Návod na administraci stránek pro ZO ČZS
S ohledem na probíhající vývoj redakčního systému (RS) a použitou novou responzivní šablou se mohou některé obrázky mírně lišit od aktuální verze, ale smysl práce zůstává.
Tento návod je vytvořen s ohledem na začínající uživatele,
Vzhledem k neustálému vývoji se různé prohlížeče chovaly odlišně, nyní
po sjednocení jádra Chromium, fungují v podstatě všechny stejně.
Doporučené znalostní
předpoklady pro administrátora stránek ZO
Osoba, která má spravovat stránky ZO
nemusí mít zvláštní znalosti, postačí běžná úroveň uživatele PC. Výhodou je
částečná znalost HTML kódování, ale jen v případě požadavku na vlastní
grafické doladění a úpravu. Vítaná je znalost práce s obrazovým editorem pro úpravu
obrázků před vložením na web.
Důležité je seznámení se s funkcemi redakčního systému (dále RS) na stránkách www.zahradkari.cz/zo/info, které obsahují i zevrubný popis celého RS a demonstrují vlastnosti (získáte tím rychle představu o tom, co je v návodu blíže vysvětlováno).
Technické parametry najdete na konci návodu. Začínajícím administrátorům doporučuji využít počátek návodu Krok za krokem
Pokud nemáte ucelenou představu o tom, co by vaše stránky měly vše obsahovat, můžete se podívat i na:
Celkové složení webové stránky v
RS
Základní
Rozšířené typy stránek (všechny
rozšířené strany obsahují základní součásti - nadpis, podnadpis, obsah jako
textová strana)
Popis jednotlivých
typů najdete zde.
Odkaz na časopis Zahrádkář v pravé části hlavičky prosím strpte, je to jediná reklama, navíc na časopis vydávaný přímo Svazem, který má z časopisu nemalý finanční prospěch.
Webová adresa ZO (tedy
název adresáře, kde jsou data z části uložena) je pevně nastavena a nelze jí
měnit - pro případnou změnu je nutné se dohodnout s administrátorem, aby nedošlo ke
kolizi s názvem jiné ZO. Při případné změně počítejte s jistou prodlevou vyhleatelnosti.
Číslo základní organizace je
6místné a je již všem ZO přiděleno v rámci ČZS, je rozděleno podle územního
sdružení ČZS - první 3 čísla a vaší ZO další 3 čísla (podle něj se zobrazují
data o vaší ZO ze společné databáze).
Postup pro začínající správce - krok za krokem
Založení stránek
Na základě vašeho požadavku dostanete
zpět e-mailem potvrzení o založení webové adresy a SMS přístupové heslo
k administraci obsahu.
Pokud se na uvedenou adresu, na své
stránky podíváte, zjistíte, že jsou prázdné, neobsahují ani jednu stranu,
v levém panelu místo menu uvidíte jen hlášení, že webové stránky teprve připravujete. Nejprve je třeba
stránky naplnit obsahem - textem a obrázky, případně i soubory ke stažení.
K tomu je nutné přejít do režimu administrace.
Administrace
Do administrace vstoupíte odkazem přes znak ČZS vlevo dole v patičce stránky.
Heslo
Na následující stránce jste vyzvání k zadání hesla. Tato stránka slouží jen k vstupu do administrace pro všechny nastavené administrátory. Vstup do interních stránek je umístěn v patičce vpravo a zobrazuje se, jen pokud je ve stránkách interní oblast zavedena. Heslo je vám při založení stránek přiděleno administrátorem a zasláno SMS. Přidělené heslo doporučujeme změnit - jako heslo si zvolte něco jednoduše bezpečného - pár zkratek slov spojených dohromady v jedno slovo a ještě např. něktrá použitá písmena napište 2x či lépe 3x tedy místo abcde napsat aaabbcddeeee - hůře se to prolamuje slovníkovým útokem, to vše můžete doplnit ještě nějakými čísly a zvláštními znaky % # & $ ! ?.
Minimální délka kterou lze zatím považovat za bezpečnou je 12 znaků.
Změnu hesla provedete na stránce
určené k Základnímu nastavení (na horní
tlačítkové liště) viz dále.
Administrační rozhraní
Po zadání hesla se vám objeví
podobná stránka jako uživatelům stránek, jen se změní menu nahoře.
(Zpět na stránky ZO) - (Zpět na
úvod administrace) - (Základní nastavení) -
(Servis) - (Návod)
Zpočátku uvidíte jen upozornění, že
stránky jsou prázdné a databáze neobsahuje žádná data. V levém sloupci proto
bude text:
v databázi není žádný obsah
A pod ním zelené administrační menu.
Po provedení
oprav se nezapomeňte Odhlásit z administrace! Tím uzavřete přístup do vašich
stránek pod zadaným heslem.
Minulá
přihlášení do administrace
V režimu administrace v pravém horním rohu vidíte:
Datum minulého přihlášení do administrace a to zda bylo či nebylo úspěšné.
Kliknutím na datum se vám zobrazí tabulka minulých přihlášení - to pro
kontrolu, zda se někdo nesnaží "upravovat" stránky za vás.
Do tabulky se zapíše čas, IP adresa počítače, který se přihlásil, a pokud bylo přihlášení úspěšné, pak i kdo se přihlásil - buď hlavni správce, nebo další správce pokud je pro stránky stanoven. V případě přihlášení správce ústředí najdete v seznamu záznam s - adm. ČZS
Základní nastavení
Hned z počátku, když jsou stránky
nové, je dobré doplnit základní údaje o ZO.
(Do opravy základního nastavení vstoupíte odkazem (Základní
nastavení) z horní lišty menu.)
V základním nastavení je možné pro ZO změnit: název, adresu, telefon, IČO,
vlastní odkazy horního vodorovného menu, některá nastavení pro mailer, vaší
ZO a také heslo.
Údaje v hlavičce
Do hlavičky je vložen větším fontem název ZO-
ten zadejte pokud možno v přesné podobě tak, jak je registrován u
rejstříkového soudu při přidělení IČO, při přidělení strany bývá již
uveden podle vámi
zaslaných požadavků.
Vlastní odkazy: V hlavičce je možné kromě
základních odkazů doplnit i vlastní odkazy na
důležitá místa. Např. odkaz na webové stránky vašeho města / obce, na zájmová
sdružení, se kterými spolupracujete. Jsou to v podstatě význačnější
odkazy. Jako základní jsou zde nastaveny odkazy na ČZS a vaše ÚS, které nelze
zrušit. U vlastních odkazů se zadávají dva údaje: název odkazu (např. Naše obec,
a vlastní úplný odkaz např. http://www.seznam.cz, tak jak je uveden v řádce prohlížeče).
