Doporučená struktura webových stránek ZO

"Pár praktických poznámek"

Pokud zakládáte webové stránky, máte již jistě nějakou představu, jak mají vypadat a co budou obsahovat. Jedním z cílů webových stránek je doplnit či v budoucnu zcela nahradit tradiční vývěskové skříňky, které se často nedaří udržovat v aktuálním stavu. Kromě toho by měly oslovovat i veřejnost a propagovat zahrádkářskou činnost.

I přes vaši určitou představu o struktuře a obsahu stránek se časem, tak jak budete informace přidávat, nevyhnete různým změnám v uspořádání a obsahu jednotlivých stránek. To s sebou často nese i nutnost měnit pracně to co již bylo přidáno dříve. Aby těchto postupných, pozdějších změn bylo co nejméně, dovolte, abych vám na základě zkušeností mnoha správců stránek ZO nabídl malý návod. Poradím vám, které informace (obrázky dokumenty) do stránek zařadit, kam je umístit a jaké vlastnosti stránek redakčního systému pro ně použít. Výsledkem tohoto návodu pak pro vás bude ucelená představa, jak by mohly standardní stránky vypadat, ale je jen na vás kolik z uvedeného návodu použijete. Vzhledem k tomu, že náměty pocházejí od ZO, které vytvářejí stránky u nás nebo na jiných serverech jsou v popisu někdy použity odkazy na tyto stránky jako na ukázky.

Před začátkem

Než začnete stavět své stránky seznamte se prosím s hierarchií menu, pokud zvolíte vhodný vzhled pro položky v menu, zpřehledníte tím své stránky.

Položky v menu mohou nabývat různého vzhledu, bohužel toho správci příliš nevyužívají. Jaký vzhled kdy použít je ale jen na vás.


Vzhled

použití

Tučné podbarvené na střed


Význačná stránka uvozující další skupinu (Uvítání, Moštárna, Palírna, Osada/y)

Tučné podbarvené vlevo

Významná stránka (výbor, členská základna, výstavy, zájezdy)

Tučné nepodbarvené vlevo

Běžná řadová položka (seznam členů, zápisy z jednání, galerie z výstav)

Obyčejné nepodbarvené vlevo

Submenu nepodbarvené obyčejné vlevo

Podřízená strana přímo navazující na základní uvedenou v menu (osadní řád jednotlivé osady, výstava v roce xy spadající pod výstavy)

Skrytá položka

Stránka ve výstavbě nebo jako navazující na jinou jako pokračování

TITULEK

Může mít jakýkoli předešlý vzhled

Jen v případě potřeby optického oddělení v menu – zakládá se jako samostatná stránka!


Důležité stránky (např. uvítací, nebo uvozující další skupinu stránek) by měly použít „tučné písmo s textem na střed“ – tím by měly začínat následující skupinu podřízených stránek. Pro následující méně důležité pak použijte méně výrazný vzhled - „tučné zarovnané vlevo“ – podbarvené nebo bez podbarvení, „obyčejné nepodbarvené“, nebo dokonce „submenu“ – to se zobrazuje souběžně vedle nadřazené položky o sloupec vpravo, submenu je vhodné pro skupinu stránek, které spolu souvisí a jejichž zařazení v hlavním menu by zabíralo mnoho místa.

Tučné položky by měly vytvořit opticky jakýsi záchytný bod, který upoutá pozornost. Zvláštní položkou je „titulek“ (zakládá se jako samostatná strana) ten nikam neodkazuje, ale vytváří v menu optický předěl – úvod další skupiny).




Čím začít?

Tradiční při otevření stránek je jakési uvítání návštěvníka, proto také bývá první stránka seznamovací. Časté uživatele dlouhé uvítání může zdržovat, proto by tato strana měla být jen tak rozsáhlá, aby nového návštěvníka zorientovala v obsahu stránek a stávajícího neobtěžovala dlouhým načítáním.


ÚVODNÍ STRANA

Co je dobré dát do úvodu a jak ho nazvat.

