 | 50 |
2 | Veronika Voltrová | Tachov | 25 | 25 | 50 |
3 | Adam Hofer | Frýdek-Místek | 20 | 28 | 48 |
4 | Tomáš Pražák | Náchod | 15 | 30 | 45 |
5 | Tereza Hladíková | Tachov | 16 | 29 | 45 |
6 | Jana Komůrková | Cheb | 19 | 25 | 44 |
7 | Eliška Boučková | Náchod | 14 | 18 | 32 |
Testy Kategorie A
a) zeleninu
b) drobné ovoce
c) trvalky
d) letničky
2. Mrkev pěstujeme pro
a) nať
b) květenství
c) plod
d) kořen
3. Který plyn potřebují rostliny k fotosyntéze
a) dusík
b) kyslík
c) oxid uhličitý
d) oxid siřičitý
4. Lodyhou nazýváme
a) stonek bylin s listy
b) stonek bez listů
c) rýhovaný stonek
d) článkovaný stonek
5. Mangold je zelenina, ze které se sklízí
a) plody
b) listy
c) kořeny
d) květy
6. Řeřicha setá se může pěstovat
a) během celého roku
b) jen na jaře
c) jen v létě
d) na podzim
7. Nejvhodnější doba pro výsadbu jahodníku je
a) na jaře – květen
b) v létě – srpen
c) na podzim – listopad
d) vhodný je celý rok
8. Kus pěnového polystyrénu se v kompostu rozloží
a) pokud je půda teplá a vlhká
b) pokud dvakrát kompost převrátíme
c) pokud jej polijeme octem
d) nerozloží se, je biologicky nerozložitelný
9. K základnímu zpracování půdy patří
a) hrabání
b) mulčování
c) rytí
d) hrůbkování
10. Tulipán patří mezi rostliny
a) hlíznaté
b) cibuloviny
c) letničky
d) dvouletky
11. Mezi samčí části květu patří
a) pestík
b) blizna
c) nitka
d) čnělka
12. Mezi trvalky patří
a) maceška
b) hledík
c) pivoňka
d) ostálka
13. Botanický název plodu broskvoně je:
a) tobolka
b) bobule
c) malvice
d) peckovice
14. Netřesky jsou vhodné:
a) pouze do stínu
b) na skalku, je to skalnička
c) do jezírka, je to vodní rostlina
d) za okno, je to pokojová rostlina
15. Která z uvedených rostlin vytváří stébla s kolínky?
a) bojínek luční
b) penízek rolní
c) vlčí mák
d) drchnička rolní
16. Zranění na pozemku:
a) okamžitě ohlásíme dospělé osobě
b) hlásíme jen takové zranění, které je třeba ošetřit
c) nehlásíme, ošetříme doma
d) hlásíme jen v případě, kdy nám teče krev
17. Číslo pro rychlou zdravotní pomoc je
a) 150
b) 158
c) 155
d) 156
18. Proti úžehu se chráníme
a) použitím opalovacího krému
b) častým otáčením při opalování
c) pokrývkou hlavy a pitím tekutin
d) nemusíme se chránit
19. Ptáčnice je
a) žena, která s oblibou krmí ptáky
b) druh třešně
c) krmítko pro ptáky
d) nízká hustá plevelná rostlina (žabinec)
20. Lilek jedlý řadíme do zeleniny
a) plodové
b) kořenové
c) luskové
d) listové
21. Co je plodem hrachu setého
a) bobule
b) lusk
c) hrášek
d) semeno
22. Která z těchto zelenin je vytrvalou rostlinou
a) kapusta růžičková
b) chřest
c) kukuřice
d) polníček
23. Řepík lékařský kvete
a) modře
b) bíle
c) žlutě
d) nekvete
24. Co nepatří mezi statková hnojiva
a) cererit
b) zelené hnojení
c) močůvka
d) chlévský hnůj
25. Co je to oddenek
a) nadzemní část stonku
b) část listu
c) podzemní část stonku
d) část květu
26. Nejkratší vegetační dobu má
a) ředkvička
b) rajče
c) paprika
d) růžičková kapusta
27. Mezi ovocné druhy nepatří
a) vinná réva
b) slivoň
c) dýně
d) hrušeň
28. Která dvojice bylin není jedovatá, naopak je léčivá
a) pryšec kolovratec, konvalinka vonná
b) talovín zimní, náprstník červený
c) durman obecný, janovec metlatý
d) hluchavka bílá, jitrocel kopinatý
29. Významným prvním zdrojem pylu pro včely jsou květy
a) šeříku obecného
b) ibišku syrského
c) kaliny vonné
d) vrby jívy
30. Výluhem z této bylinky kloktáme při bolesti v krku. Která to je:
a) šalvěj lékařská
b) řepa salátová
c) cibule kuchyňská
d) česnek medvědí
31. Jedlou částí kedlubnu je
a) nadzemní bulva
b) zdužnatělá hlávka
c) stonková hlíza
d) kořenová hlíza
32. Šalotka je název pro
a) cibuli, která vytváří dceřiné cibulky
b) cibuli zimní
c) cibuli setou
d) cibuli kuchyňskou
33. Jiřiny množíme
a) cibulemi
b) hlízami
c) oddenky
d) řízky
34. Sklizená jablka
a) necháme na hromadách pod stromy dozrát
b) vytřídíme a uložíme do skladu
c) necháme v pytlích dozrát
d) omyjeme a uskladníme
35. Maceška je
a) letnička (jednoletka)
