Soutěž Mladý zahrádkář
Nejrozsáhlejší a historicky nejstarší vědomostní soutěž, která byla poprvé vyhlášena v roce 1977. Nejprve se uskutečnila na místní úrovni a v roce 1981 se pak poprvé sjela soutěžní družstva z 12 okresů na celostátní soutěži.
Soutěž Mladý zahrádkář se konala 16.-18. 6. opět ve Střední odborné škole stavební a zahradnické v Praze 9 na Jarově. Nad soutěží převzal záštitu ministr zemědělství Ing. Marian Jurečka a radní hlavního města Prahy Ing. Mgr. Irena Ropková.
Velké poděkování patří i sponzorům soutěže: Ministerstvo zemědělství, Magistrát hlavního města Prahy, Slovenský zväz záhradkarov, SEMO Smržice, Česká televize, Filmová trilogie Zahradnictví, Telka Kuki, Vydavatelství Smart Press, Vydavatelství Euromedia, Zahradnictví Chládek, Papírnictví Papery.cz, Kokoza, PLASTIMEX Prostějov, Zahradnictví Novosadovi Hrdibořice, Jaroslav Buman, Střední odborná škola stavební a zahradnická Praha 9, časopis Zahrádkář, Jan Stanzel – SZO Saintpaulia.
Slavnostní zahájení proběhlo v budově Městské knihovny v Praze na Mariánském náměstí.
Po slavnostním zahájení na účastníky již čekaly průvodkyně, se kterými absolvovali krátkou prohlídku historickým centrem Prahy, především u Karlova mostu, Malé strany, Kampy, Staroměstského a Mariánského náměstí. Prohlídka skončila v přístavišti Na Františku, kde již čekal parník ODRA s celkovou kapacitou 250 osob. Následovala hodinová plavba, kdy si bylo možné historické centrum Prahy prohlédnout z úrovně hladiny Vltavy.
V sobotu ráno zahájila soutěž paní Mgr. Vlasta Ambrožová a Ing. Zuzana Švábenská ze Střední odborné školy stavební a zahradnické soutěž několika technickými pokyny a všichni se pustili do vyplňování testů.
Tentokráte byli mezi soutěžícími i přátelé ze Slovenského zväzu záhradkárov, kteří zvítězili v obdobné soutěži na Slovensku. Proto byly testové otázky přeloženy i do slovenštiny. Celkem 40 otázek a 40 rostlin v poznávačce bylo na programu během dopoledne. Poznávačku opět připravil Ing. Jaroslav Čuba s kolektivem pracovníků ze školní botanické zahrady.
Odpolední program byl rozdělen na dvě skupiny. První se samostatně vydala do Národního zemědělského muzea, druhá šla do Botanické zahrady Střední školy stavební a zahradnické – Pod Táborem 17. Protože prohlídka botanické byla na programu již loni, zvolila zhruba polovina účastníků první variantu.
Celkem do soutěže přijelo 39 mladších a 43 starších žáků a 11 středoškoláků, z toho bylo 5 soutěžících ze Slovenska.
Po zajímavé exkurzi v Botanické zahradě se již všichni těšili na vyhlášení výsledků.
Aby napětí soutěžících bylo větší, zařadili pořadatelé ještě krátký film natočený k 60. Výročí ČZS. Pak již následovalo vyhlášení vítězů a předání cen ve všech kategoriích.
Na závěr opět došlo k odtajnění testů. Nově byly samotné testy odděleny od výsledkových listů a tak každému test zůstal a do něj bylo možné si opravit správné odpovědi – na testy se můžete podívat i vy na této stránce dole.
