OSADNÍ ŘÁD schválený členskou schůzí v září 2020
Základní
organizace Českého zahrádkářského svazu
Na
Zavážkách, org. č. 806 009, IČ: 63839750
Praha
– Lysolaje
OSADNÍ
ŘÁD
PRO
ZAHRÁDKOVÉ OSADY
ZAVÁŽKA
I a ZAVÁŽKA II
Praha,
duben 2020
OSADNÍ ŘÁD
ZÁKLADNÍ ORGANIZACE ČESKÉHO ZAHRÁDKÁŘSKÉHO
SVAZU Na Zavážkách
se sídlem Kovárenská 5/8, 165 00 PRAHA 6 - Lysolaje
IČ: 63839750, číslo organizace 806 009
ČÁST
PRVNÍ
Čl. 1 – Osadní řád
Osadní
řád
1. upravuje
podmínky zahrádkářské činnosti v zahrádkových osadách ZAVÁŽKA I. a ZAVÁŽKA II.,
způsob užívání zahradních dílců - zahrádek a některé právní vztahy s tím
související
2. definuje
a) zásady
činnosti, správy a řízení zahrádkových osad v rozsahu
vymezeném Občanským zákoníkem, Stanovami Českého zahrádkářského svazu, z. s.
(dále jen Stanovy), jednacím a volebním řádem ČZS (dále jen Jednací a volební
řád) a zvláštními právními předpisy
b) člena
zahrádkové osady (dále jen člen osady) jako člena základní
organizace ČZS, který má zahrádku pronajatou od základní organizace
c) spolupráci
a vzájemné vztahy mezi členy osady
Čl.
2 - Majetkoprávní vztahy v zahrádkové osadě (dále jen „ZO“)
1. Zahrádkové
osady Zavážka I. a Zavážka II. jsou organizační a hospodářský celek na dvou
pozemcích ve vlastnictví hlavního města Prahy, oddělených veřejnou komunikací,
pronajatých od správců pozemků na základě nájemních smluv s platností na
dobu neurčitou
a)
s Úřadem Městské části Praha 6 - Lysolaje,
IČ 00231207, se sídlem Kovárenská 5/8 Praha - Lysolaje, ze dne 25. 7. 1994 a 1.
7. 2001 včetně dodatku č. 8 ze dne 17. 12. 2010,
b)
s Magistrátem hl. města Prahy, IČ
00064581, se sídlem v Praze 1, Mariánské nám. 2, č. j. NAP/58/02/002505/2002 ze
dne 19. 11. 2002 vč. dodatků č. 1 a č. 2,
c)
s MČ Suchdol, č. j. 182/2018, ze dne 24.
7. 2018.
2. Základní
organizace je na základě výše uvedených nájemních smluv oprávněna užívat
pozemky v katastrálních územích Praha 6 - Lysolaje a Praha 6 - Suchdol, zapsané
v katastru nemovitostí Katastrálního úřadu pro hlavní město Prahu a dále
přenechávat na základě podnájemních smluv části těchto pozemků svým členům do
dočasného užívání.
3. Společné
stavby (klubovna, skříně elektrických rozvodů apod.), společná parcela a
přístupové cesty, které jsou v nájmu základní organizace, slouží ke společnému
užívání členů osady. Majetek základní organizace tvoří věci movité a nemovité,
které jsou vedeny v inventáři základní organizace. Stroje a nářadí jsou v péči
člena osady určeného výborem. Základní organizace s těmito věcmi hospodaří
pouze pro potřeby osady.
4. Společné
části osad jsou ve společném podnájmu členů osad. Každý podnájemce má rovný
podíl, který tvoří 1/150 společné plochy.
ČÁST
DRUHÁ
Čl.
3 - Přidělování zahrádek
1. Výbor
přiděluje zahrádku do podnájmu pouze členovi základní organizace.
Tím se může stát bezúhonný občan České republiky (prokáže výpisem z rejstříku
trestů), po dosažení věku 18 let, který:
a)
má zájem o zahrádkaření - pěstování ovoce,
zeleniny, okrasných rostlin
b)
podal žádost o podnájem zahrádky na
předepsaném formuláři
c)
byla s ním uzavřena výborem podnájemní
smlouva
d)
vložil do společných finančních prostředků
nevratný vstupní účelový příspěvek ve výši 15 tis. Kč (slovy patnáct tisíc
korun) na provoz a běžnou údržbu společných osadních zařízení a majetku. Tuto
částku lze uhradit najednou nebo v dohodnutých splátkových termínech, ale vždy
nejpozději do konce kalendářního roku, ve kterém je podnájemní smlouva
uzavřena. Úhrada vstupního účelového příspěvku se nepožaduje pouze v případech,
kdy podnájem zahrádky přechází na osobu v přímém příbuzenském poměru (na
rodiče, manžela, manželku, děti, příp. vnoučata)
e)
seznámil se s Osadním řádem a je ochoten
ho plně respektovat
2. Výměra
zahrádky se řídí místními podmínkami a činí přibližně 400 m². Jeden člen osady může mít v podnájmu pouze jednu
zahrádku. V případě, že manželé nebo partneři jsou oba členové
osady, mohou vlastnit pouze jednu zahrádku.
