Soutěž Mladý zahrádkář

Nejrozsáhlejší a historicky nejstarší vědomostní soutěž, která byla poprvé vyhlášena v roce 1977. Nejprve se uskutečnila na místní úrovni a v roce 1981 se pak poprvé sjela soutěžní družstva z 12 okresů na celostátní soutěži. 

Soutěž se řídí závazným postupem a pravidly, která jsou zveřejněna na konci této strany.
 

předchozí následující
Mladý zahrádkář 2017 - XXX ročník

Obr: 183

Soutěž Mladý zahrádkář se konala 16.-18. 6. opět ve Střední odborné škole stavební a zahradnické v Praze 9 na Jarově. Nad soutěží převzal záštitu ministr zemědělství Ing. Marian Jurečka a radní hlavního města Prahy Ing. Mgr. Irena Ropková.

Velké poděkování patří i sponzorům soutěže: Ministerstvo zemědělství, Magistrát hlavního města Prahy, Slovenský zväz záhradkarov, SEMO Smržice, Česká televize, Filmová trilogie Zahradnictví, Telka Kuki, Vydavatelství Smart Press, Vydavatelství Euromedia, Zahradnictví Chládek, Papírnictví Papery.cz, Kokoza, PLASTIMEX Prostějov, Zahradnictví Novosadovi Hrdibořice, Jaroslav Buman, Střední odborná škola stavební a zahradnická Praha 9, časopis Zahrádkář, Jan Stanzel – SZO Saintpaulia.

Slavnostní zahájení proběhlo v budově Městské knihovny v Praze na Mariánském náměstí. 

Po slavnostním zahájení na účastníky již čekaly průvodkyně, se kterými absolvovali krátkou prohlídku historickým centrem Prahy, především u Karlova mostu, Malé strany, Kampy, Staroměstského a Mariánského náměstí. Prohlídka skončila v přístavišti Na Františku, kde již čekal parník ODRA s celkovou kapacitou 250 osob. Následovala hodinová plavba, kdy si bylo možné historické centrum Prahy prohlédnout z úrovně hladiny Vltavy.

V sobotu ráno zahájila soutěž paní Mgr. Vlasta Ambrožová a Ing. Zuzana Švábenská ze Střední odborné školy stavební a zahradnické soutěž několika technickými pokyny a všichni se pustili do vyplňování testů.

Tentokráte byli mezi soutěžícími i přátelé ze Slovenského zväzu záhradkárov, kteří zvítězili v obdobné soutěži na Slovensku. Proto byly testové otázky přeloženy i do slovenštiny. Celkem 40 otázek a 40 rostlin v poznávačce bylo na programu během dopoledne. Poznávačku opět připravil Ing. Jaroslav Čuba s kolektivem pracovníků ze školní botanické zahrady. 

Odpolední program byl rozdělen na dvě skupiny. První se samostatně vydala do Národního zemědělského muzea, druhá šla do Botanické zahrady Střední školy stavební a zahradnické – Pod Táborem 17. Protože prohlídka botanické byla na programu již loni, zvolila zhruba polovina účastníků první variantu. 

Celkem do soutěže přijelo 39 mladších a 43 starších žáků a 11 středoškoláků, z toho bylo 5 soutěžících ze Slovenska.

Po zajímavé exkurzi v Botanické zahradě se již všichni těšili na vyhlášení výsledků. 

Aby napětí soutěžících bylo větší, zařadili pořadatelé ještě krátký film natočený k 60. Výročí ČZS. Pak již následovalo vyhlášení vítězů a předání cen ve všech kategoriích.

Na závěr opět došlo k odtajnění testů. Nově byly samotné testy odděleny od výsledkových listů a tak každému test zůstal a do něj bylo možné si opravit správné odpovědi – na testy se můžete podívat i vy na této stránce dole.


(děkujeme našim sponzorům)