Často bývá úvodní stránka nazvána „O nás“, občas se setkáváme také s hezkým názvem „Vítáme vás“, tyto stránky pak většinou mají podobný obsah. Tento název je dostatečně výstižný. Dříve často v úvodu používané poděkování za návštěvu webstránek se již téměř nepoužívá, většinou stačí jen krátké uvítání typu „Vítáme vás na stránkách Základní organizace xxyy, která působí v obci – městě (a je docela hezké popsat, kde zahrádkaříte – tedy zmínit např. klimatické a další poměry = zahrádkaříme v tradiční vinařské oblasti, nebo v drsných podhorských polohách, nebo naopak na úrodných spraších, písčitých a kamenitých svazích, nacházíme se v kotlině, v údolí řeky, na svazích jižních/severních kopců. Poblíž známého hradu, zámku, zříceniny aj.) Prostě nějaký hezký, ale krátký text pro zevrubnou identifikaci (i přesto že jde většinou jen o pár slov, dá to dost práce je správně sestavit).


Kdo jsme

A dále již můžete návštěvníka seznámit s tím, kdo vlastně jste, tedy podrobněji popsat podstatu a formu organizace, např. Že ZO tvoří více zahrádkových osad, nebo naopak, že zastupuje více okolních obcí a je tvořena jen přídomními zahrádkáři. Kolik máte členů a případně i čestných, kolik má vaše osada zahrádek a případně můžete doplnit i hrubou rozlohu zahrádek nebo celé osady v m2 či ha. Doplnit je vhodné informace o zahradních stavbách, pokud je máte, a také pokud máte nějakou společnou budovu, moštárnu, palírnu, klubovnu či jednací nebo přednáškovou místnost. U přídomních zahrádkářů je dobré pro nezasvěcené doplnit, že se jedná o vlastní zahrady členů u domů, kde bydlí.


Kdy a jak jsme vznikli

Můžete zde doplnit, kdy byla organizace založena, či jak vznikla – sloučením či rozdělením předchozích organizací či spolků, ale jen stručně, neboť historii by se měla věnovat další samostatná stránka. (U tohoto textu je možné později umístit odkaz na stránku o historii, ale to bude možné, až bude stránka historie založena a bude jí přiděleno redakčním systémem pořadové číslo).


Co děláme

Další informací, na kterou je dobré upozornit, je uvedení činností, které ZO dělá pro své členy ale i pro ostatní občany obce či města. Uveďte, pokud pořádáte výstavy, moštujete ovoce, jezdíte na zájezdy, organizujete odborné přednášky, kurzy, instruktáže, máte mladé zahrádkáře aj. Některé ZO pořádají i plesy, jiné mají svou prodejnu, nebo s místní prodejnou úzce spolupracují a to i po stránce přebytků, které se občas prodávají i na místních výstavách.


Kdo vás zastupuje

Jen v krátkosti můžete informovat o volených orgánech ZO (představenstvu, revizní komisi) a případně (pokud máte více osad či obcí) o jejich zástupcích s tím, že jmenný seznam umístíte do jiné samostatné stránky věnované voleným orgánům ZO. Také je možné zmínit, jak často se uvedené orgány ZO scházejí a o čem rozhodují. (I u tohoto textu je možné později umístit odkaz na stránku o výboru ZO.)


Více v úvodu na uvítací stránce popisovat není třeba, jen pokud používáte aktuality či akce můžete hned v začátku stránky později doplnit odkaz na stránku aktualit nebo akcí. Stránka aktualit či akcí pokud je více využívána by měla stát v pořadí menu, nejlépe hned za úvodní stránku.



AKCE

Pokud se podílíte na pořádání nebo přímo pořádáte výstavy, zájezdy, přednášky, školení nebo jiné akce, které jsou svázané s konkrétním datem konání, využijete pro ně stránku Akce. Ta zobrazuje akce seřazené podle termínu konání (od nejbližší do budoucna), a pokud datum uplyne, zařadí je do druhého seznamu uplynulých akcí. To má výhodu, že nemusíte denně hlídat na stránkách prošlé údaje.

Akce patří společně s Aktualitami mezi stránky, které návštěvníky zajímají nejvíce, proto jim ponechte místo také hned někde v horní části menu. (Akce by měly obsahovat informace, které se teprve stanou, Aktuality spíše ty co se již staly a jsou nové, neboť u nich se dá listováním procházet do minulosti).



