Co se děje na osadě:

 

předchozí následující
Připomínky k přepracované dokumentaci EIA k dálničnímu přivaděči

Na výborové schůzi 23.2. 2022 byl schválen návrh připomínek k přepracované dokumentaci EIA týkající se dálničního přivaděče kolem naší osady. Připomínky byly výborem jednohlasně schváleny, podepsány a budou za naši osadu podány na Krajský úřad Ústeckého kraje v rámci připomínkového řízení. Dokument k nahlédnutí níže:


 

„Přeložka silnice I/13 v úseku Děčín – D8 (Knínice)“

 Připomínky k přepracované dokumentaci „Posuzování vlivů na životní prostředí podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů ve znění pozdějších předpisů“


Jsme aktivní spolek zahrádkářů, který by byl zamýšlenou stavbou ve variantě údolím Chrochvického potoka velmi významně dotčen. Skutečně pozorně jsme proto prostudovali předloženou dokumentaci, porovnali ji se zákonem č. 221/2021 Sb., zákon o podpoře zahrádkářské činnosti (zahrádkářský zákon) a některými dalšími koncepčními dokumenty České republiky (např. Strategický rámec Česká republika 2030, Státní politika životního prostředí, Politika ochrany klimatu) a Ústeckého kraje (Program rozvoje Ústeckého kraje 2014 – 2020; aktualizovaný program kraje pro další období je na webu sice avizován, ale bohužel ještě není zveřejněn).

 

Všechny tyto dokumenty reagují na mezinárodní vývoj v oblasti udržitelného rozvoje a Česká republika vychází ze dvou hlavních přístupů – kvality života a udržitelnosti. Liniová dopravní stavba je počin, který navždy ovlivní právě kvalitu života v daném místě a to velmi zásadně. Proto musí být její potřebnost velmi důkladně posouzena a posudek musí pracovat s aktuálními vstupy a daty, aby nenávratně nepoškodila dotčenou lokalitu a v ní žijící obyvatelstvo. V tomto konkrétním případě se ale opakovaně posuzuje stále dokola něco, co už posuzováním několikrát prošlo a s negativním výsledkem. Používají se neaktuální studie a dochází ke zkreslování výstupů. Takže velmi stručně:

 

1.      V červenci 2008 vydalo MŽP ČR k realizaci záměru „Přeložka silnice I/13 Děčín – D8“ stanovisko, že varianta VA v km 0,0 – 9,8 je v předložené podobě z hlediska vlivu na životní prostředí a veřejné zdraví NEPŘIJATELNÁ v úseku 0,0 – 9,8 km (č. j.: 55948/ENV/08 ze dne 31. 7. 2008) z důvodu zásadních střetů s ochranou přírody a krajiny v cenných územích Chráněné krajinné oblasti České Středohoří. V opakovaných posudcích v letech 2012, 2015, 2018 a 2021 se směrové ani výškové vedení Chrochvické varianty prakticky nezměnilo a zásadní střety s ochranou přírody a krajiny zcela odstraněny nebyly.

 

2.      „Zahrádkářská činnost se podílí na zachování a ochraně zemědělského půdního fondu, přispívá k zadržování vody, zmírnění dopadu klimatických změn a podporuje druhovou rozmanitost v krajině, má výchovný a estetický aspekt pro utváření vztahu k přírodě mladé generace. Podílí se na ochraně přírody, životního prostředí a pestrosti krajinného rázu“. Tolik k výňatku ze zahrádkářského zákona. Z tohoto úhlu pohledu v dokumentaci EIA postrádáme:

-        Sadovnické hodnocení dřevin – předpokládá se kácení mnoha stromů mimo lesní porosty a nikde jsme se nedočetli, kolik jich vlastně bude a s jakou náhradní výsadbou dřevin se počítá. U takto obrovského zásahu do krajinného rázu to považujeme za velký nedostatek.

-        Klimatickou studii, která dokáže posoudit dopady jednotlivých variant na klima v  zasažených lokalitách. Údolí Chrochvického potoka je velmi špatně odvětratelné už nyní a ve spojení s nárůstem těžké nákladní dopravy při stoupání do kopce při nízké rychlosti, to může mít nezanedbatelný dopad na klima v dané oblasti.

 

3.      Ze Studie proveditelnosti a účelnosti - přeložky silnice I/13 v úseku D8 – Děčín (AF CITYPLAN s.r.o.) jsme se dozvěděli, že počet zasažených obyvatel vzhledem k uvažované variantě Chrochvické (totožná s variantou C v této studii) je 14 583 a počet obyvatel zasažených na stávající 1/13 je 17 755. Jak může zhotovitel posudku mluvit u varianty Chrochvická o obchvatu města, když jenom přenáší zátěž na jinou skupinu obyvatel? V tomto případě se rozhodně nejedná o udržitelný rozvoj.

 

4.      V dokumentaci se mluví o rozšíření 1/62 do Ústí nad Labem jako o nemožné a nepřijatelné variantě pro řešení složité dopravní situace v Děčíně. Hledali jsme, na základě čeho je možné toto tvrdit, ale žádnou studii aprobované osoby jsme bohužel nenašli a ani v dokumentaci uvedena není. Podle našeho názoru je však nejlepším řešením dané problematiky.

 

5.      Vizualizace zamýšlené stavby je pro naši lokalitu naprosto zavádějící. Silnice je znázorněna pouze se dvěma pruhy, přestože je střídavě zamýšlen i pruh třetí. Vidíme tunel místo přesypané galerie otevřené směrem do údolí, takže neznalý občan může lehce nabýt dojmu, že obyvatelstvo bude chráněno. Zcela zde chybí čtyřmetrové protihlukové stěny, které od sebe doslova odříznou spolu s přesypanou galerií a úrovňovým kruhovým objezdem městské čtvrti Chrochvice a Želenice. Není vidět žádnou lávku nebo podchod, kudy budou moci obyvatelé Chrochvic bezpečně přecházet novou komunikaci a chodit do obchodů, k lékaři a děti do školy a školky v Želenicích, protože v naší městské části nic takového není.

 

Závěrem si dovolujeme konstatovat, že pro naše zahrádky by byla varianta údolím Chrochvického potoka skutečně likvidační. Nejsme ale zároveň přesvědčeni, že je takto rozsáhlá dopravní stavba v Děčíně skutečně potřebná, s ohledem na budoucnost v Evropě. Se stavbou se případně dříve než v roce 2030 stejně nezačne, a to už bude platit Zelená dohoda pro Evropu, která podmínky dopravy obecně významně mění směrem k výrazným omezením spalovacích motorů. A v takto geologicky komplikovaném území se jedná navíc přímo o hazard s veřejnými finančními prostředky, nebo bude potřeba dalších zajišťovacích staveb a dlouhodobého monitoringu, které vše tak významně prodraží, že se to prostě nemůže vyplatit. V zájmu většiny obyvatel to určitě není.

 

Za výbor organizace a všechny vlastníky 89 pozemků v osadě:

 

 Bc. Ondřej Fér                Jan Štěpánek              Olga Mušková                Miroslav Sihelník

  předseda ZO                      tajemník                     členka výboru                       hospodář

 

 V Děčíně dne 23. 2. 2022



1. 3. 2022 - zpět na zprávy