Skupina "A" mladší žáci - výsledné pořadí

Umístění  Jméno okres   BODY   Cekem Pomocné body
      test poznáv. body  
1. Zuzana Turková Nový Jičín 35 31 66 9
2. Petr Daška Prostějov 39 27 66 2
3. Marta Rambousková Rychnov n/Kn. 34 30 64 7
4. Sabina Mlčúchová Karviná 32 31 63 3
5. Karina Hanušková Břeclav 32 28 60 10
6. Marcela Procházková Boskovice 34 26 60 1
7. Jana Bartošová Šumperk 35 25 60 7
8. Eliška Karpíšková Plzeň-Jih 30 28 58 8
9. Eliška Kucharčíková Benešov 33 25 58 6
10. Ondřej Konůpek Pardubice 35 23 58 7
11. Michaela Krajčírová Malacky - SK 29 27 56 2
12. Nela Pražáková Náchod 33 23 56 11
13. Jakub Dvořák Rakovník 31 23 54 6
14. Jana Nekolová České Budějovice  33 21 54 9
15. Barbora Adámková Praha-východ 27 26 53 4
16. Jan Jakub Heřmanský Svitavy 30 23 53 9
17. Eliška Chvojková Praha-město 31 21 52 5
18. Jan Košetický Žďár n/Sázavou 27 24 51 2
19. Eliška Šípková Ústí n/Orlicí 28 23 51 4
20. Eliška Procházková Cheb 29 22 51 6
21. Adéla Kuchařová Ostrava 30 21 51 3
22. Alice Vraníková Frýdek-Místek 33 18 51 3
23. Marie Hrušková Sokolov 28 22 50 3
24. Samuel Vaňuš Opava 30 20 50 2
25. Alexandra Gregorová Frýdek-Místek 32 18 50 3
26. Hana Matyášová Třebíč 28 21 49 5
27. Johana Vávrová Plzeň-sever 29 20 49 5
28. Eva Štumpová Karlovy Vary 33 16 49 3
29. Aneta Jančová Uherské Hradiště  25 19 44 8
30. Tereze Koubová Chrudim 29 15 44 7
31. Tomáš Kolář Pelhřimov 24 19 43 3
32. Kristýna Danková Tachov 24 18 42 2
33. Anežka Mlejnková Plzeň-město 26 16 42 4
34. Kateřina Hrazdirová Přerov 25 15 40  
35. Lucie Folknerová Kroměříž 28 12 40 2
36. Marek Šumbera Zlín 22 17 39  
37. Vít Vašata Kolín 23 16 39  
38. Beatrix Stoneová Hodonín 19 10 29 2
39. Jakub Titl Kladno 17 8 25 1

Skupina "B" starší žáci - výsledné pořadí
Umístění  Jméno okres   BODY   Cekem Pomocé body
      test poznáv. body  
1. Tomáš Pražák Náchod 35 36 71 16
2. Anna Skalová Plzeň-Jih 35 33 68 17
3. Jan Vaněk Opava 33 33 66 21
4. Magdalena Ambrozková Hodonín 34 32 66 19
5. Marika Hanušková Břeclav 33 32 65 14
6. Peter Václavek Nové Mesto n/V- SK 34 31 65 22
7. Dominik Zajíček Prostějov 36 29 65 9
8. Helena Radochlíbová Benešov 30 34 64 14
9. Justýna Hýžďalová Prostějov 32 32 64 17
10. Matěj Obšivač Kroměříž 39 25 64 10
11. Adam Pivoda Přerov 33 30 63 10
12. Michaela Novotná České Budějovice 31 31 62 12
13. Vendula Veselková Frýdek-Místek 32 30 62 19
14. Jitka Štumpová Karlovy Vary 31 30 61 21
15. Monika Krajčírová Malacky - SK 29 30 59 13
16. Lucie Denková Klatovy 29 30 59 6
17. Ivana Vránková Plzeň-Město 29 29 58 9
18. Klára Thienelová Karviná 32 26 58 9
19. Ondřej Vojtek Šumperk 27 30 57 18
20. Dorothea Malinská Pardubice 26 30 56 19
21. Vojtěch Bačák Nový Jičín 28 28 56 11
22. Barbora Košňarová Svitavy 30 26 56 10
23. Karolína Křížová Boskovice 33 23 56 8
24. Adéla Brůnová Ústí n/Orlicí 28 27 55 13
25. Simona Báčková Detva-SK 31 24 55 7
26. Jarek Požár Rakovník 25 29 54 13
27. Jiří Zikmund Třebíč 24 29 53 13
28. Magdaléna Hrubá Ostrava 25 28 53 3
29. Václav Bašta Praha-východ 26 26 52 7
30. Mare Šmídová Praha 26 25 51 9
31. Kateřina Mlnaříková Plzeň-Jih 23 27 50 4
32. Karel Vašata Kolín 25 25 50 10
33. Eliška Zítková Tachov 27 23 50 9
34. Magdaléna Vávrová Plzeň-Sever 25 24 49 13
35. Martin Vančura Chrudim 22 25 47 12
36. Martina Emma Spodniaková Detva-SK 23 22 45 8
37. Adéla Křepelová Rychnov n/Kn. 22 22 44 10
38. Marek Skácel Zlín 20 22 42 4
39. Jan Komůrka Cheb 23 19 42 9
40. Petr Šimánek Pelhřimov 21 20 41 3
41. Jakub Pavlíček Kladno 18 18 36 5
42. Jan Mikláš Uherské Hradiště 22 14 36 7
43.  Petr Polnický Žďár n/Sázavou 20 15 35  

Skupina "C" středoškoláci - výsledné pořadí
Umístění  Jméno okres   BODY   Cekem Pomocné body
      test poznáv. body  
1. Hron Václav Rakovník 39 32 71 17
2 Mlčúchová Daniela Karviná  21 34 55 20
3 Jana Komůrková Cheb 22 32 54 20
4 Vojtěch Bartek Frýdek-Místek 20 33 53 18
5 Jiřina Horáková Hodonín 17 33 50 15
6 Skřipčák Tony Ostrava 20 30 50 12
7 Marta Stehlíková Hodonín 15 34 49 19
8 Tereza Hladíková Tachov 17 32 49 16
9 Ondřej Červenka Kladno 19 30 49 16
10 Adéla Seimlová České Budějovice 14 21 35 12
11 Nicola Dosoudilová České Budějovice 8 21 29 3