b) dvouletka
c) dřevina
d) trvalka
36. Jednocení je
a) přepichování (přesazování) rostlin
b) zaštípnutí vrcholu u rajčat a růžičkové kapusty
c) odstranění přebytečných rostlin po setí
d) příprava půdy před setím
37. Mezi chráněné druhy rostlin patří
a) mák vlčí
b) kopretina bílá
c) koniklec luční
d) borovice lesní
38. Nahnilé ovoce můžeme po vykrojení zpracovat
a) na kompot
b) na mošty
c) nezpracováváme, dáme do bio odpadu
d) necháme ležet pod stromy
39. Zpětné využití organických odpadků na zahrádce zajistíme
a) spálením
b) odvozem na skládku
c) zkompostováním
d) zakopáním do země a prosypáním vápnem
40. Zahradní maliny si můžeme jednoduše namnožit
a) semeny
b) řízkováním
c) hřížením
d) kořenovými odkopky
Kategorie B
1. Mezi chráněné rostliny patří:
a) kopretina bílá
b) zvonek okrouhlolistý
c) divizna velkokvětá
d) bledule jarní
2. Insekticid je přípravek používaný proti
a) plevelům
b) hmyzu
c) houbovým chorobám
d) hlodavcům
3. Biologický boj v ochraně rostlin znamená:
a) použití chemických přípravků neškodících životnímu prostředí
b) využití přirozených nepřátel škůdců
c) použití postřiků připravených z domácích zdrojů
d) ruční odstranění škůdců
4. Mezi škůdce košťálovin patří i:
a) bekyně mniška
b) slunéčko sedmitečné
c) páchník hnědý
d) květilka zelná
5. Mezi léčivé rostliny nepatří:
a) pivoňka lékařská
b) heřmánek pravý
c) jílek vytrvalý
d) máta peprná
6. Pastinák je
a) zelenina
b) typ skalky
c) zařízení pro výrobu pasty z česneku
d) odrůda ovoce
7. Celer a petržel patří do čeledi
a) lipnicovitých
b) miříkovitých
c) hvězdnicovitých
d) lilkovitých
8. Záplevák je
a) zařízení, kterým se odstraňují plevy z pšenice špaldy
b) vyšší záhonová trvalka
c) nástroj, který se používá na vytahování kořenů vytrvalých plevelů
d) druh zeleniny
9. Čekanka je
a) hra, která se dá hrát i v malé zahradě
b) zelenina a léčivá rostlina
c) lidové pojmenování jednoho druhu chrpy
d) odrůda ovoce
10. V ČR je v sadech nejvíce zastoupená
a) jabloň
b) hrušeň
c) švestka
d) ořešák
11. Štíhlé vřeteno je
a) pomůcka na odmotávání napínacího drátu používaná v sadech
b) pěstitelský tvar ovocných dřevin
c) kůl (tyč) používaná jako opora ke stromkům
12. Klikva roste na
a) rašeliništích
b) suchých písčitých půdách
c) na vápencích
d) všude
13. Mezi dusíkatá hnojiva nepatří
a) močovina
b) dusíkaté vápno
c) chlorid draselný
d) síran amonný
14. Projevem nedostatku dusíku u rostlin je:
a) pomalý, nezdravý růst rostlin, předčasná ztráta spodníchlistů rostlin
b) vitální růst, intenzivní zelená barva listů
c) listy s výraznou žilnatinou, od okrajů zasychající
