Právní poradna
jednotlivé právní kroky a podklady
třetí platební soudní příkaz ze dne 24.5.2017
pdf
druhý elektronický platební rozkaz
pdf
právní kroky
odpor proti elektronickému platebnímu příkazu
obr
první elektronický platební rozkaz
pdf
JUDr. Jiří Císař Mgr. František Nesvadba
společná advokátní kancelář
sdružení advokátů
V Ústí nad Labem dne 13.12.2016
Magistrát města Ústí nad Labem
Radě statutárního města Ústí nad
Labem
1.) Primátorka města Ústí nad
Labem
Ing. Věra Nechybová
2.) 1. náměstek primátorky MUDr. Jiří Madar
3.) 2. náměstek primátorky Pavel Dufek
4.) člen rady PaedDr. Květoslava Čelišová
5.) člen rady Lukáš Konečný
VS 10176
obracím se na Vás dle v příloze připojené plné moci v právním zastoupení Základní organizace Českého zahrádkářského svazu U Habrovického rybníka Ústí nad Labem, IČ: 661 11 854 se sídlem Habrovice 120, 403 40 Ústí nad Labem, právní forma pobočný spolek, a to ve věci, která měla být projednávána na 17. zasedání Zastupitelstva města Ústí nad Labem, jako bod programu č. 32 - ukončení nájemní smlouvy - ZO ČZS U Habrovického rybníka, kdy má být tato problematika projednávána při jednání Rady města Ústí nad Labem dne 14.12.2016.
Máme však za to, že právní situace je poněkud složitější. Spornou věcí především je to, zda je Město Ústí nad Labem vlastníkem nemovitostí, které trvale užívá ZO ČZS. Je tomu tak proto, že ke dni účinnosti zákona č. 172/1991 Sb., tj. ke dni 24.5.1991, nabyly obce do vlastnictví věci uvedené v § 1 - 3 tohoto zákona s tím však, že je třeba přihlédnout i k ustanovení § 4 odst. 1 písm. c) tohoto zákona, kdy dle tohoto ustanovení nepřechází do vlastnictví obcí z vlastnictví ČR nemovité věci s příslušenstvím, které jsou ke dni účinnosti tohoto zákona v trvalém užívání jiné než státní organizace, nejde-li o věci uvedené v § 2. Kromě toho je dle § 2 odst. 1 citovaného zákona podmínkou, protože do vlastnictví obcí přechází věci z majetku ČR to, že obce nemovitosti vlastnily ke dni 31.12.1949. Z uvedeného pak vyplývá, že pokud obce získaly nemovitosti přídělem, na jejichž přechod vlastnictví by se vztahovalo ustanovení § 2a citovaného zákona a k těmto nemovitostem ke dni účinnosti zákona vykonávaly právo trvalého užívání nestátní organizace, pak tyto nemovitosti nemohly platně přejít do vlastnictví obcí podle výše citovaného zákona, a právě o takovou situaci se podle mne jedná. ZO ČZS vykonávalo a dosud vykonává od roku 1983 právo trvalého užívání uvedených pozemků, a to jako nestátní organizace a z tohoto důvodu nemohly, a to navzdory výše citovanému souhlasnému prohlášení mezi Státním pozemkovým úřadem a Statutárním městem Ústí nad Labem ze dne 29.3.2013 dotčené pozemky přejít do vlastnictví Města Ústí nad Labem s tím, že na této skutečnosti ničeho nemění ani to, že Katastrální úřad pro Ústecké kraj, katastrální pracoviště Ústí nad Labem, zapsal vlastnické právo k těmto pozemkům ve prospěch Města Ústí nad Labem. Z tohoto důvodu pak nevstoupilo Město Ústí nad Labem jako údajný nový vlastník v postavení pronajímatele do nájemní smlouvy č. 78N03/08 ze dne 1.6.2003, kterou uzavřel ZO ČZS s Pozemkovým fondem ČR, a proto nemá Město Ústí nad Labem postavení pronajímatele, neboť není vlastníkem nemovitostí, a proto nemůže nájemní smlouvu ani platně vypovědět.