Testy

Skupina A - mladší žáci

1. Africkou fialku nejčastěji množíme
a) dělením trsů
b) listovými řízky
c) semeny
d) cibulkami


2. Polníček je název pro:
a) listovou zeleninu
b) druh celeru
c) zahradní nářadí
d) koření


3. Nejkratší dobu od výsevu do sklizně má:
a) mrkev karotka
b) ředkvička
c) řeřicha setá
d) hlávkový salát


4. Přímý výsev se neprovádí u této zeleniny:
a) mrkev karotka
b) hrách
c) fazol
d) celer


5. Přes zimu můžeme nechat některé zeleniny na záhonu. Označ ty, které nemohou přezimovat.
a) růžičková a kadeřavá kapusta
b) pastinák a pór
c) petržel a černý kořen
d) hrášek a fazol


6. Urči rostlinu, která má v listech souběžnou žilnatinu.
a) šeřík obecný
b) jaterník podléška
c) tulipán zahradní
d) dub letní


7. Rozestavení listů v přeslenu má tato rostlina:
a) prvosenka jarní
b) vraní oko čtyřlisté
c) šeřík obecný
d) pšenice obecná


8. Nahnilé ovoce můžeme po vykrojení zpracovat:
a) na kompoty
b) na mošty
c) na sirupy
d) nezpracováváme vůbec – dáme do odpadu


9. Na podzim rozkvétají
a) ocúny
b) šeřík
c) zlatice
d) magnólie


10. Botanický název plodu hrušně je
a) tobolka
b) bobule
c) malvice
d) peckovice


11. Plastové obaly v přírodě:
a) zahrabeme do země
b) odložíme tam, kde již některé leží
c) spálíme na ohni
d) odneseme do odpadových nádob k tomu určených


12. Jakou barvu má odpadová nádoba na plasty:
a) červenou
b) hnědou
c) zelenou
d) bílou


13. Jak se jmenuje onemocnění, které si můžeš při poranění a špatném ošetření na zahradě způsobit?
a) kopřivka
b) alergie
c) mononukleóza
d) tetanus


14. Jaké budeš volat číslo, když potřebuješ rychlou zdravotní pomoc?
a) 150
b) 158
c) 155
d) 152


15. Kolik roků od svého vzniku oslaví ČZS v roce 2017?
a) 40
b) 70
c) 50
d) 60


16. Pro očkování ovocných a okrasných dřevin jsou nejvýhodnější měsíce:
a) květen – červen
b) červenec – srpen
c) září – říjen
d) únor – březen


17. Nejvhodnější doba pro výsadbu broskvoní je
a) na jaře
b) v létě
c) na podzim
d) v zimě


18.  Mezi ovocné druhy nepatří
a) jahodník
b) slivoň
c) rajče
d) hrušeň


19. Pupeny obsahují
a) jen zárodky květů
b) základy listů i květů
c) jen základy listů
d) nové výhonky


20. Nejčastějším způsobem množení rybízu je
a) řízkování
b) roubování
c) pěstování ze semene
d) pěstování z plodu


21. Krásný jehličnan, který zdobí vzpřímeně rostoucí modré šišky je:
a) modřín opadavý
b) smrk stříbrný
c) borovice hedvábná
d) jedle korejská


22. Hyacint kvete:
a) různými barvami
b) jen růžově
c) jen modře
d) jen bíle


23. Který opadavý keř, používaný na živé ploty, má plody – bílé dužnaté bobule?
a) krásnoplodka
b) mochyně dřevitá
c) pámelník
d) ptačí zob


24. Který z těchto stromů má složený list?
a) bříza
b) lípa
c) javor
d) jasan


25. Lilie a tulipány mají zásobní látky
a) v cibuli
b) v hlíze
c) v kořenech
d) ve květech


26. U květáku sklízíme:
a) nať
b) květenství
c) plod
d) kořen


27. Označ správně skupinu květin, které se množí hlízou
a) narcisy, krokusy, lilie
b) chryzantémy, ibišky
c) kaly, jiřiny, mečíky
d) lobelky, ostálky, petúnie


28. Označ skupinu rostlin, které se nehodí do truhlíku na okna
a) lobelka, begonie
b) zlatice, kdoulovec
c) nestařec, aksamitník
d) lichořeřišnice, kosmatec


29. Co je to řebčík královský
a) brouk škodící na ředkvičkách
b) vysoká, na jaře kvetoucí cibulovina
c) nízká skalnička
d) odrůda rybízu


30. Co je to ORANŽÉRIE ?
a) nápoj pouze z pomerančů
b) skupina oranžově kvetoucích trvalek
c) zasklená stavba pro přezimování teplomilných rostlin
d) druh ovocného smoothi