Zkracování základních odkazů. S ohledem na
délku zadaných názvů ve vlastních odkazech se základní odkazy automaticky
zkracují, aby se do hlavičky vešly na jednu řádku.
- Český zahrádkářský svaz se zkrátí na ČZS - při celkové délce názvů vlastních odkazů
větší než 32 znaků.
- Naše územní sdružení se zkrátí na Naše ÚS - při celkové délce názvů
vlastních odkazů větší než 46 znaků.
Pokud je celková délka větší než zhruba 55
znaků může dojít k zalomení menu do dvou řádek - v takovém případě zkraťte
některý název (názvy) vlastních odkazů! Skutečná
zobrazitelná délka názvů v řádku menu závisí i na použitých písmenech, neboť u
proporcionálního písma mají písmena různou šířku (M
je širší než i apod.).
Údaje do hlavičky se zadávají v graficky
oddělené části formuláře s vyobrazením hlavičky,
vlastní odkazy pak do tabulky pod vyobrazenou
hlavičkou.
A takto se zobrazí pak na stránce
uživatelům. (zde již došlo ke zkrácení názvu Český zahrádkářský svaz na ČZS)
Grafický
vzhled hlavičky
Ne každému se musí líbit standardní obrázek na pozadí hlavičky,
proto jsou pro vás připravené i další motivy, ty jsou dostupné ze stránky Servis - hlavičky. Po změně hlavičky obnovte stránku Ctrl+F5
Údaje v
patičce
V patičce se zobrazuje název ZO shodný jako v hlavičce a následuje
adresa, IČO, telefon, e-mail a Spisová značka u Městsého soudu. Datová
schránka (Ds:) Údaje do patičky se zadávají v graficky odlišené části
formuláře.
Sociální sítě
Nastavte cesty k vašim sociálním sítím pokud je používáte - Rajče, Twitter, Facebook, Instagram
Po zadání a uložení se nad obsahem objeví ikona jako odkaz na nastavenou adresu.
Doplňkové údaje o stránkách pro vyhledávače:
Popisek stránky: (který vyhledávačům
napoví co je záměrem obsahu stránek) tj: description
Jde o údaj, který má vyhledávačům pomoci při
vyhledávání stránek, měl by rámcově popisovat to, o čem stránky pojednávají, co
je jejich posláním. Standardně je již nastaveno pár slov, ta se do popisku zapisují
samy, jde o: "ZO ČZS", "Český zahrádkářský svaz",
"zahrádkáři" - navíc ve spojení s názvem organizace, který je uveden
výše.
Slova pro vyhledávání: (zadejte slova, při jejichž
hledání by se měly zobrazit i vaše stránky) tj.: keywords
Opět jde o údaj pro vyhledávače, ty mají
napomoci indexování stránek. Některé vyhledávač již tyto údaje ale
nepoužívají. Přesto doporučuji vhodný výběr slov doplnit. (např. máte li
moštárnu - pak např. moštování, mošt, máte-li palírnu, pak destiláty, slivovice,
a další) Pozor! velký počet slov zhorší
zatřídění, případně použití zcela vyloučí.
Interní údaje - nezobrazují se nikde na stránce:
Zde zadejte e-mail na správce webu, ten sice nebude nikde zobrazen, ale bude
použit při rozesílání zpráv a aktualit mailerem.
Pro používání maileru je zde ještě nutné doplnit skupiny odběratelů vašich
zpráv.
Zadání nového hesla
Změna hesla je při prvním přidělení stránek doporučena, jinak závisí na vašem
uvážení.
Heslo zadejte 2x stejně do dvou připravených políček, znaky jsou při vkládání
ponechány viditelné, to proto, abyste viděli, co skutečně píšete a vyloučily se
případné překlepy při zadání (přepnutá velká písmena, přepnutá numerická
klávesnice u notebooků, vypnutá česká klávesnice aj).
Pozor, po úspěšné změně hesla se musíte příště
přihlásit do administrace již pod novým heslem.
Definování dalších správců
Pro správu stránek můžete zadat až čtyři další správce - zadat
jejich jména a přidělit jim hesla. Po zadání dalších správců bude při
založení a editaci stránek dostupné menu pro výběr dalšího správce.
Jména a hesla dalších správců jsou plně ve správě hlavního správce, pro další správce je základní nastavení nepřístupné.
Nastavení hesel pro interní obsah stránek
Pokud na svých stránkách potřebujete mít některé "interní" stránky
přístupné pod heslem jen pro omezený okruh uživatelů, pak zadejte heslo
pro první a případně i druhou interní úroveň. Po zadání hesla bude při
založení a editaci stránek dostupné menu pro výběr zveřejnění stránky
(veřejná - interní)
Zveřejnění stránek
Z počátku jsou stránky nezveřejněné, abyste na nich mohli v klidu
pracovat. Až budou připravené ke zveřejnění pak zvolte dole na
stránce "Zveřejnit stránky", tím se začnou zobrazovat jako odkaz
na stánkách ČZS a případně ÚS a začnou je indexovat vyhledávače, které
je po čase budou nabízet. Zadáním názvu vaší ZO společně s výrazy
zahrádkáři, základní organizace a Český zahrádkářský svaz můžete jejich
vyhledatelnost urychlit.
Evidence členů
Pokud budete evidovat členy, zapněte si evidenci a po uložení vložte
první heslo dole na stránce. Po uložení a nastavení hesla se vám
zobrazí odkaz na Evidenci pod admistračním menu vlevo jako poslední
nabídka.
Konec oprav potvrďte tlačítkem (uložit).
Rozložení strany
Pro snazší orientaci v jednotlivých
prvcích strany se podívejte na následující obrázek.
Vidíte, že stránky se vždy skládají
z těchto součástí:
Červeně zobrazené součásti jsou základní
prvky stránky (jsou na stránce vždy) a tvoří jakousi obálku pro vybranou součást
strany - podle zvoleného typu. V případě zvolení jiného typu stránky
než "Textová" se tato vlastnost zobrazí až po prvním uložení stránky,
tedy při založení nové strany až po jejím přidání, u editované až po uložení
změn.
Následně bude mezi podnadpisem a
obsahem zobrazena vybraná součást strany
- zde vidíte modře vyznačenou vloženou součást aktuality.
Pro opravu základních prvků strany (název, nadpis, podnadpis, obsah) se dostanete z červeně vyznačených tlačítek.
Na správu vložené součásti (úpravu aktualit, odkazů, GPS a popisu mapy, galerie, a další..) se dostanete z modře vyznačené oblasti.
