OSADNÍ ŘÁD schválený členskou schůzí v září 2020


Základní organizace Českého zahrádkářského svazu

Na Zavážkách, org. č. 806 009, IČ: 63839750

Praha – Lysolaje

 

 

 

OSADNÍ ŘÁD

PRO ZAHRÁDKOVÉ OSADY

ZAVÁŽKA I a ZAVÁŽKA II

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Praha, duben 2020


 

OSADNÍ ŘÁD

ZÁKLADNÍ ORGANIZACE ČESKÉHO ZAHRÁDKÁŘSKÉHO SVAZU Na Zavážkách

se sídlem Kovárenská 5/8, 165 00 PRAHA 6 - Lysolaje

IČ: 63839750, číslo organizace 806 009

 

ČÁST PRVNÍ

Čl. 1 – Osadní řád

Osadní řád

1.      upravuje podmínky zahrádkářské činnosti v zahrádkových osadách ZAVÁŽKA I. a ZAVÁŽKA II., způsob užívání zahradních dílců - zahrádek a některé právní vztahy s tím související

2.      definuje

a)      zásady činnosti, správy a řízení zahrádkových osad v rozsahu vymezeném Občanským zákoníkem, Stanovami Českého zahrádkářského svazu, z. s. (dále jen Stanovy), jednacím a volebním řádem ČZS (dále jen Jednací a volební řád) a zvláštními právními předpisy

b)      člena zahrádkové osady (dále jen člen osady) jako člena základní organizace ČZS, který má zahrádku pronajatou od základní organizace

c)      spolupráci a vzájemné vztahy mezi členy osady

Čl. 2 - Majetkoprávní vztahy v zahrádkové osadě (dále jen „ZO“)

1.      Zahrádkové osady Zavážka I. a Zavážka II. jsou organizační a hospodářský celek na dvou pozemcích ve vlastnictví hlavního města Prahy, oddělených veřejnou komunikací, pronajatých od správců pozemků na základě nájemních smluv s platností na dobu neurčitou

a)      s Úřadem Městské části Praha 6 - Lysolaje, IČ 00231207, se sídlem Kovárenská 5/8 Praha - Lysolaje, ze dne 25. 7. 1994 a 1. 7. 2001 včetně dodatku č. 8 ze dne 17. 12. 2010,

b)      s Magistrátem hl. města Prahy, IČ 00064581, se sídlem v Praze 1, Mariánské nám. 2, č. j. NAP/58/02/002505/2002 ze dne 19. 11. 2002 vč. dodatků č. 1 a č. 2,

c)      s MČ Suchdol, č. j. 182/2018, ze dne 24. 7. 2018.

2.      Základní organizace je na základě výše uvedených nájemních smluv oprávněna užívat pozemky v katastrálních územích Praha 6 - Lysolaje a Praha 6 - Suchdol, zapsané v katastru nemovitostí Katastrálního úřadu pro hlavní město Prahu a dále přenechávat na základě podnájemních smluv části těchto pozemků svým členům do dočasného užívání.

3.      Společné stavby (klubovna, skříně elektrických rozvodů apod.), společná parcela a přístupové cesty, které jsou v nájmu základní organizace, slouží ke společnému užívání členů osady. Majetek základní organizace tvoří věci movité a nemovité, které jsou vedeny v inventáři základní organizace. Stroje a nářadí jsou v péči člena osady určeného výborem. Základní organizace s těmito věcmi hospodaří pouze pro potřeby osady.

4.      Společné části osad jsou ve společném podnájmu členů osad. Každý podnájemce má rovný podíl, který tvoří 1/150 společné plochy.

ČÁST DRUHÁ

Čl. 3 - Přidělování zahrádek

1.      Výbor přiděluje zahrádku do podnájmu pouze členovi základní organizace. Tím se může stát bezúhonný občan České republiky (prokáže výpisem z rejstříku trestů), po dosažení věku 18 let, který:

a)      má zájem o zahrádkaření - pěstování ovoce, zeleniny, okrasných rostlin

b)      podal žádost o podnájem zahrádky na předepsaném formuláři

c)      byla s ním uzavřena výborem podnájemní smlouva

d)      vložil do společných finančních prostředků nevratný vstupní účelový příspěvek ve výši 15 tis. Kč (slovy patnáct tisíc korun) na provoz a běžnou údržbu společných osadních zařízení a majetku. Tuto částku lze uhradit najednou nebo v dohodnutých splátkových termínech, ale vždy nejpozději do konce kalendářního roku, ve kterém je podnájemní smlouva uzavřena. Úhrada vstupního účelového příspěvku se nepožaduje pouze v případech, kdy podnájem zahrádky přechází na osobu v přímém příbuzenském poměru (na rodiče, manžela, manželku, děti, příp. vnoučata)

e)      seznámil se s Osadním řádem a je ochoten ho plně respektovat

2.      Výměra zahrádky se řídí místními podmínkami a činí přibližně 400 m². Jeden člen osady může mít v podnájmu pouze jednu zahrádku. V případě, že manželé nebo partneři jsou oba členové osady, mohou vlastnit pouze jednu zahrádku.

