Co se děje na osadě:
předchozí následující
Na výborové schůzi 23.2. 2022 byl schválen návrh připomínek k přepracované dokumentaci EIA týkající se dálničního přivaděče kolem naší osady. Připomínky byly výborem jednohlasně schváleny, podepsány a budou za naši osadu podány na Krajský úřad Ústeckého kraje v rámci připomínkového řízení. Dokument k nahlédnutí níže:
„Přeložka silnice I/13 v úseku Děčín – D8 (Knínice)“
Jsme aktivní spolek zahrádkářů, který by byl zamýšlenou stavbou ve variantě údolím Chrochvického potoka velmi významně dotčen. Skutečně pozorně jsme proto prostudovali předloženou dokumentaci, porovnali ji se zákonem č. 221/2021 Sb., zákon o podpoře zahrádkářské činnosti (zahrádkářský zákon) a některými dalšími koncepčními dokumenty České republiky (např. Strategický rámec Česká republika 2030, Státní politika životního prostředí, Politika ochrany klimatu) a Ústeckého kraje (Program rozvoje Ústeckého kraje 2014 – 2020; aktualizovaný program kraje pro další období je na webu sice avizován, ale bohužel ještě není zveřejněn).
Všechny tyto dokumenty reagují na mezinárodní vývoj v oblasti udržitelného rozvoje a Česká republika vychází ze dvou hlavních přístupů – kvality života a udržitelnosti. Liniová dopravní stavba je počin, který navždy ovlivní právě kvalitu života v daném místě a to velmi zásadně. Proto musí být její potřebnost velmi důkladně posouzena a posudek musí pracovat s aktuálními vstupy a daty, aby nenávratně nepoškodila dotčenou lokalitu a v ní žijící obyvatelstvo. V tomto konkrétním případě se ale opakovaně posuzuje stále dokola něco, co už posuzováním několikrát prošlo a s negativním výsledkem. Používají se neaktuální studie a dochází ke zkreslování výstupů. Takže velmi stručně:
1. V červenci 2008 vydalo MŽP ČR k realizaci záměru „Přeložka silnice I/13
Děčín – D8“ stanovisko, že varianta VA v km 0,0 – 9,8 je v předložené podobě z
hlediska vlivu na životní prostředí a veřejné zdraví NEPŘIJATELNÁ v úseku 0,0
– 9,8 km (č. j.: 55948/ENV/08 ze dne 31. 7. 2008) z důvodu zásadních střetů s
ochranou přírody a krajiny v cenných územích Chráněné krajinné oblasti České
Středohoří. V opakovaných posudcích v letech 2012, 2015, 2018 a 2021
se směrové ani výškové vedení Chrochvické varianty prakticky nezměnilo a
zásadní střety s ochranou přírody a krajiny zcela odstraněny nebyly.
2.
„Zahrádkářská
činnost se podílí na zachování a ochraně zemědělského půdního fondu, přispívá k
zadržování vody, zmírnění dopadu klimatických změn a podporuje druhovou
rozmanitost v krajině, má výchovný a estetický aspekt pro utváření vztahu k
přírodě mladé generace. Podílí se na ochraně přírody, životního prostředí a
pestrosti krajinného rázu“. Tolik k výňatku ze zahrádkářského zákona. Z tohoto
úhlu pohledu v dokumentaci EIA postrádáme:
-
Sadovnické hodnocení dřevin – předpokládá se
kácení mnoha stromů mimo lesní porosty a nikde jsme se nedočetli, kolik jich vlastně
bude a s jakou náhradní výsadbou dřevin se počítá. U takto obrovského zásahu
do krajinného rázu to považujeme za velký nedostatek.
-
Klimatickou studii, která dokáže posoudit dopady jednotlivých
variant na klima v zasažených lokalitách. Údolí Chrochvického potoka je
velmi špatně odvětratelné už nyní a ve spojení s nárůstem těžké nákladní
dopravy při stoupání do kopce při nízké rychlosti, to může mít nezanedbatelný
dopad na klima v dané oblasti.
3.
Ze
Studie proveditelnosti a účelnosti - přeložky silnice I/13 v úseku D8 – Děčín
(AF CITYPLAN s.r.o.) jsme se dozvěděli, že počet zasažených obyvatel vzhledem k
uvažované variantě Chrochvické (totožná s variantou C v této studii) je 14 583
a počet obyvatel zasažených na stávající 1/13 je 17 755. Jak může zhotovitel posudku
mluvit u varianty Chrochvická o obchvatu města, když jenom přenáší zátěž na
jinou skupinu obyvatel? V tomto případě se rozhodně nejedná o udržitelný
rozvoj.
4.
V dokumentaci
se mluví o rozšíření 1/62 do Ústí nad Labem jako o nemožné a nepřijatelné
variantě pro řešení složité dopravní situace v Děčíně. Hledali jsme, na základě
čeho je možné toto tvrdit, ale žádnou studii aprobované osoby jsme bohužel
nenašli a ani v dokumentaci uvedena není. Podle našeho názoru je však
nejlepším řešením dané problematiky.
5.
Vizualizace
zamýšlené stavby je pro naši lokalitu naprosto zavádějící. Silnice je
znázorněna pouze se dvěma pruhy, přestože je střídavě zamýšlen i pruh třetí. Vidíme
tunel místo přesypané galerie otevřené směrem do údolí, takže neznalý občan
může lehce nabýt dojmu, že obyvatelstvo bude chráněno. Zcela zde chybí
čtyřmetrové protihlukové stěny, které od sebe doslova odříznou spolu
s přesypanou galerií a úrovňovým kruhovým objezdem městské čtvrti
Chrochvice a Želenice. Není vidět žádnou lávku nebo podchod, kudy budou moci
obyvatelé Chrochvic bezpečně přecházet novou komunikaci a chodit do obchodů,
k lékaři a děti do školy a školky v Želenicích, protože v naší
městské části nic takového není.
Závěrem
si dovolujeme konstatovat, že pro naše zahrádky by byla varianta údolím
Chrochvického potoka skutečně likvidační. Nejsme ale zároveň přesvědčeni, že je
takto rozsáhlá dopravní stavba v Děčíně skutečně potřebná, s ohledem
na budoucnost v Evropě. Se stavbou se případně dříve než v roce 2030
stejně nezačne, a to už bude platit Zelená dohoda pro Evropu, která podmínky
dopravy obecně významně mění směrem k výrazným omezením spalovacích motorů. A
v takto geologicky komplikovaném území se jedná navíc přímo o hazard
s veřejnými finančními prostředky, nebo bude potřeba dalších zajišťovacích
staveb a dlouhodobého monitoringu, které vše tak významně prodraží, že se to
prostě nemůže vyplatit. V zájmu většiny obyvatel to určitě není.
Za
výbor organizace a všechny vlastníky 89 pozemků v osadě:
předseda ZO tajemník členka výboru hospodář
1. 3. 2022 - zpět na zprávy