Jadnací řád a Volební řád
Jednací řád a Volební řád
platný od 1.1.2020
Jednací řád a Volební řád
orgánů Českého zahrádkářského svazu, z.s.
ČÁST PRVNÍ
ÚVODNÍ USTANOVENÍ
HLAVA I
Základní ustanovení
Čl. 1
(1) Jednací a volební řád orgánů Českého zahrádkářského svazu
(dále jen „jednací a volební řád“) upravuje v souladu se stanovami
Českého zahrádkářského svazu, z.s. (dále jen „stanovy“) přípravu,
svolání, průběh, pravidla jednání, volby orgánů svazu a organizačních
jednotek a usnášení se, jakož i další záležitosti orgánů svazu a
organizačních jednotek uvedených v ust. § 3 stanov a činnosti s tím
související.
(2) Orgán svazu nebo organizační jednotka se může v případě
nezbytné potřeby usnést nadpoloviční většinou přítomných členů svazu na
podrobnějších pravidlech svého jednání. Tato úprava však nesmí být
v rozporu se zvláštními právními předpisy, se stanovami a s tímto
jednacím a volebním řádem.
(3) Tento jednací a volební řád platí pro jednání všech orgánů svazu a organizačních jednotek.
HLAVA II
Složení statutárních orgánů svazu a organizačních jednotek
Čl. 2
Výbor základní organizace
(1) Výbor základní organizace (dále jen „výbor“), který je
statutárním orgánem, tvoří podle rozhodnutí členské schůze předseda
základní organizace a vedle něho minimálně dva další členové, např.
tajemník a hospodář.
(2) Předseda základní organizace je volen přímo členskou schůzí základní organizace podle ust. § 14 odst. 6 písm. b) stanov.
(3) V základních organizacích s celkovým počtem do 20 členů jsou
jedinými orgány předseda základní organizace jako individuální
statutární orgán a revizor účtů, kterému přísluší spoluúčast na kontrole
hospodaření včetně spolupodpisu dokladů s předsedou, pokud členská
schůze nerozhodne o vyšším počtu členů statutárního orgánu nebo zřízení
kontrolní komise dle stanov.
(4) V základních organizacích s vyšším počtem členů může členská
schůze rozhodnout o složení výboru s větším počtem jeho členů, zpravidla
o funkci místopředsedy, tajemníka, hospodáře, pokladníka, správce
techniky, event. dalších funkcí podle místních podmínek a potřeb. Další
členy výboru s výjimkou předsedy volí členové výboru do jednotlivých
funkcí na prvním zasedání výboru po jeho zvolení členskou schůzí. Výbor
by měl mít včetně předsedy lichý počet členů. Jednotlivé funkce lze
rovněž vhodným způsobem kumulovat podle zvoleného počtu členů výboru.
(5) Při volbě členů výboru do další funkcí je třeba přihlížet ktomu, aby byly členy výboru zajištěny zejména tyto činnosti
- příprava podkladů pro zasedání výboru a členské schůze,
- zpracování zápisů ze zasedání členské schůze a výboru do 15 dnů od jeho ukončení,
- vedení veškeré dokumentace základní organizace,
- vedení pokladny a účetnictví,
- kontrola plnění přijatých usnesení ze zasedání členské schůze avýboru, pokud nejsou v základní organizaci zvoleni členové kontrolní komise,
- vyřizování a vedení evidence došlé pošty základní organizaci,
- zajištění dalších činností dle pokynů předsedy základní organizace.
(6) Výboru základní organizace jako kolektivnímu statutárnímu
orgánu náleží působnost podle ust. § 16 stanov; stejná působnost náleží
předsedovi základní organizace jako individuálnímu statutárnímu orgánu
podle odstavce 3.
(7) Členové statutárního orgánu zapsaní ve spolkovém rejstříku
podle ust. § 1 odst. 4 písm. b) nebo c) stanov zastupují základní
organizaci podle ust. § 38 stanov navenek v rozsahu a způsobem zapsaným
vtomto rejstříku.
(8) Předseda základní organizace řídí výbor základní organizace
při výkonu jeho působnosti v souladu se stanovami. Další členové výboru
organizují a zajišťují činnost organizace v oblastech a způsobem, který
stanoví výbor při jejich zvolení, samostatně. O zásadních otázkách nad
stanovený rozsah působnosti jednotlivých členů rozhoduje výbor
většinou hlasů.
(9) V případě nezbytné potřeby rozhoduje o neodkladných
záležitostech ve věcech působnosti výboru předseda samostatně; jeho
rozhodnutí podléhají schválení výborem na nejbližší zasedání výboru.
(10) Je-li v rámci základní organizace zřízeno více
zahrádkových osad, je jejich zastoupení ve výboru základní organizace
upraveno v čl. 5 tohoto jednacího a volebního řádu.
Čl. 3
Představenstvo územního sdružení
(1) Územní sdružení tvoří ve smyslu ust. § 17 stanov soubor
základních organizací v daném území, které jsou jeho členy. V čele
územního sdružení je rada územního sdružení (dále jen „územní rada“)
složená ve stanoveném rozsahu ze zástupců těchto základních organizací.
Statutárním orgánem územního sdružení je představenstvo územního
sdružení.
(2) Představenstvo územního sdružení jako jeho statutární orgán
tvoří předseda územního sdružení a vedle něho podle rozhodnutí územní
konference minimálně další čtyři členové.
(3) Předseda územního sdružení, který je volen přímo konferencí územního sdružení podle ust. § 18 písm. h) stanov.
(4) Na prvním zasedání představenstva územního sdružení po jeho
zvolení konferencí územního sdružení mohou členové představenstva
územního sdružení zvolit zpravidla své členy do funkce místopředsedy,
tajemníka, hospodáře event. pokladníka a dalšího člena či členy pověřit
působností podle potřeb územního sdružení. Jednotlivé funkce je možné
podle potřeb a možností vhodným způsobem kumulovat či rozšířit tak, aby
činily celkem lichý počet členů představenstva územního sdružení.
(5) Zastává-li některé z činností náležející jinak členu
představenstva (např. tajemník, účetní, pokladní či hospodář atp.)
zaměstnanec územního sdružení, pak mu funkce člena představenstva
územního sdružení jako statutárního orgánu z titulu výkonu těchto
činností nepřísluší.
(6) Při volbě členů představenstva do další funkcí je třeba
přihlížet k tomu, aby byly členy představenstva zajištěny zejména tyto
činnosti
- příprava zasedání rady územního sdružení a představenstva územního sdružení,
- zpracování zápisů ze zasedání rady územního sdružení apředstavenstva územního sdružení do 30 dnů od jeho ukončení,
- kontrola plnění přijatých usnesení,
- zajištění dalších činnosti dle pokynů předsedy územního sdružení.
(7) Představenstvu územního sdružení náleží působnost podle ust.
§ 20 stanov. Členové představenstva zapsaní ve spolkovém rejstříku
podle ust. § 1 odst. 4 písm. a) stanov zastupují územní sdružení navenek
podle § 38 stanov v rozsahu a způsobem zapsaným v tomto rejstříku.
(8) Předseda územního sdružení řídí představenstvo při výkonu
jeho působnosti v souladu se stanovami. Jednotliví členové
představenstva organizují a řídí činnost územního sdružení vrozsahu
azpůsobem, který vyplývá z jejich funkce a který stanoví představenstvo
při jejich zvolení. V zásadních otázkách nad rozsah působnosti
jednotlivých členů představenstva rozhoduje představenstvo většinou
hlasů.
(9) V případě nezbytné potřeby rozhoduje o neodkladných
záležitostech ve věcech působnosti představenstva předseda územního
sdružení samostatně, jeho rozhodnutí podléhají schválení na nejbližším
zasedání představenstva.