d) na rostlině se to neprojeví
15. Rezistence je
a) choroba ovocných stromů, které se daří v suchém létě
b) rostlina odolná nadměrnému zamokření
c) rostlina má zvýšenou odolnost k chorobám
d) ovocné stromy špatně kvetou a neplodí
16. Řapíkatý celer patří do skupiny zelenin
a) kořenové
b) kořeninové
c) listové
d) košťálové
17. Pro kterou zeleninu se používá název perlovka
a) ředkvička
b) fazole
c) cibule
d) feferonka
18. Která z těchto rostlin má nejdelší vegetační dobu
a) špenát setý
b) pekingské zelí
c) mrkev karotka
d) květák
19. Kterou z těchto zelenin řadíme mezi rostliny krátkého dne
a) papriku zeleninovou
b) celer bulvový
c) salát hlávkový
d) květák
20. Množení odkopky se používá
a) především k množení jabloní
b) pouze k rozmnožování hrušní
c) u ořešáků
d) u ostružiníku a maliníku
21. Rybíz běžně nerozmnožujeme
a) řízkováním
b) semeny
c) odkopky
d) roubováním na podnož meruzalky
22. Mezi odrůdy hrušní patří
a) Saxa, Rampouch, Duo
b) Clapova, Konference, Pařížanka
c) Rujana, Dita, Karmen
d) Domácí velkoplodá, Chrudimská
23. Stonek sedmikrásky chudobky je
a) kmen
b) lodyha
c) stéblo
d) stvol
24. Fazole nesnáší hnojení
a) kompostem
b) hnojem
c) ničím
d) průmyslovými hnojivy
25. Kterou část sklízíme u brambor
a) stonkové lodyžní hlízy
b) stonkové oddenkové hlízy
c) kořenové hlízy
d) oddenky
26. Monilióza je
a) odrůda hrušní
b) choroba jádrovin
c) cizopasná rostlina
d) kmen porostlý mechem
27. Kanadské borůvky vyžadují půdu
a) zásaditou
b) kyselou
c) vápenatou
d) neutrální
28. Vyber vytrvalou pnoucí rostlinu
a) plamének
b) hrachor
c) krásnoočko
d) mochna husí
29. Polyantky je pojmenování
a) skupiny růží
b) pnoucí rostliny
c) druh domácích slepic
d) vodních rostlin
30. Která květina má název Cyklámen
a) africká fialka
b) fíkus benjamina
c) brambořík
d) voděnka
31. Švestky nemocné šarkou doporučujeme
a) přeroubovat
b) ošetřit postřikem
c) nekonzumovat plody
d) vykopat a spálit
32. Proč potřebují ovocné stromy fosfor
a) aby byly mrazuvzdorné
b) pro rychlý růst
c) pro tvorbu plodů
d) pro lepší příjem vody
33. Pokojová rostlina okrasná listem je:
a) africká fialka
b) brambořík
c) pokojová azalka
d) zelenec
34. Jakou barvu má nádoba na bioodpad ?
a) zelenou
b) hnědou
c) žlutou
d) modrou
35. Co rozumíš pod pojmem hřížení
a) dělení trsů
b) druh očkování
c) zahrnutí části výhonu k zakořenění
d) jeden z druhů křížení
36. Očkování podnoží jabloní na tzv. spící očko provádíme
a) v březnu
b) v lednu
c) od poloviny července do poloviny srpna
d) od září až do příchodu mrazů
37. Co je to štěpování