3.      Zahradní stavba (domek, chatka) je soukromým vlastnictvím člena. Při podpisu podnájemní smlouvy musí mít nově příchozí člen uzavřeny vlastnické vztahy a být vyrovnán s dosavadním podnájemcem, což oba potvrzují podpisem na žádosti o změně podnájmu.

4.      Smlouva o podnájmu zahrádky se s novými členy uzavírá na zkušební dobu v trvání jednoho roku. V případě, že v této době neshledají výbor ZO ani podnájemce důvody k ukončení podnájmu, smlouva se automaticky prodlužuje na dobu neurčitou.

5.      Svévolné přibírání dalších spoluuživatelů zahrádky, její další pronájem nebo přenechání jiné osobě je považováno za hrubé porušení Stanov, Osadního řádu a podnájemní smlouvy.

Čl. 4 - Užívání zahrádek

1.      F Zahrádky smějí být užívány pouze k zahrádkářské činnosti, tedy k pěstování ovoce, zeleniny a okrasných rostlin a současně k odpočinku členů ZO, jejich rodinných příslušníků a hostů. Minimálně 1/3 plochy zahrádky musí sloužit k pěstování ovoce, zeleniny a okrasných rostlin.

2.      F Na zahrádkách je povoleno stavět zahradní chaty, altány, pergoly, skleníky, domky na nářadí, zpevněné parkovací plochy, bazény a podobná zařízení (dále jen „stavba“) při dodržení následujícího postupu:

a)      F Stavebník předloží ke schválení výboru jednoduchou projektovou dokumentaci obsahující minimálně půdorys, čelní a boční pohledy, druh stavebního materiálu a termíny zahájení i ukončení stavby

b)     F konečný vzhled stavby musí přesně odpovídat schválené dokumentaci. Případné změny je nutno před jejich provedením projednat s osadním výborem, v případě pochybností o dodržení požadavků dle odst. 3 níže se výbor ZO obrátí ke konzultaci a pro stanovisko na ÚMČ Praha 6 – Lysolaje.

c)      v průběhu stavby musí být udržován pořádek na vnitřních komunikacích. Případné poškození komunikace, včetně rozježdění mokré cesty, musí stavebník na vlastní náklady neprodleně odstranit

d)     F v případě, že stavebník využije pro stavbu stavební firmu, zodpovídá stavebník za její činnost a dodržování postupu stanoveného tímto řádem stejně, jako kdyby prováděl stavbu svépomocí, zejména odpovídá za dodržování ustanovení čl. 10, odst. 1, písm.o) o hlučných pracích. Stavebník dále výboru ZO předem předá seznam pracovníků, kteří se budou v průběhu stavby pohybovat v prostorech ZO. V opačném případě je výbor ZO oprávněn vypovědět podnájemní smlouvu a stavebník je povinen odstranit na své náklady již započatou stavbu[1].

·         Nová stavbamusí vyhovovat Pražským stavebním předpisům:

·         Fjejí půdorys včetně teras, verand a vstupů nesmí překročit zastavěnou plochu 25 m2

·         Fmusí být jednopodlažní se světlou výškou pobytové místnosti max. 2,5 m

·         Fmůže být podsklepena, pokud je úroveň nadzemního podlaží nejvýše 1 m nad přilehlým terénem[2]

·         Fmusí mít sedlovou střechu

3.      F Zahrádkářské chatky jsou stavby dočasné s maximální dobou užívání 5 let. Před uplynutím této doby musí majitel požádat vlastníka pozemku o prodloužení povolení stavby.

4.      Pro shromažďování srážkové vody ze střechy chatky a příp. zpevněných ploch za účelem zálivky, je možno zabudovat pod povrch terénu nádrž.

5.      Odstupy chatek, cest a bazénů od hranic sousedních zahrádek musí být minimálně 2 m.

6.      Zahradní stavbu (chatku, domek) nesmí majitel používat k trvalému pobytu nebo k celoročnímu bydlení.

7.      Jednotlivé zahrádky mohou být odděleny společným nákladem obou sousedů buď symbolickým živým plotem nebo drátěným plotem do výšky max. 1,2 metru. Oplocení zahrádky do společné cesty je nutné, také do výše max. 1, 2 m, ale nesmí do této cesty svou konstrukcí nijak zasahovat.

8.      F Zpevněné plochy (parkovací stání, plochy bazénů, vydlážděné plochy cest apod.) spolu se zastavěnou plochou zahradní chatky mohou tvořit maximálně 30% plochy zahrádky.