(děkujeme našim sponzorům)
Skupina "A" mladší žáci - výsledné pořadí
Umístění | Jméno | okres | BODY | Cekem | Pomocné body | |
test | poznáv. | body | ||||
1. | Zuzana Turková | Nový Jičín | 35 | 31 | 66 | 9 |
2. | Petr Daška | Prostějov | 39 | 27 | 66 | 2 |
3. | Marta Rambousková | Rychnov n/Kn. | 34 | 30 | 64 | 7 |
4. | Sabina Mlčúchová | Karviná | 32 | 31 | 63 | 3 |
5. | Karina Hanušková | Břeclav | 32 | 28 | 60 | 10 |
6. | Marcela Procházková | Boskovice | 34 | 26 | 60 | 1 |
7. | Jana Bartošová | Šumperk | 35 | 25 | 60 | 7 |
8. | Eliška Karpíšková | Plzeň-Jih | 30 | 28 | 58 | 8 |
9. | Eliška Kucharčíková | Benešov | 33 | 25 | 58 | 6 |
10. | Ondřej Konůpek | Pardubice | 35 | 23 | 58 | 7 |
11. | Michaela Krajčírová | Malacky - SK | 29 | 27 | 56 | 2 |
12. | Nela Pražáková | Náchod | 33 | 23 | 56 | 11 |
13. | Jakub Dvořák | Rakovník | 31 | 23 | 54 | 6 |
14. | Jana Nekolová | České Budějovice | 33 | 21 | 54 | 9 |
15. | Barbora Adámková | Praha-východ | 27 | 26 | 53 | 4 |
16. | Jan Jakub Heřmanský | Svitavy | 30 | 23 | 53 | 9 |
17. | Eliška Chvojková | Praha-město | 31 | 21 | 52 | 5 |
18. | Jan Košetický | Žďár n/Sázavou | 27 | 24 | 51 | 2 |
19. | Eliška Šípková | Ústí n/Orlicí | 28 | 23 | 51 | 4 |
20. | Eliška Procházková | Cheb | 29 | 22 | 51 | 6 |
21. | Adéla Kuchařová | Ostrava | 30 | 21 | 51 | 3 |
22. | Alice Vraníková | Frýdek-Místek | 33 | 18 | 51 | 3 |
23. | Marie Hrušková | Sokolov | 28 | 22 | 50 | 3 |
24. | Samuel Vaňuš | Opava | 30 | 20 | 50 | 2 |
25. | Alexandra Gregorová | Frýdek-Místek | 32 | 18 | 50 | 3 |
26. | Hana Matyášová | Třebíč | 28 | 21 | 49 | 5 |
27. | Johana Vávrová | Plzeň-sever | 29 | 20 | 49 | 5 |
28. | Eva Štumpová | Karlovy Vary | 33 | 16 | 49 | 3 |
29. | Aneta Jančová | Uherské Hradiště | 25 | 19 | 44 | 8 |
30. | Tereze Koubová | Chrudim | 29 | 15 | 44 | 7 |
31. | Tomáš Kolář | Pelhřimov | 24 | 19 | 43 | 3 |
32. | Kristýna Danková | Tachov | 24 | 18 | 42 | 2 |
33. | Anežka Mlejnková | Plzeň-město | 26 | 16 | 42 | 4 |
34. | Kateřina Hrazdirová | Přerov | 25 | 15 | 40 | |
35. | Lucie Folknerová | Kroměříž | 28 | 12 | 40 | 2 |
36. | Marek Šumbera | Zlín | 22 | 17 | 39 | |
37. | Vít Vašata | Kolín | 23 | 16 | 39 | |
38. | Beatrix Stoneová | Hodonín | 19 | 10 | 29 | 2 |
39. | Jakub Titl | Kladno | 17 | 8 | 25 | 1 |
Skupina "B" starší žáci - výsledné pořadí
Umístění | Jméno | okres | BODY | Cekem | Pomocé body | |
test | poznáv. | body | ||||
1. | Tomáš Pražák | Náchod | 35 | 36 | 71 | 16 |
2. | Anna Skalová | Plzeň-Jih | 35 | 33 | 68 | 17 |
3. | Jan Vaněk | Opava | 33 | 33 | 66 | 21 |
4. | Magdalena Ambrozková | Hodonín | 34 | 32 | 66 | 19 |
5. | Marika Hanušková | Břeclav | 33 | 32 | 65 | 14 |
6. | Peter Václavek | Nové Mesto n/V- SK | 34 | 31 | 65 | 22 |
7. | Dominik Zajíček | Prostějov | 36 | 29 | 65 | 9 |