AKTUALITY

Vaše stránky by kromě oslovení veřejnosti měly informovat členy a případně další co nového se v ZO, stalo, např. co bylo na výborové schůzi, co bylo přidáno na webové stránky, kde jste byli na výletě, na výstavě, na degustaci, o tom že jste dostali svazové ocenění aj. (s odkazem na stránku s popisem, na vloženou galerii, nebo výsledkovou listinu). K tomu se nejlépe hodí stránka Aktuality.

Stránka Aktuality by s ohledem na svou důležitost měla v pořadí stát hned někde nahoře, v menu. Z počátku bude stránka prázdná, ale postupem času bude nabývat na významu. Při vkládání aktualit nezapomínejte, že se při zobrazení přehledu aktualit (vždy 5 aktualit na stránku) zobrazí tučně jen nadpis a pak následuje dalších asi 200 písmen popisu (ale ty jsou již bez formátování a zvýraznění), proto by měl být nadpis výstižný, aby hned napovídal něco z obsahu, a další důležitý text zařadit hned do počátečního textu. Pokud v aktualitách zařadíte pozvánku na schůzi a nepoužijete stránku Akci, pak nezapomeňte hned v nadpisu uvést i kdy a kde se koná, v následujícím textu pak doplníte obsah jednání. Pokud je nějaká aktualita výrazně spojená s konkrétním datem konání, můžete jí nastavit termín expirace, po tomto termínu se již nebude zobrazovat, a návštěvník ji vůbec nenajde. To je vhodné u událostí, které uplynutím ztratí význam, např. kdy bude v osadě puštěna zjara voda - až se tak stane, voda poteče a nikoho už tato informace nebude zajímat. Podobně je tomu s pozvánkou na členskou schůzi, která po termínu konání vyžaduje informaci o konání včetně zápisu.
Pro termínové informace je ale vždy lepší použít stránku Akce. Rozsáhlé aktuality najdete např. zde: http://www.zahradkari.cz/zo/holice/index.php?str=475 typické použití Aktualit je na http://www.zahradkari.cz/zo/slapanice/index.php?str=1182



VÝBOR ORGANIZACE

Každou ZO zastupují volení zástupci, ať je to jen předseda či u větších organizací i další členové a revizní komise. Pokud členové výboru dají souhlas, můžete jejich jména a především kontakt na ně zveřejnit na webových stránkách. Málokterý člen si z hlavy pamatuje telefony, které se mohou v nenadálých situacích hodit.

Pro informace o výboru je vhodné použít stránku RS typu „Náš tým“. V úvodu stránky doplníte jak často a kde se výbor schází, a volební období na které byl zvolen. Dále pro každého člena výboru vložíte samostatný záznam, který případně můžete doplnit i jeho fotografií. Součástí záznamu by měly být i veškeré nezbytné kontaktní údaje. V seznamu mohou být i další členové ZO, kteří mají zvláštní funkce v ZO i přesto že nejsou přímo členy výboru, např. správci osady, nebo údržbář, či správce čerpadla na vodu, vedoucí moštárny a další členové poskytující svou funkcí – i placenou nějaké služby ostatním členům.

Je otázkou do jaké míry je s ohledem na ochranu osobních informací vhodné uvedené záznamy zveřejňovat, ale vzhledem k tomu že ČZS je zapsaným spolkem, kde jednotlivé ZO budou zapsány v rejstříku spolků, jenž bude veřejný, pak uvedení jmen, funkcí v ZO a telefonních či mailových kontaktů není nad rámec této registrace.


Schůze výboru ZO

Výbor jedná většinou několikrát ročně a jeho výstupem by měly být zápisy. Pro transparentnost jednání výboru je žádoucí zápisy zveřejnit na webových stránkách alespoň pro členy. Pro jednoduchost je možné zápis z textového editoru uložit běžným způsobem jako soubor DOC, nebo převést do formátu PDF a následně vložit do stránek jako dokument ke stažení. K tomuto účelu v RS slouží stránka s vlastností „Odkazy“. V Odkazech můžete vložit název a popis vkládaného dokumentu (např. Zápis ze schůze výboru ze dne xx.yy. a případně i pár slov o obsahu jednání) včetně současného uložení dokumentu PDF do stránek – RS vloží do stránek jak nadpis i popis, tak samotný dokument odešle současně na server. Tato strana může být zanořena do druhé úrovně menu (zobrazena vpravo jako submenu). Nezapomeňte pro každý rok přidat další záznam v podobě nadpisu uvozující nový rok, aby byla stránka přehlednější, časem jak budou zápisy přibývat. To výrazně zjednoduší orientaci.