9.      Řešení sporných otázek mezi sousedy je možné pouze podle ustanovení nového Občanského zákoníku.[3]

Čl. 5 - Ukončení užívání zahrádky

1.      Užívání zahrádky - podnájem - končí:

a)      ukončením činnosti osady, které vyplyne z případné výpovědi nájmu pozemků ze strany jejich majitelů

b)      dohodou mezi podnájemcem a výborem ZO

c)      převedením podnájmu zahrádky na nového vlastníka

K tomu je stanoven postup:

1.      Původní podnájemce zahrádky písemně oznámí výboru 30 dní předem záměr ukončit užívání zahrádky a prodat zahradní chatku.

2.      Navrhne nového podnájemce, pokud návrh nemá, výbor nabídne podnájemce ze své databáze žadatelů.

3.      Výbor rozhodne o přijetí nebo nepřijetí žadatele.

4.      Současný podnájemce zahrádky vypořádá s novým podnájemcem prodej a koupi zahradního domku. Smlouvu doloží výboru.

d)      ztrátou členství v Českém zahrádkářském svazu, z. s. Přestane-li uživatel být členem svazu, ztrácí právo na další užívání zahrádky.

e)      rozhodnutím výboru o zrušení užívacího práva, jestliže uživatel po vytknutí závažných nedostatků ani v dodatečně stanovené lhůtě neodstraní závadný stav, odporující dohodnutému způsobu užívání pozemku nebo povaze členství v osadě, případně když uživatel neustane v protiprávním jednání. Po takovémto rozhodnutí výboru následuje návrh členské schůzi na vyloučení z řad Českého zahrádkářského svazu, z.s.

f)       úmrtím. Dědic, na kterého podle notářského rozhodnutí nebo podle písemné dohody dědiců přejde dědictví, je povinen podat přihlášku do Českého zahrádkářského svazu bez průtahů tak, aby výbor mohl nejpozději do 3 měsíců po skončení pozůstalostního řízení rozhodnout o jeho přijetí za člena a o převedení podnájmu zahrádky. Při projeveném písemném nezájmu dědiců o další pronájem zahrádky je třeba celé řízení o dalším pronájmu nejdéle do 6 měsíců ukončit.

2.      Pokud při ukončení užívání zahrádky nedojde k dohodě mezi původním a novým nájemcem, je původní nájemce povinen uvést zahrádku do původního stavu, tj. odstranit všechny stavby, včetně podzemních zásobníků srážkové vody a odpadních jímek[4].

ČÁST TŘETÍ

Organizační zajištění činnosti základní organizace – osad

Čl. 6 - Členská schůze

1.      Členská schůze je nejvyšším orgánem základní organizace[5].

2.      Členskou schůzi svolává výbor nejméně jednou ročně[6] formou vývěsek ve skříňkách v zahrádkářské osadě, na webových stránkách ZO, nejpozději 14 dnů před termínem konání schůze[7].

3.      Zastupování člena ZO na členské schůzi je možné plnou mocí[8].

4.      Do výlučné působnosti členské schůze náleží rozhodování o všech záležitostech ZO vymezených Stanovami a dále zejména

a)      schvalování Osadního řádu, jeho dodatků a změn

b)      rozhodování o výši členských účelových příspěvků na příslušný kalendářní rok

c)      rozhodování o výši paušálních příspěvků a o odměnách členům výboru a kontrolní komise za práce pro ZO, odměnou se rovněž rozumí i zápočet hodin dobrovolné práce členů ZO

d)      rozhodování o výši smluvních poplatků na příslušný kalendářní rok

5.      Členská schůze je usnášeníschopná, je-li přítomno vice než 1/3 členů organizace[9].

6.      Usnesení je přijato, hlasuje-li pro něho nadpoloviční většina přítomných členů.

7.      Výbor pořizuje z jednání písemný záznam, který zveřejňuje ve vývěsních skříňkách osady.

Čl. 7 - Výbor základní organizace

1.       Výbor je 7 členný a je volen členskou schůzí na období 5 let[10]. Při volbě může být zvolen náhradník bez povinnosti účasti na schůzích výboru ZO a hlasovacího práva za člena výboru ZO, který skončí svoji činnost v průběhu volebního období.

2.       Statutárním zástupcem organizace pro jednání s jinými orgány je předseda ZO, v době jeho nepřítomnosti místopředseda.

3.       Výbor zajišťuje správu osad, zejména[11]:

a)      zajišťuje údržbu osad

b)      spravuje společná zařízení, zejména rozvody vody a elektřiny, společnou parcelu a objekty na ní postavené, vnitřní komunikace a vnější oplocení vč. vstupních bran a branek

c)      uchovává potřebnou dokumentaci dle zákonných postupů

d)      spravuje finanční prostředky vybrané od jednotlivých členů[12]

·         na provoz zahrádek, zejména podnájemné za zahrádky a podíl společných prostorů, platby za spotřebu elektrické energie a vody

·         na údržbu společných zařízení a režii osady, zejména vstupní a účelové příspěvky, dary, dotace, příspěvky v případě zájmu o elektrifikaci zahrádky, náhrady škod atd.

e)      hradí z vybraných finančních prostředků:

·         provozní výdaje, zejména nájemné z pozemků Městským částem Praha 6 - Lysolaje a Suchdol a Magistrátu hl. m. Prahy. Spotřebu elektřiny, včetně elektřiny ve společných prostorách, spotřebu vody, včetně případného úniku vody (rozdílu mezi součtem naměřených hodnot podružných vodoměrů na zahrádkách a hodnotou hlavního vodoměru)

·         údržbu a režii osady, zejména odvoz odpadků, pronájem kontejnerů na směsný a bio odpad pro potřeby členů zahrádkářské osady, pojištění, zajištění členských schůzí (WC, občerstvení), dary jubilantům, odměny členům za činnost ve statutárních orgánech, poštovné, kancelářské potřeby, nákup materiálu a nářadí, odměny brigádníkům - členům osad a práce firem dle uzavřených smluv

f)       dbá na dodržování Osadního řádu a veškerých svých opatření a vyvozuje odpovídající závěry ze zjištěného úmyslného porušování těchto ustanovení

g)      v případě porušení stavebních předpisů (po neúspěšném vyzvání člena k úpravě, odstranění stavby) upozorňuje na tyto „černé stavby“ příslušné orgány k dalšímu řízení

4.       K zabezpečení uvedených úkolů vytváří výbor potřebné komise (vodohospodářskou, elektro-komisi a pracovní skupinu k zabezpečení potřebné údržby a obnovy osadních objektů vč. vyhlašování a evidence dobrovolné práce členů ZO). O konkrétních úkolech a pracovní náplni komisí rozhoduje členská schůze.

5.       Výbor zajišťuje činnost základní organizace v době mezi členskými schůzemi, v souladu se Stanovami, tímto Osadním řádem a usneseními členských schůzí.

6.       Výbor, zejména

a)      sjednává s majiteli pozemků dodatky k nájemním smlouvám na pozemky v jejich vlastnictví nebo správě, které jsou užívány členy osady

b)      uzavírá dohody o provedení práce na práce, jejichž provedení vyžaduje odbornost nebo mimořádné časové nároky a nelze je zajistit v rámci brigádnické činnosti, se členem osady nebo jinou fyzickou nebo právnickou osobou. O uzavřených dohodách o provedení práce informuje výbor členy osady na členské schůzi[13].

c)      kontroluje dodržování tohoto řádu a projednává se členy základní organizace jeho porušování a nedodržování, uložení sankcí a smluvních poplatků.

d)      navrhuje členské schůzi výši smluvních poplatků na příslušný kalendářní rok

e)      ukládá pořádková opatření, kontroluje zaplacení smluvního poplatku a dlužních částek, vede daňovou evidenci

f)       předkládá členské schůzi vyúčtování účelových příspěvků za uplynulý kalendářní rok

g)      předkládá členské schůzi návrh rozpočtu na další kalendářní rok

7.       Výbor pořizuje z jednání písemný záznam. Závažná opatření, týkající se jednotlivých členů, jim výbor sděluje písemně.

 

Čl. 8 - Kontrolní komise ZO

1.      Kontrolní komise je tříčlenná a volí se na dobu 5 let[14]

2.      Kontrolní komise se ve své práci řídí stanovami a tímto řádem. Kontroluje plnění usnesení členské schůze a závěrů z jednání výboru, provedení a výsledky inventarizace majetku základní organizace, jednou za půl roku hospodaření základní organizace[15] a osady, s výsledky kontroly seznamuje výbor a členy osady na členské schůzi.

3.      Zápisy z jednání předkládá výboru a jednou za rok členské schůzi.

 

ČÁST ČTVRTÁ

Práva a povinnosti členů osady

Čl. 9 - Práva členů

1.      Člen osady má právo zejména:

a)      účastnit se členské schůze i zasedání výboru

b)      vznášet dotazy, návrhy a doporučení výboru a kontrolní komisi a vyžadovat řešení problémů

c)      užívat společné části a vybavení osad s maximálním ohledem na ostatní členy osady

d)      rozhodovat o hospodaření se společnými částmi osad

e)      podílet se na správě osad

f)       být informován o správě osad

g)      být seznámen s vyúčtováním účelových příspěvků za příslušný kalendářní rok

h)      nahlížet do smluv, uzavřených ve věcech správy osady, především do smluv o provedení stavebních úprav a oprav, poskytování služeb, nájemních a pojistných smluv, účetních dokladů

i)       být pozván na schůzi výboru k projednání důležitých otázek, týkajících se jeho osoby

j)       F kácet na pronajaté zahrádce bez povolení ovocné stromy a dále dřeviny o obvodu kmene do 80 cm měřeného ve výšce 130 cm nad zemí, v době vegetačního klidu, tedy od 1. 10. do 31.3. [16] . O úmyslu kácet dřeviny musí člen informovat výbor ZO nejpozději 7 dnů předem. Kácení větších dřevin vyžaduje povolení podle zákona o ochraně přírody a krajiny[17]