Ještě jednou - ukázka vložené součásti galerie - na správu obrázků se dostanete opět z modře označené oblasti.
Po té co přejdete na správu obsahu vložené součásti, se zobrazí podobná stránka, jen její obsah tvoří např. jednotlivé aktuality či obrázky galerie, které lze upravovat (měnit pořadí, upravovat text a další) vždy podle toho, jaký typ strany je zvolen.
O správě obsahu jednotlivých typů
stránek je pojednáno níže.
Pro přidání nové stránky zvolte z levého menu (Přidat novou stranu)
Při zakládání nové stránky můžete založit stránky s různými vlastnostmi,
které jsou definovány typem stránky a následně vloží do strany potřebnou
součást.
Použitelné
typy stránek
Zde vidíte rozložení jednotlivých
součástí nově zakládané stránky. Modře jsou zobrazené volitelné součásti - jak
typ strany, tak vzhled položky v menu (ten je vhodné používat pro zpřehlednění
menu).
Vlastní vytvoření stránky
Nadpis
stránky - nahoře uprostřed stránky je editační řádkové pole pro vložení
Nadpisu stránky - ten bude ve výsledku zobrazován tučným a trochu větším písmem
- bude uvozovat stránku - jeho velikost a barvu nelze ovlivnit.
Podnadpis stránky- Vkládejte jen pokud je to třeba - měl by mít rozsah jen několik řádek, které se zobrazí např. před mapovými údaji nebo před aktualitami - hodí se tedy na kratší úvod. Pokud nebude zadán, nezobrazí se nic - ani prázdný prostor pro jeho umístění (celkový rozsah je stejný jako u obsahu stránky). Skutečný rozsah je až 65535 znaků, ale má podporu jen jednoduchého editoru
Obsah stránky - pod nadpisem strany je editační textové pole pro vložení nebo vepsání textu - obsahu stránky. Editační pole je doplněno editorem, který je popsán dále.
V případě že vkládáte text z Wordu nebo jiného podobného textového editoru, nezapomeňte kliknout na tlačítko Převod z Wordu
(na druhém řádku nástrojové lišty webového editoru) a potvrdit výzvu v
dialogovém oknu, které se nově otevře, tím dojde k redukci kód, tak,
aby byl
použitelný na webových stránkách. Bez této úpravy končí často uložení
textu z Wordu chybou.
Název
stránky (název položky menu) - je umístěn v levém sloupci nahoře - jde o
řádkové editační pole pro vložení. Pro název použijte vhodný a všeobecně
srozumitelný text, ten se bude zobrazovat návštěvníkům v menu - je
vhodné, aby se text vešel na jeden řádek, (pořadí v menu je nabídnuto
automaticky - každá nová stránka se řadí na konec, pořadí položek menu můžete
upravit na samostatné stránce - viz dále.
Pokud u stránky název nezvolíte převezme se 32
prvních znaků z Nadpisu stránky.
Vzhled položky menu - pro zvolený název
stránky (položky menu) v menu ještě zvolte jeho vzhled - to podle
důležitosti zda jde o nadpis v menu nebo jen řadovou položku či dokonce jen
výčtovou hodnotu v seznamu či submenu, případně chcete, aby stránka měla položku
v menu skrytou - více o menu je uvedeno níže.
Ve spodní části levého sloupce zvolte typ stránky (již byl popsán výše).
Podrobný popis vytvoření dalších
typů stránky je popsán dále - viz Typy stránek
Pokud máte v redakčním systému (zadaného v základním nastavení) alespoň jednoho dalšího správce můžete ho zvolit (pak další správce může s vámi spravovat tuto stranu). Dále můžete nastavit pro stránku stav zveřejnění - zda má být veřejná, nebo interní (to lze, jen pokud jsou v základním nastavení zadaná hesla pro interní stránky).
Pokud jste vše vložili a jste s obsahem stránky
spokojeni, můžete dole pod editačním polem pro text obsahu vše potvrdit tlačítkem (přidat stránku).
Skrytá
strana
Nově vytvářená strana je vždy zpočátku nastavena jako Skrytá. Pokud
ještě nejste s obsahem strany hotovi a nemůžete jí nyní dokončit,
můžete se ke stránce kdykoli vrátit a nechat ji (v menu pro vzhled
položky menu) jako skrytou (stránka bude existovat, ale pro uživatele nebude uvedena v menu a tak nebude přímo přístupná).
Po odkliknutí "Uložit" se můžete podívat, jak vypadá výsledek.
(Pokud vám systém
nahlásí, že při ukládání došlo k chybě, může být příčinou vložený textu
z MS Wordu - ten formátuje text jinak, než dovoluje web, proto se musí
vložený text nejprve upravit pomocí příkazu v editoru - popis viz funkce
editoru.)
V levém zeleném menu dole máte i odkaz na přidání souboru či obrázku na stránky, to pro případ, že do stránky potřebujete v průběhu úpravy přidat také obrázky či soubory ke stažení (např. DOC, PDF aj.). Souběžná práce s druhým oknem k přidávání obrázků je popsána níže.
Pro opravu stránky
zvolte z
levého menu požadovanou stranu - ta se vám zobrazí podobně jako při
zakládání, ale bez vložené vlastnosti - ta se volá dalším odkazem z
modrého pole. Pamatujte že takto otevřená strana se musí včas uložit,
jinak zanikne spojení se serverem. Doba otevření se pohybuje kolem 20
minut - po uplynutí budete upozorněni na potřebu editovanou stránku
uložit, pak můžete dále v editaci pokračovat.
Při tomto zběžném zobrazení stránky je dole na stránce několik
informačních údajů:
Pořadí v menu, typ a styl strany, id číslo strany, číslo
vaší ZO, kdy byla strana vložena (prvně) kdy byla opravena (naposledy),
kdo je druhým správcem, stav zveřejnění, zahrnutí do obsahu.
Dále zde najdete "Odkaz na tuto stranu"
s tlačítkem zkopírovat do clipboardu - tím si vložíte do paměti odkaz
(jako Ctrl+c) pro vložení do jiné strany - pokud potřebujete stránky
propojit nebo řetězit.
Pro opravu zvolte upravit tuto stranu.
Strana se zobrazi s
aktivními editačními políčky včetně editorů - viz dále. Při opravě
můžete vybrat jiný typ strany, změnit obsah všech editovatelných polí
(název menu, nadpis, podnadpis ... ). Dále můžete vybrat dalšího
správce stránky (pokud je v Základním nastavení správce nastaven).