Pokud potřebujete, aby zveřejnění zápisu výboru základní organizace bylo dostupné jen pro členy, pak stranu, na které jsou vloženy zápisy, označte jako interní. Ta je přístupná jen členům, kteří znají heslo do interních stránek.

Pro pracovní soubory, např. návrhy smluv s jinými organizacemi - dodavateli, které mají být teprve projednány na výborové schůzi a není ještě vhodné jejich zveřejnění pro členy, je možné vložit na stránku, kterou nastavíme jako interní druhého stupně, heslo k ní by měli znát jen členové výboru.


ČLENSKÁ ZÁKLADNA

Jsou organizace, které zveřejňují i jmenný seznam svých členů, často doplněný i o číslo zahrádky v osadě. Pokud je uvedeno jen jméno a případně osada a dílec nebo obec u přídomních zahrádkářů nelze to považovat za zveřejňování osobních údajů. I tak je použití této stránky zcela na rozhodnutí členské schůze. Další informace jako bydliště či kontakty a jiné je možné zveřejnit jen s písemným souhlasem dotyčné osoby.


Členské schůze

Členská schůze je dle Stanov nejvyšším orgánem ZO. koná se zpravidla jednou ročně. Informaci – stručnou pozvánku o konání členské schůze budou členové asi hledat v Aktualitách případně v Akcích. Samostatná strana pro Členskou schůzi by proto měla obsahovat kompletní pozvánku na členskou schůzi, včetně navrženého programu a dále za touto stranou mohou následovat minulé zápisy.


Zápisy z minulých členských schůzí. K tomu je opět vhodné použít stranu s vlastností „Odkazy“. V záhlaví stačí jen uvést název strany a pak jen přidávat jednotlivé zápisy – soubory DOC nebo PDF. Tato strana může být také zanořena do druhé úrovně menu (zobrazena vpravo jako submenu).

Pokud budete členské a výborové schůze uveřejňovat společně na jedné straně nezapomeňte na stránce Odkazy využít nadpisy pro jednotlivé skupiny, jako ji mají např. ZO Písty http://www.zahradkari.cz/zo/pisty/


Udělená ocenění. Někteří zahrádkáři, kteří se aktivně podílí na činnosti ZO, bývají časem navrženi na udělení svazových ocenění – nejprve od ZO na Čestné uznání, později na Bronzovou, Stříbrnou či dokonce Zlatou medaili od ÚS nebo další vyšší ocenění od republikové rady. Svazové ocenění je především symbolické poděkování za jejich práci. Je proto správné udělení svazových ocenění zveřejnit s tím že do uvedené stránky budou postupně ocenění přibývat např. formou tabulky vždy nová jména a udělená ocenění – nejlépe na začátek stránky a ty starší je možné na stránce i několik let ponechat. Hezkou tabulku ocenění vedou v ZO Ostrov. http://www.zahradkari.cz/zo/ostrov nebo v Šlapanicích http://www.zahradkari.cz/zo/slapanice/index.php?str=1179


Jubilea a úmrtí. Pokud v rámci stránek nezařadíme samostatnou stránku „společenská rubrika – významná jubilea / odešli z našich řad“ v hlavním menu pak můžete o významných jubileích členů a případně i o jejich úmrtí informovat na podstránce zařazené k členské základně.


ZAHRÁDKOVÉ OSADY

Typ základních organizací je velmi rozdílný. Některých přídomních se tato problematika vůbec netýká. Jsou ale ZO, které jsou tvořeny přímo jednou osadou, nebo mají osad několik a k tomu ještě řadu přídomních zahrádkářů.

Pokud máte osadu, která netvoří celou ZO, pak je vhodné jí vyhradit alespoň jednu samostatnou stránku textového typu se základními údaji, do submenu můžete později přidat další strany k osadě - osadní řád, mapu osady s kontakty, aktuality a akce pro členy osady i galerii či diskusi v osadě a další.

Pokud je osad více můžete pro centrální stránku použít typ strany „odkazy“.

Nejprve však vytvořte pro každou osadu samostatnou „textovou“ stránku s popisem a můžete přidat i obrázky (nebo i více stránek – např. spojených v submenu), tam vložte základní informace potřebné pro danou osadu.