Čl. 10 - Povinnosti členů

1.      Člen ZO je zejména povinen:

a)      dodržovat Stanovy, závazky vyplývající z podnájemní smlouvy a z ustanovení tohoto řádu,

b)      účastnit se členské schůze

c)      plnit přijatá usnesení členských schůzí, sledovat informace a oznámení výboru na informačních deskách v osadách a na webových stránkách

d)      hradit zálohu na odběr elektrické energie a vody ve výši stanovené výborem dle spotřeby minulého roku nejpozději do 31. 10. kalendářního roku na účet ZO (variabilní symbol = číslo zahrádky, např. 7802)

e)      hradit členskou známku ČZS, podnájemné za zahrádku a podíl společných prostor, spotřebovanou vodu, spotřebovanou elektrickou energii (po odečtení uhrazené zálohy a navýšenou o 10% podle čl. 14, odst. 10) tohoto řádu, účelový příspěvek za kalendářní rok nejpozději do 31. 3. následujícího kalendářního roku na účet základní organizace

f)       účastnit se na výzvu výboru činnosti při budování a údržbě společných zařízení v obou osadách

g)      F udržovat zahrádku a bezprostřední okolí jejího plotu, tedy přilehlé poloviny šířky společné cesty, u venkovního oplocení do silnice pak do vzdálenosti cca 1 metru, v řádném stavu, tj. včas kosit trávu (nejlépe před rozkvětem pampelišek), odstraňovat plevel, větve přesahující do uliček, chránit pozemky a provádět opatření k ochraně porostů, ovoce a zeleniny před škůdci a plísněmi vhodnými postřiky

h)      F dodržovat noční klid od 22.00 hod. do 08.00 hod., nerušit hlukem sousedy

i)       zabezpečit, aby na zahrádce byl vlastní chemický nebo splachovací WC se septikem a zajistit na vlastní náklady ekologickou likvidaci fekálních odpadů

j)       šetřit společný majetek a zařízení osady, oznámit výboru každé zjištěné poškození a porušení společných zařízení, zdržet se jakéhokoliv jednání, které by obtěžovalo sousedy a narušovalo občanské soužití v osadě

k)      F v den otevírání a uzavírání společného vodovodu být osobně přítomen při kontrole a plombování podružných vodoměrů. Plombu nesmí uživatel sám odstranit. V případě svojí nepřítomnosti zplnomocnit rodinného příslušníka (manžela, manželku) nebo jiného člena osady.

l)       při hranicích sousedních zahrádek nově vysazovat pouze nižší tvary ovocných a okrasných dřevin, ve vzdálenosti minimálně 1,5 m. Jsou-li již dřeviny vysazeny blíže než 2 metry od plotu nebo hranice sousední zahrádky a jejich větve nebo odnože přerůstají na sousední zahrádku, může podnájemce této zahrádky ve vhodné vegetační době provést jejich odstranění šetrným způsobem, jestliže tak neučinil po předchozí prokazatelně učiněné žádosti souseda jejich vlastník[18]

m)   zajistit při pobytu rodinných příslušníků a návštěv, pobývajících v zahrádkové osadě za jeho přítomnosti, aby dodržovali tento řád

n)      neprovádět takové úpravy zahradní chatky a zahrádky, jimiž by ohrožoval výkon podnájemního práva ostatních členů osady

o)      F používat motorové a elektrické stroje (sekačky, pily, míchačky apod.) jen ve všední den a v sobotu, dále i ve státní svátek pokud takový den připadá na všední den, v době od 8 do 20 hodin

p)      umožnit přístup na zahrádku členům výboru, komisí nebo výborem pověřeným členům osady zejména za účelem[19]

- zjištění stavu rozvodů vody a jejich opravy

- odečtu spotřeby elektrické energie - opravy skříně s elektroměry

- opravy oplocení zahrádkové osady - zabránění vzniku škod

q)      F chovatelé psů a koček musí zabránit pohybu zvířat bez dozoru v ostatních částech ZO a zejména jsou povinni uklízet jejich exkrementy

2.      V prostoru ZO je zakázáno:

a)      chování domácích zvířat (slepic, králíků apod.)

b)      používání střelných zbraní všeho druhu, odpalování světlic a ohňostrojů

c)      používání hlasitých rozhlasových a jiných přístrojů, jejichž provozem by byli rušeni ostatní členové ZO

d)      pěstování rostlin, jejichž zpracování vede k výrobě omamných psychotropních látek

e)      vstupování na cizí zahrádky bez souhlasu nebo přítomnosti jejich podnájemců mimo případy uvedené v čl. 10 odst. 1, písm. p) tohoto řádu

f)       Fpálení jakéhokoliv odpadu včetně jiných než suchých rostlinných materiálů[20], včetně pálení v sudech. Výjimkou je rozdělání ohně v zahradním krbu nebo ohraničeném ohništi suchým dřevem za účelem přípravy stravy.