a) štípání vrbových prutů pro košíkářskou práci
b) starý výraz pro pěstování ovocných stromů-štěpů
c) souhrnný název pro vegetativní množení ušlechtilých odrůd
d) vzdálenost stromků v řadě při výsadbě
38. Vyber koření, které nelze pěstovat v našich podmínkách a dovážímejej
a) kmín
b) majoránku
c) bazalku
d) kari
39. Která z těchto zelenin je vytrvalou rostlinou
a) kapusta růžičková
b) chřest
c) kukuřice
d) polníček
40. Co mají společného tyto zeleniny: špenát, brokolice, kapusta
a) jsou to košťáloviny
b) obsahují draslík
c) řadíme je do listových zelenin
d) konzumují se pouze v syrovém stavu
Kategorie C
1. Do jaké čeledi spadá reveň rebarbora?
a) merlíkovité (Chenopodiaceae)
b) rdesnovité (Polygonaceae)
c) miříkovité (Apiaceae)
d) šťavelovité (Oxalidaceae)
2. Pod názvem kvaka nebo také kolník se skrývá zelenina známá jako:
a) vodnice
b) kedluben
c) tuřín
d) černý kořen
3. Mezi luskoviny NEpatří:
a) čočka setá
b) vojtěška setá
c) fazol šarlatový
d) podzemnice olejná
4. Z jaké oblasti pochází okurka?
a) západní Evropa
b) jižní Amerika
c) západní Afrika
d) Indie
5. Základní jednotkou klasifikace zemin je:
a) půdní typ
b) půdní druh
c) půdní horizont
d) půdní reakce (pH)
6. K určení barvy půdy v terénu se používají
a) Kopeckého barevné tabulky
b) Casagrandeho barevné tabulky
c) Munsellovy barevné tabulky
d) Novákovy barevné tabulky
7. Při jaké hodnotě pH se uvolňuje hliník?
a) 4,2
b) 4,8
c) 5,4
d) > 7
8. Půdní sorpční komplex rozlišujeme:
a) kyselý, neutrální a zásaditý
b) nasycený a nenasycený
c) nasycený, nenasycený a kyselý
d) nasycený, nenasycený a neutrální
9. V tzv. trojpolním systému hospodaření se střídaly plodiny v pořadí:
a) úhor, jařina, ozim, meziplodina
b) ozim, jař, úhor
c) jetelovinotráva, pšenice ozimá, oves setý
d) jetel luční, ozim, luskovina, jařina s podsevem jetele
10. Optimální doba zařazení jetele lučního na stejný pozemek je:
a) 1 – 2 roky
b) 2 – 3 roky
c) 4 – 5 let
d) 6 let
11. Mezi zeleniny I. tratě NEpatří:
a) tykvovitá zelenina
b) kořenová zelenina
c) košťáloviny
d) lilkovitá zelenina
12. Velmi vhodnou meziplodinou do zelinářských osevních postupů, redukujícívýskyt půdních háďátek, je:
a) aksamitník (afrikán)
b) svazenka vratičolistá
c) hořčice bílá
d) ředkev olejná
13. Příjem živin kořeny se odehrává zejména prostřednictvím:
a) kořenového vlášení
b) kořenové špičky
c) postranních kořenů
d) hlavního kořene pod čepičkou
14. Jedinečná role fosforu v rostlině je funkce:
a) energetická
b) katalytická
c) mediátorová
d) osmotická
15. Časté močůvkování vede u trvalých travních porostů k:
a) snížení výnosu sena
b) zvýšení výnosu sena
c) rozšiřování kerblíku, šťovíku a bolševníku
d) rozšiřování jetelovin
16. Které hořečnaté hnojivo je bezezbytku rozpustné ve vodě?
a) kieserit
b) síran draselný
c) draselná sůl
d) hořká sůl
17. Co způsobuje nedostatek vápníku u rajčete?
a) skvrny na listech
b) vadnutí rostliny
c) opad květů
d) skvrny na plodech v místě opadu květu
18. Jaké povlaky konidioforů a konidií vytváří patogen Botrytis cinerea?
a) bílé
b) narůžovělé
c) šedé
d) žádné
19. Jaká je ochrana proti virovým patogenům na jabloni a hrušni?
a) zajištění zdravého výsadbového materiálu
b) správný řez
c) správný spon výsadby
d) postřik vhodnými chemickými přípravky
20. Larva pilatky třešňové se nazývá:
a) housenice
b) housenka
c) ponrava
d) nymfa
21. Knipbaum je:
a) jednoletý štěpovanec bez obrostu, tzv. špičák
b) dvouletý školkařský výpěstek s jednoletou korunkou získanou řezem na korunku
c) dvouletý školkařský výpěstek s jednoletou korunkou tvořenoupředčasnými výhony
d) tříletý školkařský výpěstek s dvouletou korunkou získanou řezem nakorunku
22. Šitův řez meruněk se aplikuje:
a) v období před květem
b) v období kvetení
c) v období po odkvětu, při proudění 1. mízy
d) v období proudění 2. mízy, nejpozději však do konce srpna
23. Frigo sadba jahodníku se vysazuje:
a) v březnu, ihned po rozmrznutí půdy
b) v květnu, po Žofii (15.5.)
c) v červnu, nejlépe v období Medarda (8.6.)
d) v srpnu, po vytvoření šlahounů
24. Klikva vstupuje do plodnosti:
a) již v prvním roce pěstování
b) ve druhém roce pěstování
c) ve třetím roce pěstování
d) až ve čtvrtém roce po výsadbě
25. Mezi speciální úpravy osiva okurek Nepatří:
a) kalibrace
b) inkrustace
c) prohřívání
d) stratifikace
26. Kolik larev houbomilky česnekové bývá v jedné rostlině česneku?
a) 1 larva
b) 3 larvy
c) 5 larev
d) až 10 larev
27. Nejvyšší nároky na teplotu má z teplomilných zelenin:
a) paprika
b) rajče
c) lilek
d) okurka
28. Mezi nejčastější preventivní opatření při regulaci početnosti drátovcův půdě patří:
a) aplikace insekticidů do půdy
b) odchyt dospělých brouků před kladením vajíček do půdy
c) šlechtění odolných odrůd
d) střídání plodin na pozemku (např. brambory po víceletých pícnináchaž za 4 roky) a mechanické zásahy do půdy
29. Aksamitník (afrikán) vzpřímený je latinsky:
a) Tagetes erecta
b) Tagetes patula nana
c) Zinnia elegans
d) Verbena hybrida
30. Maceška zahradní (Viola x wittrockiana) se v našich podmínkách pěstujejako:
a) letnička
b) dvouletka
c) trvalka
d) pokojová rostlina
31. Listnaté dřeviny rozmnožujeme řízky:
a) kořenovými řízky
b) řízky s patkou
c) řízky bez patky
d) bylinnými řízky
32. Virózní rostliny lze vyléčit:
a) fungicidy
b) antibiotiky
c) přípravky na bázi olejů
d) nelze vyléčit
33. Rozmezí podmínek prostředí, kterým se organismus může přizpůsobitoznačujeme jako:
a) ekologickou valenci
b) toleranci
c) adaptivní periodu
d) variační rozptyl
34. Vztah predace je charakterizován:
a) konečným vyhubením populace kořisti
b) konečným vyhubením populace predátora
c) větším počtem predátorů než kořisti
d) relativně rovnovážným stavem populace kořisti
35. Člověk omezuje zásoby vody v půdě a narušuje celkový oběh vody zejména:
a) nadměrným hnojením polí a vápněním lesů
b) znečištěním moří a řek
c) budováním hydroelektráren
d) odlesňováním a regulací vodních toků
36. Eutrofizace vody vede v konečné fázi k:
a) vymizení kyslíku
b) zmnožení vodních rostlin
c) zvýšení obsahu živin
d) zvýšení obsahu kyslíku
37. Klíště obecné (Ixodes ricinus):
a) má stádia: vajíčko, larva, kukla, dospělec (imago)
b) je ložiskově udržované lesními ptáky
c) je přenašečem baktérie, vyvolávající zánět mozku (encefalitis)