Čl. 4
Představenstvo svazu
(1) Představenstvo svazu jako jeho statutární orgán tvoří
předseda svazu a vedle něho první místopředseda a další místopředsedové
svazu ve složení, které stanoví sněm svazu, zpravidla pověření řízením a
organizováním jednotlivých oblastí (odborná činnost, ekonomika a
finance, práce s mládeží, organizační a právní věci, propagace a tisk).
Uvedený počet a rozsah funkcí lze vhodným způsobem podle rozhodnutí
sněmu rozšířit nebo kumulovat, přičemž by měl být dodržen jejich lichý
počet.
(2) Představenstvu svazu náleží působnost podle ust. § 23
stanov. Členové představenstva zapsaní ve spolkovém rejstříku zastupují
svaz navenek v rozsahu a způsobem zapsaným v tomto rejstříku.
(3) Předseda svazu řídí představenstvo při výkonu jeho
působnosti v souladu se stanovami. Jednotliví členové představenstva
organizují a řídí činnost svazu v rozsahu a způsobem, který vyplývá
z jejich funkce, jenž stanoví představenstvo při jejich zvolení.
V zásadních otázkách nad rámec působnosti jednotlivých členů rozhoduje
představenstvo většinou hlasů.
(4) V případě nezbytné potřeby rozhoduje o neodkladných
záležitostech ve věcech působnosti představenstva předseda svazu
samostatně; jeho rozhodnutí podléhají schválení na nejbližším zasedání
představenstva.
HLAVA III
Základní organizace s více zahrádkovými osadami
Čl. 5
(1) V případě, kdy v rámci základní organizace je zřízeno více
zahrádkových osad, musí být ve výboru zastoupeny všechny zahrádkové
osady. Členové výboru zastupující zahrádkové osady pak vždy jednají
v rámci pověření členů svazu příslušné zahrádkové osady.
(2) Každá zahrádková osada má svůj vlastní osadní řád, který
upravuje potřeby této zahrádkové osady. Osadní řád připraví osadní výbor
a schvalují ho členové svazu na zasedání zahrádkové osady.
(3) Pro účast člena svazu na zasedání členů v zahrádkové osadě,
hlasování o usnesení a schopnost usnášet se platí ust. § 5 stanov.
(4) V souladu s ust. § 14 odst. 5 stanov může být v základní
organizaci s větším počtem členů svazu v jedné nebo více zahrádkových
osadách konáno zasedání členské schůze formou shromáždění delegátů.
(5) Při volbě delegátů se postupuje podle věty druhé a třetí ust. §14 odst. 5 stanov.
(6) Výbor základní organizace zašle program zasedání členské
schůze formou shromáždění delegátů s dostatečným časovým předstihem tak,
aby ho zvolení delegáti mohli projednat se členy svazu v zahrádkové
osadě a jejich schválené stanovisko formou usnesení mohli projednat na
zasedání shromáždění delegátů.
(7) Pro delegáty ze zahrádkové osady je členy svazu projednané a
schválené stanovisko v zahrádkové osadě formulované v usnesení
k jednotlivým bodům programu zasedání členské schůze formou shromáždění
delegátů závazné.
(8) Pro účast delegáta na zasedání členské schůze formou
shromáždění delegátů, hlasování o usnesení a schopnost usnášet se platí
ust. § 5 stanov.
HLAVA IV
Jednání jménem orgánů svazu a organizačních jednotek
Čl. 6
Při jednání a rozhodování musí každý orgán svazu nebo
organizační jednotky dbát práv a oprávněných zájmů těch, jichž se
dotýkají.
Čl. 7
(1) Jménem svazu jednají zástupci orgánů svazu nebo
organizačních jednotek podle článku 2, 3 a 4 tohoto jednacího a
volebního řádu.
(2) V souladu s ust. § 38 odst. 4 stanov může jménem orgánů
svazu nebo organizační jednotky jednat ten, kdo byl k tomu zmocněn (dále
jen „zmocněnec“) příslušným orgánem svazu nebo organizační jednotky na
základě zástupčího oprávnění, uvedeném v udělené plné moci, vymezující
rozsah a dobu zmocnění.
(3) Zmocní-li zástupci orgánu svazu nebo organizační jednotky,
uvedení v odstavci 1 k zastupování na základě a v rozsahu zástupčího
oprávnění, uvedeném v udělené písemné plné moci, zmocněnce podle
odstavce 2, seznámí se svým rozhodnutím členy orgánu svazu nebo
organizační jednotky na nejbližším zasedání.
(4) Zmocněnec je povinen bez zbytečného odkladu informovat
oprůběhu jednání orgán svazu nebo organizační jednotky, kterým byl
k jednání zmocněn.
(5) Kde to stanoví jiný právní předpis nebo to vyžaduje důležitost jednání, musí se zmocněnec prokázat písemnou plnou mocí.
Čl. 8
Jménem orgánu svazu nebo organizační jednotky mohou učinit
veřejný projev písemně, ústně nebo prostřednictvím sdělovacích
prostředků, jen zástupci orgánu svazu nebo organizační jednotky uvedení
v ust. § 38 odst. 1 a 2 stanov, popřípadě jiný člen svazu pověřený
výborem nebo představenstvem příslušného orgánu svazu nebo organizační
jednotky.
HLAVA V
Náležitosti písemností a jejich doručování
Čl. 9
(1) Písemnosti závažného obsahu, zejména právně zavazující, vždy
podepisují 2 členové orgánu svazu nebo organizační jednotky, zpravidla
předseda a další člen orgánu svazu nebo organizační jednotky. Současně
písemnost opatří otiskem razítka orgánu svazu nebo organizační jednotky
(pokud razítko vlastní) a datem podpisu.
(2) Běžnou korespondenci, určenou pro vnitřní potřebu orgánů
svazu nebo organizační jednotky, podepisují členové orgánu svazu nebo
organizační jednotky uvedení v čl. 7 odst. 1 tohoto jednacího a
volebního řádu nebo pověření zaměstnanci svazu. Uvedenou korespondenci
podepisuje pouze jeden člen orgánu svazu, organizační jednotky nebo
pověřený zaměstnanec.
(3) Odeslaná písemnost obsahuje název orgánu svazu nebo
organizační jednotky, místo a datum vyhotovení, případně číslo jednací,
přesnou adresu příjemce, stručný a srozumitelný text, podpisovou doložku
oprávněných osob uvedených v odstavci 1 a 2, otisk razítka orgánu svazu
nebo organizační jednotky (pokud razítko vlastní) a kontaktní spojení
oprávněné osoby pověřené přijímáním pošty.
(4) Písemnosti lze doručovat osobně zpracovatelem písemnosti,
jiným členem svazu, prostřednictvím pošty, doručovatelské služby a
elektronickou poštou.
(5) Vzniklé a doručené dokumenty se u orgánu svazu nebo
organizační jednotky evidují, vyřizují, odesílají, ukládají a vyřazují
ve skartačním řízení v souladu s jinými právními předpisy 1).
(6) Písemnost, zaslaná členům svazu se považuje za doručenou
dnem, kdy pošta nebo doručovatelská služba písemnost doručí, nebo kdy ji
vrátí příslušnému orgánu svazu nebo organizační jednotce jako
nedoručitelnou nebo dnem, kdy ten, komu je písemnost určena, její
převzetí odmítne.
(7) Písemnost lze doručit rovněž prostřednictvím zástupce
orgánu svazu nebo organizační jednotky, členem svazu nebo zaměstnancem
svazu, přičemž písemnost se považuje za doručenou dnem, kdy ten, komu je
určena její převzetí písemně potvrdí nebo její převzetí odmítne.
Zástupce orgánu svazu nebo organizační jednotky, člen svazu nebo
zaměstnanec svazu, který písemnost doručuje, na písemnosti vyznačí svůj
podpis a datum, kdy ten, komu byla písemnost určena, odmítl převzetí
písemnosti.