ZO ČZS U Habrovického rybníka Ústí nad Labem
advokát
se sídlem
v
Ústí nad Labem
400 01 Ústí nad Labem
příloha: plná moc a kopie
hospodářské smlouvy
V současné době se někteří zahrádkáři dostávají do situace, kdy potřebují zahrádku převést na nového zájemce. Pozemky převedené zahrádkářům dle zák. 95/1999 Sb. jsou však zatíženy předkupním právem PF.
Od ledna 2013 začal platit zákon č. 503/2012 Sb., o Státním pozemkovém úřadu, který výrazným způsobem mění postup prodeje zahrádek získaných úplatným převodem od státu na základě zákona č. 95/1999 Sb., jenž byl tímto novým zákonem zrušen.
Současně se zřízením Státního pozemkového úřadu byly zrušeny Pozemkový fond České republiky, pozemkové úřady a Ústřední pozemkový úřad vč. jejich účtů.
Nový zákon 503/2012 Sb. již neobsahuje zvýhodnění zahrádkářů. Postup prodeje zahrádky, kdy majitel nabídnul na základě předkupního práva pozemek Pozemkovému fondu za stejnou cenu, za kterou pozemek získal, a ten pak pozemek dále prodal za obdobných podmínek novému zájemci, již neplatí.
ZMĚNY V PODMÍNKÁCH PŘEVODU STÁTNÍCH POZEMKŮ
(výčet změn uveřejněný Státním pozemkovým úřadem.)
Zákonem č. 503/2012 Sb., o Státním pozemkovém úřadu jsou nově stanoveny podmínky pro převod státních pozemků, které byly dosud upraveny zákonem č. 95/1999 Sb. K nejvýznamnějším změnám patří:
- nově se upravují podmínky bezúplatného převodu (obcím se stanovuje lhůta pro podání žádosti pro převod pozemků ve třetích zónách národních parků v zastavěném území nebo zastavitelné ploše – 12 měsíců)
- kupní cena – obecně platí (není-li stanoveno jinak), že prodej se realizuje za cenu obvyklou (namísto dříve ceny určené podle cenového předpisu)
- nejdelší možná doba splátek kupní ceny se zkracuje na 10 let (původně 30 let)
- předkupní právo zaniká zaplacením, ne však dříve než za 5 let ode dne vkladu do katastru nemovitostí
- nově lze pozemek učinit předmětem zástavního práva i na zajištění poskytnutí úvěru k zaplacení kupní ceny
- zákon stanovuje kratší platnost potvrzení finanční a celní správy (30 dnů)
- nově se již nezasílá návrh smlouvy, nýbrž jen text smlouvy
- jednoznačně se stanovuje priorita nabídky pozemků pro oprávněné osoby (zákon č. 229/1991 Sb.)
Z uvedené informace vyplývá, že Nový zákon č. 503/2012 Sb. ukládá Státnímu pozemkovému úřadu pozemky prodávat již pouze za cenu obvyklou v místě a čase a ta mnohdy značně převyšuje cenu podle BEPJ, podle které byl prodej pro zahrádkáře do konce roku 2012 realizován.
Nový zákon 503/2012 Sb. oproti zákonu 95/1999 Sb. však omezuje předkupní právo státu na dobu 5 let od zaplacení či vkladu do katastru nemovitostí. Po uplynutí této pětileté lhůty může vlastník pozemku požádat Státní pozemkový úřad o potvrzení o zániku předkupního práva na jehož základě požádá o výmaz předkupního práva z katastru nemovitostí a pozemek může prodat standardním způsobem.
V současné době proto doporučujeme zamýšlený převod pozemku - zahrádky na nového majitele v případě trvání předkupního práva oddálit a vyčkat uplynutí 5letého období předkupního práva od doby vkladu do katastru nemovitostí.
Převod - prodej zahrádky bez učinění nabídky předkupního práva PF ČR
Pokud dojde k prodeji zahrádky převedené do vlastnictví dle zák. 95/1999 Sb. před uplynutím pětileté doby od zápisu do katastru nemovitostí bez učinění nabídky předkupního práva Státnímu pozemkovému úřadu ČR, pak Státní pozemkový úřad ČR při každoroční kontrole tuto skutečnost z Katastru nemovitosti zjistí a podá návrh soudu na zrušení kupní smlouvy!