8. | Helena Radochlíbová | Benešov | 30 | 34 | 64 | 14 |
9. | Justýna Hýžďalová | Prostějov | 32 | 32 | 64 | 17 |
10. | Matěj Obšivač | Kroměříž | 39 | 25 | 64 | 10 |
11. | Adam Pivoda | Přerov | 33 | 30 | 63 | 10 |
12. | Michaela Novotná | České Budějovice | 31 | 31 | 62 | 12 |
13. | Vendula Veselková | Frýdek-Místek | 32 | 30 | 62 | 19 |
14. | Jitka Štumpová | Karlovy Vary | 31 | 30 | 61 | 21 |
15. | Monika Krajčírová | Malacky - SK | 29 | 30 | 59 | 13 |
16. | Lucie Denková | Klatovy | 29 | 30 | 59 | 6 |
17. | Ivana Vránková | Plzeň-Město | 29 | 29 | 58 | 9 |
18. | Klára Thienelová | Karviná | 32 | 26 | 58 | 9 |
19. | Ondřej Vojtek | Šumperk | 27 | 30 | 57 | 18 |
20. | Dorothea Malinská | Pardubice | 26 | 30 | 56 | 19 |
21. | Vojtěch Bačák | Nový Jičín | 28 | 28 | 56 | 11 |
22. | Barbora Košňarová | Svitavy | 30 | 26 | 56 | 10 |
23. | Karolína Křížová | Boskovice | 33 | 23 | 56 | 8 |
24. | Adéla Brůnová | Ústí n/Orlicí | 28 | 27 | 55 | 13 |
25. | Simona Báčková | Detva-SK | 31 | 24 | 55 | 7 |
26. | Jarek Požár | Rakovník | 25 | 29 | 54 | 13 |
27. | Jiří Zikmund | Třebíč | 24 | 29 | 53 | 13 |
28. | Magdaléna Hrubá | Ostrava | 25 | 28 | 53 | 3 |
29. | Václav Bašta | Praha-východ | 26 | 26 | 52 | 7 |
30. | Mare Šmídová | Praha | 26 | 25 | 51 | 9 |
31. | Kateřina Mlnaříková | Plzeň-Jih | 23 | 27 | 50 | 4 |
32. | Karel Vašata | Kolín | 25 | 25 | 50 | 10 |
33. | Eliška Zítková | Tachov | 27 | 23 | 50 | 9 |
34. | Magdaléna Vávrová | Plzeň-Sever | 25 | 24 | 49 | 13 |
35. | Martin Vančura | Chrudim | 22 | 25 | 47 | 12 |
36. | Martina Emma Spodniaková | Detva-SK | 23 | 22 | 45 | 8 |
37. | Adéla Křepelová | Rychnov n/Kn. | 22 | 22 | 44 | 10 |
38. | Marek Skácel | Zlín | 20 | 22 | 42 | 4 |
39. | Jan Komůrka | Cheb | 23 | 19 | 42 | 9 |
40. | Petr Šimánek | Pelhřimov | 21 | 20 | 41 | 3 |
41. | Jakub Pavlíček | Kladno | 18 | 18 | 36 | 5 |
42. | Jan Mikláš | Uherské Hradiště | 22 | 14 | 36 | 7 |
43. | Petr Polnický | Žďár n/Sázavou | 20 | 15 | 35 |
Skupina "C" středoškoláci - výsledné pořadí
Umístění | Jméno | okres | BODY | Cekem | Pomocné body | |
test | poznáv. | body | ||||
1. | Hron Václav | Rakovník | 39 | 32 | 71 | 17 |
2 | Mlčúchová Daniela | Karviná | 21 | 34 | 55 | 20 |
3 | Jana Komůrková | Cheb | 22 | 32 | 54 | 20 |
4 | Vojtěch Bartek | Frýdek-Místek | 20 | 33 | 53 | 18 |
5 | Jiřina Horáková | Hodonín | 17 | 33 | 50 | 15 |
6 | Skřipčák Tony | Ostrava | 20 | 30 | 50 | 12 |
7 | Marta Stehlíková | Hodonín | 15 | 34 | 49 | 19 |
8 | Tereza Hladíková | Tachov | 17 | 32 | 49 | 16 |
9 | Ondřej Červenka | Kladno | 19 | 30 | 49 | 16 |
10 | Adéla Seimlová | České Budějovice | 14 | 21 | 35 | 12 |
11 | Nicola Dosoudilová | České Budějovice | 8 | 21 | 29 | 3 |
Testy
Skupina A - mladší žáci
1. Africkou fialku nejčastěji množíme