ČÁST DRUHÁ
ZASEDÁNÍ ORGÁNŮ SVAZU A ORGANIZAČNÍCH JEDNOTEK
HLAVA I
Svolání zasedání orgánů svazu a organizačních jednotek
Čl. 10
(1) Orgán svazu nebo organizační jednotky se schází v termínu určeném stanovami a dále dle potřeby.
(2) Zasedání orgánů svazu nebo organizačních jednotek (dále jen
„zasedání“) se svolává písemným oznámením, doručeným účastníkům
zasedání nebo jeho zveřejněním na informační desce, případně na webových
stránkách orgánu svazu nebo organizační jednotky, nejpozději v termínu
- orgány svazu
- 21 dnů před dnem jeho konání – republiková rada, kontrolní komise svazu a rozhodčí komise svazu,
- 7 dnů před dnem jeho konání – představenstvo svazu,
- orgány organizačních jednotek
- 14 dnů před dnem jeho konání – rada územního sdružení, kontrolní komise územního sdružení a členská schůze základní organizace,
- 7 dnů před dnem jeho konání – představenstvo územního sdružení, výbor základní organizace a kontrolní komise základní organizace;
písemné oznámení obsahuje zejména datum, hodinu, místo konání a program zasedání.
(3) Zasedání republikové rady svolává představenstvo svazu,
zasedání rady územního sdružení svolává představenstvo územního sdružení
(dále jen „představenstvo“). Zasedání představenstva těchto orgánů a
zasedání výboru základní organizace svolává předseda, případně pověřený
člen orgánu svazu nebo organizační jednotky.
(4) Zasedání kontrolní komise svolává předseda nebo pověřený
člen kontrolní komise, v mimořádných případech předseda kontrolní komise
vyššího stupně. Při své činnosti se řídí stanovami, tímto jednacím a
volební řádem a jinými právními předpisy 2).
(5) Zasedání rozhodčí komise svazu svolává předseda nebo
pověřený člen rozhodčí komise. Při své činnosti se řídí stanovami, tímto
jednacím a volební řádem a zvláštními jinými právními předpisy3).
(6) Zasedání krajské koordinační rady svolává její předseda nejméně 14 dnů pře jeho konáním.
(7) Nelze-li svolat zasedání podle odstavce 2 až 5, při
- zrušení, přeměně a zániku svazu a jeho organizačních jednotek,
- likvidaci majetku svazu a jeho organizačních jednotek,
- nesvolání zasedání členské chůze podle ust. § 14 odst. 1 a3 stanov;
může mimořádně svolat zasedání vyšší orgán svazu nebo organizační jednotky.
(8) Písemně, ve lhůtě nejpozději 7 dnů před dnem zasedání, musí
být pozván ten, jehož osobní věci budou předmětem jednání (nepřijetí za
člena svazu, jeho odvolání, vyloučení apod.).
(9) Písemně, ve lhůtě nejpozději 7 dnů před dnem zasedání, musí
být svoláni všichni členové orgánu svazu nebo organizační jednotky
v případech, kdy předmětem jednání bude záležitost, kjejímuž rozhodnutí
a k přijetí usnesení je zapotřebí dvou třetin všech hlasů jeho členů
svazu v době usnášení (kvalifikovaná většina).
Čl. 11
(1) Republiková rada, rada územního sdružení a členská schůze
základní organizace musí být svolána, požádá-li o to alespoň jedna
třetina jejich členů nebo předseda kontrolní komise.
(2) V případě, že zasedání členské schůze základní organizace
bude projednávat otázky práv a povinností členů svazu podle stanov, musí
být uvedeny v programu zasedání členské schůze jako samostatný bod.
HLAVA II
Příprava a účast na zasedání orgánu svazu a organizační jednotky
Čl. 12
(1) Zasedání a návrh usnesení připraví předseda orgánu svazu
nebo organizační jednotky, případně člen orgánu svazu nebo organizační
jednotky pověřený řízením zasedání.
(2) Program zasedání výboru základní organizace připraví
předseda základní organizace nebo pověřený člen výboru; program zasedání
členské schůze připraví výbor základní organizace.
(3) Program zasedání představenstva rady územního sdružení
arepublikové rady připraví předseda územního sdružení, resp. předseda
svazu nebo pověřený člen představenstva.
(4) Program sněmu, územní konference, zasedání rady územního sdružení a republikové rady připraví představenstvo.
(5) Program zasedání kontrolní komise připraví její předseda nebo pověřený člen kontrolní komise.
(6) Program zasedání rozhodčí komise svazu připraví její předseda nebo pověřený člen rozhodčí komise.
(7) Program zasedání krajské koordinační rady připraví předseda
krajské koordinační rady nebo pověřený člen krajské koordinační rady.
(8) Při svolání zasedání podle čl. 10 odst. 7 tohoto jednacího a
volebního řádu připraví program zasedání vyšší orgán svazu, který
zasedání svolal.
(9) Organizátor zasedání, zejména
- stanoví dobu a místo zasedání,
- navrhne program zasedání,
- stanoví odpovědnost konkrétních osob za zpracování apředložení podkladových materiálů (dále jen „materiál“) k jednotlivým navrženým bodům programu zasedání.
(10) Materiály pro zasedání obsahují, zejména
- název materiálu, jeho předkladatele a zpracovatele,
- návrh usnesení k materiálu,
- důvodovou zprávu obsahující, zejména zhodnocení dosavadního stavu, výsledky projednání materiálu s dotčenými subjekty, upozornění na případná rizika,
- odůvodnění navrhovaných opatření a jejich finanční náklady a další náležitosti, především stanoví-li tak platné právní předpisy.
(11) Materiály se předkládají organizátoru zasedání písemně, a
to jak v listinné (za účelem archivace materiálu), tak v elektronické
formě, nejpozději 14 dnů přede dnem zasedání.
(12) Ve výjimečném případě může být ze závažných důvodů materiál
předložen i ústně; v tomto případě předkladatel materiálu jeho
předložení na zasedání odůvodní.
(13) Pro zasedání členské schůze základní organizace, rady
územního sdružení a republikové rady připraví dle potřeby výbor základní
organizace a představenstvo návrhy na složení mandátové, návrhové a
případně volební komise.
Čl. 13
(1) Členové orgánu svazu jsou povinni se zúčastňovat zasedání.
(2) Pokud členovi orgánu svazu brání vážné důvody zúčastnit se
zasedání, je povinen se před zasedáním orgánu svazu písemně, e−mailem
nebo ústně omluvit u organizátora zasedání. Ve výjimečných případech
tak lze učinit před zahájením zasedání předsedajícímu zasedání. Ústně
se omlouvá předsedajícímu zasedání zpravidla pozdní příchod, nebo
předčasný odchod ze zasedání.
(3) Účast na zasedání stvrzuje člen svazu podpisem do listiny přítomných.
(4) Zasedání má právo se zúčastnit s hlasem poradním člen orgánu
svazu vyššího stupně a přizvané fyzické nebo právnické osoby.
HLAVA III
Řízení, průběh zasedání a hlasování na zasedání orgánu svazu a organizační jednotky
Čl. 14
(1) Zasedání řídí předsedající, kterým je předseda nebo
pověřený člen představenstva nebo výboru; u krajské koordinační rady
člen pověřený řízením jednání.
(2) Při zasedání se přítomnost zjišťuje prezenční listinou,
podepsanou přítomnými členy svazu, která je součástí zápisu ze
zasedání. Součásti zápisu jsou rovněž udělené písemné plné moci
kzastupování člena svazu podle ust. § 5 odst. 2 stanov.
(3) Po zahájení zasedání a zjištění prezence předloží
předsedající ke schválení program zasedání. O záležitosti, která nebyla
zařazena do programu zasedání při jeho svolání, lze rozhodnout jen za
účasti a se souhlasem všech členů orgánu svazu nebo organizační jednotky
oprávněných o ní hlasovat podle ust. § 5 odst. 4 a 5 stanov.