d) se vyvíjí postupně na třech hostitelích
38. Jako horní hranici akustické pohody můžeme označit hluk do:
a) 40 dB
b) 60 dB
c) 80 dB
d) 100 dB
39. Proč se pije odvar z máty peprné?
a) podporuje plodnost
b) pomáhá při migrénách a chronických bolestech hlavy
c) ulevuje od zánětu zubů
d) zmírňuje deprese
40. Sambunigrin je léčivá látka obsažená v:
a) rakytníku řešetlákovém
b) kdouloni obecné
c) bezu černém
d) dřínu obecném
Poznávačka
Český název | Latinský název | |
Semena a plody kulturních rostlin | ||
1 | oves setý | Avena sativa |
2 | hrách setý – rolní (peluška) | Pisum sativum ssp. arvense |
3 | proso seté | Panicum miliaceum |
4 | řepka olejka | Brassica napus |
5 | pohanka | Fagopyrum |
Léčivé rostliny | ||
6 | levandule lékařská | Lavandula angustifolia |
7 | meduňka lékařská | Melissa officinalis |
8 | máta peprná | Mentha piperita |
9 | měsíček lékařský | Calendula officinalis |
10 | pelyněk pravý | Artemisia absinthium |
Plevele polí a zahrad | ||
11 | kozinec cizrnovitý | Astragalus cicer |
12 | kakost luční | Geranium pratense |
13 | hulevník lékařský | Sisymbrium officinale |
14 | řebříček obecný | Achillea millefolium |
15 | hadinec obecný | Echium vulgare |
Pokojové rostliny | ||
16 | zelenec | Chlorofhytum comosum |
17 | fikus malolistý | Ficus benjamina |
18 | juka obrovská | Yucca elephantipes |
19 | šplhavice zlatá (photos) | Scindapsus aureus |
20 | lopatkovec | Spathiphyllum |
Trávy | ||
21 | srha laločnatá | Dactylis glomerata |
22 | psárka luční | Alopecurus pratensis |
23 | jílek vytrvalý | Lolium perenne |
24 | lipnice obecná | Poa trivialis |
25 | kostřava červená | Festuca rubra |
Ovocné rostliny | ||
26 | líska obecná | Corylus avellana |
27 | jabloň domácí | Malus domestica |
28 | hrušeň obecná | Pyrus communis |
29 | třešeň ptačí | Prunus avium |
30 | rybíz červený | Ribes rubrum |
Okrasné dřeviny | ||
31 | ruj vlasatá | Cotinus coggygria |
32 | dřišťál Juliin | Berberis julianae |
33 | hlošina úzkolistá | Elaeagnus angustifolia |
34 | jedle španělská | Abies pinsapo |
35 | klokoč zpeřený | Staphylea pinnata |
Zemědělské plodiny | ||
36 | lilek brambor | Solanum tuberosum |
37 | kukuřice setá | Zea mays |
38 | ječmen setý | Hordeum vulgare |
39 | mák setý | Papaver somniferum |
40 | len setý | Linum usitatissimum |
Galerie
Soutěž probíhá každoročně v základních organizacích, pokračuje na územních sdruženích ČZS a vrcholí národním kolem. Počet územních rad, které vysílají vítěze okresních kol soutěže do národního kola stále stoupá.
Od roku 2016 byla soutěž rozšířena o kategorii "Juniorů" - studentů středních škol, gymnázií a učilišť, ti ale postupují do celostátního kola na základě testu, který je zveřejňován na našich stránkách.
Naší snahou je vždy zapojit do jednotlivých soutěží co nejvíce dětí bez ohledu na to, zda jsou organizovány v kroužcích při základních organizacích, územních radách ČZS nebo v přírodovědných kroužcích při školách a stanicích mladých přírodovědců.
Cílem soutěže Mladý zahrádkář je podpořit zájem mládeže o přírodní vědy, botaniku, ochranu přírody a krajiny. Soutěž rozvíjí znalosti a dovednosti dětí v těchto oborech a propojuje nabyté znalosti v systému základního školství s praxí. Soutěž podporuje a rozvíjí nadání mladých talentů a napomáhá s volbou jejich dalšího studijního a odborného zaměření. Klade důraz na výchovně vzdělávací práci s talentovanou mládeží. Účastníci soutěže se s úspěchem zapojují i do dalších mimoškolních aktivit, řada z nich jsou i úspěšní řešitelé například biologických olympiád.
Závazná pravidla soutěže
Soutěž je pořádaná pro tři kategorie
- kategorie A – mladší žáci (4. - 6.tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
- kategorie B – starší žáci (7. - 9. tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
- kategorie C – žáci středních škol
Pro kategorie A a B je soutěž tříkolová:
- Základní kola probíhají na školách nebo v kroužcích Mladý zahrádkář v průběhu února a března.