31. Vyber léčivku, která se používá k výrobě mastí:
a) hlaváček
b) měsíček
c) lichořeřišnice
d) náprstník


32. Kterou bylinku využívaly naše babičky jako polévkové koření ?
a) křen
b) meduňku
c) mátu
d) libeček


33. Bylinku pod latinským názvem „Oregano“ nalezneme pod českým názvem:
a) tymián
b) dobromysl
c) smilek
d) bazalka


34. V lapačích pro vábení škůdců jsou:
a) repelenty
b) mucholapky
c) postřikovače
d) feromony


35. Mezi chráněné druhy rostlin patří
a) mák vlčí
b) chrpa modrá
c) bledule jarní
d) borovice lesní


36. Co nenajdeš ve květu u tyčinek:
a) pyl
b) bliznu
c) nitku
d) prašník


37. Plody okurek a melounů obsahují
a) 30 % vody
b) 50 % vody
c) přes 80 % vody
d) neobsahují vodu


38. Nátěr kmenů je základní mechanickou ochranou sloužící:
a) k ochraně proti přemrznutí kůry stromů
b) k ochraně před přehřátím kmenů sluncem
c) k ochraně před přezimováním škůdců v kůře
d) k ochraně před okusem kmenů hladovou zvěří


39. Rozchodníky jsou:
a) druhy kaktusů
b) dužnaté stále zelené trvalky
c) označení turistické trasy v chráněné oblasti
d) rostliny do jezírek


40. Věda o půdě se nazývá:
a) patologie
b) pedologie
c) ekologie
d) pediatrie



Skupina B - starší žáci


1. Rozchodníky jsou
a) dužnaté stále zelené trvalky
b) označení turistické trasy v chráněné oblasti
c) rostliny do jezírek
d) druh plevele

2. Lilie a tulipány mají zásobní látky:
a) v cibuli
b) v hlíze
c) v kořenech
d) v květech

3. Kadeřávek patří mezi:
a) zeleninu
b) drobné ovoce
c) trvalky
d) letničky

4. Čemu říkáme brut?
a) škůdci na jahodách
b) granulovanému hnojivu
c) drobným hlízkám mečíků
d) bílému rulíku

5. Jakými květy kvete osladič?
a) žádnými
b) vrcholovými okolíky
c) hvězdicovitým květem
d) má žluté květy v jednoduchém hroznu

6. Co je to „oranžérie“?
a) nápoj pouze z pomerančů a grepů
b) skupina oranžově kvetoucích trvalek
c) zasklená stavba pro přezimování teplomilných rostlin
d) druh ovocného smoothi

7. Hydroponií rozumíme
a) druh leknínu
b) bahenní trávu
c) způsob pěstování rostlin
d) hnojení

8. Jestliže půdní vzorek po přelití octem šumí
a) půda neobsahuje vápník
b) půda obsahuje vápník
c) půda neobsahuje hořčík
d) půda obsahuje draslík

9. Jakou barvu má odpadová nádoba na bio odpad
a) červenou
b) hnědou
c) zelenou
d) bílou

10. Tulipány je nejvhodnější vysazovat
a) v březnu
b) v červnu
c) v srpnu
d) v listopadu

11. Ve kterém roce vznikl Český zahrádkářský svaz
a) 1967
b) 1947
c) 1977
d) 1957

12. Nejnebezpečnější (karanténní) chorobou jádrového ovoce je:
a) strupovitost
b) spála
c) americké padlí
d) borelióza

13. Zahradní maliny množíme
a) semeny
b) řízkováním
c) kořenovými odkopky
d) hlízami

14. Mrazuvzdornost ovocných dřevin snižuje pozdní přihnojení
a) dusíkem
b) draslíkem
c) fosforem
d) vápníkem

15. Správný název keře, kterému běžně říkáme jasmín je:
a) dřišťál
b) zlatice
c) pustoryl
d) skalník

16. Ze semen kterého keře se vyráběly růžence?
a) klokoč zpeřený
b) skalník poléhavý
c) jeřáb ptačí
d) dub bahenní

17. Který opadavý keř používaný na živé ploty má plody bílé dužnaté bobule
a) krásnoplodka
b) mochyně dřevitá
c) pámelník
d) ptačí zob

18. Bylinku pod latinským názvem Oregano známe pod českým názvem:
a) tymián
b) dobromysl
c) smilek
d) bazalka

19. Plísně a houbová onemocnění rostlin jsou postrachem zahrádkářů. K ochraně použijeme
a) herbicidy
b) insekticidy
c) fungicidy
d) rodencitidy

20. Nátěr kmenů je základní mechanickou ochranou sloužící:
a) k ochraně proti přemrznutí kůry stromů
b) k ochraně před přehřátím kmenů sluncem
c) k ochraně před přezimováním škůdců v kůře
d) k ochraně před okusem kmenů hladovou zvěří