a) dělením trsů
b) listovými řízky
c) semeny
d) cibulkami
2. Polníček je název pro:
a) listovou zeleninu
b) druh celeru
c) zahradní nářadí
d) koření
3. Nejkratší dobu od výsevu do sklizně má:
a) mrkev karotka
b) ředkvička
c) řeřicha setá
d) hlávkový salát
4. Přímý výsev se neprovádí u této zeleniny:
a) mrkev karotka
b) hrách
c) fazol
d) celer
5. Přes zimu můžeme nechat některé zeleniny na záhonu. Označ ty, které nemohou přezimovat.
a) růžičková a kadeřavá kapusta
b) pastinák a pór
c) petržel a černý kořen
d) hrášek a fazol
6. Urči rostlinu, která má v listech souběžnou žilnatinu.
a) šeřík obecný
b) jaterník podléška
c) tulipán zahradní
d) dub letní
7. Rozestavení listů v přeslenu má tato rostlina:
a) prvosenka jarní
b) vraní oko čtyřlisté
c) šeřík obecný
d) pšenice obecná
8. Nahnilé ovoce můžeme po vykrojení zpracovat:
a) na kompoty
b) na mošty
c) na sirupy
d) nezpracováváme vůbec – dáme do odpadu
9. Na podzim rozkvétají
a) ocúny
b) šeřík
c) zlatice
d) magnólie
10. Botanický název plodu hrušně je
a) tobolka
b) bobule
c) malvice
d) peckovice
11. Plastové obaly v přírodě:
a) zahrabeme do země
b) odložíme tam, kde již některé leží
c) spálíme na ohni
d) odneseme do odpadových nádob k tomu určených
12. Jakou barvu má odpadová nádoba na plasty:
a) červenou
b) hnědou
c) zelenou
d) bílou
13. Jak se jmenuje onemocnění, které si můžeš při poranění a špatném ošetření na zahradě způsobit?
a) kopřivka
b) alergie
c) mononukleóza
d) tetanus
14. Jaké budeš volat číslo, když potřebuješ rychlou zdravotní pomoc?
a) 150
b) 158
c) 155
d) 152
15. Kolik roků od svého vzniku oslaví ČZS v roce 2017?
a) 40
b) 70
c) 50
d) 60
16. Pro očkování ovocných a okrasných dřevin jsou nejvýhodnější měsíce:
a) květen – červen
b) červenec – srpen
c) září – říjen
d) únor – březen
17. Nejvhodnější doba pro výsadbu broskvoní je
a) na jaře
b) v létě
c) na podzim
d) v zimě
18. Mezi ovocné druhy nepatří
a) jahodník
b) slivoň
c) rajče
d) hrušeň
19. Pupeny obsahují
a) jen zárodky květů
b) základy listů i květů
c) jen základy listů
d) nové výhonky
20. Nejčastějším způsobem množení rybízu je
a) řízkování
b) roubování
c) pěstování ze semene
d) pěstování z plodu
21. Krásný jehličnan, který zdobí vzpřímeně rostoucí modré šišky je:
a) modřín opadavý
b) smrk stříbrný
c) borovice hedvábná
d) jedle korejská
22. Hyacint kvete:
a) různými barvami
b) jen růžově
c) jen modře
d) jen bíle
23. Který opadavý keř, používaný na živé ploty, má plody – bílé dužnaté bobule?
a) krásnoplodka
b) mochyně dřevitá
c) pámelník
d) ptačí zob
24. Který z těchto stromů má složený list?
a) bříza
b) lípa
c) javor
d) jasan
25. Lilie a tulipány mají zásobní látky
a) v cibuli
b) v hlíze
c) v kořenech
d) ve květech
26. U květáku sklízíme:
a) nať
b) květenství
c) plod
d) kořen