3. Zahradní
stavba (domek, chatka) je soukromým vlastnictvím člena. Při podpisu podnájemní
smlouvy musí mít nově příchozí člen uzavřeny vlastnické vztahy a být vyrovnán s
dosavadním podnájemcem, což oba potvrzují podpisem na žádosti o změně podnájmu.
4. Smlouva
o podnájmu zahrádky se s novými členy uzavírá na zkušební dobu v trvání
jednoho roku. V případě, že v této době neshledají výbor ZO ani
podnájemce důvody k ukončení podnájmu, smlouva se automaticky prodlužuje na
dobu neurčitou.
5. Svévolné
přibírání dalších spoluuživatelů zahrádky, její další pronájem nebo přenechání
jiné osobě je považováno za hrubé porušení Stanov, Osadního řádu a podnájemní
smlouvy.
Čl.
4 - Užívání zahrádek
1. F Zahrádky
smějí být užívány pouze k zahrádkářské činnosti, tedy k pěstování ovoce,
zeleniny a okrasných rostlin a současně k odpočinku členů ZO, jejich rodinných
příslušníků a hostů. Minimálně 1/3 plochy zahrádky musí sloužit k pěstování ovoce,
zeleniny a okrasných rostlin.
2. F Na
zahrádkách je povoleno stavět zahradní chaty, altány, pergoly, skleníky, domky
na nářadí, zpevněné parkovací plochy, bazény a podobná zařízení (dále jen „stavba“)
při dodržení následujícího postupu:
a) F Stavebník
předloží ke schválení výboru jednoduchou projektovou dokumentaci obsahující
minimálně půdorys, čelní a boční pohledy, druh stavebního materiálu a termíny
zahájení i ukončení stavby
b) F konečný
vzhled stavby musí přesně odpovídat schválené dokumentaci. Případné změny je
nutno před jejich provedením projednat s osadním výborem,
v případě pochybností o dodržení požadavků dle odst. 3 níže se výbor ZO obrátí
ke konzultaci a pro stanovisko na ÚMČ Praha 6 – Lysolaje.
c) v
průběhu stavby musí být udržován pořádek na vnitřních komunikacích. Případné
poškození komunikace, včetně rozježdění mokré cesty, musí stavebník na vlastní
náklady neprodleně odstranit
d) F v případě,
že stavebník využije pro stavbu stavební firmu, zodpovídá stavebník za její
činnost a dodržování postupu stanoveného tímto řádem stejně, jako kdyby
prováděl stavbu svépomocí, zejména odpovídá za dodržování ustanovení čl. 10,
odst. 1, písm.o) o hlučných pracích. Stavebník dále výboru ZO předem předá
seznam pracovníků, kteří se budou v průběhu stavby pohybovat v prostorech ZO. V
opačném případě je výbor ZO oprávněn vypovědět podnájemní smlouvu a stavebník je
povinen odstranit na své náklady již započatou stavbu[1].
·
Nová stavbamusí vyhovovat Pražským
stavebním předpisům:
·
Fjejí půdorys včetně
teras, verand a vstupů nesmí překročit zastavěnou plochu 25 m2
·
Fmusí být jednopodlažní se
světlou výškou pobytové místnosti max. 2,5 m
·
Fmůže být podsklepena,
pokud je úroveň nadzemního podlaží nejvýše 1 m nad přilehlým terénem[2]
·
Fmusí mít sedlovou střechu
3. F Zahrádkářské
chatky jsou stavby dočasné s maximální dobou užívání 5 let. Před uplynutím této
doby musí majitel požádat vlastníka pozemku o prodloužení povolení stavby.
4. Pro
shromažďování srážkové vody ze střechy chatky a příp. zpevněných ploch za
účelem zálivky, je možno zabudovat pod povrch terénu nádrž.
5. Odstupy
chatek, cest a bazénů od hranic sousedních zahrádek musí být minimálně 2 m.
6. Zahradní
stavbu (chatku, domek) nesmí majitel používat k trvalému pobytu nebo k
celoročnímu bydlení.
7. Jednotlivé
zahrádky mohou být odděleny společným nákladem obou sousedů buď symbolickým
živým plotem nebo drátěným plotem do výšky max. 1,2 metru.
Oplocení zahrádky do společné cesty je nutné, také do výše max. 1, 2 m,
ale nesmí do této cesty svou konstrukcí nijak zasahovat.
8. F Zpevněné
plochy (parkovací stání, plochy bazénů, vydlážděné plochy cest apod.) spolu se
zastavěnou plochou zahradní chatky mohou tvořit maximálně 30% plochy zahrádky.
9. Řešení
sporných otázek mezi sousedy je možné pouze podle ustanovení nového Občanského
zákoníku.[3]
Čl.