(4) Po zahájení zasedání volí přítomní členové svazu dle potřeby
- a) členy mandátová komise,
- b) členy návrhová komise,
- c) členy volební komise,
- d) zapisovatele, případně ověřovatele zápisu.
(5) Mandátová komise ověřuje počet přítomných členů svazu,
delegátů a hostů a podává zprávu o splnění požadavků, stanovených
stanovami a tímto jednacím a volebním řádem, k platnému jednání a
usnášení se.
(6) Návrhová komise připraví a přednese návrh usnesení, který obsahuje zejména
- schválení zprávy o činnosti orgánu svazu nebo organizační jednotky, včetně zprávy o hospodaření,
- schválení zprávy kontrolní komise,
- schválení zprávy rozhodčí komise svazu,
- schválení plánu činnosti podložený rozpočtem orgánu svazu nebo organizační jednotky,
- případně další návrhy předkládané ke schválení,
- uložené úkoly orgánům svazu, organizační jednotky a členům svazu.
(7) Při malém počtu členů základní organizace je možné funkci mandátové a návrhové komise sloučit nebo ji nezřizovat.
(8) Program zasedání členské schůze základní organizace uvedený
v pozvánce na zasedání členské schůze nemůže být doplněn o následující
záležitosti
- odvolání člena svazu proti nepřijetí za člena svazu,
- znovupřijetí vyloučeného člena svazu,
- vyloučení člena svazu,
- rozhodování o zrušení, přeměně a zániku základní organizace.
Čl. 15
(1) Na každém zasedání se schvalují opatření provedená orgány
svazu nebo organizační jednotky a jejich zástupci, uvedenými v čl. 7
odst. 1 tohoto jednacího a volebního řádu v neodkladných záležitostech
podle ust. § 4 odst. 4, § 16 odst. 4 písm. d) a odst. 5, § 20 odst. 5
písm. d), f a g) a odst. 8 a § 23 odst. 6 písm. i) a odst. 7 stanov.
Stejně tak musí být schvalována opatření učiněná zmocněncem, uvedeném
v čl. 7 odst. 2 tohoto jednacího a volebního řádu.
(2) Zpráva o hospodaření, o čerpání rozpočtu a jeho změnách,
účetní závěrka a návrh rozpočtu musí být předmětem jednání členské
schůze základní organizace nebo zasedání rady územního sdružení vždy po
ukončení zúčtovacího období v kalendářním roce.
(3) Jednání o opatřeních a záležitostech, pro jejichž schválení
je stanovena kvalifikovaná většina hlasů, je předmětem zasedání, které
na taková opatření či záležitosti bezprostředně navazuje, nebo které
jsou takovým rozhodnutím podmíněny.
Čl. 16
Řádně svolané zasedání jedná za přítomnosti členů orgánů svazu
nebo organizační jednotky uvedených v ust. § 5 odst. 4 stanov ausnáší se
podle ust. § 5 odst. 5 stanov, pokud není stanovami atímto jednacím a
volebním řádem určeno jinak.
Čl. 17
(1) Na zasedání má každý člen svazu (delegát) právo volného
projevu, pokud mu předsedající udělí slovo. Slovo může členovi svazu
nebo delegátovi v odůvodněných případech předsedající odebrat.
(2) Člen svazu, jemuž slovo nebylo uděleno nebo bylo odňato, je
oprávněn žádat, aby členové svazu přítomni na zasedání rozhodli
hlasováním, zda neudělení slova nebo jeho odnětí je odůvodněné. Tato
žádost nemůže být předsedajícím odmítnuta. Na návrh člena svazu mohou
členové svazu přítomni na zasedání rozhodnout očasovém limitu
jednotlivých projevů.
Čl. 18
(1) O návrzích se rozhoduje hlasováním veřejně nebo tajně, podle
rozhodnutí orgánu svazu nebo organizační jednotky nebo členů svazu
zúčastněných na zasedání.
(2) Vyžaduje-li se, aby se o některých bodech usnesení
hlasovalo zvlášť, stanoví jejich pořadí pro postupné hlasování
předsedající zasedání.
(3) Pokud byly uplatněny pozměňovací návrhy, hlasuje se nejprve
o navržených změnách, a poté o ostatních částech návrhu. Pozměňovacím
návrhem je částečně pozměňovací návrh, doplňující návrh nebo protinávrh.
(4) Je-li návrh usnesení předložen nebo jeho některá část
předložena v několika variantách, hlasuje se o nich v pořadí, jak byly
navrženy. Schválením jedné varianty se ostatní varianty považují za
neschválené a nehlasuje se o nich.
(5) Orgán svazu nebo organizační jednotky může rozhodnout
o odděleném hlasování u jednotlivých částí návrhu usnesení. Po
odděleném hlasování se hlasuje na závěr o návrhu usnesení jako celku.
(6) Hlasování řídí a výsledek zjišťuje předsedající za
součinnosti zapisovatele. Při rovnosti hlasů se návrh považuje za
zamítnutý.
(7) Přehlasovaná menšina může žádat, aby její návrh byl uveden v zápise. Této žádosti se musí vyhovět.
(8) Člen svazu v případě omluvené nepřítomnosti a neudělení plné
moci jinému členovi svazu nebo osobě blízké může svůj hlas pro i proti
při hlasování o usnesení oznámit nejpozději do doby hlasování písemně,
e-mailem nebo jiným způsobem. Oznámení jeho hlasu se považuje za účast
při hlasování.
Čl. 19
Projednání určité věci odročuje a zasedání ukončuje předsedající.
Každý člen svazu s hlasovacím právem může žádat, aby zasedání rozhodlo,
má-li se v jeho jednání pokračovat.
Čl. 20
(1) Na následujícím zasedání se kontrolují jednotlivé body
usnesení. Současně se schvaluje zápis z posledního zasedání, který se
nemusí číst, pokud všichni účastníci zasedání dostali jeho opis, nebo
usnese-li se zasedání, aby od čtení zápisu bylo upuštěno.
(2) Jsou-li k zápisu připomínky a souhlasí-li s nimi většina
přítomných členů svazu, je nutno, aby znění zápisu bylo opraveno.
Zapisovatel připojí usnesení o opravě zápisu k původnímu zápisu
suvedením data, kdy změny nebo doplnění byly schváleny a jejich přesné
znění.
(3) Po tomto projednání podepíše zápis předsedající, zapisovatel a ověřovatelé zápisu, pokud byli zvoleni.
HLAVA IV
Dokumentace ze zasedání
Čl. 21
(1) O průběhu zasedání se vždy pořizuje zápis, který musí být vyhotoven do 30 dnů od jeho ukončení.
(2) Ze zápisu musí být patrné
- kdo zasedání svolal a jak,
- kdy se konalo,
- kdo ho zahájil,
- kdo mu předsedal,
- jaké byly pro zasedání navrženy komise podle čl. 14 odst. 4 tohoto jednacího a volebního řádu a uvedení členů, kteří byli do nich zvoleni,
- jaké byly přijaty závěry nebo usnesení,
- kdy byl zápis vyhotoven, kdo ho vyhotovil, ověřovatelé zápisu byli-li zvoleni a předsedající.
(3) Závěry nebo usnesení musí být jasné, konkrétní a
kontrolovatelné. V zápise o hlasování o různých návrzích je nutno uvést
počet členů svazu, kteří hlasovali pro přijetí návrhu (protinávrhu),
proti tomuto návrhu (protinávrhu) a kteří se zdrželi hlasování.
(4) Každý bod závěru nebo usnesení, kterým je uloženo plnění
úkolu, musí obsahovat určení zodpovědného člena svazu nebo orgánu svazu a
termín pro splnění úkolu.
(5) Je-li pro platné usnášení se potřebná kvalifikovaná většina
členů svazu podle ust. § 14 odst. 7, § 19 odst. 7, § 21 odst. 4 a §22
odst. 6 stanov, vždy se v zápise uvede počet přítomných členů svazu
v době hlasování.