 

Čl. 11 - Povinnosti členů pro zachování bezpečnosti a ochrany životního prostředí

1.      Vstupní brány osad musí být trvale uzamčeny. Každý člen ZO má nárok bezplatně na jeden chráněný klíč od vstupní brány, který je možno použít ke vstupu kterýmkoliv vchodem a k odemknutí visacích zámků k otevření brány pro vjezd vozidla. Další klíče do max. počtu 3 kusů na zahrádku si může člen osady zakoupit u výboru. Za ztracený klíč bude účtována úhrada 1 000.- Kč. Všechny klíče předané uživatelům jsou výborem registrovány. Je zakázáno klíče nechat soukromě vyrobit, půjčovat nebo přenechávat cizím osobám.

2.      F Majitel chatky vybavené kamny s kouřovodem je povinen čistit kouřovod a komín (spalinové cesty) jednou ročně a zajistit kontrolu kominíkem jednou za dva roky[21].

3.      Při zjištění násilného poškození objektů je povinností člena osady neprodleně informovat Policii ČR (tel. 158), Městskou policii (tel. 156) a některého člena výboru.

4.      V případě vypuknutí požáru je každý, kdo tuto skutečnost zjistí, povinen ihned uvědomit Hasičský záchranný sbor (tel. 150) a do příjezdu hasičů se snažit sám nebo s dalšími uživateli požár likvidovat.

5.      Při zjištění vážného úrazu, kolapsu apod. je povinností každého bezprostředně informovat Zdravotní záchrannou službu (tel. 155).

6.      F Osady jsou oploceny průhledným pletivem o výšce 2 metry a jsou majetkem ZO. Je zakázáno oplocení zneprůhledňovat textilem apod. Svévolné poškození oplocení bude výbor řešit jako újmu na společném vlastnictví.

7.      Každá zahrádka musí být u vchodu označena tabulkou s číslem.

8.      Zajíždění motorových dopravních prostředků v průběhu dne do areálu je možné pouze za účelem a na dobu složení nebo naložení těžších nebo rozměrných nákladů nebo nastoupení a vystoupení zdravotně postižených. Dopravní prostředky se mohou po vnitřních cestách uvnitř osady pohybovat max. rychlostí 15 km/hod. Pokud je vozidlem způsobena škoda na společném nebo i soukromém majetku podnájemců, musí škůdce nebo ten, pro kterého se jízda uskutečnila, zajistit neprodleně a na vlastní náklady opravu. Pokud tuto povinnost nesplní, zajistí opravu výbor a všechny náklady předloží viníkovi k úhradě.

9.      Vjezd vozidel s celkovou hmotností nad 3,5 tuny na rozmoklé nebo podmáčené cesty v areálu je zakázán.

10.  Parkování osobního automobilu uvnitř zahrádky je možné pouze na zpevněné parkovací ploše umístěné co nejblíže u kraje zahrádky. Na parkovací ploše uvnitř zahrádky je přísně zakázáno provádět opravy vozidla nebo jeho umývání.

11.  F Parkování motorových vozidel na společných cestách je zakázáno.

Čl. 12 - Zásady likvidace odpadů

1.      Biologický odpad ze zahrady je především likvidován kompostováním nebo odložením do velkoobjemového kontejneru na biologický odpad.

2.      Směsný odpad se ukládá v době od 1. dubna do 31. října do pronajatých uzamykatelných nádob na odpadky (umístěných vně zahrádkových osad). V době od 1. listopadu do 31. března je podnájemce povinen si svůj odpad odvézt do odpadních nádob např. v místě bydliště.

3.      Nebezpečný a toxický odpad, zejména zbytky chemických postřiků, barev, ředidel, olejů a obaly z nich, se odevzdávají do sběrných dvorů města nebo na místa určená úřadem MČ Praha 6 -Lysolaje a to v době svozu takového odpadu.

4.      Kovový odpad se odkládá v termínu na místa, určená výborem tak, aby je mohli odvézt hasiči ve prospěch MČ Praha 6 -Lysolaje.

ČÁST PÁTÁ

Provoz vodovodu a elektrických zařízení

Čl. 13 - Provoz vodovodu

1.       V ZO je provozován rozvod vody z veřejné vodovodní sítě s pitnou vodou (dále jen vodovod). Napojení je opatřeno hlavním vodoměrem. Cena odebírané vody je stanovována dodavatelem.

2.       Vodovod v ZO je společným majetkem členů ZO, je udržován z účelových příspěvků členů a jejich dobrovolné práce. Doba provozu vodovodu je omezena klimatickými podmínkami, zpravidla vždy od dubna do října. Datum spuštění a uzavření vodovodu určuje výbor ZO a zveřejňuje ho ve vývěskách a na webových stránkách ZO.

3.       F Povinností všech členů ZO je nepoškozovat potrubí, dbát, aby bylo po celé délce volně přístupné a nezarostlé vegetací. V bezprostřední blízkosti vodovodu nesmí být budovány komposty nebo skládky materiálu.