5 - Ukončení užívání zahrádky
1. Užívání
zahrádky - podnájem - končí:
a)
ukončením činnosti osady, které vyplyne z
případné výpovědi nájmu pozemků ze strany jejich majitelů
b)
dohodou mezi podnájemcem a výborem ZO
c)
převedením podnájmu zahrádky na nového
vlastníka
K
tomu je stanoven postup:
1. Původní
podnájemce zahrádky písemně oznámí výboru 30 dní předem záměr
ukončit užívání zahrádky a prodat zahradní chatku.
2. Navrhne
nového podnájemce, pokud návrh nemá, výbor nabídne podnájemce ze své databáze
žadatelů.
3. Výbor
rozhodne o přijetí nebo nepřijetí žadatele.
4. Současný
podnájemce zahrádky vypořádá s novým podnájemcem prodej a koupi zahradního
domku. Smlouvu doloží výboru.
d)
ztrátou členství v Českém zahrádkářském
svazu, z. s. Přestane-li uživatel být členem svazu, ztrácí právo na další
užívání zahrádky.
e)
rozhodnutím výboru o zrušení užívacího
práva, jestliže uživatel po vytknutí závažných nedostatků ani v dodatečně
stanovené lhůtě neodstraní závadný stav, odporující dohodnutému způsobu užívání
pozemku nebo povaze členství v osadě, případně když uživatel neustane v
protiprávním jednání. Po takovémto rozhodnutí výboru následuje návrh členské
schůzi na vyloučení z řad Českého zahrádkářského svazu, z.s.
f)
úmrtím. Dědic, na kterého podle notářského
rozhodnutí nebo podle písemné dohody dědiců přejde dědictví, je povinen podat
přihlášku do Českého zahrádkářského svazu bez průtahů tak, aby výbor mohl
nejpozději do 3 měsíců po skončení pozůstalostního řízení rozhodnout o jeho
přijetí za člena a o převedení podnájmu zahrádky. Při projeveném písemném
nezájmu dědiců o další pronájem zahrádky je třeba celé řízení o dalším pronájmu
nejdéle do 6 měsíců ukončit.
2. Pokud
při ukončení užívání zahrádky nedojde k dohodě mezi původním a novým nájemcem,
je původní nájemce povinen uvést zahrádku do původního stavu, tj. odstranit
všechny stavby, včetně podzemních zásobníků srážkové vody a odpadních jímek[4].
ČÁST
TŘETÍ
Organizační
zajištění činnosti základní organizace – osad
Čl.
6 - Členská schůze
1. Členská
schůze je nejvyšším orgánem základní organizace[5].
2. Členskou
schůzi svolává výbor nejméně jednou ročně[6] formou vývěsek ve
skříňkách v zahrádkářské osadě, na webových stránkách ZO, nejpozději 14 dnů
před termínem konání schůze[7].
3. Zastupování
člena ZO na členské schůzi je možné plnou mocí[8].
4. Do
výlučné působnosti členské schůze náleží rozhodování o všech záležitostech ZO
vymezených Stanovami a dále zejména
a)
schvalování Osadního řádu, jeho dodatků a
změn
b)
rozhodování o výši členských účelových
příspěvků na příslušný kalendářní rok
c)
rozhodování o výši paušálních příspěvků a
o odměnách členům výboru a kontrolní komise za práce pro ZO, odměnou se rovněž
rozumí i zápočet hodin dobrovolné práce členů ZO
d)
rozhodování o výši smluvních poplatků na
příslušný kalendářní rok
5. Členská
schůze je usnášeníschopná, je-li přítomno vice než 1/3 členů organizace[9].
6. Usnesení
je přijato, hlasuje-li pro něho nadpoloviční většina přítomných členů.
7. Výbor
pořizuje z jednání písemný záznam, který zveřejňuje ve vývěsních skříňkách
osady.
Čl.
7 - Výbor základní organizace
1.
Výbor je 7 členný a je volen členskou
schůzí na období 5 let[10].
Při volbě může být zvolen náhradník bez povinnosti účasti na schůzích výboru ZO
a hlasovacího práva za člena výboru ZO, který skončí svoji činnost v průběhu
volebního období.
2.
Statutárním zástupcem organizace pro
jednání s jinými orgány je předseda ZO, v době jeho nepřítomnosti
místopředseda.
3.
Výbor zajišťuje správu osad, zejména[11]:
a)
zajišťuje údržbu osad
b)
spravuje společná zařízení, zejména
rozvody vody a elektřiny, společnou parcelu a objekty na ní postavené, vnitřní
komunikace a vnější oplocení vč. vstupních bran a branek
c)
uchovává potřebnou dokumentaci dle
zákonných postupů
d)
spravuje finanční prostředky vybrané od
jednotlivých členů[12]
·
na provoz zahrádek,
zejména podnájemné za zahrádky a podíl společných prostorů, platby za spotřebu
elektrické energie a vody
·
na údržbu společných zařízení a režii
osady, zejména vstupní a účelové příspěvky, dary, dotace,
příspěvky v případě zájmu o elektrifikaci zahrádky, náhrady škod atd.