27. Označ správně skupinu květin, které se množí hlízou
a) narcisy, krokusy, lilie
b) chryzantémy, ibišky
c) kaly, jiřiny, mečíky
d) lobelky, ostálky, petúnie
28. Označ skupinu rostlin, které se nehodí do truhlíku na okna
a) lobelka, begonie
b) zlatice, kdoulovec
c) nestařec, aksamitník
d) lichořeřišnice, kosmatec
29. Co je to řebčík královský
a) brouk škodící na ředkvičkách
b) vysoká, na jaře kvetoucí cibulovina
c) nízká skalnička
d) odrůda rybízu
30. Co je to ORANŽÉRIE ?
a) nápoj pouze z pomerančů
b) skupina oranžově kvetoucích trvalek
c) zasklená stavba pro přezimování teplomilných rostlin
d) druh ovocného smoothi
31. Vyber léčivku, která se používá k výrobě mastí:
a) hlaváček
b) měsíček
c) lichořeřišnice
d) náprstník
32. Kterou bylinku využívaly naše babičky jako polévkové koření ?
a) křen
b) meduňku
c) mátu
d) libeček
33. Bylinku pod latinským názvem „Oregano“ nalezneme pod českým názvem:
a) tymián
b) dobromysl
c) smilek
d) bazalka
34. V lapačích pro vábení škůdců jsou:
a) repelenty
b) mucholapky
c) postřikovače
d) feromony
35. Mezi chráněné druhy rostlin patří
a) mák vlčí
b) chrpa modrá
c) bledule jarní
d) borovice lesní
36. Co nenajdeš ve květu u tyčinek:
a) pyl
b) bliznu
c) nitku
d) prašník
37. Plody okurek a melounů obsahují
a) 30 % vody
b) 50 % vody
c) přes 80 % vody
d) neobsahují vodu
38. Nátěr kmenů je základní mechanickou ochranou sloužící:
a) k ochraně proti přemrznutí kůry stromů
b) k ochraně před přehřátím kmenů sluncem
c) k ochraně před přezimováním škůdců v kůře
d) k ochraně před okusem kmenů hladovou zvěří
39. Rozchodníky jsou:
a) druhy kaktusů
b) dužnaté stále zelené trvalky
c) označení turistické trasy v chráněné oblasti
d) rostliny do jezírek
40. Věda o půdě se nazývá:
a) patologie
b) pedologie
c) ekologie
d) pediatrie
Skupina B - starší žáci
Skupina C - středoškoláci
Poznávačka rostlin - společná pro všechny skupiny
česky | slovensky | |
semena a plody kulturních rostlin | ||
1 | fazol obecný | fazuľa obyčajná |
2 | ředkvička setá | reďkovka siata |
3 | paprika roční | paprika ročná |
4 | bavlník | bavlník |
5 | badyán | badián |
léčivé rostliny | ||
6 | plicník lékařský | pľúcnik lekársky |
7 | levandule lékařská | levanduľa lekárska |
8 | třezalka tečkovaná | ľubovník kalíškatý |
9 | meduňka lékařská | medovka lekárska |
10 | jitrocel kopinatý | skorocel kopijovitý |
plevele polí a zahrad | ||
11 | penízek rolní | peniažtek roľný |
12 | pcháč rolní (oset) | pichliač roľný |
13 | pelyněk černobýl | palina obyčajná |
14 | přeslička rolní | praslička roľná |
15 | bršlice kozí noha | kozia noha hostcová (kozonoha hostcova) |
pokojové rostliny | ||
16 | ibišek čínský | ibištek čínsky |
17 | kalanchoe, kolopejka | kalanchoe |
18 | potos zlatý | potosovec zlatý |
19 | vrisea | vrisea |
20 | cisus, žumen | cisus |
zelenina | ||