(6) Zápis z průběhu zasedání pořizuje zapisovatel, kterého tímto
úkolem pověří orgán svazu nebo organizační jednotky pořádající
zasedání, a to buď pro konkrétní zasedání, nebo pro určité časové
období. Zapisovatel se při pořizování zápisu v průběhu zasedání řídí
pokyny předsedajícího.
(7) V případě potřeby mohou být na zasedání zvoleni ověřovatelé zápisu.
(8) Vyhotovený zápis podepisuje zapisovatel, předsedající, případně ověřovatelé zápisu.
Čl. 22
(1) Zápisy se řadí časově za sebou, případně se opatří
pořadovými čísly, s připojením programu, prezenční listiny, případně
jiných písemností, vztahujících se k zasedání.
(2) Za zápis a jeho úplnost
- ze zasedání rady územního sdružení a republikové rady,
- představenstva rady územního sdružení a republikové rady,
- rozhodčí komise svazu,
- kontrolní komise,
- krajské koordinační rady,
- členské schůze,
- výboru základní organizace;
odpovídá člen pověřený řízením zasedání.
(3) Veškeré zápisy ze zasedání se ukládají v souladu se jinými právním předpisem1).
(4) V základní organizaci odpovídá za ukládání zápisů tajemník výboru.
(5) Člen základní organizace má právo nahlédnout do zápisu podle
ust. § 10 odst. 1 písm. f) stanov. V případě zveřejnění zápisu ze
zasedání výboru nebo ze zasedání členské schůze na informační tabuli
v zahrádkové osadě je třeba postupovat v souladu Metodickým pokynem
č. 1/2018 ČZS, který stanoví pravidla k nakládání azpracování osobních
údajů a s předpisem upravující nakládání sosobními údaji.
(6) Zápis ze zasedání, s výjimkou členské schůze, se zasílá všem
členům příslušného orgánu svazu nebo organizační jednotky, apředsedovi
kontrolní komise a předsedovy rozhodčí komise. Zápis z jednání zasedání
rady územního sdružení se zasílá Ústředí svazu v případě, že na zasedání
byly vzneseny náměty nebo připomínky pro orgány svazu.
HLAVA V
Zakončení zasedání
Čl. 23
(1) Jsou-li projednány všechny body programu zasedání, předsedající zasedání ukončí.
(2) Za vyřízení dotazů, připomínek a námětů, přednesených na
zasedání, zodpovídá představenstvo orgánu svazu nebo organizační
jednotky, nebo předseda základní organizace, pokud nebylo závěry nebo
usnesením stanoveno jinak. Nestanoví-li závěry nebo usnesení ze zasedání
jinak, činí lhůta pro vyřízení 30 dnů.
ČÁST TŘETÍ
VOLBY
HLAVA I
Svolání zasedání sněmu, územní konference a členské schůze
Čl. 24
(1) Sněm
- svolává se jedenkrát za 5 let,
- delegáty sněmu volí zprostředkovaně cestou územní konference všichni členové svazu na členské schůzi základní organizace formou volby delegátů na územní konferenci, zníž jsou voleni delegáti na sněm,
- stanovený klíč pro počet delegátů sněmu – na každých započatých 2000 členů územního sdružení jeden delegát.
(2) Územní konference
- svolává se jedenkrát za 5 let v dostatečném předstihu před konáním sněmu,
- delegáty územní konference volí členská schůze všech základních organizací příslušného územního sdružení,
- stanovený klíč pro počet delegátů územní konference – na každých započatých 200 členů svazu základní organizace jeden delegát; pokud pro volbu orgánů územního sdružení je nutné zvýšit počet delegátů, volí se na návrh představenstva územního sdružení jejich další potřebný počet.
- územní sdružení, vzniklé v jiném časovém úseku, podřídí své volební období vyhlášenému pětiletému období,
(3) Členská schůze
- svolává se nejméně jedenkrát za kalendářní rok,
- volební členská schůze se svolává jedenkrát za 5 let vobdobí stanoveném republikovou radou a volí funkcionáře základní organizace podle ust. § 14 odst. 6 písm. b) stanov a delegáty územní konference v dostatečném časovém předstihu před konáním územní konference,
- základní organizace, vzniklá v jiném časovém úseku, podřídí své volební období vyhlášenému pětiletému období.
HLAVA II
Způsob, zásady a druhy voleb
Čl. 25
Způsob voleb
(1) Podle tohoto volebního řádu lze volit do orgánů svazu nebo organizační jednotky veřejně (aklamací) nebo tajně.
(2) Veřejná volba spočívá v hlasování, při kterém voliči
zvednutím ruky nebo hlasovacího lístku vyjádří souhlas nebo nesouhlas
s návrhem. O návrzích na zvolení členů do orgánů svazu nebo
organizační jednotky se hlasuje zásadně jednotlivě podle kandidátky
z více navrhovaných kandidátů. Veřejně se hlasuje zpravidla o složení
komisí, kde lze hlasovat dohromady o celé komisi.
(3) Tajná volba se provádí zpravidla zaškrtáváním nebo
vyškrtáváním, případně jiným označením v kandidátce s více
navrhovanými kandidáty do orgánů svazu nebo organizační jednotky. Jiný
než schválený způsob vyznačení souhlasu nebo nesouhlasu vkandidátce
představuje neplatný hlas. Kandidátky se shromáždí u volební komise,
která sčítá na kandidátkách vyznačené kandidáty. Kandidáti s počtem
hlasů nutným ke zvolení se vyhlásí za zvolené.
ČI. 26
Zásady voleb
(1) V návaznosti na obecné zásady volebního práva platí v podmínkách Českého zahrádkářského svazu tyto základní zásady
- volby do orgánů svazu nebo organizační jednotky jsou všeobecné –
každý člen svazu má právo volit (právo aktivní) a právo být volen (právo
pasivní) do orgánů svazu, splňuje-li stanovené podmínky, k tomu
- právo volit a být volen do orgánů svazu nebo organizační jednotky platí pro fyzické a právnické osoby, které jsou členy svazu,
- pokud je členem svazu fyzická osoba mladší 15 let, platí pro ni aktivní volební právo; právo být volen do orgánů svazu má osoba starší 18 let,
- je-li členem svazu právnická osoba, při volbách ji zastupuje její statutární orgán, ledaže právnická osoba určí jiného zástupce,
- pro zastupování člena svazu při volbách platí ust. § 5 stanov,
- volby do orgánů svazu nebo organizační jednotky jsou rovné – každý
hlas člena svazu má stejnou váhu, každý člen má jeden hlas, k tomu
- člen svazu vykonává své volební právo osobně,
- pro zastupování člena svazu při volbách platí ust. § 5 odst. 2 stanov o hlasování na základě plné moci, zastupování manželem nebo zákonným zástupcem,
- hlasování ve volbách lze také oznámit do doby zahájení voleb jiným způsobem podle čl. 18 odst. 7 tohoto jednacího a volebního řádu,
- volby do orgánů základních organizací jsou zpravidla přímé, volby
do orgánů vyšších organizačních stupňů jsou nepřímé – prostřednictvím
zvolených delegátů – volitelů, k tomu
- volba orgánů základní organizace se provádí přímo hlasováním všech oprávněných voličů – členů základní organizace,
- oprávněnými voliči jsou všichni členové základní organizace včetně čestných členů, kterým právo volit a být volen může přiznat nejvyšší orgán základní organizace (členská schůze),
- volba orgánů základní organizace nepřímou formou se koná prostřednictvím zvolených delegátů základní organizace v případě, kdy je zasedání členské schůze konáno formou shromáždění delegátů podle ust. § 14 odst. 5 stanov,
- volby orgánů územního sdružení, krajské koordinační rady a orgánů svazu podle ust. § 18 a § 21 stanov se koná nepřímou formou prostřednictvím zvolených delegátů,
- volby do orgánů svazu nebo organizační jednotky se provádí podle
rozhodnutí příslušných nejvyšších orgánů svazu nebo organizační jednotky
veřejně (aklamací) nebo tajným hlasováním
- volba členů orgánů svazu nebo organizační jednotky aklamací se provádí veřejným hlasováním všech oprávněných voličů přítomných na zasedání nebo zastoupených podle písmena b), kteří prokazatelně projeví souhlas či nesouhlas se zvolením kandidáta nebo se zdrží hlasování,
- tajným hlasováním se rozumí forma volby, při níž volič nemusí zveřejnit, komu odevzdá svůj hlas; způsob tajného hlasování určí orgán svazu nebo organizační jednotky, v jehož působnosti hlasování probíhá,
- o formě hlasování (veřejné či tajné) rozhode před hlasováním většinou hlasů zpravidla nejvyšší orgán, vjehož působnosti se volba provádí (členská schůze, rada územního sdružení, územní konference, republiková rada, sněm),
- volba členů orgánů svazu nebo organizační jednotky se provádí podle
kandidátky, kterou připraví předem, po projednání s kandidáty,
statutární orgán, který volby připravuje (výbor základní organizace,
představenstvo územního sdružení, představenstvo svazu), k platnosti
volby do všech orgánů svazu nebo organizační jednotky je třeba většiny
hlasů oprávněných voličů přítomných v době usnášení, stejně jako
k platnosti odvolání členů orgánů, vždy při usnášení schopném zasedání
příslušného orgánu
- při volbách do orgánů svazu a jeho organizačních jednotek je nutné, aby volební zasedání (členská schůze, územní konference, sněm) bylo usnášení schopné, tedy aby při volbách byli přítomni nebo zastoupeni podle písmena b) členové svazu nebo volitelé při nepřímé volbě (delegáti územní konference či sněmu) podle ust. § 5 odst. 5 stanov,
- stejné zásady platí pro odvolání členů volených orgánů svazu nebo organizační jednotky z funkcí,
- volby do orgánů svazu nebo organizační jednotky se konají na dobu pěti let ve lhůtách nepřesahujících volební období stanovené nejvyšším orgánem svazu,
- zvolené orgány svazu nebo organizační jednotky a jejich členové nabývají své působnosti, práv a povinností podle stanov svazu dnem zvolení, kdy zároveň zaniká působnost dosavadních orgánů svazu a jejich členů.