Zveřejnění: (pro skupiny interní1 a interní2 - zase jen pokud je heslo
k interním oblastem v Základním nastavení nastaveno). A ještě zda bude
stránka zahrnuta do Obsahu (do další speciální stránky, kterou
využijete jen u rozsáhlejších sránek).
Dole na stránce máte možnost nastavit druhý editor po uložení, a pokud byla strana již opravována, pak je zde tlačítko předešlý obsah, kde najdete archivované minulé obsahy stránek.
Po uložení se archivuje minulý obsah strany - jste o tom informováni před zobrazením nového obsahu.
Pokud se vám stane, že po opravě zjistíte na stránce závažné chyby a potřebujete se vrátit k předešlému obsahu, použijte odkaz předešlý obsah na příslušné stránce při její editaci. Z nabídky pak vyberte požadovanou verzi, každá je označena datem uložení a pokud jich bylo více ve stejný den, je odlišena pořadovým číslem podle času uložení.
Návrat zahájíte
kliknutím na tlačítko datumu požadované verze. Pokud se vám zobrazí
požadovaná verze, dokončíte návrat potvrzením Obnovit tuto verzi.
Pokud některou stranu smažete úplně a potřebujete s k ní vrátit, pak ji najdete na straně Servis pod volbou Archiv.
Editory textu a obsah stránek
Pro úpravu textu na vašich stránkách jsou použity dva webové editory
textu, které dovolují běžné úpravy textu na stránce včetně vložení obrázků
nebo vytvoření odkazů na jiné stránky či soubory ke stažení. Editory jsou založeny
na Javascriptu, proto musíte mít pro editaci tuto funkci zapnutou.
Volba editoru
OpenWYSIWYG editor je v redakčním systému nastaven jako výchozí.
Přepnutí do druhého editoru lze nastavit na stránce Servis - pomocí
samostatné položky v menu Editor. Přepnutí editorů je dostupné i při editaci strany dole nad patičkou.
1. OpenWYSIWYG editor
Jde o starší typ editoru, který však má dobrou správu vašich obrázků uložených na serveru.
Textový editor vám umožňuje
základní formátování textu - tlačítka jsou ve skupinách oddělena svislou
čárkou.
První
nástrojová lišta
V první nástrojové liště editoru jsou dostupné tyto funkce (zleva)
Fonty
První volbou můžete v editoru vybírat z několika druhů fontu, jejich správné
zobrazení sice závisí na použitém prohlížeči, ale použité fonty bývají
defaultně v prohlížečích dostupné. Základní typ písma použitý na stránkách je
Verdana, ten je použit vždy, pokud není definován jiný.
K dispozici jsou: Arial, Comic sans MS, Curier new, Georgia, Impact, Sans Serif, Tahoma,
Times New Roman, Verdana.
Jejich vzhled je znázorněn přímo ve výběrovém menu.
Nadpis
Další volbou, kterou editor nabízí je různá velikost nadpisů od H1 až po H6.
(nadpis H1 = největší, H6 nejmenší) pro zrušení nadpisu je možné použít volbu P, ta změní nadpis
typu H zpět na běžný odstavec, tj. odstraní označení textu jako nadpis a vytvoří odstavec). Velikost
písma u nadpisů velikosti H2,H3 a velikosti H4,H5 je stejná liší se jen barvou písma
(hnědá/zelená).
Běžný odstavec nastavíte pomocí volby = p, kdy písmeno vychází z html značky <p>. Některé prohlížeče prostřednictvím editoru nevytváří klasické odstavce, ale pouze odřádkování. Na odstavec je možné část textu změnit tak, že označíte potřebný text - není nutné celý a kliknete na volbu p, tím se odřádkováním ohraničená část textu změní na odstavec.
Zvýrazněný odstavec s tučnou větší iniciálou a odsazenou první řádkou.
Pro zvýrazněný odstavec slouží volba dl, -
tato volba se projeví až po uložení textu. Vložená značka <dl> se
nahradí za stylovaný odstavec <p class="ini">. (html značka je
dohledatelná v náhledu do zdrojového kódu - viz dále.)
Jejich vzhled je opět znázorněn přímo ve výběrovém menu.
Styl písma
Editor dále umožňuje standardní vyznačení stylu písma na Tučné, Kurzívu,
Podtržené, Přeškrtnuté, a jejich
případnou kombinaci. Pro tučné písmo je v editoru použito značení STRONG -
tedy písmo výrazné nebo <b> = BOLD - tučné, to závisí na typu webového prohlížeče a používaném OS.
Barva textu a barva pozadí textu
Další volbou editoru je výběr odlišné barvy pro text i pro pozadí textu než je
použito v základním stylu za účelem jeho odlišení. Výběr se provádí pomocí
výběrových tabulek s ukázkou jednotlivých barev.
V některých případech se daná barva nemusí uplatnit, to pokud byl po její definici
ještě aplikován jiný vzhled (např. tučný) definovaný v CSS stylu - jako v tomto
ukázkovém případu. V takovém případě je nutné výběr barvy zopakovat, tak aby
byl posledním příkazem na barevně odlišený text a uplatnil se přednostně.
Zarovnání textu
Editor umožňuje zvolit zarovnání textu: na celou šířku (defaultně), vlevo, na
střed a vpravo.
Uvedené zarovnání se však neuplatní na odstavec se zvýrazněnou iniciálou, který
je zarovnán na celou šířku strany.
Seznamy a odsazení textu
Pro definování seznamů můžete využít běžné nečíslované i číslované seznamy
a pro ucelené bloky textu jiné odsazení od okrajů stránky.
Seznamy lze vnořovat právě pomocí odsazení (odsazením textu v seznamu vznikne
další podúroveň seznamu počítaná od začátku).
Číslované seznamy
Nebo nečíslované seznamy
Číslované a nečíslované seznamy lze kombinovat.
Pokud se odsazení použije na
samostatný odstavec je jeho začátek posunut vpravo tolikrát kolikrát je použit.
první použití odsazení textu.
dvojité použití odsazení textu.
To umožňuje svislé zarovnání např. podružného textu ve složitějším dokumentu.
Druhá nástrojová lišta
V druhé nástrojové liště editoru jsou dostupné tyto funkce (zleva)
Horní a dolní index
Tato funkce je identická s běžnými textovými editory.
Manipulace s textem
Další funkce - vyjmout, kopírovat, vložit jsou opět standardní v celém operačním
systému Windows, jde o stejné funkce dostupné klávesovými zkratkami Crtl + x, Ctrl +
c, Ctrl + v.