e)
hradí z vybraných finančních prostředků:
·
provozní výdaje,
zejména nájemné z pozemků Městským částem Praha 6 - Lysolaje a Suchdol a
Magistrátu hl. m. Prahy. Spotřebu elektřiny, včetně elektřiny ve společných
prostorách, spotřebu vody, včetně případného úniku vody (rozdílu mezi součtem
naměřených hodnot podružných vodoměrů na zahrádkách a hodnotou hlavního
vodoměru)
·
údržbu a režii osady, zejména
odvoz odpadků, pronájem kontejnerů na směsný a bio odpad pro potřeby členů
zahrádkářské osady, pojištění, zajištění členských schůzí (WC, občerstvení),
dary jubilantům, odměny členům za činnost ve statutárních orgánech, poštovné,
kancelářské potřeby, nákup materiálu a nářadí, odměny brigádníkům - členům osad
a práce firem dle uzavřených smluv
f)
dbá na dodržování Osadního řádu a
veškerých svých opatření a vyvozuje odpovídající závěry ze zjištěného úmyslného
porušování těchto ustanovení
g)
v případě porušení stavebních předpisů (po
neúspěšném vyzvání člena k úpravě, odstranění stavby) upozorňuje na tyto „černé
stavby“ příslušné orgány k dalšímu řízení
4.
K zabezpečení uvedených úkolů vytváří
výbor potřebné komise (vodohospodářskou, elektro-komisi a pracovní skupinu k
zabezpečení potřebné údržby a obnovy osadních objektů vč. vyhlašování a
evidence dobrovolné práce členů ZO). O konkrétních úkolech a pracovní náplni
komisí rozhoduje členská schůze.
5.
Výbor zajišťuje činnost základní
organizace v době mezi členskými schůzemi, v souladu se Stanovami, tímto
Osadním řádem a usneseními členských schůzí.
6.
Výbor, zejména
a)
sjednává s majiteli pozemků dodatky k
nájemním smlouvám na pozemky v jejich vlastnictví nebo správě, které jsou
užívány členy osady
b)
uzavírá dohody o provedení práce na práce,
jejichž provedení vyžaduje odbornost nebo mimořádné časové nároky a nelze je
zajistit v rámci brigádnické činnosti, se členem osady nebo jinou fyzickou nebo
právnickou osobou. O uzavřených dohodách o provedení práce informuje výbor
členy osady na členské schůzi[13].
c)
kontroluje dodržování tohoto řádu a
projednává se členy základní organizace jeho porušování a nedodržování, uložení
sankcí a smluvních poplatků.
d)
navrhuje členské schůzi výši smluvních
poplatků na příslušný kalendářní rok
e)
ukládá pořádková opatření, kontroluje
zaplacení smluvního poplatku a dlužních částek, vede daňovou evidenci
f)
předkládá členské schůzi vyúčtování
účelových příspěvků za uplynulý kalendářní rok
g)
předkládá členské schůzi návrh rozpočtu na
další kalendářní rok
7.
Výbor pořizuje z jednání písemný záznam.
Závažná opatření, týkající se jednotlivých členů, jim výbor sděluje písemně.
Čl.
8 - Kontrolní komise ZO
1. Kontrolní
komise je tříčlenná a volí se na dobu 5 let[14]
2. Kontrolní
komise se ve své práci řídí stanovami a tímto řádem. Kontroluje plnění usnesení
členské schůze a závěrů z jednání výboru, provedení a výsledky inventarizace
majetku základní organizace, jednou za půl roku hospodaření základní organizace[15] a osady, s výsledky
kontroly seznamuje výbor a členy osady na členské schůzi.
3. Zápisy
z jednání předkládá výboru a jednou za rok členské schůzi.
ČÁST
ČTVRTÁ
Práva
a povinnosti členů osady
Čl.
9 - Práva členů
1. Člen
osady má právo zejména:
a)
účastnit se členské schůze i zasedání
výboru
b)
vznášet dotazy, návrhy a doporučení výboru
a kontrolní komisi a vyžadovat řešení problémů
c)
užívat společné části a vybavení osad s
maximálním ohledem na ostatní členy osady
d)
rozhodovat o hospodaření se společnými
částmi osad
e)
podílet se na správě osad
f)
být informován o správě osad
g)
být seznámen s vyúčtováním účelových
příspěvků za příslušný kalendářní rok
h)
nahlížet do smluv, uzavřených ve věcech
správy osady, především do smluv o provedení stavebních úprav a oprav,
poskytování služeb, nájemních a pojistných smluv, účetních dokladů
i)
být pozván na schůzi výboru k projednání
důležitých otázek, týkajících se jeho osoby
j)
F kácet na pronajaté
zahrádce bez povolení ovocné stromy a dále dřeviny o obvodu kmene do 80 cm
měřeného ve výšce 130 cm nad zemí, v době vegetačního klidu, tedy od 1.
10. do 31.3. [16]
. O úmyslu kácet dřeviny musí člen informovat výbor ZO nejpozději 7 dnů předem.
Kácení větších dřevin vyžaduje povolení podle zákona o ochraně přírody a
krajiny[17]
Čl.