- Okresní kola organizují územní sdružení ČZS, většinou smluvně v místních školách nebo jiných výchovných zařízeních (DDM aj.) spolupracujících s ČZS. Jsou pořádány koncem dubna nebo počátkem května.
- Celostátní kolo je organizováno Komisí mládeží při RR ČZS ve spolupráci s pracovníky Ústředí ČZS v Praze. Je pořádáno zpravidla ve druhé polovině června.
Pro kategorii C je soutěž dvoukolová:
- Základní a okresní kolo je nahrazeno on-line testem, který obsahuje vědomostní test se 40 otázkami s volbou odpovědí a poznávačku 40 rostlinných vzorků na webových stránkách ČZS. Test je žákům k dispozici během měsíce prosince a ledna.
- Celostátní kolo je společné pro všechny tři kategorie. Probíhá za osobní účasti všech žáků.
Celostátní kolo je vícedenní a koná se přímo pod dohledem Komise pro práci s mládeží při RR ČZS a Ústředí ČZS.
Pořádá se putovně po celém území ČR tak, aby se v rámci soutěže dal vytvořit zajímavý odborný program. K pořádání je zpravidla zvolena odborná škola se zemědělským nebo zahradnickým zaměřením. Na organizaci celostátního kola se podílí i pracovníci středních škol v místě konání a členové příslušného územního sdružení ČZS, a to přípravou především doprovodného programu zaměřeného na získávání nových znalostí a dovedností.
Vědomostní test
K hodnocení znalostí soutěžících se používá vědomostní test se 40 otázkami s nabídkou odpovědí, kdy jen jedna je správná. Na vypracování testu je maximálně jedna hodina.
Správná odpověď je hodnocena jedním bodem. Chybné odpovědi se neodečítají.
Pro kategorii C je on-line test připraven Komisí pro práci s mládeží při RR ČZS. Na tento test je časový limit jedna hodina a zahrnuje i poznávačku podle vložených obrázků.
Poznávačka
V rámci poznávačky je soutěžícím předloženo k určení 40 vzorků živých, suchých, případně obrázků nebo fotografií, rostlin, semen a plodů. U prvního a druhého kola je možné počet vzorků snížit na 20. Úkolem je uvést rodový název rostliny, případně i druhový nebo latinský.
Správná odpověď je ohodnocena jedním bodem. Za uvedení správného druhového nebo latinského názvu je přidělen doplňkový bod.
Poznávačka může být shodná pro všechny tři kategorie a je připravena pracovníky škol, kroužků nebo členy ÚS ČZS v místě konání.
Výsledné pořadí soutěžících
Na základě součtu dosažených bodů v testu a poznávačce je stanoveno výsledné pořadí soutěžících, kdy první má bodů nejvíce. V případě shodného počtu bodů je první soutěžící ten, který má v rámci shody více bodů v poznávačce a v případě další shody ten soutěžící, který má více doplňkových bodů.
Postup v soutěži
Ze základních kol do okresního kola může postoupit různý počet finalistů. O konkrétním počtu rozhodnou jednotlivá ÚS ČZS na základě zkušeností z minulých let. Důvodem je naplnění soutěže a zároveň omezení maximálního počtu soutěžících dané prostorovými a ekonomickými možnostmi s s respektováním pokynů hospodářsko finanční komise při RR ČZS.
Okresní kolo lze uskutečnit při minimálním počtu tří soutěžících v každé kategorii.
Z okresních kol postupují finalisté z prvního místa, případně náhradníci v každé kategorii podle následujícího umístění.
ÚS ČZS jejichž soutěžící se v kategorii A a B umístí v národním kole na některém z 1. - 3. míst, mohou v následujícím ročníku vyslat navíc ještě jednoho dalšího soutěžícího. Maximálně by tedy mohlo mít jedno územní sdružení v národním kole 4 soutěžící, kteří získali první a druhé místo v okresním kole aktuálního ročníku (případně náhradníci další v pořadí).
V kategorii C postupuje prvních dvacet nejúspěšnějších řešitelů on-line testu do národního kola.
Garant soutěže
Garantem odborné úrovně soutěže je Komise pro práci s mládeží při RR ČZS. Její členové mají dlouhodobě zkušenosti s prací s mládeží a někteří jsou aktivními či bývalými pedagogy.