(2) Pokud proti výsledkům voleb je v termínu stanoveném tímto
jednacím a volebním řádem vznesena námitka, působnost orgánů svazu nebo
organizační jednotky a jejich členů nastává po vyřízení této námitky
příslušným orgánem svazu nebo organizační jednotky.
(3) Zánik působnosti dosavadních orgánů svazu nebo organizační
jednotky nemá vliv na jejich odpovědnost podle ust. § 39 stanov za
právní úkony učiněné v průběhu výkonu jejich funkcí.
(4) Práva a povinnosti vyplývající z pracovního poměru a dohod
o pracích konaných mimo pracovní poměr, založených u vybraných funkcí na
základě volby, se řídí příslušnými ustanoveními zákoníku práce,
eventuálně občanského zákoníku.
(5) Důvodem zániku svazu, územního sdružení a základní organizace
není nezvolení členů kontrolní komise a rozhodčí komise svazu ve
stanoveném termínu.
Čl. 27
Volby do orgánů základní organizace
(1) Členská schůze základní organizace volí ze svých členů
předsedu základní organizace a členy výboru v počtu stanoveném
rozhodnutím členské schůze (nejméně dva členy), předsedu kontrolní
komise a členy kontrolní komise v počtu stanoveném rozhodnutím členské
schůze (nejméně dva členy).
(2) U základní organizace s počtem do 20 členů volí nejméně
předsedu základní organizace a revizora účtů. Kontrolní komise se
v základních organizacích do 20 členů nevolí.
(3) Předseda základní organizace a předseda kontrolní komise se
volí přímo na členské schůzi. Volbu do jednotlivých funkcí ve výboru
provádí členové nově zvoleného výboru na své první schůzi podle čl. 2
odst. 4 tohoto jednacího a volebního řádu.
(4) Vedle uvedených funkcionářů volí členská schůze na témže
volebním zasedání delegáta na územní konferenci územního sdružení.
(5) Pro volbu funkcionářů, uvedených v odstavci 1 až 4, připraví
stávající výbor kandidátku, která obsahuje návrhy na zvolení předsedy
základní organizace a dalších členů výborů, předsedy kontrolní komise,
členů kontrolní komise a delegátů na územní konferenci. Na kandidátce se
uvede nad stanovený počet kandidátů pro jednotlivé funkce další
přiměřený počet kandidátů pro jednotlivé funkce pro případ, že při volbě
do funkcí neobdrží navržený kandidát většinu hlasů potřebných pro
zvolení do funkce.
(6) Úvodem jednání členské schůze se volí podle návrhu
stávajícího výboru volební komise o lichém počtu členů, která si
ustanoví předsedu, jenž bude řídit volby. Volební komisi předá stávající
výbor návrh kandidátky. Nejsou-li určeny předchozím rozhodnutím členské
schůze způsob a forma voleb, navrhne je předseda volební komise členské
schůzi k rozhodnutí.
(7) Předseda volební komise seznámí členskou schůzi
s kandidátkou a zjistí, zda z řad členů vzešly připomínky či jiné
návrhy, podle kterých kandidátku upraví a vyzve členskou schůzi
k hlasování.
(8) Předseda volební komise řídí hlasování, zjišťuje jeho
výsledek, seznámí s ním členskou schůzi a předá jej návrhové komisi,
která jej zapracuje do návrhu usnesení.
(9) Nedosáhne-li se při hlasování o celé kandidátce nebo
o jednotlivých členech potřebný počet hlasů, hlasuje se v druhém
hlasování o kandidátech, kteří získali největší počet hlasů při prvním
hlasování. Počet kandidátů, o kterých se hlasuje, se řídí počtem
scházejícím do naplnění kandidátky.
(10) Pokud není volební členská schůze usnášeníschopná, nebo
pokud na této členské schůzi nedojde ke zvolení předsedy základní
organizace, členů výboru, předsedy kontrolní komise, členů kontrolní
komise nebo delegáta na územní konferenci, uloží členská schůze volební
komisi připravit na náhradní členskou schůzi nové volby do funkcí, kde
nebyli členové orgánů zvoleni, včetně souhlasu navržených kandidátů
s volbou tak, aby se volby mohly opakovat. Pro jednání této náhradní
členské schůze platí ust. § 15 stanov. Do doby zvolení nových orgánů
vykonávají jejich působnost dosavadní členové.
(11) Dosavadní předseda základní organizace a členové výboru
vykonávají své pravomoci ode dne voleb, při ukončení jejich funkčního
období, do zvolení nového předsedy základní organizace a členů výboru
nebo do dne, kdy členská schůze v případě jejich nezvolení rozhodla
o zrušení základní organizace s likvidací nebo o zrušení základní
organizace bez likvidace. O zvolení předsedy základní organizace a členů
výboru nebo o zrušení základní organizace musí být rozhodnuto do 6
měsíců ode dne voleb.
Čl. 28
Volby do orgánů územního sdružení
(1) Územní konference rozhodne na svém zasedání na návrh představenstva rady územního sdružení o
- složení rady územního sdružení v počtu delegátů nejméně jedné třetiny základních organizací sdružených v územním sdružení,
- počtu a působnosti členů představenstva územního sdružení jako jeho statutárního orgánu, nejméně však ve složení podle čl. 3 tohoto jednacího a volebního řádu,
- počtu členů kontrolní komise ve složení
- 1. předseda kontrolní komise,
- 2. nejméně dalších dvou členů kontrolní komise.