10 - Povinnosti členů
1. Člen
ZO je zejména povinen:
a) dodržovat
Stanovy, závazky vyplývající z podnájemní smlouvy a z ustanovení tohoto řádu,
b) účastnit
se členské schůze
c) plnit
přijatá usnesení členských schůzí, sledovat informace a oznámení výboru na
informačních deskách v osadách a na webových stránkách
d) hradit
zálohu na odběr elektrické energie a vody ve výši stanovené výborem dle
spotřeby minulého roku nejpozději do 31. 10. kalendářního roku na účet ZO (variabilní
symbol = číslo zahrádky, např. 7802)
e) hradit
členskou známku ČZS, podnájemné za zahrádku a podíl společných prostor,
spotřebovanou vodu, spotřebovanou elektrickou energii (po odečtení uhrazené
zálohy a navýšenou o 10% podle čl. 14, odst. 10) tohoto řádu, účelový příspěvek
za kalendářní rok nejpozději do 31. 3. následujícího kalendářního roku na účet
základní organizace
f) účastnit
se na výzvu výboru činnosti při budování a údržbě společných zařízení v obou
osadách
g) F udržovat
zahrádku a bezprostřední okolí jejího plotu, tedy přilehlé poloviny šířky
společné cesty, u venkovního oplocení do silnice pak do vzdálenosti cca 1
metru, v řádném stavu, tj. včas kosit trávu
(nejlépe před rozkvětem pampelišek), odstraňovat plevel, větve
přesahující do uliček, chránit pozemky a provádět opatření k ochraně porostů,
ovoce a zeleniny před škůdci a plísněmi vhodnými postřiky
h) F dodržovat
noční klid od 22.00 hod. do 08.00 hod., nerušit hlukem sousedy
i) zabezpečit,
aby na zahrádce byl vlastní chemický nebo splachovací WC se septikem a zajistit
na vlastní náklady ekologickou likvidaci fekálních odpadů
j) šetřit
společný majetek a zařízení osady, oznámit výboru každé zjištěné poškození a
porušení společných zařízení, zdržet se jakéhokoliv jednání, které by
obtěžovalo sousedy a narušovalo občanské soužití v osadě
k) F v
den otevírání a uzavírání společného vodovodu být osobně přítomen při kontrole
a plombování podružných vodoměrů. Plombu nesmí uživatel sám odstranit.
V případě svojí nepřítomnosti zplnomocnit rodinného příslušníka (manžela,
manželku) nebo jiného člena osady.
l) při
hranicích sousedních zahrádek nově vysazovat pouze nižší tvary ovocných a
okrasných dřevin, ve vzdálenosti minimálně 1,5 m. Jsou-li již dřeviny vysazeny
blíže než 2 metry od plotu nebo hranice sousední zahrádky a jejich větve nebo
odnože přerůstají na sousední zahrádku, může podnájemce této zahrádky ve vhodné
vegetační době provést jejich odstranění šetrným způsobem, jestliže tak
neučinil po předchozí prokazatelně učiněné žádosti souseda jejich vlastník[18]
m) zajistit
při pobytu rodinných příslušníků a návštěv, pobývajících v zahrádkové osadě za
jeho přítomnosti, aby dodržovali tento řád
n) neprovádět
takové úpravy zahradní chatky a zahrádky, jimiž by ohrožoval výkon podnájemního
práva ostatních členů osady
o) F používat
motorové a elektrické stroje (sekačky, pily, míchačky apod.) jen ve všední den
a v sobotu, dále i ve státní svátek pokud takový den připadá na všední
den, v době od 8 do 20 hodin
p) umožnit
přístup na zahrádku členům výboru, komisí nebo výborem pověřeným členům osady
zejména za účelem[19]
- zjištění stavu rozvodů vody a jejich
opravy
- odečtu spotřeby elektrické energie -
opravy skříně s elektroměry
- opravy oplocení zahrádkové osady -
zabránění vzniku škod
q) F chovatelé
psů a koček musí zabránit pohybu zvířat bez dozoru v ostatních částech ZO
a zejména jsou povinni uklízet jejich exkrementy
2. V prostoru ZO je zakázáno:
a)
chování domácích zvířat (slepic, králíků
apod.)
b)
používání střelných zbraní všeho druhu,
odpalování světlic a ohňostrojů
c)
používání hlasitých rozhlasových a jiných
přístrojů, jejichž provozem by byli rušeni ostatní členové ZO
d)
pěstování rostlin, jejichž zpracování vede
k výrobě omamných psychotropních látek
e)
vstupování na cizí zahrádky bez souhlasu
nebo přítomnosti jejich podnájemců mimo případy uvedené v čl. 10 odst. 1, písm.
p) tohoto řádu
f) Fpálení jakéhokoliv odpadu
včetně jiných než suchých rostlinných materiálů[20],
včetně pálení v sudech. Výjimkou
je rozdělání ohně v zahradním krbu nebo ohraničeném ohništi suchým dřevem za
účelem přípravy stravy.
Čl.