Úprava textu z Wordu
Tato volba naznačená symbolem kopírování a písmenkem W odstraní nežádoucí
kódování, které je přeneseno z textového editoru Word při zkopírování textu
předchozími funkcemi. Tento velmi rozšířený textový editor vytváří text skrytě
doplněný o řídící značky neslučitelné s html dokumentem, proto je nutné tyto
značky (tagy) nejprve odstranit a formátování textu následně opravit pomocí
webového editoru textu. Někdy je destrukce textu tak výrazná, že je výhodnější
požadovaný text ve Wordu uložit jako html dokument a ten po otevření ve webovém
prohlížeči překopírovat do webového editoru textu.
Zpět a vpřed
Jde o funkci návratu předchozího stavu editovaného obsahu. Tato funkce je opět
obvyklá u všech vyspělejších textových editorů. Pozor vztahuje se jen na úpravy
textu, neumí vrátit (odvolat) vložení odkazu aj.
Vytvoření tabulky
V jádru Chromium již nefunguje, tabulku
doporučuji vložit z tabulkového editoru již hotovou nebo tabulku
vytvořit v druhém editoru.
Text se při editaci zobrazuje odlišně, v editačním poli přejímá vzhled z nastavení vašeho PC, proto nemusí velikost a styl textu odpovídat výsledku.
Pokud ponecháme výchozí - standardní nastavení
získáme nevýraznou hnědě ohraničenou tabulku vzhledově zapadající do použitého
stylu stránek (první v následujícím obrázku).
Pro zvýraznění můžeme použít jinou barvu a vzhled rámečku - viz obrázek.
V tomto jednoduchém editoru nelze slučovat buňky ani řádky, lze jen dodatečně
tažením za okraje měnit velikost celé tabulky, proto je vhodné složitější tabulky
vložit z jiného zdroje.
POZOR! Někdy je nutné po vložení externích dat použít volbu "Převod z Wordu", jinak nelze stránku uložit.
S ohledem na kompatibilitu prohlížečů
doporučujeme Chrome nebo MozilaFirefox.
Vložení obrázku do textu (a jeho předcházející
odeslání na server)
Pokud máte potřebu do webové stránky vložit obrázek, pak ho musíte nejprve odeslat
na webový server. Je celkem jedno zda na ten, kde se nachází vaše stránka, nebo
někam jinam, ale musí jít o na webu veřejně dostupné místo, aby se váš obrázek
zobrazil každému, kdo bude stránky prohlížet. (obrázek
uložený jen na vašem PC je pro ostatní uživatele nedostupný!).
(Některé
prohlížeče podporují vložení objektů - většinou obrázků, případně
tabulek vykopírovaných z Wordu či Excelu v zokódované datové podobě
(objekt je zakódován jako text v podobě "base64") a tak se stanou
datovou součástí textu. Tato možnost není v redakčním systému
podporována, neboť nadměrně zatěžuje databázi daty, která lze vložit
jako samostatné soubory. Požadované soubory vložte následně uvedeným
způsobem.)
Nejúčelnější je pokud využijete k uložení obrázku server, na kterém jsou i vaše
stránky. Pro odeslání obrázku na server jsou v RS připravené dvě možnosti:
Při vkládání obrázků je ještě
dobré přidat alternativní text, který se zobrazí v případě, že se připojený
obrázek nepodaří zobrazit (např. proto, že byl již ze serveru smazán, nebo selhalo
jeho zobrazení při umístění z jiného místa uložení).
Dále je možné definovat jinou velikost zobrazení než je jeho skutečná fyzická
velikost (šířka a výška) a také zda má mít rámeček (okraj o číselně
definované síle linky).
Na stránce potřebujeme obrázek většinou někam zarovnat a aby se nedotýkal textu
také definovat potřebné svislé i vodorovné
mezery od textu (viz připojený obrázek).
Editace
vloženého obrázku
Vložený obrázek lze dodatečně v editoru upravit - dají se nastavit nové rozměry,
jiné zarovnání, případně okraje odsazení od textu.
Pokud se po kliknutí pravým tlačítkem a volbě Modify nezobrazí potřebný obrázek - byl vložen bez specifikace velikosti, pak stačí nejprve mírně změnit velikost pomocí rozměrových bodů na okrajích obrázku a následně vybrat k editaci - viz obrázky.
Vložení
odkazu na jinou stránku nebo soubor ke stažení
Kliknutím se vám otevře další okno, které umožní vložit následující odkazy:
vybereme z nabídky - soubor ke stažení
a pak do pole URL vloží se jen název souboru (i s koncovkou) vrácený ve formuláři po odeslání nebo na stránce zobrazující odeslané soubory (soubor může být i obrázek a také jako obrázek musí být nejprve odeslán na webové stránky. Slouží k tomu stejná stránka jako k odeslání obrázku a vše je popsáno dále).
Editace a zrušení odkazu
Odkaz lze dodatečně opravit obdobným způsobem jako obrázek.
Kliknutím pravým tlačítkem myši na
odkazu se zpřístupní volba
Create
or Modify Link = Vytvořit nebo opravit odkaz.
Volbou Remove odkaz zrušíte (původní text zůstane
zachován)
Zobrazit
náhled editovaného textu
Tato volba má pomáhat v průběžné kontrole výsledného vzhledu textu, avšak
nedokáže převzít vlastnosti definované v CSS stylu stránky a proto není zcela
přesná.
Tisk editovaného textu
Volba tisku umožní vytisknout obsah webového editoru, ale nikoli celou stránku. Dá se
použít pro kontrolu obsahu.
Zobrazení zdrojového HTML kódu
Touto volbou se vám text zobrazí neformátovaný v původní podobě včetně všech
formátovacích značek. Při znalosti HTML kódování stránek lze použít ke kontrole
a opravě případných chyb v zobrazení.
Editor na celou obrazovku
Tato volba zobrazí jen editovaný text, ale nepřebírá všechny parametry z CSS a tak
není zcela přesná, navíc díky větší šířce sloupce nedovoluje stejné
formátování jako na stránce.
Zobrazení zdrojového textu - kódu
Kliknutím na tlačítko (HTML) se vám zobrazí zdrojový kód a na tlačítku se změní nápis na (TEXT) - opětovným kliknutím se vrátíte zpět na běžné zobrazení (při návratu je načten font ve velikosti používané ve stylech stránky - to je vhodné provést, aby se vám text upravoval reálněji).
Zobrazení zdrojového kódu je specifické, týká již samotného
HTML kódování. Webová stránka se skládá jen z textu. Formátovací údaje a
programové příkazy (co má stránka v textu zvýraznit, jak text zarovnat aj.) jsou do
stránky vloženy také jako text. Aby prohlížeč pochopil, co má zobrazit jako text a
co má vykonat jsou formátovací značky a příkazy vloženy do lomených závorek
<>. Pokud nemáte určité povědomí o významu jednotlivých HTML značek -
tzv tagů, raději do nich nezasahujte, výsledek by nemusel odpovídat vašim
představám. Pro pochopení HTML značek můžete využít mnohé zdroje např.
www.jakpsatweb.cz aj.