4.       Kontrolu, údržbu a opravy vodovodu provádějí členové vodohospodářské komise (dále VHK), jmenované ve smyslu čl. 7 tohoto řádu. Zjistí-li kterýkoliv uživatel poruchu na vodovodu, je povinen toto bezodkladně oznámit některému členu VHK nebo členu výboru ZO.

5.       F Před odjezdem je uživatel povinen hladní přívod vody na zahrádku uzavřít.

6.       Ke zjišťování množství odebrané vody na každé zahrádce slouží podružné vodoměry. Podružný vodoměr je majetkem člena osady, který je odpovědný za jeho montáž a udržování v řádném a provozuschopném stavu. Podružný vodoměr musí být chráněn před mechanickým poškozením (i mrazem) a musí být správně připojen (vždy šipkou ve směru proudění vody).

7.       V době, kdy je vodovod mimo provoz (v zimních měsících), je povinností uživatele vodoměr sejmout a uložit tak, aby byl chráněn před mrazem. V případě, že uživatel nebo některý z členů VHK zjistí, že vodoměr nesprávně ukazuje spotřebu nebo je jinak poškozen, je uživatel povinen nechat ho na vlastní náklady opravit, případně nahradit novým. Ten je možné objednat u VHK a uhradit v následující faktuře.

8.       Každá výměna podružného vodoměru za nový musí být provedena pouze s vědomím člena VHK, příp. jiného člena výboru ZO a o výměně musí být pořízen zápis s uvedením stavu vodoměru. VHK je oprávněna v případě, že některý z podružných vodoměrů nesplňuje svoji funkci, uložit členovi, aby ho nechal přezkoušet a předložil osvědčení o jeho správnosti.

9.       Odečty spotřeby vody na jednotlivých zahrádkách jsou prováděny členy VHK nebo jinými pověřenými členy osady zpravidla při zahájení a ukončení provozu vodovodu. Uživatel svým podpisem potvrdí správnost odečtu a číslo plomby. V případě, že uživatel nezajistí ani jinak neumožní odečet své spotřeby vody nebo VHK zjistí nefunkčnost vodoměru (netočí se apod.), bude mu v celkovém vyúčtování předepsán k úhradě 1,5 násobek množství rozpočítaného průměru spotřeby na ostatních vodoměrech osady.

10.   Příspěvek na ztráty vody ve vnitřní rozvodné síti hradí uživatel 1x ročně ve výši poměrné části rozdílu mezi fakturovanou částkou pro osadu a skutečně spotřebovaným množstvím vody.

11.   Členové VHK jsou se souhlasem výboru ZO oprávněni uzavřít dodávku vody jednotlivému členu ZO při zjištění, že došlo ke svévolnému porušení plomby na podružném vodoměru.

Čl. 14 - Elektrické rozvody

1.       Přípojky z distribuční sítě, přípojkové a elektroměrné skříně SP-5/2 osazené dvěma elektroměry jsou majetkem distributora.

2.       Vnitřní kabelové rozvody v osadě, přípojkové skříně a elektroměrné rozvaděče s podružnými elektroměry jsou majetkem osady a jsou určeny k odečtu spotřeby el. energie pro jednotlivé zahrádky a chatky.

3.       Přívody od rozvaděčů podružného měření k jednotlivým pozemkům a chatkám i vnitřní instalace v chatkách může být provedena odbornou firmou nebo si mohou práci provést členové sami na vlastní náklady a doložit elektrokomisi revizní zápis.

4.       Provoz, údržbu, opravy, odpočty podružných elektroměrů a kontrolou dodržování podmínek a všeobecně platných předpisů zabezpečuje elektrokomise, jmenovaná ve smyslu čl. 7 tohoto rádu. Komise přijímá návrhy a žádosti na připojení nových odběrů. Tyto žádosti posuzuje a doporučuje ke schválení výboru. Zástupce komise je přítomen při převzetí díla od dodavatelské firmy a při vstupním odečtu namontovaných podružných elektroměrů.

5.       F Člen osady je povinen předložit komisi revizní zprávu o provozuschopnosti rozvodů jednou za 5 let. Komise tyto revizní zprávy eviduje.

6.       Písemnou přihlášku k odběru el. energie předkládá člen osady výboru. Připojení spojené s výkopovými pracemi může být provedeno jen mimo vegetační období nebo po domluvě se sousedy a elektrokomisí.

7.       Za připojení zahrádky do elektrické sítě a osazení podružného elektroměru je povinen žadatel uhradit smluvní poplatek ve výši 12.500,- Kč (slovy: dvanáct tisíc pět set korun českých).

8.       Maximální instalovaný příkon pro jeden odběr je 16A / 220V (3200W).

9.       Člen osady nesmí umožnit odebírat proud jiným uživatelům.

10.   Příspěvek na opravy a údržbu systému elektrifikace osady a na ztráty elektrického proudu ve vnitřní rozvodné síti hradí uživatel 1x ročně ve výši 10% částky, účtované mu za skutečně spotřebované množství proudu.

