Zájezd do Itálie

Zahrádkáři na cestách ve slunné Itálii

Zpět na zájezdy

Letos již popáté odjeli zahrádkáři ze Šlapanic na pobytově-poznávací zájezd do Itálie, aby poznali zase další část teto Mekky turistů. Pobyt jsme měli zajištěn na 8 nocí v elegantních přímořských lázních Lido di Spina, které jsou situovány v deltě řeky Pád, mají bohatou zeleň, široké písčité pláže s jemným pískem a pozvolný přístup do more. Odjížděli jsme v pátek 7. září 2001 večer.

V sobotu ráno jsme se zastavili v Dolomitech snad nejkrásnějších horách Evropy. Od malebného jezera Misunna (1750 m) jsme serpentinami vyjeli k chatě Auronzo do výše 2320 m pod vrcholy štítů Tre Cime di Lavaredo. které jsou nejpopulárnějším seskupením Dolomitů a nejfotografovanějšími horami této části Dolomitů. Nemohli jsme se vynadívat na tento svět bizarních rozeklaných štítů, dosahujících výše i přes 3000 m, které nás obklopovaly ze všech stran a představily se nám v plném slunci.

Pro plnou velikost klikni na obrázek

Po turistické procházce mezi horskými velikány sjíždíme do jedinečného města Cortiny ď Ampezzo, srdce a středu Dolomitů, orámovaného nádhernou kulisou hor. Prošli jsme se po rušné kolonádě s množstvím obchodů, kaváren, hotelů vyzdobených záplavami květin. V poledne se loučíme s Dolomity a navečer jsme ubytováni v Lido di Spina. Zde jsme trávili chvíle odpočinku a relaxace, využívali koupání v moři, také jsme navštívili místní moderní kostel, blízké trhy, četné obchody, zašli si společně ochutnat italskou pizzu aj.

Ubytování bylo pěkné v oddělených dvouložnicových apartmánech s pěkným velkým obývacím pokojem, vlastním sociálním zařízením, kuchyňským koutem s ledničkou, s balkonem nebo předzahrádkou

V úterý jsme uskutečnili zájezd do vzdálené Umbrie. Nejprve jsme zastavili v malebném městečku Sansepolcro,označovaném jako malý klenot umění, rodiště malíře Piera della Francesca. Město leží ještě v Toskánsku, je rozprostřeno na kopci- a vzkvétalo pod vládou Medičejských, kteří zde nechali postavit pevnost, hradby a četné budovy v renesančním stylu. Prohlédli jsme si historické centrum s domem slavného renesančního malíře, renesanční radnici i starobylý románsko-gotický dóm. Naše cesta pokračovala Apeninami v povodí řeky Tibery.

Další zastávkou bylo hlavní město Umbrie - Perugia (Čti Perudža), založené Etrusky, v r. 310 př. Kr. je ovládli Římané, v 11. slol. získalo svobodu a stalo se samostatným městským státem, od poč. 16. stol. začleněno do církevního státu. I toto město leží v dominantní poloze, rozloženo až. po vrchol kopce, zdaleka viditelné. Do historického centra až k vrcholu jsme se dopravili bez námahy důmyslným propojením pojízdných schodů, připomínajících nejhlubší stanici pražského metra. Trasa schodů vede skrz odkryté původní etruské hradby a stavby a končí v paláci s terasou s nádhernou vyhlídkou do Umbrie. Prohlédli jsme si krásný památný dóm S. Lorenzo ze 14. stol., před ním mramorovou kašnu bratří Pisánů, naproti renesanční radnici s věží, úzké uličky, ale také výstavu vzácných klenotů z archeologických nálezů.