21 | pór zahradní | pór záhradný |
22 | reveň kadeřavá | rebarbora vlnitá |
23 | křen selský | chren sedliacky |
24 | česnek setý | cesnak siaty |
25 | okurka | uhorka siata |
ovocné rostliny | ||
26 | ostružiník obecný | ostružina (černica) |
27 | líska turecká | lieska turecká |
28 | meruňka obecná | marhuľa |
29 | maliník obecný | malina |
30 | réva vinná | vinič |
okrasné dřeviny | ||
31 | tamaryšek drobnokvětý | tamariška |
32 | zlatíce prostřední | zlatica prostredná |
33 | zerav řasnatý | tuja nariasená |
34 | dub letní | dub letný |
35 | borovice černá | borovica čierna |
zemědělské plodiny | ||
36 | řepa cukrovka | repa cukrová |
37 | kukřice setá | kukurica siata |
38 | mák setý | mak siaty |
39 | bob zahradní | bob záhradný |
40 | oves setý | ovos siaty |
Galerie
Soutěž probíhá každoročně v základních organizacích, pokračuje na územních sdruženích ČZS a vrcholí národním kolem. Počet územních rad, které vysílají vítěze okresních kol soutěže do národního kola stále stoupá.
Od roku 2016 byla soutěž rozšířena o kategorii "Juniorů" - studentů středních škol, gymnázií a učilišť, ti ale postupují do celostátního kola na základě testu, který je zveřejňován na našich stránkách.
Naší snahou je vždy zapojit do jednotlivých soutěží co nejvíce dětí bez ohledu na to, zda jsou organizovány v kroužcích při základních organizacích, územních radách ČZS nebo v přírodovědných kroužcích při školách a stanicích mladých přírodovědců.
Cílem soutěže Mladý zahrádkář je podpořit zájem mládeže o přírodní vědy, botaniku, ochranu přírody a krajiny. Soutěž rozvíjí znalosti a dovednosti dětí v těchto oborech a propojuje nabyté znalosti v systému základního školství s praxí. Soutěž podporuje a rozvíjí nadání mladých talentů a napomáhá s volbou jejich dalšího studijního a odborného zaměření. Klade důraz na výchovně vzdělávací práci s talentovanou mládeží. Účastníci soutěže se s úspěchem zapojují i do dalších mimoškolních aktivit, řada z nich jsou i úspěšní řešitelé například biologických olympiád.
Závazná pravidla soutěže
Soutěž je pořádaná pro tři kategorie
- kategorie A – mladší žáci (4. - 6.tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
- kategorie B – starší žáci (7. - 9. tř. a odpovídající ročníky gymnázií)
- kategorie C – žáci středních škol
Pro kategorie A a B je soutěž tříkolová:
- Základní kola probíhají na školách nebo v kroužcích Mladý zahrádkář v průběhu února a března.
- Okresní kola organizují územní sdružení ČZS, většinou smluvně v místních školách nebo jiných výchovných zařízeních (DDM aj.) spolupracujících s ČZS. Jsou pořádány koncem dubna nebo počátkem května.
- Celostátní kolo je organizováno Komisí mládeží při RR ČZS ve spolupráci s pracovníky Ústředí ČZS v Praze. Je pořádáno zpravidla ve druhé polovině června.