11 - Povinnosti členů pro zachování bezpečnosti a ochrany životního
prostředí
1. Vstupní
brány osad musí být trvale uzamčeny. Každý člen ZO má nárok bezplatně na jeden
chráněný klíč od vstupní brány, který je možno použít ke vstupu kterýmkoliv
vchodem a k odemknutí visacích zámků k otevření brány pro vjezd vozidla. Další
klíče do max. počtu 3 kusů na zahrádku si může člen osady zakoupit u výboru. Za
ztracený klíč bude účtována úhrada 1 000.- Kč. Všechny klíče předané uživatelům
jsou výborem registrovány. Je
zakázáno klíče nechat soukromě vyrobit, půjčovat nebo přenechávat cizím osobám.
2. F Majitel chatky vybavené
kamny s kouřovodem je povinen čistit kouřovod a komín (spalinové cesty)
jednou ročně a zajistit kontrolu kominíkem jednou za dva roky[21].
3. Při
zjištění násilného poškození objektů je povinností člena osady neprodleně
informovat Policii ČR (tel. 158), Městskou policii (tel.
156) a některého člena výboru.
4. V
případě vypuknutí požáru je každý, kdo tuto skutečnost zjistí, povinen ihned
uvědomit Hasičský záchranný sbor (tel. 150) a do příjezdu hasičů
se snažit sám nebo s dalšími uživateli požár likvidovat.
5. Při
zjištění vážného úrazu, kolapsu apod. je povinností každého bezprostředně
informovat Zdravotní záchrannou službu (tel. 155).
6. F Osady
jsou oploceny průhledným pletivem o výšce 2 metry a jsou majetkem ZO. Je zakázáno oplocení zneprůhledňovat
textilem apod. Svévolné poškození oplocení bude výbor řešit jako újmu
na společném vlastnictví.
7.
Každá
zahrádka musí být u vchodu označena tabulkou s číslem.
8. Zajíždění
motorových dopravních prostředků v průběhu dne do areálu je možné pouze za
účelem a na dobu složení nebo naložení těžších nebo rozměrných nákladů nebo
nastoupení a vystoupení zdravotně postižených. Dopravní prostředky se mohou po
vnitřních cestách uvnitř osady pohybovat max. rychlostí 15 km/hod.
Pokud je vozidlem způsobena škoda na společném nebo i soukromém majetku
podnájemců, musí škůdce nebo ten, pro kterého se jízda uskutečnila, zajistit
neprodleně a na vlastní náklady opravu. Pokud tuto povinnost nesplní, zajistí
opravu výbor a všechny náklady předloží viníkovi k úhradě.
9.
Vjezd
vozidel s celkovou hmotností nad 3,5 tuny na rozmoklé nebo podmáčené cesty
v areálu je zakázán.
10. Parkování
osobního automobilu uvnitř zahrádky je možné pouze na
zpevněné parkovací ploše umístěné co nejblíže u kraje zahrádky. Na parkovací
ploše uvnitř zahrádky je přísně zakázáno provádět opravy vozidla nebo jeho
umývání.
11. F Parkování
motorových vozidel na společných cestách je zakázáno.
Čl.
12 - Zásady likvidace odpadů
1. Biologický
odpad ze zahrady je především likvidován kompostováním nebo
odložením do velkoobjemového kontejneru na biologický odpad.
2. Směsný
odpad se ukládá v době od 1. dubna do 31. října do
pronajatých uzamykatelných nádob na odpadky (umístěných vně zahrádkových osad).
V době od 1. listopadu do 31. března je podnájemce povinen si svůj odpad odvézt
do odpadních nádob např. v místě bydliště.
3. Nebezpečný
a toxický odpad, zejména zbytky chemických postřiků, barev,
ředidel, olejů a obaly z nich, se odevzdávají do sběrných dvorů města nebo na
místa určená úřadem MČ Praha 6 -Lysolaje a to v době svozu takového odpadu.
4. Kovový
odpad se odkládá v termínu na místa, určená výborem tak,
aby je mohli odvézt hasiči ve prospěch MČ Praha 6 -Lysolaje.
ČÁST
PÁTÁ
Provoz
vodovodu a elektrických zařízení
Čl.
13 - Provoz vodovodu
1.
V ZO je provozován rozvod vody z veřejné
vodovodní sítě s pitnou vodou (dále jen vodovod). Napojení je opatřeno hlavním
vodoměrem. Cena odebírané vody je stanovována dodavatelem.
2.
Vodovod v ZO je společným majetkem členů ZO,
je udržován z účelových příspěvků členů a jejich dobrovolné práce. Doba provozu
vodovodu je omezena klimatickými podmínkami, zpravidla vždy od dubna do října.
Datum spuštění a uzavření vodovodu určuje výbor ZO a zveřejňuje ho ve vývěskách
a na webových stránkách ZO.
3.
F Povinností
všech členů ZO je nepoškozovat potrubí, dbát, aby bylo po celé délce
volně přístupné a nezarostlé vegetací. V bezprostřední blízkosti
vodovodu nesmí být budovány komposty nebo skládky materiálu.
4.
Kontrolu, údržbu a opravy vodovodu
provádějí členové vodohospodářské komise (dále VHK), jmenované ve smyslu čl. 7
tohoto řádu. Zjistí-li kterýkoliv uživatel poruchu na vodovodu, je povinen
toto bezodkladně oznámit některému členu VHK nebo členu výboru ZO.