Následně vytvořte centrální stránku s vlastností „odkazy“ (do každého odkazu dáte jen název a krátký popis jednotlivé osady případně malý obrázek a kontaktní údaje na zástupce) závěrem připojte odkaz na předem připravené stránky o osadě.

Každá stránka o osadě pak může mít v submenu svůj Osadní řád, svou mapu s kontakty, své aktuality a akce pro členy osady i svou galerii či diskusi a další.

Pokud správcům osad přidělíte administrátorská práva, mohou si část stránek o osadě spravovat sami.


Osadní řád

Osadní řád je závazný dokument, který se vztahuje jak na členy ČZS, tak na ostatní majitele zahrádek v osadě. Je proto potřeba, aby s ním byl každý osadník seznámen. Pro osadní řád použijte běžnou textovou stranu, pokud vkládáte dokument přímo z Wordu, nezapomeňte před uložením v editoru zvolit funkci „upravit z Wordu“ ta odstraní formátování neslučitelné s webem.


Dokumenty z osady

Každá osada má odlišné podmínky jak provozní tak cenové. Většinou má i své zástupce ve výboru. Pro svou činnost přijímá samostatné rozhodnutí. Pokud to situace vyžaduje můžete vytvořit další stranu v submenu pro přijaté dokumenty a rozhodnutí.


Další strany k osadám

Protože je činnost osad rozdílná můžete ke každé osadě připojit v submenu i aktuality, akce, diskusi či knihu návštěv, galerii z akcí v osadě či jen z hezkých zahrádek, a další podstránky. Vše je podřízeno rozsahu činnosti jednotlivých osad a dá se říci že se zde mohou stránky rozpadat v submenu do stejné šíře jako celá jednoduchá ZO.

 

HISTORIE

Řadu čtenářů vašich stránek, případně nových členů u osad bude zajímat, jak základní organizace vznikla, jakou má historii. Je to stránka, která bude spíše statická, její změna se dá předpokládat, jen pokud se objeví další nové skutečnosti o vzniku, či po uplynutí určité doby doplněním novinek. Tuto stranu je hezké doplnit i o naskenované dobové dokumenty případně historické obrázky. Na druhou stranu se bez této strany dá obejít a historii jen krátce popsat v uvítání.

Pokud je vaše historie bohatá můžete tuto stranu doplnit i o další podstránky v submenu. Častou doplňující stranou bývá Galerie – sestavená např. z obrázků pořízených při budování osady, nebo z historických fotografií.

 

VÝSTAVY

Jde o volitelnou stranu, jen pokud výstavy sami pořádáte. Záleží na činnosti vaší organizace. Pozvánka na výstavu bude zařazena určitě v Akcích případně Aktualitách, ale zde na stránce výstav můžete popsat to, jak u vás pořádáte výstavy, kdy kde a od kdy. Samotné výstavy, které již proběhly v minulých letech, představíte veřejnosti spíš v podobě fotogalerií, které posunete do submenu a rok případně název bude uveden přímo v submenu.

Pokud pořádáte více výstav ročně, zvažte jejich rozdělení tak, že vytvoříte úvodní stranu s názvem např. Naše výstavy, pro ní v RS vyberte vlastnost TITULEK. A následně zařadíte pro každou jednotlivou výstavu (velikonoční, podzimní, vánoční aj.) samostatnou stránku s povídáním o tom jak je daná výstava pořádána, jaký je o ní zájem a co obsahuje, Pro jejich prezentaci pak použijete, jako podstránky (v submenu) galerie obrázků z výstav minulých let viz dále.


Minulé výstavy

Podstránky složené z fotografií a doplňkového textu o výstavě. Kromě názvu výstavy nezapomeňte i na krátký popis – datum a místo konání – v podnadpisu stránky. O tom kolik lidí navštívilo a kdo vystavoval, můžete zase napsat do obsahu stránky. Obrázky z výstavy pak umístěte do stránky typu „Galerie“.