21. Která z rostlin nepatří mezi vytrvalé:
a) kosatec
b) bršlice kozí noha
c) hledík
d) talovín

22. Salát k rychlení v létě vykvétá, protože
a) je delší den
b) je tepleji
c) stárne
d) nevykvétá

23. Patisony řadíme do:
a) plodové zeleniny
b) listové zeleniny
c) kořenové zeleniny
d) cibulové zeleniny

24. Co si vybavíme pod pojmem stratifikace
a) hnojení rostlin
b) zalévání
c) tvarování rostlin
d) ošetření osiva před výsevem pro lepší klíčení

25. Který z následujících keřů nepatří mezi stálezelené
a) břečťan
b) buxus
c) mahonie cesmínolistá
d) pámelník

26. Košťáloviny pěstujeme na jednom místě po sobě:
a) nejdříve za 3 roky
b) každý rok
c) po 6 letech
d) libovolně

27. Pokojová rostlina okrasná listem je
a) violka vonná
b) brambořík
c) pokojová azalka
d) potos

28. Bohyška (funkie) je okrasná
a) listem
b) květem
c) plodenstvím
d) barvou větví a pupenů

29. Jak běžně množíme chryzantémy
a) řízkováním
b) hlízami
c) semeny
d) oddenky

30. Mezi dvouletky patří
a) macečka
b) pivoňka
c) hledík
d) aksamitník

31. Nejkratší dobu od výsevu do sklizně má:
a) ředkvička
b) mrkev karotka
c) řeřicha setá
d) hlávkový salát

32. Jako léčivá rostlina se nepoužívá
a) růže šípková
b) lipnice luční
c) divizna velkokvětá
d) jitrocel kopinatý

33. U květáku sklízíme
a) nať
b) květenství
c) plod
d) kořen

34. Vyber jádroviny
a) třešeň, višeň
b) hrušeň, jabloň
c) švestka, renklóda
d) rybíz, angrešt

35. Čemu se říká při šlechtění rostlin kastrace?
a) jde o umělé odstranění přebytečných rostlin
b) jde o dodání potřebného hnojiva rostlinám
c) jde o pravidelné zalévání šlechtěných rostlin
d) jde o umělé odstranění tyčinek nebo pestíků na rostlinách

36. Která z uvedených rostlin má květenství klas
a) jetel
b) vrba jíva
c) mrkev
d) jitrocel

37. Jaké účinky mají draselná hnojiva
a) podporují tvorbu pletiv a tím růst rostliny
b) ovlivňují kvetení rostlin
c) podporují dobrý zdravotní stav a zvyšují odolnost rostlin
d) nemají žádné účinky

38. Kdy kvete zlatice
a) na jaře
b) v létě
c) v září
d) na podzim

39. Co označujeme jako sadbu
a) cibulky
b) plody
c) semena
d) souplodí

40. Plody okurek a melounů obsahují
a) 30 % vody
b) 50 % vody
c) přes 80 % vody
d) neobsahují vodu


Skupina C - středoškoláci

1. Do jaké čeledi spadá pastinák? 
a) hvězdnicovité (Asteraceae)
b) rdesnovité (Polygonaceae)
c) miříkovité (Apiaceae)
d) merlíkovité (Chenopodiaceae)

2. Které rostliny jsou cizosprašné? 
a) pšenice, ječmen
b) hrách, len
c) žito, vojtěška
d) hrušeň, růže

3. Artyčok zeleninový je pěstován pro: 
a) kořenové hlízy
b) listy
c) květní úbory
d) plody

4. Z jaké oblasti pochází ačokča? 
a) Jihovýchodní Asie
b) západní Evropa
c) jižní a střední Amerika
d) severní Amerika

5. Optimální hodnota půdní reakce je: 
a) < 5
b) 5 - 6
c) 5 - 7
d) > 7

6. Půdní druh je určen 
a) diagnostickým horizontem
b) zrnitostním rozborem
c) barvou
d) Kopeckého přístrojem

7. Kde se nachází nivní půdy? 
a) podél řek
b) v horských oblastech
c) v pahorkatinách
d) v suchých oblastech

8. Kolik procent orné půdy je ohroženo vodní erozí v ČR? 
a) 50 % z celkové výměry orné půdy
b) 30 % z celkové výměry orné půdy
c) více než 60 % z celkové výměry orné půdy
d) 10 % z celkové výměry orné půdy

9. Která plodina nahradila úhor v trojhonném systému hospodaření a vedla k výraznému zvýšení zemědělské produkce? 
a) kukuřice setá
b) krmná řepa
c) jetel luční
d) oves setý

10. Jaké jsou důvody pro společný výsev luskovin a obilovin (ve srovnání s čistými výsevy obou skupin)? 
a) vyšší stravitelnost píce a možnost výrazného snížení výsevku
b) vyšší odolnost vůči poléhání, zkrácení vegetační doby a vyšší chutnost píce
c) vyšší výnos, odolnost vůči suchu a chorobám
d) vyšší odolnost vůči poléhání, vyšší výnos a vyrovnanější poměr živin

