Mladý zahrádkář
Poprvé byla vyhlášena v roce 1977 a uskutečnila se na místní úrovni, v roce 1981 se pak sjela soutěžní družstva z 12 okresů na první celostátní soutěži.
Soutěž probíhá každoročně v
základních organizacích, pokračuje na územních sdruženích ČZS a vrcholí
národním kolem. Územní sdružení Praha město se soutěže účastní pravidelně.
Soutěž se konala 26. 4. 2019 v Stanici přírodovědců v Praze 5. Soutěže se zúčastnilo 11 mladších a 8 starších žáků. Soutěž byla opět rozdělena na dvě části. Základem byl znalostní test s čtyřmi možnostmi z nich jen jedny byla správně a dále poznávačka rostlin, která se konala ve skleníku.
U testu byl vždy jeden bod za správně zvolenou odpověď (jen jedna z možných odpovědí) u poznávačky byl udělen jeden bod za správné určení druhu a dále doplňkové body za uvedení druhového názvu a nebo latinského názvu, případně 2 doplňkové body při uvedení obojího. Pořadí bylo určeno součtem bodů a u stejných počtů se přihlíželo k doplňkovým bodům.
Výsledky jednotlivých soutěžících.
Mladší žáci | ||||||
test | poznávačka | + | Celkem | + | pořadí | |
Eliška Kaváňová | 22 | 9 | 3 | 31 | 3 | |
David Kunc | 20 | 12 | 3 | 32 | 3 | 3 |
Andrea Hrušová | 29 | 12 | 4 | 41 | 4 | 1 |
Šimon Hájek | 23 | 13 | 4 | 36 | 4 | 2 |
Ráchel Vojáčková | 22 | 9 | 3 | 31 | 3 | |
Eliška Chvojková | 23 | 9 | 2 | 32 | 2 | |
Ondřej Holas | 18 | 7 | 2 | 25 | 2 | |
Karel Kuthan | 16 | 3 | 2 | 19 | 2 | |
Miroslav Mendel | 18 | 12 | 2 | 30 | 2 | |
Marie Venhodová | 18 | 12 | 2 | 30 | 2 | |
Ondřej Vlk | 14 | 10 | 3 | 24 | 3 | |
Starší žáci | ||||||
Marie Šmídová | 19 | 14 | 5 | 33 | 5 | 1 |
Zuzana Kojecká | 11 | 6 | 3 | 17 | 3 | |
Patrik Dyntr | 13 | 8 | 5 | 21 | 5 | |
Kateřina Jirásková | 16 | 7 | 2 | 23 | 2 | |
Adéla Mathunová | 15 | 11 | 1 | 26 | 1 | 2 |
Adam Musil | 14 | 8 | 4 | 22 | 4 | |
Eliška Šandová | 11 | 12 | 2 | 23 | 2 | 3 |
Miroslav Koudela | 11 | 6 | 2 | 17 | 2 |
Test pro kategorii mladších žáků
1. Drnovka je:
a) druh zeleniny
b) zahradnická zemina
c) označení pro pěstované rostliny
d) druh květiny
2. Do kompostu na zahrádce nepatří:
a) posečená tráva
b) vytrhané nekvetoucí plevele
c) rozdrcené větve ze stromků
d) igelitové sáčky a tašky
3. Očkování u rostlin je:
a) vstřikování ochranných látek pomocí jehly
b) přenesení části odrůdy na planou podnož
c) ochranný postřik na pupeny-očka
d) lepení ochranných pásů proti hmyzu na stonky
4. Jedna z těchto rostlin je jedovatá:
a) měsíček
b) heřmánek
c) rulík
d) řeřicha
5. Odkopky z dřevin množíme:
a) jabloně
b) broskvoně
c) domácí švestku
d) třešně
6. U kostivalu sbíráme:
a) list
b) mladé výhonky
c) květy
d) kořeny
7. Proti mšicím nám mohou pomoci:
a) mravenci
b) chrousti
c) parazitické vosičky
d) včely čalounice
8. Rajčata nejsnáze namnožíš:
a) dělením starých trsů
b) řízkováním
c) výsevem
d) bylinnými odkopky
9. Jedlou částí brokolice je:
a) zdužnatělá růžice listů
b) zdužnatělý stonek
c) zdužnatělé květenství
d) rozvětvený stonek
10. Mečíky vyrýváme ze země:
a) ihned po odkvětu
b) před příchodem mrazu
c) začátkem zimy
d)
brzo z jara
11. Na zimu vyndáváme ze země:
a) dosny
b) tulipány
c) narcisy
d) hyacinty
12. Termín hřížení je:
a) zvláštní druh křížení
b) způsob generativního množení
c) způsob vegetativního množení
d) nový způsob šlechtění
13. Vyber rostlinu, která je celá jedovatá:
a) lebeda lesklá
b) konvalinka vonná
c) ostřice jarní
d) tis červený
14. Která tropická rostlina se nemnoží semenem:
a) banánovník
b) datlovník
c) chlebovník
d) kokosovník
15. Červivost švestek způsobuje:
a) vrtule švestková
b) obaleč švestkový
c) puklice švestková
d) píďalka švestková
16. Mulčování je:
a) druh vegetativního rozmnožování rostlin
b) kypření půdy okolo rostlin
c) rozprostření organických látek po povrchu půdy
d) zalévání rostlin
17. Chlebovník je:
a) tropický strom
b) tropická krmná bylina
c) brouk živící se chlebem
d) schránka na chleba
18. Vyber zákonem chráněnou rostlinu:
a) bez hroznatý
b) vstavač májový
c) pryšec drobný
d) jaterník podléška
19. Následkem vyvázání větve ovocného stromu do vodorovné polohy je:
a) předčasné ukončení vegetace
b) urychlení růstu větve
c) zpomalení růstu a nasazování květných pupenů
d) tvorba svislých letorostů - roubů
20. Borůvky jako původní lesní rostliny vyžadují půdu:
a) silně zásaditou
b) zásaditou
c) mírně kyselou
d) na půdě nezáleží
21. Zplanění je:
a) rozšíření planých rostlin
b) vytvoření planiny v porostu
c) ztráta kulturních vlastností
d) realizace pěstebního plánu
22. Slaměnka se nejčastěji používá:
a) do svatební kytice
b) jako rostlina do stínu místo trávníku
c) do suché dekorace
d) jako léčivka
23. Mezi zeleninu patří:
a) jahoda
b) meloun
c) malina
d) jeřabiny
24. Zálistky jsou:
a) malé zakrnělé lístky
b) trny vyrůstající za listem
c) nerašící pupen pod listem
d) vedlejší výhony v paždí listů
25. Žito má květenství:
a) latu
b) klas
c) hrozen
d) hlávku
26. Asimiláty se vytváří v:
a) mitochondriích
b) chloroplastech
c) chromoplastech
d) brachyblastech
27. Auxiny jsou:
a) výhonky, které se kříží do x
b) výživné látky vzniklé fotosyntézou
c) chemické přípravky na ochranu rostlin
d) růstové hormonální sloučeniny
28. Nejlepší využití organických odpadků na zahrádce zajistíme:
a) kompostováním
b) spálením
c) odvozem
d) mulčováním
29. Velkokvěté macešky množíme:
a) z přímého výsevu
b) dělením
c) listovými řízky
d) řízkováním rostliny
30. Salát kvete:
a) ve stejném roce po výsevu
b) ve 2. roce po výsevu
c) ve 3. roce po výsevu
d) nekvete vůbec
31. Předností vysokokmenů je:
a) časná plodnost
b) nižší odolnost
c) dlouhověkost
d) malý vzrůst
32. Jako sadbu nepovažujeme?
a) cibulky
b) plody
c) řízky
d) hlízy
33. Při fotosyntéze rostliny vypouštějí:
a) kyslík
b) dusík
c) oxid uhličitý
d) oxid dusíku
34. Kejda je:
a) tekutá součást hnoje
b) průmyslové hnojivo
c) rozložené organické zbytky
d) tekuté a tuhé výkaly zvířat
35. Mezi trvalky patří:
a) maceška
b) hledík
c) mateřídouška
d) ostálka - cínie
36. Ječmen patří mezi:
a) obilniny
b) luskoviny
c) okopaniny
d) plodové rostliny
37. Hlíznatou rostlinou je:
a) mečík
b) begonie
c) magnolie
d) afrikán
38. Která z těchto dřevin kvete nejdříve:
a) jasmín nahokvětý
b) kdoulovec japonský
c) lýkovec jedovatý
d) pámelník bílý
39. U které rostliny vyséváme osivo přímo na stanoviště:
a) banány
b) rajčata
c) mrkev
d) česnek
40. Které hnojivo podporuje vyzrávání rostlin:
a) dusíkaté
b) fosforečné
c) vápenaté
d) draselné
Test pro kategorii starších žáků
1. Stratifikace je:
a) hnojení rostlin
b) způsob zalévání
c) tvarování rostlin
d) ošetření osiva
2. Podmítka se provádí:
a) na jaře
b) na podzim
c) před setím
d) hned po sklizni
3. Označ rostlinu, která není vytrvalá:
a) kosatec
b) bršlice kozí noha
c) hledík
d) čemeřice
4. Mečíky necháme na stanovišti vysazené:
a) do odkvětu
b) trvale
c) maximálně 2 roky
d) do prvních mrazíků
5. Macešky množíme:
a) řízkováním
b) hlízou
c) semenem
d) oddenkem
6. Babské ucho je:
a) dřevokazná houba
b) bergénie srdčitá
c) šalvěj přeslenitá
d) tlustice vejčitá
7. Rostliny v písčité půdě často trpí nedostatkem:
a) vápníku
b) křemíku
c) vzduchu
d) vody
8. Pikýrováním se nazývá:
a) přihrnování rostlin
b) přesazení mladých rostlin
c) jednocení vysetých rostlin
d) okopávání rostlin
9. Molice je:
a) samička mola jablečného
b) škůdce skleníkových rostlin
c) nádoba na mouku
d) choroba rostlin
10. Bejlomorka je:
a) hmyzí škůdce rostlin
b) druh dřevokazné houby
c) choroba kořenů brambor
d) okrasná dřevina
11. Nejvhodnější termín výsadby jahodníku je:
a) v předjaří, únor - březen
b) v květnu po „zmrzlých“
c) koncem prázdnin
d) na podzim v listopadu
12. Dvouletky vyséváme:
a) na podzim pro klíčení brzo zjara
b) na jaře s letničkami
c) na začátku léta
d) brzy na podzim pro přezimování
13. Mrazuvzdornost rostlin zvyšuje hnojení:
a) dusíkem
b) draslíkem
c) fosforem
d) hořčíkem
14. Genom je:
a) informační jednotka dědičnosti
b) kompletní genetická informace
c) metabolická jednotka
d) odborný název pro pupen
15. Akaricid je přípravek na hubení:
a) mšic
b) svilušek
c) mravenců
d) plísní
16. Zelené hnojení v půdě především:
a) zvyšuje obsah minerálních látek
b) zvyšuje obsah humusu
c) snižuje kyselost půdy
d) snižuje propustnost půdy
17. Virovou šarkou neonemocní:
a) meruzalka
b) meruňka
c) švestka
d) broskev