(2) V rozsahu stanoveného počtu členů orgánů územního sdružení
podle ust. § 18 písm. g), h) a i) stanov územní konference zřad
delegátů, zvolených základními organizacemi sdruženými vúzemním
sdružení, volí
- členy rady územního sdružení podle odstavce 1 písm. a),
- členy představenstva územního sdružení podle odstavce 1 písm. b),
- členy kontrolní komise podle odstavce 1 písm. c).
(3) Předseda územního sdružení a předseda kontrolní komise se volí přímo na územní konferenci.
(4) V rozsahu stanoveného počtu, podle klíče jeden delegát na
každých započatých dva tisíce členů základních organizací územního
sdružení, volí územní konference z řad delegátů zvolených základními
organizacemi sdruženými v rámci územního sdružení delegáty na sněm.
(5) Pro volby do orgánů územního sdružení připraví stávající
představenstvo územního sdružení kandidátku, která obsahuje návrhy na
zvolení do funkcí uvedených v odstavci 2 a 3, z řad delegátů zvolených
základními organizacemi na územní konferenci. Na kandidátku se uvede nad
stanovený počet kandidátů pro jednotlivé funkce další přiměřený počet
kandidátů pro jednotlivé funkce pro případ, že při volbě do funkcí
neobdrží kandidáti většinu hlasů potřebných pro zvolení do funkce.
(6) Na kandidátce jsou zvlášť odděleně uvedeni kandidáti na
funkce členů rady územního sdružení, předsedy územního sdružení, na
členy představenstva územního sdružení, předsedy kontrolní komise a na
členy kontrolní komise územního sdružení a na delegáta na sněm. Vzhledem
k neslučitelnosti funkcí ve vzájemném kontrolním vztahu a
neslučitelností funkcí ve statutárním a kontrolním orgánu, nemohou být
členové kontrolní komise voleni současně do funkcí členů rady územního
sdružení a do funkcí představenstva. Členové představenstva mohou být
zvoleni pouze za předpokladu členství vradě územního sdružení.
(7) Představenstvo připraví návrh na způsob a formu voleb podle
čl. 26 odst. 1 písm. d) bod 4 tohoto jednacího a volebního řádu.
(8) Úvodem zasedání územní konference se volí, podle návrhu
stávajícího představenstva, volební komise o lichém počtu členů, která
si ustanoví předsedu, jenž bude řídit volby. Volební komisi předá
stávající představenstvo návrh kandidátky a návrh na způsob a formu
volby, který předseda volební komise předloží před započetím voleb
územní konferenci ke schválení. O způsobu a formě hlasování rozhodne
územní konference většinou hlasů přítomných delegátů.
(9) Po rozhodnutí územní konference o způsobu a formě voleb
seznámí předseda volební komise účastníky s kandidátkou a zjistí, zda od
delegátů vzešly připomínky či jiné návrhy, podle kterých kandidátku
upraví či doplní a poté zahájí volby.
(10) Při tajné volbě vyznačí delegáti na kandidátce způsobem,
který stanoví předem územní konference kandidáty, které volí do
uvedených funkcí a předají kandidátku dohodnutým způsobem volební
komisi.
(11) Při volbě aklamací se volí veřejným hlasováním kandidáti do
funkcí podle kandidátky, které předseda vyhlašuje v pořadí uvedeném
v kandidátce.
(12) Po ukončení hlasování volební komise zjišťuje způsobem,
který předem stanovila územní konference výsledek voleb, seznámí s ním
delegáty a předá jej návrhové komisi, která jej zapracuje do usnesení.
(13) Nedosáhne-li se při hlasování o celé kandidátce nebo
ojednotlivých členech výsledku, hlasuje se v druhém hlasování
okandidátech, kteří získali největší počet hlasů při prvním hlasování.
Počet kandidátů, o kterém se hlasuje, se řídí počtem scházejícím do
naplnění kandidátky.
(14) Dosavadní předseda územního sdružení, místopředsedové
územního sdružení a další členové územního sdružení vykonávají své
pravomoci ode dne voleb, při ukončení jejich funkčního období, do
zvolení nového předsedy územního sdružení, místopředsedů územního
sdružení a dalších členů územního sdružení nebo do dne, kdy územní
konference v případě jejich nezvolení rozhodla o zrušení územního
sdružení s likvidací nebo o zrušení územního sdružení bez likvidace.
O zvolení předsedy územního sdružení, místopředsedů územního sdružení a
dalších členů územního sdružení nebo ozrušení územního sdružení musí být
rozhodnuto do 6 měsíců ode dne voleb.
Čl. 29
Volba do orgánů svazu
(1) Orgány svazu jsou voleny na sněmu svazu delegáty sněmu
zvolenými, podle stanoveného klíče jeden delegát na každých počínajících
2000 členů základních organizací územního sdružení, na územních
konferencích před konáním sněmu.
(2) Sněm rozhodne před zahájením voleb na návrh stávajícího představenstva po předcházejícím projednání republikovou radou o
- složení a počtu představenstva svazu podle ust. § 23 stanov,
- počtu členů kontrolní komise svazu podle ust. § 27 stanov,
- počtu členů rozhodčí komise svazu podle ust. § 28 stanov,
- způsobu a formě voleb do orgánů svazu (tajné hlasování nebo volba aklamací, způsob vyznačování hlasů v kandidátce při tajné volbě, způsob odevzdání hlasů atp.)
(3) V rozsahu určeném stanovami a dle rozhodnutí podle odst. 2
volí delegáti sněmu s hlasem rozhodovacím z řad delegátů zvolených
územními konferencemi
- členy republikové rady ve složení 1 člen republikové rady zkaždého územního sdružení,
- předsedu svazu a další členy představenstva svazu z řad členů republikové rady,
- předsedu a další členy kontrolní komise,
- předsedu a další členy rozhodčí komise.
(4) Členství v kontrolní komisi je neslučitelné s členstvím
v republikové radě (neslučitelnost funkcí ve vzájemném kontrolním
vztahu), ve statutárním orgánu svazu (představenstvu) a v rozhodčí
komisi (neslučitelnost ze zákona). Členství v rozhodčí komisi není
z obdobných důvodů slučitelné s členstvím v republikové radě
astatutárním orgánu (představenstvu svazu).
(5) Pro volby do orgánů svazu připraví stávající představenstvo
vdostatečném časovém předstihu, nejméně však 1 měsíc před konáním sněmu,
návrh kandidátky, která obsahuje návrhy na zvolení do funkcí uvedených
v odstavci 3 z řad delegátů sněmu zvolených územními konferencemi. Na
kandidátku se uvede nad stanovený počet kandidátů pro jednotlivé funkce
další přiměřený počet kandidátů pro případ, že při volbě do funkcí
neobdrží kandidáti většinu hlasů potřebných pro zvolení do funkce.
Kandidatura do jednotlivých funkcí musí být předem projednána sdelegáty
navrženými do těchto funkcí.
(6) Na kandidátce jsou zvlášť odděleně uvedení kandidáti do funkcí
- členů republikové rady,
- předsedy svazu,
- dalších členů představenstva (dle čl. 3 tohoto jednacího avolebního řádu),
- předsedy kontrolní komise,
- dalších členů kontrolní komise,
- předsedy rozhodčí komise,
- dalších členů rozhodčí komise.
(7) Zároveň představenstvo připraví návrh na způsob a formu
voleb podle čl. 26 odst. 1 písm. d) bod 4 tohoto jednacího a volebního
řádu.
(8) Úvodem zasedání sněmu se volí podle návrhu stávajícího
představenstva volební komise o lichém počtu členů, která si ustanoví
předsedu, jenž bude řídit volby. Volební komisi předá stávající
představenstvo návrh kandidátky a návrh na způsob a formu voleb, které
předseda volební komise předloží před započetím voleb sněmu ke
schválení.
(9) Po rozhodnutí o způsobu a formě hlasování většinou hlasů
delegátů předseda volební komise zjistí, zda z řad delegátů vzešly
připomínky či jiné návrhy ke kandidátce, kterou podle těchto návrhů a
připomínek upraví či doplní a poté zahájí volby.