11. Mezi jednoleté jeteloviny patří: 
a) jetel alexandrijský, jetel nachový, jetel perský a jetel luční
b) jetel perský, štírovník růžkatý a bob obecný
c) jetel egyptský, tolice dětelová, jetel nachový
d) tolice dětelová, vojtěška setá, jetel perský

12. Mezi plodiny, které vyžadují hnojení organickými hnojivy NEpatří: 
a) brambory, kukuřice
b) cukrovka
c) oves, žito, salát, luskoviny
d) košťáloviny

13. Co způsobuje nedostatek draslíku? 
a) skvrny na listech
b) zasychání listů od okraje, tzv. okrajovou nekrózu
c) žloutnutí listů
d) fialové zbarvení listů

14. Nitrifikace je 
a) imobilizace amonného dusíku
b) přeměna amonného dusíku v půdě na nitrátový
c) přeměna nitrátového dusíku v půdě na amonný
d) redukce nitrátů v rostlině na amoniak

15. Zvýšenými dávkami organických látek lze zvýšit obsah humusu v půdě za 50 let o …? 
a) cca 0,2 – 0,5 %
b) cca 1,2 – 1,5 %
c) cca 2 – 5 %
d) cca 12 – 15 %

16. Které tuhé dusíkaté hnojivo běžně používané v ČR je nejkoncentrovanější? 
a) močovina
b) ledek amonný s dolomitem
c) dusíkaté vápno
d) ledek vápenatý

17. Encarsia formosa je 
a) parazitická hlístice. Cílovým hostitelem je molice skleníková Trialeurodes vaporariorum.
b) parazitická vosička. Cílovým hostitelem je zavíječ kukuřičný Ostrinia nubilalis.
c) parazitická vosička. Cílovým hostitelem je molice skleníková Trialeurodes vaporariorum.
d) dravý roztoč z čeledi Phytoseiidae, je využívaný k ochraně proti sviluškám v systémech integrované produkce ovoce a révy vinné.

18. Monitoring obalečů provedeme:
a) sklepáváním
b) použitím feromonových lapáků
c) sledováním údajů ze sacích pastí o letové aktivitě dospělců
d) využitím bílých lepových desek

19. V jakém stadiu přezimuje vrtule třešňová?
a) vajíčko
b) larva
c) kukla v pupariu
d) dospělec

20. Za jakých podmínek nastává infekce houbou Taphrina pruni, způsobující abnormální zvětšování a prodlužování plodů slivoní (tzv. puchrovitost)?
a) teplé a sušší počasí
b) teplé a deštivé počasí
c) chladné a suché počasí
d) chladné a deštivé počasí

21. Odrůdy jabloní spurtypového charakteru tvoří: 
a) krátký plodný obrost
b) dlouhý plodný obrost
c) krátký i dlouhý plodný obrost 
d) sloupcovitý tvar koruny

22. Podnož myrobalán je vhodná pro  
a) kvalitní půdy a bujně rostoucí odrůdy slivoní
b) sušší půdy a velmi plodné odrůdy slivoní
c) pouze pro meruňky do oblastí s nadmořskou výškou nad 250 m
d) pro všechny neojíněné peckoviny

23. Dřín obecný rozkvétá: 
a) jako jeden z prvních keřů, většinou v březnu
b) na konci dubna, na počátku kvetení většiny druhů ovocných dřevin
c) v květnu, v průběhu kvetení většiny druhů 
d) až v červnu při dosažení vyšších teplot, které jsou pro kvetení potřeba

24. Nejrozšířenější odrůdou vinné révy pěstovanou v ČR je: 
a) Pálava
b) Müller Thurgau
c) Rulandské bílé
d) Muškát moravský

25. Která rostlina má podobné kulinářské využití jako špenát? 
a) kerblík třebule
b) okra
c) mangold
d) ačokča

26. Jak dlouho trvá, než se vypěstuje chřest? 
a) rostlina je dvoudomá – první rok sklízíme výhonky, druhý rok vybíhá do květu
b) rok trvá vzrůst sazenic ze semen, druhý rok ošetřování a jejich vzrůst, třetím rokem sklízíme
c) dva roky trvá vzrůst sazenic ze semen, třetí rok ošetřování a jejich vzrůst, čtvrtým rokem sklízíme
d) tři roky trvá vzrůst sazenice ze semen, další dva roky ošetřování, šestým rokem je úroda

27. Srdéčková hniloba celeru je způsobena… 
a) nedostatkem bóru
b) virovým patogenem
c) bakteriálním patogenem
d) houbovým patogenem

28. Salátové brambory jsou označeny jako: 
a) varný typ A
b) varný typ B
c) varný typ C
d) varný typ D

29. Osivo květin skladujeme při teplotě: 
a) 0 – 10 °C
b) 10 – 15 °C
c) 15 – 20 °C
d) nad 20 °C

30. Mezi rostliny (květiny) krátkého dne NEpatří: 
a) Aster (astry, hvězdnice)
b) Chrysanthemum (chryzantéma, listopadka, dušička)
c) Dianthus (hvozdík, karafiát)
d) Kalanchoe (kolopejka)