Upozornění: Před uložením textu nezapomeňte, že nesmíte být v režimu
zdrojového textu, ale ve formátu HTML (nejsou vidět formátovací znaky v <lomených
závorkách> a na tlačítku je nápis HTML). Pokud se vám to přeci jen stane,
otevřete stránku k editaci ještě jednou a znovu ji uložte, tím se špatné uložení
většinou napraví.
Problémy s prohlížečem Internet Explorer
Internet Explorer byl nahrazen programem Edge, proto použití Internet Exploreru nelze doporučit!
Vložení videa do textu stránek.
Do webových stránek lze vložit i
video, které je uloženo na www.youtube.cz.
Pro
vlastní video je nutné založit na Youtube účet, dále pod tímto účtem
nahrát své video
a teprve pak odkaz na toto video vložit do stránek. Případně můžete
vložit video jiného autora pokud je na YouTube veřejně dostupné.
Z videa na Youtube se
při přehrávání dá získat kód potřebný pro vložení do stránek ZO. Na
zobrazeném videu si kliknete pravým tlačítkem myši a objeví se vám
několik
voleb, vy vyberete: Kopírovat adresu URL videa. Tím se vám do vašeho PC načetl odkaz na
předmětné video. Je možné též zkopírovat odkaz na video z adresního řádku prohlížeče https://www.youtube.com...
Adresu na video vložíte do připraveného políčka pod textem a kliknutímm si do Clipboardu načtete kód InsertVideoYouTube, ten vložte do textu na samostatný řádek.
Video se do textu připojí při uložení strany a bude respozivní (přizpůsobené zobrazení na mobilech), ale v administraci bude na výšku zobrazeno zúžené - to není závada! - při běžném prohlížení uživateli bude mít rozměr 16:9 a bude se zmnešovat podle velikosti zařízení na kterém se prohlíží.
Jde o klasický navigační prvek, který
se nachází na převážné většině stránek. Menu vzniká při přidávání stránek
z názvu stránky. Menu je dvouúrovňové s tím, že druhá úroveň má jen jednotnou
grafickou podobu - jednoduché nezvýrazněné písmo menším fontem na světlém
podkladu.
Z vkládaných stránek jsou
některé důležité, jiné méně a některé jsou jen doplňkové, proto má menu
několik vzhledových stylů:
Výběr vzhledu je na vás a můžete ho dodatečně upravit tak, aby splňoval váš požadavek na hierarchii položek v menu.
Titulek v menu
Pořadí a vzhled položek menu
Tak jak postupně přibývají jednotlivé stránky, rozrůstá se i počet položek menu.
V administračním režimu je vaše menu zobrazeno včetně pořadového čísla
položky (šedě je zobrazena skrytá položka).
Dříve nebo později se dostanete do
problému zařadit novou stranu někam do středu existujícího menu.
K tomu slouží odkaz
z administračního menu (Správa
menu). Na samostatné stránce se vám zobrazí vaše menu v tabulce a po
stranách tabulky vedle názvu strany máte tlačítka pro posun položek menu nahoru a
dolu. Tlačítkem vždy ovlivníte jen tu položku u které je zobrazeno.
Souběžně zde máte uveden i vzhled
jednotlivých položek menu a ten můžete změnit jinou volbou z nabídnutého výběru a
následným potvrzením (Uprav).
Jednoduchým způsobem si na této
stránce posunete libovolnou položku menu do požadovaného místa, změníte vzhled
položek včetně volby submenu, nebo celé menu přeuspořádáte.
Vygenerování
nadřazených položek Submenu
Pokud v systému menu používáte submenu je vhodné, aby nadřazené položky měly
grafické zvýraznění (malou šipkou), že za nimi následují další položky submenu
(zobrazí se až po najetí myši na nadřazenou položku).
Jejich vygenerování spustíte tlačítkem (Setřídit). Touto volbou opravíte menu také v
případě, že je číselná řada položek nesouvislá - např. po vymazání
stránek.
Úprava stránky (editace
existující stránky)
Hotové stránky můžete opravit ve všech parametrech. Můžete změnit název, nadpis, obsah, vzhled
v menu i pořadí (pořadí je vhodnější upravit ve správci menu) a také typ stránky (pozor - tím můžete zrušit vazbu na
existující galerii či aktuality nebo odkazy a zrušit tak ochranu před vymazáním).
K opravě použijte tlačítko (upravit tuto
stranu) ve spodní části každé stránky v administračním režimu. Postup
je prakticky shodný se vkládáním nové stránky, s tím, že je do editačních
polí načten stávající obsah.
Ve spodní části stránky je další tlačítko (smazat
tuto stranu). POZOR tento příkaz trvale a nenávratně stránku odstraní z
databáze - operaci provádějte proto s rozvahou, abyste nepřišli o informace, které
potřebujete jinde (před vymazáním je tuto operaci
ještě nutné jednou potvrdit!). Pokud je stránka typu Galerie, Aktuality nebo
Odkazy je nejprve provedena kontrola, zda neobsahuje ještě vnořené záznamy, ty
brání vymazání.
Pokud potřebujete do textu přidat obrázek, pamatujte, že musí být někde na webu již umístěn, to aby ho případný zájemce o prohlížení vašich stránek vůbec viděl (návštěvník stránek nemá přístup k datům na vašem PC). Proto lze do textu stránek vložit buď obrázek, který již někde na webu je (což je ale málo kdy použitelné), nebo se tam musí obrázek nejprve odeslat.
Odeslání obrázků na server (www.zahradkari.cz)
K odesílání obrázků a souborů na webové stránky slouží samostatná
administrační stránka, na níž vede odkaz z menu (Odeslat soubor/obrázek). Stránka se otevře
jako nové okno, abyste mohli odesílat obrázky souběžně s editací textu
- obsahu stránky.
Na této stránce nejprve tlačítkem
(Procházet) zobrazíte obsah svého počítače a v něm vyberete požadovaný
obrázek. V režimu zobrazení ve Windows můžete pro lepší orientaci
v obrázcích využít zobrazení - Miniatury.
Po potvrzení (odkliknutí) potřebného
obrázku se vám jeho název s celou cestou objeví v sousedním textovém
rámečku.
U obrázků je vhodné nejprve upravit
název tak, aby byl krátký, ale jasný i do budoucna. Název souboru se po přesunu na
web zachová, ale všechna písmena budou malá, bez čárek a háčků a mezery budou
nahrazeny podtržítkem.