Po poledni jsme navštívili jedno z nejvýznamnějších poutních míst Evropy - Assisi, rozložené na umělých terasách kopce Monte Subasio. Stojí na místě etruského města. Již zdaleka je vidět monumentální chrámový komplex s opevněním. Město proslavil sv. František, který se zde r. 1182 narodil jako syn obchodníka s látkami, byl vojákem, později mnichem, zakladatelem řádu a v r. 1226 zde zemřel. Hlásal naprostou křesťanskou chudobu. Nejprve jsme se zastavili v podhradí v rozsáhlém barokním chrámu Panny Marie andělské, s velikou kopuli a přilehlým klášterem, kde největší historickou cenu má kaple Portincule ze 4. stol., včleněná dovnitř chrámu. Portincule je původní název kostelíku, při němž sv. František vybudoval hlavní řádový klášter, a proto je také uctívána jako kolébka řádu františkánů. Zde se také zaslíbila Bohu dívka Klára (S. Chiara), která měla velký vliv na naši Anežku Českou, a s kterou si dopisovala. Byly zachovány 4 dopisy, které poslala sv. Klára do Prahy sv. Anežce České a tato pak založila r. 1234 první klášter klarisek v Praze na Františku. Cenný hlavní oltář chrámu je z r. 1323, vpravo je kaple Transito, postavená nad místem, kde sv. František zemřel, položen na hole zemi. Tak jako i v jiných chrámech, i zde v chrámě s krásnou akustikou jsme si společně zazpívali známé mariánské písně. Odtud jsme se přemístili do historického centra Assisi, zaparkovali u brány sv. Petra a branou sv. Františka jsme vystupovali ke chrámovému komplexu (foto). Po cestě nás provázely nádherné výhledy. Stavba Dolního chrámu započala již r. 1228 (dva roky po smrti sv. Františka, který byl v tomto roce svatořečen), zakončena r. 1253. Jde o jednu z nejstarších gotických staveb Itálie, je zachována v téměř původní podobě. Pracovali na ní tehdejší nejvýznamnější umělci. Má dvojitý goticky portál, uvnitř bohatě zdobena vzácnými freskami s výjevy ze života Krista a sv. Františka. V kryptě pod chrámem je hrobka sv. Františka, na jiném místě jsou uloženy jeho relikvie, např. pytlové roucho, opánky, pastýřská trubka, vlastnoručně sepsaný první františkánský řád a další písemnosti. V Horním chrámu je rovněž bohatá výzdoba, v průčelí nádherné kruhové okno (rozeta). Vynikající malíř Giotto (Džoto) vytvořil v hlavní lodi 28 rozměrných fresek s výjevy ze života sv. Františka a se scénami ze Starého i Nového zákona. Některé fresky po zemětřesení v r. 1997 doposud nebyly obnoveny. Okna mají sklomalby ze 13. stol. Ve volném čase bylo možno projít úzké strmé uličky, přeplněné obchůdky se suvenýry, s mnoha historickými domy, navštívit další kostely. Někteří stihli navštívit i pevnost a vzdálený kostel sv. Kláry, další gotickou stavbu z 13. stol. s prostorným průčelím, uvnitř s významnými freskami, kde pod hlavním oltářem je pochována sv. Klára (1191-1253). Zpět jsme se vraceli pěknou panoramatickou cestou pohořím Serra di Burano, dosahujícím výšky 1600m

Ve čtvrtek jsme navštívili blízké město Comacchio (komakjo) nazývané Malé Benátky ,,la piccola Venezia" - rozkládá se na 13 ostrůvcích, doprava probíhá převážně po loďkách. Dominantou jetrojdílný most Treponti, s elegantním schodištěm. Comacchio leží na území pádské delty a má 21 000 obyvatel.

V pátek jsme navštívili Santarcangelo (Santarkandzelo), historické město s úzkými uličkami pod hradem Malatestu. Chrám Pieve San Michele patří k nejzajímavějším církevním stavbám kraje Romagna (Romaňa). Pod jeho oltářem nalezen věnovací kámen s datem r. 404. V blízkostí San Marina jsme odbočili do San Leo. městečka a hradu na strmé skále s mohutným opevněním. Proslul svým vězením, kde byl dlouhá léta jako vězeň církevního státu držen „hrabě Cagliostro“ (Kaliostro), dobrodruh, vlastním jménem GuÍseppe Balsamo, známý z románů A. Dumase, a také tu zemřel. Z terasy skály je výhled přes celé území Marek až k Apeninám.

Odpoledne jsme navštívili moderní lázeňské město Cesenático (Česenáiyko), kde jsme obdivovali přístavní kanál (Porto Canale), postaven r. 1502 dle návrhu Leonarda da Vinci pro Cesare Borgia (Čezare Bordža), aby zdejší přístav přizpůsobil svým strategickým zájmům. Na závěr jsme navštívili významnou ravennskou baziliku sv. Apolináře - S. Apolíinare im Classe s překrásnými mozaikami, jejíž vzhled se neliší příliš od toho, jaký měla v r. 533, kdy ji dal postavit biskup Ursicimo. Překrásná válcovitá zvonice je postavena o 4 stol. později.

V neděli jsme opět po čtyřech letech navštívili Benátky (Venezia). Město je rozložené na 150 ostrůvcích, vzájemně propojených 400 mosty a mostky, s památkami ze všech slohových období. Je zde 900 paláců, více než 100 kostelů a klášterů, galerie s unikátními sbírkami.

Pro plnou velikost klikni na obrázek

Již navečer odjíždíme hydrobusem k parkovišti a odtud přímo domů, s krátkou zastávkou v Drasenhofenu.

Dík našemu zájezdu do Itálie jsme si prodloužili léto, odpočinuli v pěkných přímořských lázních a získali nezapomenutelné zážitky z návštěvy Dolomitú, Perugie, Assisi, San Lea, Benátek a dalších krásných mist. Jarmila Suchomelová, (Podle "Šlapanického Zpravodaje" - Redakčné kráceno)