31. Do skupiny NEmrazuodolných rostlin (květin) patří: 
a) letničky a hlíznaté květiny
b) dvouletky
c) venkovní cibuloviny
d) trvalky

32. Trvalky vyséváme zpravidla v období: 
a) od podzimu do jara (od prosince – do března)
b) jara (od března do května)
c) jara a léta (od května do července)
d) léta (od června do srpna)

33. Aby byl ekosystém funkční a úplný, musí obsahovat: 
a) biotop
b) producenty a konzumenty
c) rozkladače (reducenty)
d) všechny výše uvedené složky

34. Co je třeba udělat pro zachování biodiverzity? 
a) Zamezit šíření invazních druhů rostlin a živočichů.
b) Udržitelný lov a rybolov (udržitelnost populací).
c) Přiměřený městský i venkovský rozvoj.
d) Vše výše uvedené.

35. Která plodina je světově nejčastěji pěstovaná jako GMO? 
a) hrách
b) sója
c) kukuřice
d) brambory

36. Proces, při kterém se v živém organizmu hromadí toxikant ve vyšší koncentraci, než jaká je v okolí se nazývá: 
a) biodegradace
b) biokoncentrace
c) biodegrabilita
d) biodebilita

37. Močopudné a desinfekční účinky jsou připisovány: 
a) rakytníku
b) moruším
c) brusinkám
d) kaštanovníku

38. Které rostliny nejúčinněji snižují množství cukru v krvi? 
a) jakon, černý kořen
b) kadeřávek, tuřín
c) vodnice, tuřín
d) stévie, lipie

39. Pískavice řecké seno má chuť: 
a) po libečku
b) po kurkumě
c) po anýzu
d) po konopí

40. Jak se nazývá alkaloid, který obsahují zelené části brambor? 
a) tomatin
b) allicin
c) solanin
d) sambucin 

Poznávačka rostlin - společná pro všechny skupiny



česky slovensky
  semena a plody kulturních rostlin  
1 fazol obecný fazuľa obyčajná
2 ředkvička setá reďkovka siata
3 paprika roční paprika ročná
4 bavlník bavlník
5 badyán badián
     
  léčivé rostliny  
6 plicník lékařský pľúcnik lekársky
7 levandule lékařská levanduľa lekárska
8 třezalka tečkovaná ľubovník kalíškatý
9 meduňka lékařská medovka lekárska
10 jitrocel kopinatý skorocel kopijovitý
     
  plevele polí a zahrad  
11 penízek rolní peniažtek roľný
12 pcháč rolní (oset) pichliač roľný
13 pelyněk černobýl palina obyčajná
14 přeslička rolní praslička roľná
15 bršlice kozí noha kozia noha hostcová
(kozonoha hostcova)
     
  pokojové rostliny  
16 ibišek čínský ibištek čínsky
17 kalanchoe, kolopejka kalanchoe
18 potos zlatý potosovec zlatý
19 vrisea vrisea
20 cisus, žumen cisus
     
  zelenina  
21 pór zahradní pór záhradný
22 reveň kadeřavá rebarbora vlnitá
23 křen selský chren sedliacky
24 česnek setý cesnak siaty
25 okurka uhorka siata
     
  ovocné rostliny  
26 ostružiník obecný ostružina (černica)
27 líska turecká lieska turecká
28 meruňka obecná marhuľa
29 maliník obecný malina
30 réva vinná vinič
     
  okrasné dřeviny  
31 tamaryšek drobnokvětý tamariška
32 zlatíce prostřední zlatica prostredná
33 zerav řasnatý tuja nariasená
34 dub letní dub letný
35 borovice černá borovica čierna
     
  zemědělské plodiny  
36 řepa cukrovka repa cukrová
37 kukřice setá kukurica siata
38 mák setý mak siaty
39 bob zahradní bob záhradný
40 oves setý ovos siaty





zpět


Galerie

Soutěž probíhá každoročně v základních organizacích, pokračuje na územních sdruženích ČZS a vrcholí národním kolem. Počet územních rad, které vysílají vítěze okresních kol soutěže do národního kola stále stoupá.

Od roku 2016 byla soutěž rozšířena o kategorii "Juniorů" - studentů středních škol, gymnázií a učilišť, ti ale postupují do celostátního kola na základě testu, který je zveřejňován na našich stránkách.

Naší snahou je vždy zapojit do jednotlivých soutěží co nejvíce dětí bez ohledu na to, zda jsou organizovány v kroužcích při základních organizacích, územních radách ČZS nebo v přírodovědných kroužcích při školách a stanicích mladých přírodovědců.

Cílem soutěže Mladý zahrádkář je podpořit zájem mládeže o přírodní vědy, botaniku, ochranu přírody a krajiny. Soutěž rozvíjí znalosti a dovednosti dětí v těchto oborech a propojuje nabyté znalosti v systému základního školství s praxí. Soutěž podporuje a rozvíjí nadání mladých talentů a napomáhá s volbou jejich dalšího studijního a odborného zaměření. Klade důraz na výchovně vzdělávací práci s talentovanou mládeží. Účastníci soutěže se s úspěchem zapojují i do dalších mimoškolních aktivit, řada z nich jsou i úspěšní řešitelé například biologických olympiád.