5.
F Před odjezdem je uživatel
povinen hladní přívod vody na zahrádku uzavřít.
6.
Ke zjišťování množství odebrané vody na
každé zahrádce slouží podružné vodoměry. Podružný vodoměr je
majetkem člena osady, který je odpovědný za jeho montáž a udržování v řádném a
provozuschopném stavu. Podružný vodoměr musí být chráněn před mechanickým
poškozením (i mrazem) a musí být správně připojen (vždy šipkou ve směru
proudění vody).
7.
V době, kdy je vodovod mimo provoz (v
zimních měsících), je povinností uživatele vodoměr sejmout a uložit tak, aby
byl chráněn před mrazem. V případě, že uživatel nebo některý z členů VHK
zjistí, že vodoměr nesprávně ukazuje spotřebu nebo je jinak poškozen, je
uživatel povinen nechat ho na vlastní náklady opravit, případně nahradit novým.
Ten je možné objednat u VHK a uhradit v následující faktuře.
8.
Každá výměna podružného vodoměru za
nový musí být provedena pouze s vědomím člena VHK,
příp. jiného člena výboru ZO a o výměně musí být pořízen zápis s uvedením stavu
vodoměru. VHK je oprávněna v případě, že některý z podružných vodoměrů
nesplňuje svoji funkci, uložit členovi, aby ho nechal přezkoušet a předložil
osvědčení o jeho správnosti.
9.
Odečty spotřeby vody na jednotlivých
zahrádkách jsou prováděny členy VHK nebo jinými pověřenými členy osady
zpravidla při zahájení a ukončení provozu vodovodu. Uživatel svým podpisem
potvrdí správnost odečtu a číslo plomby. V případě, že uživatel nezajistí
ani jinak neumožní odečet své spotřeby vody nebo VHK zjistí nefunkčnost
vodoměru (netočí se apod.), bude mu v celkovém vyúčtování předepsán k úhradě
1,5 násobek množství rozpočítaného průměru spotřeby na ostatních vodoměrech
osady.
10.
Příspěvek na ztráty vody ve vnitřní
rozvodné síti hradí uživatel 1x ročně ve výši poměrné části rozdílu mezi
fakturovanou částkou pro osadu a skutečně spotřebovaným množstvím vody.
11.
Členové VHK jsou se souhlasem výboru ZO oprávněni
uzavřít dodávku vody jednotlivému členu ZO při zjištění, že došlo ke svévolnému
porušení plomby na podružném vodoměru.
Čl.
14 - Elektrické rozvody
1.
Přípojky z distribuční sítě, přípojkové a
elektroměrné skříně SP-5/2 osazené dvěma elektroměry jsou majetkem
distributora.
2.
Vnitřní kabelové rozvody v osadě,
přípojkové skříně a elektroměrné rozvaděče s podružnými elektroměry jsou
majetkem osady a jsou určeny k odečtu spotřeby el. energie pro jednotlivé
zahrádky a chatky.
3.
Přívody od rozvaděčů podružného měření k
jednotlivým pozemkům a chatkám i vnitřní instalace v chatkách může být
provedena odbornou firmou nebo si mohou práci provést členové sami na vlastní
náklady a doložit elektrokomisi revizní zápis.
4.
Provoz, údržbu, opravy, odpočty podružných
elektroměrů a kontrolou dodržování podmínek a všeobecně platných předpisů
zabezpečuje elektrokomise, jmenovaná ve smyslu čl. 7 tohoto rádu. Komise
přijímá návrhy a žádosti na připojení nových odběrů. Tyto žádosti posuzuje a
doporučuje ke schválení výboru. Zástupce komise je přítomen při převzetí díla
od dodavatelské firmy a při vstupním odečtu namontovaných podružných
elektroměrů.
5.
F Člen osady je povinen
předložit komisi revizní zprávu o provozuschopnosti rozvodů jednou za 5 let. Komise
tyto revizní zprávy eviduje.
6.
Písemnou přihlášku k odběru el. energie
předkládá člen osady výboru. Připojení spojené s výkopovými pracemi může být
provedeno jen mimo vegetační období nebo po domluvě se sousedy a elektrokomisí.
7.
Za připojení zahrádky do elektrické sítě a
osazení podružného elektroměru je povinen žadatel uhradit smluvní poplatek ve
výši 12.500,- Kč (slovy: dvanáct tisíc pět set korun českých).
8.
Maximální instalovaný příkon pro jeden
odběr je 16A / 220V (3200W).
9.
Člen osady nesmí umožnit odebírat
proud jiným uživatelům.
10.
Příspěvek na opravy a údržbu systému
elektrifikace osady a na ztráty elektrického proudu ve vnitřní rozvodné síti
hradí uživatel 1x ročně ve výši 10% částky, účtované mu za
skutečně spotřebované množství proudu.
11.
Na společné parcele je osazen jistič
380V/25A (třífázový proud). Použití tohoto odběru (např. pro míchačku) je možné
jen se souhlasem elektrokomise.