U velkých nebo rozměrově neupravených
obrázků můžete zde zadat i výslednou šířku obrázku v pixelech, na tuto
velikost se obrázek upraví automaticky. Poté můžete obrázek odeslat na webové
stránky. (Pokud odešlete na webové stránky příliš velký obrázek v řádech
MB, počítejte s delší dobou pro odeslání a zmenšení, případně může
odeslání selhat, neboť velikost přesáhne povolenou velikost).
Obrázky jsou standardně ukládány do
podadresáře /obr/ a jejich náhledy do adresáře /obr/nahledy/.
Např. zde je odeslaný obrázek
Výstava_Domažlice _2011_01.jpg. Po odeslání se změnil název na:
obr/vystava_domazlice_2011_01.jpg a má novou velikost 333 px na šířku - která byla
před odesláním zadána do formulářového okénka. Tento v obrázku modře vyznačený název i s cestou
vložte do formuláře v druhém okně.
Pokud máte na PC současně otevřené
obě okna, v jednom upravujete obsah stránky textovým editorem a v druhém
odesíláte obrázky pak můžete odeslaný obrázek ihned vložit do textu.
Prohlížení a správa
odeslaných obrázků
Pokud odešlete na web více obrázků, můžete si je prohlédnout na samostatné stránce,
na kterou se dostanete z menu přes odkaz (zařazené
obrázky) zde můžete načíst jejich názvy s odkazy dodatečně. Tam je možné
také některé obrázky smazat - pokud si jste jistí, že na vašich stránkách již
nejsou potřeba.
Parametry Obrázků
Obrázek pro vložení na webové stránky v redakčním systému musí být ve
formátu JPG, PNG nebo GIF, a jeho velikost v pixelech by na šířku neměla přesáhnout
700 px. jinak bude automaticky upraven na tento rozměr. (Větší obrázky si můžete
nejprve upravit na svém PC na potřebnou velikost - pokud chcete nechat obrázek
obtékat textem, (zleva či zprava) tak vyhovuje rozměr do 350-400 pixelů, případně
menší, jinak je již okolní text hodně roztrhán (musely by se dělit slova, což je
při nestejnosti zobrazení téměř nemožné) a i tak to nevypadá moc hezky.
Soubory (textové či PDF dokumenty,
tabulky, prezentace, archivy a další)
Pokud potřebujete do stránek vložit nějaký soubor ke stažení (např. zápis ze schůze) pak využijete stejné rozhraní jako pro odeslání obrázku, jen místo obrázku vyberte na svém počítači potřebný soubor. Soubory se automaticky odesílají do podadresáře /soubor/. Jejich správa je obdobná jako u obrázků - k vložení souboru ke stažení slouží v editoru tlačítko s řetězem (označte slovo - text a klikněte na symbol řetězu, pak vložte název souboru), tím vznikne odkaz. Další postup je zcela shodný jako u obrázků. Pokud použijete nepodporovaný typ souboru, jste o tom po odeslání informováni - některé typy souborů server nedovoluje vložit ke stažení (z důvodu vlastní bezpečnosti).
Dokumenty v podobě obrázků
Pokud potřebujete do stránky vložit dokument v podobě obrázku např.
skenované dokumenty, které by vložením jako obrázek utrpěly díky
zmenšení na šířku stránky, lze je uložit jako
soubor. Na stránce k odesílání zvolte volbu "Uložit obrázek
jako soubor. Uložený obrázek jako soubor je (na rozdíl od běžně
uložených obrázků) uložen v adresáři "soubor" v původní velkosti.
Podporované
typy souborů
V současné době můžete pro vložení použít tyto typy souborů: DOC/x, RTF, XLS/x,
CSV, ODT, PPS, PPT, PDF, ZIP, RAR, CSV. Soubory v podobě obrázku - formáty: JPG, PNG, GIF.
Funguje obdobně jako prohlížení obrázků, jen soubory se dají zobrazit až po jejich
načtení na PC - tedy až po kliknutí na odkaz a povolení soubor načíst - jde o
standardní postup při stahování souborů z webu.
Kromě běžné textové strany, která byla již výše popsána, může být pro každou stranu vybrána další rozšiřující vlastnost. Stránky s rozšířenou vlastností mají vždy základní komponenty stejné jako textová strana: Název (v menu); Nadpis; Podnadpis; Obsah. Kromě toho pak ještě obsahují další vloženou součást - modul podle typu, která jejich vlastnosti rozšiřuje o: Akce, Aktuality, Anketa, Články, Diskuse, Galerie, Inzerce, Kniha návštěv, Mapa, Náš tým, Odkazy, Objednávky, Rezervace, Test (dotazník), Katalog, Kalendář, Obsah, Moštárna.
Pokud tedy potřebujete upravit základní údaje na stránce - v nadpisu, podnadpisu, obsahu či v názvu menu použijte příkaz upravit tuto stranu. Pokud potřebujete opravovat nebo vkládat údaje do vložené komponenty musíte vstoupit do editace příkazem přidat/opravit (Akci, nebo Aktualitu, nebo Obrázky atd.)Jde o základní typ stránky, která se skládá z názvu (název se zobrazí v menu v levé části strany) nadpisu, podnadpisu a obsahu strany. Všechny součásti textové strany jsou editovatelné a jsou součástí - tvoří jakousi obálkou pro jiné typy stránek, které vlastně jen vloží další informace mezi podnadpis a obsah textové strany. Vytvoření textové strany bylo popsáno již v úvodu
ROZŠÍŘENÉ STRANY S JEDNÍM ZÁZNAMEM
Jde o rozšířený typ stránky s možností vložit jeden záznam - mapové podklady ze serveru www.mapy.cz se zobrazeným bodem.
K tomuto bodu se dá přidat
krátký komentář, který se zobrazí po najetí myší a dále delší popis včetně
nadpisu, který se zobrazí po kliknutí tlačítkem myši na vyznačený bod.
Mapy jsou získány z webu www.mapy.cz a jsou poskytovány zdarma. Vložené mapové podklady dovolují volbu typu mapových podkladů mezi běžným, turistickým a fotografickým zobrazením, umožňují změnu měřítka, posunování podkladů, a další funkce dostupné na webu www.mapy.cz.
Založení mapy
Vzhledem k tomu, že stránka mapa je funkčně
rozšířená základní stránka - skládá se opět z názvu (položky v menu) nadpisu a obsahu, Zakládá se nejprve stejně jako běžná textová strana -
použijte příkaz z menu: Přidat novou stránku.