18. Vodorovné větve jsou:
a) rychleji rostoucí než svislé
b) pomaleji rostoucí a více plodné
c) v koruně nevhodné a odstraňují se
d) vhodné pro odběr roubů
19. Meliorace je:
a) vytváření rygolů pro výsadbu
b) odvádění vody podél splavů
c) odvodňování půdy
d) hloubkové hnojení půdy
20. Hořkou sůl používáme k:
a) dochucování při zavařování
b) ochraně rostlin proti plísním
c) přihnojování hořčíkem
d) odkyselení půdy
21. Odpar vody snížíme nejvíce:
a) smykováním
b) válením
c) vláčením
d) mulčováním
22. Skarifikované osivo je:
a) obalované v mořidle a látkách podporujících klíčení
b) obroušené od slupek a hran
c) označené dovážené osivo
d) vytříděné podle velikosti
23. Rouby pro jarní roubování odebíráme:
a) od prosince do února v bezmrazých dnech
b) nejlépe v březnu
c) krátce před vegetací
d) na podzim po odpadu listů
24. Ikebana je:
a) květinový záhon
b) úzká vysoká váza
c) japonská zahrada
d) způsob úpravy řezaných květin
25 Osečkování je
a) mulčování půdy posečeným materiálem
b) prosekávání porostu v meziřadí stromů
c) zapouštění květináčů do země
d) zelená práce ve vinicích
26. Vyberte podnož pro roubování angreštu:
a) mandloň
b) semenáč angreštu
c) meruzalka zlatá
d) slabě vzrůstná slivoň
27. Brány se používají k:
a) podmítce
b) uhrabání půdy
c) utužení povrchu půdy před výsadbou
d) setí a sázení
28. Plodonosný obrost se nejvíce vytváří:
a) na svislých výhonech ve středu koruny
b) sám na starším dřevě uvnitř koruny
c) jarním a letním řezem koruny
d) na kmeni, kde ho odstraňujeme jako nežádoucí
29. Který pojem neoznačuje část květu:
a) tyčinka
b) řapík
c) pestík
d) květní lůžko
30. Základním prvkem v chlorofylu je:
a) vápník
b) hořčík
c) fosfor
d) křemík
31. Afinitu ovlivníme především:
a) výběrem podnože a roubu
b) přihnojením rostlin
c) umístěním roubů do tmy
d) postřikem proti škůdcům
32. Rodenticid je:
a) hnojivo na konifery
b) fungicidní přípravek proti chorobám
c) insekticid proti roztočům
d) návnada na hlodavce
33. Aronie je:
a) sukulentní skalnička
b) bahenní rostlina s květním toulcem
c) černoplodý jeřáb
d) spála áronovitých rostlin
34. Vyslepnutí květáku způsobuje:
a) zaschnutí sadby
b) plísňové onemocnění vrcholu
c) nedostatek molybdenu
d) nadbytek železa
35. Červivost višní způsobuje:
a) mšice višňová
b) obaleč višňový
c) vrtule třešňová
d) molovka západní
36. Dormance je
a) ztvrdlá část kůry pod roubem stromu
b) kůra prasklá mrazem
c) období vegetačního klidu
d) druh planě rostoucích slivoní
37. Čemeřice černá má květy:
a) zelené
b) černé
c) bílé
d) růžové až červené
38. Generace rostlin z osiva F1:
a) je stálá a dalším přesevem neštěpí
b) je jednotná s heterozním efektem
c) nedá se křížit s jinými generacemi F2 a F3
d) její semena vytváří dvě samostatné linie
39. Jaký význam mají chromoplasty:
a) nesou dědičnou informaci buněk
b) zprostředkují přeměnu cukrů na energii
c) jsou místem, kde probíhá fotosyntéza
d) způsobují podzimní zbarvení listů
40. Štěpařský vosk se vyrábí:
a) tepelnou refrakcí ropy
b) destilací dehtu
c) ze směsi smůly a včelího vosku
d) z klejotoku listnatých bylin
zpět
Kategorie A (mladší žáci): 4. - 6. třída ZŠ nebo ekvivalentní u víceletých gymnázií
Kategorie B (starší žáci): 7. - 9. třída ZŠ nebo ekvivalentní u víceletých gymnázií
Soutěž tvoří část teoretická, která probíhá formou testu,
a část praktická - určování rostlin (plevele, stromy, keře, pokojové rostliny, zelenina, bylinky, semena).