ZÁJEZDY, PŘEDNÁŠKY, INSTRUKTÁŽE

I tyto akce potřebuji podporu na stránkách, pokud je organizujete. Pro jejich oznámení využijete nejlépe stránku Akce, ale o uskutečněném výletu je pak lépe napsat do aktualit, ale ještě lépe je vytvořit samostatnou stranu (pokud je pořádáte opakovaně pak dokonce s titulkem např. Zájezdy) a pak nejlépe uveřejnit galerii obrázků a do obsahu stránky příslušné galerie pak jen přidat trasu cesty a nějaké ty zajímavé informace. Určitě to bude i pro účastníky hezká vzpomínka.

Totéž platí o podobných akcích, jako jsou instruktáže, kde může fotogalerie obrázků s dobrým popisem prezentovat celý obsah instruktáže.

U přednášek je situace poněkud složitější. Přednášející má svá autorská práva na to co odpřednášel, proto potřebujete především jeho souhlas. Pak je důležité zda měl pro přednášku nějakou prezentaci, pokud je vytvořena v Power Pointu, pak ji převeďte do PDF souboru a tu můžete k základnímu popisu připojit jako soubor ke stažení, samotný soubor Power Pointu bývá často dosti velký. Pokud máte možnost, můžete celou přednášku se souhlasem přednášejícího natočit a vytvořit z ní video, které uložíte na YouTube. Postup na vložení videa do stránek je uveden v návodu a je celkem jednoduchý.



SPOLEČENSKÁ RUBRIKA

(významná jubilea / odešli z našich řad)

Tak jak běží čas, přináší s sebou radostné chvíle oslav i chvíle smutku nad odchodem někoho známého. I v základní organizaci bývá zvykem popřát jubilantům a zavzpomínat na ty, kteří nás opustili. K tomu by měla sloužit samostatná stránka, ale tyto informace lze zařadit i do submenu k členské základně. Pro Společenskou rubriku stačí běžná textová stránka, ale lze použít i stránku typu Aktuality, jen je vhodné po čase zveřejněné údaje upravit nebo odstranit.

Zveřejnění jubilea je ale omezeno ochranou osobních informací, proto je možné zveřejnit jména i s přesným datem oslavy jen při souhlasu oslavence. Proto zvažte, zda uvedené údaje nezredukujete jen na výčet jmen s tím, že v daném měsíci oslaví pan/paní své Xté narozeniny. O významném kulatém jubileu či úmrtí některého člena ZO bývá zvykem informovat i v aktualitách.



MLADÍ ZAHRÁDKÁŘI

Pokud se vaše organizace věnuje výchově mládeže je o tom vhodné informovat. První stránka může obsahovat základní informace o počtu dětí o tradici o místech, kde se kroužek setkává a co nejčastěji dělá. Dále mohou následovat samostatné Aktuality a Akce vztahující se jen k dění kroužku mladých zahrádkářů. Aktuality mohou informovat o tom, co bylo na jednotlivých setkáních., Akce opět obsahovat pozvánky na schůzky a další akce. Ze samotné činnosti lze připravit fotogalerie jako dokumetaci činnosti a připojit je do submenu.

S dětmi to určitě umí v ZO Dolany http://www.zahradkari.cz/zo/dolany.

Pokud i u vás máte kroužek, nechte dětem ve stránkách prostor, určitě budou rádi. Můžete jim přidělit administrátorská práva a oni si pak mohou část stránek se svou tematikou spravovat sami.



ODKAZY

Většina zahrádkářů hledá pro svou činnost odborné informace a místa s inspirací. K tomu na webu slouží mnoho míst – serverů, které se věnují zahrádkaření, mnoho e-shopů obsahuje nejen nabídky, ale také informace užitečné pro zahrádkáře. Mnoho záběrů o uspořádání zahrady lze získat i od firem věnujícím se architektuře zahrady – díky ukázkám jejich práce. Právě na tato místa je dobré své členy a případně další návštěvníky zavést. K tomu slouží rozšířený typ stránky Odkazy, kam lze vložit i malý obrázek – např. logo firmy, na jejíž stránky odkaz vede, záběr z arboreta kam stojí za to uspořádat výlet apod. Dále pak k popisu již stačí jen vložit úplný odkaz na danou stránku (tedy včetně http:// … atd., úplný odkaz snadno získáte z prohlížeče, kde bývá adresa zobrazena v horním panelu při návštěvě stránky na kterou má odkaz vést).