Převod zahrádky v rámci dědického řízení
V případě, že se zahrádka převedená podle zák. 95/1999 Sb. stane předmětem dědického řízení je i nový vlastník zahrádky dále vázán předkupním právem.
Postup převodu - prodeje pozemku - zahrádky v zahrádkové osadě ZO ČZS (dále jen zahrádky),
který platil do konce roku 2012.
Pokud se jednalo o zahrádku, která byla úplatně převedena podle § 5, odst. 5. zákona č. 95/1999 Sb. a vázlo na ní předkupní právo Pozemkového fondu ČR byl postup následující.
Stávající majitel zahrádky (prodávající) při zamýšleném prodeji ve prospěch jiné osoby (kupující) musel podle § 10, zákona č. 95/1999 Sb. nabídnout z institutu předkupního práva svou zahrádku PF ČR ke zpětnému odkupu.
Pokud Pozemkový fond ČR předkupní právo využil
- Prodávající uvedl ve formuláři nabídky předkupního práva PF ČR kupujícího, kterému hodlal pozemek prodat. V případě, že PF ČR využil předkupní právo pak PF ČR upřednostnil tohoto kupujícího při následném uzavření nájemní smlouvy a kupní smlouvy s PF ČR, ale jen v případě, že kupující splňoval podmínky zákona 95/1999 Sb. viz níže.
- Pozemkový fond ČR na základě zpětné smlouvy odkoupil zahrádku a vlastníku zahrádky vyplatil stejnou částku, za kterou ji koupil vlastník od PF ČR dle § 9 zákona č. 95/1999 Sb.
- Zahrádka byla následně přepsána v katastru nemovitostí na PF ČR.
- Následně osoba, která byla uvedena jako případný kupující v nabídce předkupního práva pozemkovému fondu, musela nejprve uzavřít s PF ČR nájemní smlouvu na předmětnou zahrádku.
- Nájemce musel splňovat podmínku řádného členství v osadě ZO ČZS, ve které je zahrádka situována, to doložilpotvrzením o členství v ZO podepsané statuárními zástupci ZO ČZS (obvykle předseda a místopředseda).
Potvrzení nemělo být starší jednoho roku a činilo přílohu k žádosti o pronájem pozemku. - Po uzavření nájemní smlouvy byl vyhotoven znalecký posudek na cenu zahrádky dle BEPJ.
- Nový uživatel – nájemce zahrádky následně požádal o převod zahrádky do vlastnictví,
- Pozemek PF převedl nájemci úplatně podle BEPJ (nyní podle zák. č. 503/2012 Sb. za cenu obvyklou).
- Poté byl do katastru nemovitosti zapsán nový vlastník zahrádky.
- Souběžně bylo obvykle ještě nutno uzavřít kupní smlouvu na společné pozemky ZO, které vlastnil prodávající jen podílem, jako spoluvlastník a u nichž z tohoto důvodu PF ČR předkupní právo nevyužil.
Kdy Státní Pozemkový úřad ČR předkupní právo nevyužije
- Stává se to u společných pozemků v ZO, kde mají ze zákona přednost spoluvlastníci pozemku (ostatní členové osady ZO), v některých případech i u samotné zahrádky. Rozhodnutí nevyužití předkupního práva k danému pozemku je zcela v pravomoci PF.
- Dále v případě, že je zahrádka převáděna na nejbližší příbuzné.
- PF ČR zašle dopisem své stanovisko o nevyužití předkupního práva a umožní tím jednat prodávajícímu s kupujícím přímo.
- K zápisu do katastru nemovitosti pak dochází na základě kupní smlouvy mezi prodávajícím a kupujícím obvyklým způsobem s doložením nevyužití předkupního práva PF ČR.
Převod zahrádky v rámci dědického řízení
- V případě, že se zahrádka převedená podle zák. 95/1999 Sb. stane předmětem dědického řízení je nový vlastník zahrádky dále vázán předkupním právem a pokud hodlá zahrádku prodat, musí postupovat stejným způsobem, jak je výše uvedeno.