Závazná pravidla soutěže


Soutěž je pořádaná pro tři kategorie

  1. kategorie A – mladší žáci (4. - 6.tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
  2. kategorie B – starší žáci (7. - 9. tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
  3. kategorie C – žáci středních škol


Pro kategorie A a B je soutěž tříkolová:

  1. Základní kola probíhají na školách nebo v kroužcích Mladý zahrádkář v průběhu února a března.
  2. Okresní kola organizují územní sdružení ČZS, většinou smluvně v místních školách nebo jiných výchovných zařízeních (DDM aj.) spolupracujících s ČZS. Jsou pořádány koncem dubna nebo počátkem května.
  3. Celostátní kolo je organizováno Komisí mládeží při RR ČZS ve spolupráci s pracovníky Ústředí ČZS v Praze. Je pořádáno zpravidla ve druhé polovině června.


Pro kategorii C je soutěž dvoukolová:

  1. Základní a okresní kolo je nahrazeno on-line testem, který obsahuje vědomostní test se 40 otázkami s volbou odpovědí a poznávačku 40 rostlinných vzorků na webových stránkách ČZS. Test je žákům k dispozici během měsíce prosince a ledna.
  2. Celostátní kolo je společné pro všechny tři kategorie. Probíhá za osobní účasti všech žáků.


Celostátní kolo je vícedenní a koná se přímo pod dohledem Komise pro práci s mládeží při RR ČZS a Ústředí ČZS.

Pořádá se putovně po celém území ČR tak, aby se v rámci soutěže dal vytvořit zajímavý odborný program. K pořádání je zpravidla zvolena odborná škola se zemědělským nebo zahradnickým zaměřením. Na organizaci celostátního kola se podílí i pracovníci středních škol v místě konání a členové příslušného územního sdružení ČZS, a to přípravou především doprovodného programu zaměřeného na získávání nových znalostí a dovedností.


Vědomostní test

K hodnocení znalostí soutěžících se používá vědomostní test se 40 otázkami s nabídkou odpovědí, kdy jen jedna je správná. Na vypracování testu je maximálně jedna hodina.

Správná odpověď je hodnocena jedním bodem. Chybné odpovědi se neodečítají.

Pro kategorii C je on-line test připraven Komisí pro práci s mládeží při RR ČZS. Na tento test je časový limit jedna hodina a zahrnuje i poznávačku podle vložených obrázků.


Poznávačka

V rámci poznávačky je soutěžícím předloženo k určení 40 vzorků živých, suchých, případně obrázků nebo fotografií, rostlin, semen a plodů. U prvního a druhého kola je možné počet vzorků snížit na 20. Úkolem je uvést rodový název rostliny, případně i druhový nebo latinský.

Správná odpověď je ohodnocena jedním bodem. Za uvedení správného druhového nebo latinského názvu je přidělen doplňkový bod.

Poznávačka může být shodná pro všechny tři kategorie a je připravena pracovníky škol, kroužků nebo členy ÚS ČZS v místě konání.


Výsledné pořadí soutěžících

Na základě součtu dosažených bodů v testu a poznávačce je stanoveno výsledné pořadí soutěžících, kdy první má bodů nejvíce. V případě shodného počtu bodů je první soutěžící ten, který má v rámci shody více bodů v poznávačce a v případě další shody ten soutěžící, který má více doplňkových bodů.


Postup v soutěži

Ze základních kol do okresního kola může postoupit různý počet finalistů. O konkrétním počtu rozhodnou jednotlivá ÚS ČZS na základě zkušeností z minulých let. Důvodem je naplnění soutěže a zároveň omezení maximálního počtu soutěžících dané prostorovými a ekonomickými možnostmi s s respektováním pokynů hospodářsko finanční komise při RR ČZS.

Okresní kolo lze uskutečnit při minimálním počtu tří soutěžících v každé kategorii.

Z okresních kol postupují finalisté z prvního místa, případně náhradníci v každé kategorii podle následujícího umístění.

ÚS ČZS jejichž soutěžící se v kategorii A a B umístí v národním kole na některém z 1. - 3. míst, mohou v následujícím ročníku vyslat navíc ještě jednoho dalšího soutěžícího. Maximálně by tedy mohlo mít jedno územní sdružení v národním kole 4 soutěžící, kteří získali první a druhé místo v okresním kole aktuálního ročníku (případně náhradníci další v pořadí).

V kategorii C postupuje prvních dvacet nejúspěšnějších řešitelů on-line testu do národního kola.


Garant soutěže

Garantem odborné úrovně soutěže je Komise pro práci s mládeží při RR ČZS. Její členové mají dlouhodobě zkušenosti s prací s mládeží a někteří jsou aktivními či bývalými pedagogy.