INZERCE - NABÍDKA ZAHRÁDEK ČI PŘEBYTKŮ V OSADĚ

Jde o poměrně častou oblast, která se na stránkách objevuje, proto redakční systém obsahuje samostatný typ strany "Inzerce". Ta umožňuje inzerovat v třech kategoriích - Nabídka - Poptávka - Různé. Inzeráty jsou řazeny podle data zadání a jejich zveřejění je omezeno na 6 měsíců, pak jsou ze systému odstrněny. Zadavateli inzerátu je zaslán e-mail s odkazy na opravu či smazání svého inzerátu. Správce redakčního systému má samozřejmě plný přístup k obsahu inzerátů s právem jejich opravy či odstranění.
 Tento typ strany po jejím založení tedy funguje samobslužně, kromě kontroly nevhodného obsahu.

 

MOŠTÁRNA, PALÍRNA, POVIDLÁRNA, SUŠÁRNA, PRODEJNA

Každé hospodářské zařízení, které patří základní organizaci, potřebuje určitou propagaci. Potřebuje zveřejnit podmínky provozu, ceny, za které služby nabízí, a další parametry, které se liší podle typu zařízení, jeho velikosti a i požadavcích zřizovatele. Nejčastější jsou moštárny, ty ale mají své údaje uváděné v centrální databázi, proto plánujeme propojení této databáze s vašimi stránkami, aby zveřejněná informace o vaší moštárně byla vidět i na stránkách ČZS.

V každém případě v nynější době stačí pro zveřejnění údajů textová stránka a na ni může být v submenu napojena galerie obrázků z moštování – reálného provozu.

Pro moštárnu či palírnu můžete opět přidělit administrátorská práva jejich správci a oni si pak mohou aktuální informace operativně upravovat sami.



NÁZORY ČLENŮ A VEŘEJNOSTI - Ankety

Jsou chvíle, kdy potřebujete znát názor členů nebo okolních občanů na to, co připravujete nebo co je tíží aj. K tomu se nejlépe hodí Anketa, do které vložíte otázku, nabídnete až 5 odpovědí a zadáte termín, kdy má být anketa ukončena. Pak již jen můžete pozorovat, jak se vyvíjejí názory a podle nich rozhodnout.



KNIHA NÁVŠTĚV A DISKUSE

Jde také o poměrně časté komponenty stránek, kdy necháte reagovat členy či veřejnost. Mohou vám položit dotaz na zahrádkářskou problematiku, nebo na stránce typu kniha návštěv odpovědět na centrálně zvolené téma.

Příkladem může být záměr v osadě něco nového vybudovat. Můžete sice nastavit anketu, která ukáže anonymní názor (pro a proti), ale vhodnější je anketu propojit se stranou typu „diskuse“ nebo alespoň „kniha návštěv“, kde mohou účastníci ankety doplnit svůj názor šířeji, než to dovoluje jen odpověď jedním kliknutím v anketě. Zde mohou zaznít i podstatné názory na vaše rozhodnutí.

Pokud se jedná o rozhodnutí týkající se pouze vaší ZO nebo osady nastavte stránku jako interní abyste vyloučili přístup veřejnosti do rozhodování.



KONTAKTY – KDE NÁS NAJDETE (mapa)

Na stránce nazvané Kontakty typicky hledáme kontakt na ZO - jednotlivé zástupce ZO případně na správce osad, jednotlivé členy pokud k tomu dali souhlas, ale také kontakty na hospodářská zařízení – moštárny, palírny, prodejny a nakonec i na samotnou ZO i když její základní kontaktní údaje jsou obsažení i v patičce stránky. Možnou součástí strany kontaktů je i mapa, to je vhodné zvláště u osad, kde potřebujeme nasměrovat na její vstup, nebo pokud mají ZO moštárnu, tak se díky mapě cizí návštěvník lépe orientuje.

Pro běžné Kontakty zcela stačí základní textová strana, pokud potřebujete vložit mapu, pak zvolte typ strany Mapa a povídání o tom co je na mapě (že jde o vstup do osady, nebo že zde je vjezd do moštárny) přidejte do podnadpisu. Potřebné kontakty na funkcionáře a další pak můžete vložit do tabulky umístěné do obsahu stránky následujícího za mapou. Pokud budete uvádět více kontaktů je vhodné uvedené strany Kontakty a Kde nás najdete neslučovat.