(10) Volí se způsobem a ve formě schválené delegáty sněmu.
Hlasovací právo mají delegáti sněmu s hlasem rozhodovacím. Každý tento
delegát má jeden hlas.
(11) Při tajné volbě vyznačí delegáti na kandidátce dohodnutým
způsobem kandidáty, které volí do uvedených funkcí a předají kandidátku
dohodnutým způsobem volební komisi. Při volbě aklamací se volí veřejným
hlasováním do funkcí podle kandidátky, které předseda volební komise
vyhlašuje v pořadí uvedeném v kandidátce.
(12) Po ukončení hlasování volební komise zjišťuje výsledky
voleb způsobem, který předem stanovil sněm, seznámí s nimi delegáty
apředá je návrhové komisi, která je zapracuje do usnesení sněmu.
(13) Nedosáhne-li se při hlasování o celé kandidátce nebo
o jednotlivých členech výsledku, hlasuje se v druhém hlasování
okandidátech, kteří získali největší počet hlasů při prvním hlasování.
Počet kandidátů, o kterých se hlasuje, se řídí počtem, scházejícím do
naplnění kandidátky.
(14) Nedojde-li ani při opakovaném hlasování ke zvolení
kandidátů alespoň nejnižšího počtu členů podle stanov, jednání sněmu se
přeruší a stávající statutární orgán navrhne sněmu další postup. Do
doby jeho naplnění vykonávají své funkce členové stávajících orgánů
svazu. Stejně se postupuje v případech námitek do voleb orgánů svazu.
(15) Dosavadní předseda svazu a místopředsedové svazu
vykonávají své pravomoci ode dne voleb, při ukončení jejich funkčního
období, do zvolení nového předsedy svazu a místopředsedů svazu nebo do
dne, kdy sněm v případě jejich nezvolení rozhodl o zrušení svazu
s likvidací nebo o jeho přeměně. O zvolení předsedy svazu amístopředsedů
svazu nebo o zrušení svazu s likvidací nebo o jeho přeměně musí být
rozhodnuto do 6 měsíců ode dne voleb.
HLAVA III
Dokumentace z voleb do orgánů svazu
a organizačních jednotek
Čl. 30
(1) Volební komise orgánu svazu nebo organizačních jednotek
vyhotoví zápis o průběhu a výsledcích voleb, který podepíší všichni
členové komise. Důvody případného odmítnutí podpisu se zaznamenají.
(2) Zápis o průběhu a výsledcích voleb obsahuje:
- místo a termín konání voleb a název zasedání, v jehož rámci byly volby konány,
- počet delegátů nebo členů svazu oprávněných volit,
- počet přítomných oprávněných voličů,
- počet platných hlasů pro jednotlivé delegáty nebo členy orgánů svazu, kteří byli zvoleni,
- seznam delegátů nebo členů orgánů svazu, kteří nebyli zvoleni včetně počtu hlasů, které obdrželi,
- údaje o charakteru voleb,
- stručný obsah podaných námitek, které byly volební komisi podány a usnesení, které volební komise k těmto námitkám přijala včetně jejich zdůvodnění.
(3) Určený člen volební komise seznámí se zněním zápisu účastníky zasedání. Zápis je schvalován v rámci usnesení ze zasedání.
Čl. 31
Nejpozději do 15 dnů od provedených voleb musí nově zvolené
orgány svazu nebo organizačních jednotek provést rozdělení funkcí mezi
jednotlivé členy nově zvolených orgánů. Po provedených volbách,
nejpozději do 14 dnů, zajistí předseda příslušného orgánu svazu nebo
organizační jednotky protokolárním zápisem předání funkcí těch
funkcionářů, kteří se změnili. Předává se majetek, všechna razítka a
písemnosti orgánu a další doklady, vztahující se k jeho činnosti. Zápis
o předání a převzetí podepíší předávající a přejímající a stane se
součástí zápisu nejbližší schůze orgánu. Po ukončení předání obdrží
předávající a přejímající zápis o předání. Pokud by nedošlo k předání
některého důležitého dokladu či materiálu, je třeba o tom učinit
zvláštní zápis.
HLAVA IV
Doplňující volby a kooptace
Čl. 32
(1) Podle ust. § 4 odst. 4 stanov lze v nezbytných případech
jednotlivé členy orgánů svazu nebo organizačních jednotek kooptovat.
(2) O doplnění a změně orgánů základní organizace rozhoduje na návrh výboru členská schůze.
(3) Doplnění a změny ve složení představenstva územního sdružení
a představenstva svazu, případně jejich ostatních orgánů provádí
příslušná představenstva. Jejich rozhodnutí musí být předložena ke
schválení na nejbližším zasedání rady územního sdružení nebo republikové
rady.
HLAVA V
Námitka proti průběhu voleb
Čl. 33
(1) Každý volič (člen svazu) je oprávněn podat námitku proti
složení volební komise, proti průběhu voleb a proti jednání volební
komise; námitka nemá odkladný účinek.
(2) O námitce rozhodne příslušný orgán svazu nebo organizační jednotky.
(3) Námitku lze podat jen písemně do 15 dnů ode dne, kdy nastala
skutečnost, proti níž námitka směřuje; v této lhůtě musí být námitka
doručena příslušnému orgánu svazu nebo organizační jednotky.
(4) Z námitky musí být patrno, kdo ji činí, vůči čemu směřuje, musí být podepsána a datována.
(5) Pokud příslušný orgán svazu námitku zamítne, může člen svazu
navrhnout soudu, aby rozhodl o neplatnosti rozhodnutí orgánu svazu nebo
organizační jednotky pro jeho rozpor se zákonem nebo se stanovami.
ČÁST ČTVRTÁ
PODÁNÍ ODVOLÁNÍ A ODVOLACÍ ŘÍZENÍ
Čl. 34
(1) Každý člen svazu se může obrátit při sporných záležitostech
na příslušný orgán svazu nebo organizační jednotky podle ust. §10 odst. 1
písm. g) stanov.
(2) Orgán svazu nebo organizační jednotky, který v I. stupni
rozhodl, musí zaslat rozhodnutí členu svazu s odůvodněním a poučením
o možnosti podání odvolání, s uvedením lhůty pro podání odvolání a
místem, kde lze odvolání podat.
(3) Odvolání se podává ve lhůtě do 15 dnů od doručení
rozhodnutí u toho orgánu svazu nebo organizační jednotky, který
rozhodnutí vydal.
(4) Odvolání musí být písemné, datováno a vlastnoručně podepsáno.
(5) Orgán svazu nebo organizační jednotky, jehož rozhodnutí se odvolání týká, mu může sám vyhovět.
(6) Neshledá-li orgán svazu nebo organizační jednotky, který
napadené rozhodnutí vydal, podmínky postupu podle odstavce 2, předá
rozhodnutí se svým stanoviskem do 30 dnů k posouzení avyřízení vyššímu
orgánu svazu nebo organizační jednotky.
(7) V souladu s ust. § 10 odst. 1 písm. h) stanov může člen
svazu navrhnout soudu, aby rozhodl o neplatnosti rozhodnutí orgánu svazu
nebo organizační jednotky.
ČÁST PÁTÁ
USTANOVENÍ ZÁVĚREČNÁ
Čl. 35
(1) Tento jednací a volební řád orgánů svazu nabývá platnosti
schválením sněmem Českého zahrádkářského svazu, z. s. dne 24. listopadu
2019.
(2) Tento jednací a volební řád nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2020.
Stanislav Kozlík Ing. Marta Pawlicová
předseda svazu tajemník svazu
- Zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška č. 259/2012 Sb., o podrobnostech výkonu spisové služby, ve znění pozdějších předpisů. - Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 499/2004 Sb.
Vyhláška č. 259/2012 Sb. - Zákon č. 216/1994 Sb., o rozhodčím řízení a o výkonu rozhodčích nálezů, ve znění pozdějších předpisů.