11.   Na společné parcele je osazen jistič 380V/25A (třífázový proud). Použití tohoto odběru (např. pro míchačku) je možné jen se souhlasem elektrokomise.

ČÁST ŠESTÁ

Ustanovení společná a závěrečná

Čl. 15 - Pořádkové opatření, smluvní poplatky

1.       Za neplnění povinností podle čl. 10 tohoto řádu a porušování dalších zákazů uvedených v tomto řádu, je výbor ZO oprávněn uložit členu ZO zaplacení smluvního poplatku[22] nebo uložit pořádkové opatření, tj. především:

a)      odpojit přípojku vody k jeho zahrádce

b)      odpojit přípojku elektrické energie

2.       Opětovné zapojení přípojky vody nebo elektrické energie bude provedeno po odstranění nedostatků nebo zaplacení všech dlužných částek na základě žádosti člena ZO a se souhlasem výboru ZO a je zpoplatněno smluvním poplatkem ve výši 300,-Kč.

3.       Člen, který na svůj náklad neodstraní závady a poškození jím způsobené na společném majetku, rovněž uhradí ZO mimo nákladů na odstranění závady nebo poškození, výborem ZO stanovený smluvní poplatek, splatný do 60 dnů ode dne převzetí usnesení výboru ZO o jeho uložení na účet ZO.

Čl. 16 - Vymáhání pohledávek

1.       Vymáhání pohledávek od členů ZO zajišťuje výbor ZO. Pro potřeby tohoto řádu se formou vymáhání pohledávky rozumí:

a)      jednorázová úhrada dluhu

b)      dohoda o uznání dluhu, který bude uhrazen ve splátkách

c)      notářský (exekutorský) zápis se svolením k vykonatelnosti[23]

d)      soudní vymáhání dluhu

2.       Neuhradí-li člen ZO platby stanovené čl. 10 tohoto Osadního řádu ve stanovém termínu, vyzve ho výbor ZO písemně, aby svůj dluh uhradil nejpozději do posledního dne následujícího kalendářního měsíce.

3.       Člen ZO, který se předem nedohodne s výborem ZO na splátkovém kalendáři, uhradí ZO smluvní poplatek. Výše tohoto poplatku, pokud doba přesahuje 5 dnů ode dne jeho splatnosti, činí za každý den nezaplacení 1 promile z dlužné částky.

4.       Při neplnění uzavřené dohody o uhrazení dluhu ve splátkách uhradí člen ZO smluvní poplatek maximálně do výše 300,- Kč.

5.       Výbor ZO může, se souhlasem dlužníka, žádat notáře (exekutora) o sepsání notářského zápisu o právním úkonu, ve kterém se dlužník zaváže uhradit ve stanoveném termínu svůj dluh vůči ZO a současně dá svolení k přímé vykonatelnosti (exekuci) zápisu pro případ, že ke splnění dluhu nedojde.

6.       Neuhradí-li člen ZO členskou známku ve výši, stanovené ČZS do 31. 12. běžného roku, ztrácí automaticky členství v ČZS.

Čl. 17 - Závěrečná ustanovení

1.       Tento osadní řád byl schválen členskou schůzí dne 4.dubna 2020 a nabývá platnosti následujícím dnem.

2.       Každý člen obdrží proti podpisu o převzetí jeden výtisk osadního řádu v písemné podobě. V elektronické formě je osadní řád zveřejněn na webových stránkách Základní organizace Českého zahrádkářského svazu, z.s. Na zavážkách.

Ruší se osadní řád, schválený usnesením členské schůze dne 26. 04. 2014.



[1] Nájemní smlouva naší ZO s městskou částí Praha 6 - Lysolaje

[2] § 69 Nařízení č. 10/2016 hl. m. Prahy, Pražských stavebních předpisů

[3] §§ 1016 a 1017 Zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku

[4] Nájemní smlouva ZO Zavážky a MČ Praha 6 – Lysolaje z r. 2011

[5] § 4, odst. (6) Stanov ČZS

[6] § 25, odst. (2) Stanov ČZS

[7] § 4, odst. (2) Stanov ČZS

[8] § 5, odst. (2) Stanov ČZS

[9] § 5, odst. (5) Stanov ČZS

[10] § 4, odst. (3) Stanov ČZS

[11] § 24 Stanov ČZS

[12] § 35, odst. (7) Stanov ČZS

[13] § 75 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů

[14] § 28 odst. (1) Stanov ČZS

[15] § 28, odst. (4) Stanov ČZS

[16] § 3 vyhlášky č. 189/2013 Sb., o ochraně dřevin a povolení jejich kácení

[17] zákon č. 114/1992 Sb.

[18] § 1016 odst. 2zákona č. 89/2012Sb., občanského zákoníku

[19] § 1012 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku

[20] § 16 zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší

[21] příloha 2 k vyhlášce č. 34/2016 Sb., o čištění, kontrole a revizi spalinové cesty

[22] § 2048 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku

[23] § 71a a násl. zákona č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů a § 77 a násl. zákona č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád) a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.