Pro kategorii C je soutěž dvoukolová:
- Základní a okresní kolo je nahrazeno on-line testem, který obsahuje vědomostní test se 40 otázkami s volbou odpovědí a poznávačku 40 rostlinných vzorků na webových stránkách ČZS. Test je žákům k dispozici během měsíce prosince a ledna.
- Celostátní kolo je společné pro všechny tři kategorie. Probíhá za osobní účasti všech žáků.
Celostátní kolo je vícedenní a koná se přímo pod dohledem Komise pro práci s mládeží při RR ČZS a Ústředí ČZS.
Pořádá se putovně po celém území ČR tak, aby se v rámci soutěže dal vytvořit zajímavý odborný program. K pořádání je zpravidla zvolena odborná škola se zemědělským nebo zahradnickým zaměřením. Na organizaci celostátního kola se podílí i pracovníci středních škol v místě konání a členové příslušného územního sdružení ČZS, a to přípravou především doprovodného programu zaměřeného na získávání nových znalostí a dovedností.
Vědomostní test
K hodnocení znalostí soutěžících se používá vědomostní test se 40 otázkami s nabídkou odpovědí, kdy jen jedna je správná. Na vypracování testu je maximálně jedna hodina.
Správná odpověď je hodnocena jedním bodem. Chybné odpovědi se neodečítají.
Pro kategorii C je on-line test připraven Komisí pro práci s mládeží při RR ČZS. Na tento test je časový limit jedna hodina a zahrnuje i poznávačku podle vložených obrázků.
Poznávačka
V rámci poznávačky je soutěžícím předloženo k určení 40 vzorků živých, suchých, případně obrázků nebo fotografií, rostlin, semen a plodů. U prvního a druhého kola je možné počet vzorků snížit na 20. Úkolem je uvést rodový název rostliny, případně i druhový nebo latinský.
Správná odpověď je ohodnocena jedním bodem. Za uvedení správného druhového nebo latinského názvu je přidělen doplňkový bod.
Poznávačka může být shodná pro všechny tři kategorie a je připravena pracovníky škol, kroužků nebo členy ÚS ČZS v místě konání.
Výsledné pořadí soutěžících
Na základě součtu dosažených bodů v testu a poznávačce je stanoveno výsledné pořadí soutěžících, kdy první má bodů nejvíce. V případě shodného počtu bodů je první soutěžící ten, který má v rámci shody více bodů v poznávačce a v případě další shody ten soutěžící, který má více doplňkových bodů.
Postup v soutěži
Ze základních kol do okresního kola může postoupit různý počet finalistů. O konkrétním počtu rozhodnou jednotlivá ÚS ČZS na základě zkušeností z minulých let. Důvodem je naplnění soutěže a zároveň omezení maximálního počtu soutěžících dané prostorovými a ekonomickými možnostmi s s respektováním pokynů hospodářsko finanční komise při RR ČZS.
Okresní kolo lze uskutečnit při minimálním počtu tří soutěžících v každé kategorii.
Z okresních kol postupují finalisté z prvního místa, případně náhradníci v každé kategorii podle následujícího umístění.
ÚS ČZS jejichž soutěžící se v kategorii A a B umístí v národním kole na některém z 1. - 3. míst, mohou v následujícím ročníku vyslat navíc ještě jednoho dalšího soutěžícího. Maximálně by tedy mohlo mít jedno územní sdružení v národním kole 4 soutěžící, kteří získali první a druhé místo v okresním kole aktuálního ročníku (případně náhradníci další v pořadí).
V kategorii C postupuje prvních dvacet nejúspěšnějších řešitelů on-line testu do národního kola.
Garant soutěže
Garantem odborné úrovně soutěže je Komise pro práci s mládeží při RR ČZS. Její členové mají dlouhodobě zkušenosti s prací s mládeží a někteří jsou aktivními či bývalými pedagogy.