ČÁST
ŠESTÁ
Ustanovení
společná a závěrečná
Čl.
15 - Pořádkové opatření, smluvní poplatky
1.
Za neplnění povinností podle čl. 10 tohoto
řádu a porušování dalších zákazů uvedených v tomto řádu, je výbor ZO oprávněn uložit
členu ZO zaplacení smluvního poplatku[22] nebo uložit pořádkové
opatření, tj. především:
a)
odpojit přípojku vody k jeho zahrádce
b)
odpojit přípojku elektrické energie
2.
Opětovné zapojení přípojky vody nebo
elektrické energie bude provedeno po odstranění nedostatků nebo zaplacení všech
dlužných částek na základě žádosti člena ZO a se souhlasem výboru ZO a je
zpoplatněno smluvním poplatkem ve výši 300,-Kč.
3.
Člen, který na svůj náklad neodstraní
závady a poškození jím způsobené na společném majetku, rovněž uhradí ZO mimo
nákladů na odstranění závady nebo poškození, výborem ZO stanovený smluvní
poplatek, splatný do 60 dnů ode dne převzetí usnesení výboru ZO o jeho uložení
na účet ZO.
Čl.
16 - Vymáhání pohledávek
1.
Vymáhání pohledávek od členů ZO zajišťuje
výbor ZO. Pro potřeby tohoto řádu se formou vymáhání pohledávky rozumí:
a)
jednorázová úhrada dluhu
b)
dohoda o uznání dluhu, který bude uhrazen
ve splátkách
c)
notářský (exekutorský) zápis se svolením k
vykonatelnosti[23]
d)
soudní vymáhání dluhu
2.
Neuhradí-li člen ZO platby stanovené čl.
10 tohoto Osadního řádu ve stanovém termínu, vyzve ho výbor ZO písemně, aby
svůj dluh uhradil nejpozději do posledního dne následujícího kalendářního
měsíce.
3.
Člen ZO, který se předem nedohodne s výborem
ZO na splátkovém kalendáři, uhradí ZO smluvní poplatek. Výše tohoto poplatku,
pokud doba přesahuje 5 dnů ode dne jeho splatnosti, činí za každý den
nezaplacení 1 promile z dlužné částky.
4.
Při neplnění uzavřené dohody o uhrazení
dluhu ve splátkách uhradí člen ZO smluvní poplatek maximálně do výše 300,-
Kč.
5.
Výbor ZO může, se souhlasem dlužníka,
žádat notáře (exekutora) o sepsání notářského zápisu o právním úkonu, ve kterém
se dlužník zaváže uhradit ve stanoveném termínu svůj dluh vůči ZO a současně dá
svolení k přímé vykonatelnosti (exekuci) zápisu pro případ, že ke splnění dluhu
nedojde.
6.
Neuhradí-li člen ZO členskou známku ve
výši, stanovené ČZS do 31. 12. běžného roku, ztrácí automaticky členství v ČZS.
Čl.
17 - Závěrečná ustanovení
1.
Tento osadní řád byl schválen členskou
schůzí dne 4.dubna 2020 a nabývá platnosti následujícím dnem.
2.
Každý člen obdrží proti podpisu o převzetí
jeden výtisk osadního řádu v písemné podobě. V elektronické formě je osadní řád
zveřejněn na webových stránkách Základní organizace Českého zahrádkářského
svazu, z.s. Na zavážkách.
Ruší se osadní řád,
schválený usnesením členské schůze dne 26. 04. 2014.
[1] Nájemní
smlouva naší ZO s městskou částí Praha 6 - Lysolaje
[2] § 69
Nařízení č. 10/2016 hl. m. Prahy, Pražských stavebních předpisů
[3] §§ 1016
a 1017 Zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku
[4] Nájemní
smlouva ZO Zavážky a MČ Praha 6 – Lysolaje z r. 2011
[5] § 4,
odst. (6) Stanov ČZS
[6] § 25,
odst. (2) Stanov ČZS
[7] § 4,
odst. (2) Stanov ČZS
[8] § 5,
odst. (2) Stanov ČZS
[9] § 5,
odst. (5) Stanov ČZS
[10] § 4,
odst. (3) Stanov ČZS
[11] § 24
Stanov ČZS
[12] § 35,
odst. (7) Stanov ČZS
[13] § 75
zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů
[14] § 28
odst. (1) Stanov ČZS
[15] § 28,
odst. (4) Stanov ČZS
[16] § 3
vyhlášky č. 189/2013 Sb., o ochraně dřevin a povolení jejich kácení
[17] zákon
č. 114/1992 Sb.
[18] § 1016
odst. 2zákona č. 89/2012Sb., občanského zákoníku
[19] § 1012
a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku
[20] § 16
zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší
[21] příloha
2 k vyhlášce č. 34/2016 Sb., o čištění, kontrole a revizi spalinové cesty
[22] § 2048
a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku
[23] § 71a a
násl. zákona č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve
znění pozdějších předpisů a § 77 a násl. zákona č. 120/2001 Sb., o soudních
exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád) a o změně dalších zákonů, ve
znění pozdějších předpisů.