Zobrazí se vám standardní rozhraní pro
vytvoření nové strany, zde vyplňte název, nadpis a obsah a z typu stránky zvolte: Mapa. Pak stránku uložte.
Souběžně, nebo předem si na portálu www.mapy.cz najděte místo, které chcete na svých
stránkách zobrazit, pokud se vám přímo v hledaném místě nezobrazí oficiální bod
(červená slza), pak klikněte pravým tlačítkem myši do místa, které má být
středem mapy (např. budova moštárny, nebo vstup do osady aj.) a bude vám umožněno
vložení vlastního bodu. Po jeho vložení nebo z již existujícího bodu získáte
souřadnice GPS.
GPS souřadnice jsou poskytovány v několika formátech !!!
Vyberte typ, kdy jde jen o
čísla oddělená tečkou a končící písmenem N a E. (např. 50.0845431N, 14.4551478E
viz obrázek), změnu typu GPS souřadnic vyvoláte tlačítkem vlevo vedle zobrazených GPS souřadnic - viz obrázek.
Nyní si uloženou stranu znovu zobrazte a klikněte na: upravit tuto stranu a otevřete ji k úpravám.
Stránka vám oznámí, že mapa pro tuto stranu ještě není založena - pokračujte na:
založit. Tím se vám zpřístupní editace údajů samotné mapy - vložení GPS
souřadnic pro mapové podklady a komentáře k vloženému bodu. Zde použijte
souřadnice získané v předchozím kroku a do dalších editačních políček vložte
ještě vhodný text o vloženém či existujícím bodu a stránku uložte. Vloženou
mapu vidíte v následném kroku po uložení. Obdobným způsobem lze mapu snadno opravit
nebo i smazat.
ANKETA
Dalším typem stránek s jedním záznamem je Anketa. Anketa v našem redakčním systému je
jednoduchého typu s možností hlasovat jen pro jednu volbu.
Anketa má svůj hlavní dotaz - ten je tučný a
lze použít i jako nadpis ankety dále obsahuje doplňkový dotaz pro netučný delší text
- oba jsou nepovinné a pokud nejsou použity, v anketě se nezobrazí ani prázdný
prostor. Tím můžete dotaz přenést do prostoru nad anketu.
Dále můžete do ankety předefinovat maximálně 5
možných voleb - odpovědí, ale uživatel může hlasovat jen pro jednu.
Při založení ankety je nastaveno datum jejího
ukončení, které je následně editovatelné, po jeho vypršení již není
anketa aktivní.
Zároveň se uloží i datum založení ankety, které není editovatelné - to pro
pozdější porovnání výsledků hlasování v časovém úseku.
Proti nežádoucímu vícenásobnému hlasování je
anketa ošetřena jak IP adresou hlasujícího, tak současně uložením cookie na jeho
PC. Ani jedna z těchto metod není zcela 100%, proto je použita kombinace obou.
Pozor! pokud odstraníte text některé volby - odpovědi je její hlasování
vynulováno, to umožní vynulovat počáteční zkušební hlasování na nulu.
ROZŠÍŘENÉ STRANY S VÍCE ZÁZNAMY
Editace obsahu jednotlivých záznamů vložených do stránky
je velmi podobná a liší se jen podle účelu dané komponenty. Záznamy,
obrázky jsou po vložení zobrazeny v tabulce, u většiny lze vložené
záznamy (obrázky) přesouvat pomocí šipek - pokud je jejich pořadí
podřízeno administrátorovi, nikoli např. termínu konání jako u Akcí. K
záznamu bývá připojen Název nebo Nadpis, Obrázek, někdy datum a místo
konání, autor, případně další informace užitečné pro správu záznamů.
Nejjednodušší editační rozhraní je u rozšířené stránky s více záznamy Náš tým, proto je uvedena nejdříve,
jako základ pro správné pochopení správy vložených záznam. Tento způsob správy budeme nadále v popisu považovat za standardní.
Strana Náš tým je
rozšířenou stranou, která umožňuje vsunout do textové strany další záznamy:
"o osobách, případně jiných subjektech". Každý záznam o osobě může
mít připojený malý obrázek do šířky 100px. Uvedená strana je určena především
pro prezentaci kolektivů dané organizace.
Založení stránky Náš tým
Protože všechny rozšířené strany jsou odvozeny ze
strany textové, zakládají se stejným způsobem - použijte příkaz z menu: Přidat novou stránku. Rozšířené strany mají do svého středu (mezi podnadpis
a obsah) vloženou další součást, která odpovídá vybranému typu strany. Typ strany
vybereme při jejím založení v levé části strany pod názvem v menu - zvolte: Náš tým - pak stránku uložte.
Stránka
se na Náš tým změní až při novém otevření. Pokud stránku otevřete
znovu, tak se mezi podnadpis a obsah stránky vřadí tabulka s odkazem na Náš tým se shodným číslem jaké má vytvořená
strana - ale Tým je zatím prázdný (Počet vložených záznamů: 0).
Do správy záznamů se dostanete odkazem Přidat / upravit záznamy - Každý záznam se skládá z názvu, popisu a volitelně obrázku. Řazení záznamů je možné ovlivnit již při vytváření tím, že při vkládání přímo určíte pořadové číslo pozice, kam se má zařadit.
Titulky a mezititulky
Pro lepší a přehlednější uspořádání je tento typ strany doplněn možností
vložit mezi záznamy titulky a mezititulky. Titulky jsou barevně zvýrazněny a jsou
odsazeny od předchozího textu. Mezititulky jsou vřazeny mezi záznamy a jsou jim
graficky podobné, jen text je zarovnán na střed.
Pracovní prostředí k správě a přidávání záznamů a
titulků
Editace
jednotlivého záznamu osoby
GALERIE
Strana Galerie je rozšířenou stranou, která umožňuje vsunout do textové strany obrázky jak v podobě náhledů v tabulce tak jednotlivě. Každý obrázek může mít připojený popisek. Uvedená strana je určena např. pro prezentaci uskutečněných výstav, soutěží, zájezdů aj. akcí dané organizace. Prvotní zobrazení nabídne návštěvníku stránek tabulku s náhledy, kliknutím na některý ze zobrazených obrázků se zobrazí ve větší velikosti předmětný obrázek, který po kliknutí opět převede stranu na tabulkové zobrazení náhledů.
Maximální počet obrázků v jedné galerii je omezen na 250. Po jejím dosažení již nelze další obrázky přidávat.
Založení galerie
Vzhledem k tomu, že galerie je funkčně rozšířená
základní stránka - skládá se z názvu (položky v menu) nadpisu podnadpisu a obsahu, použijte pro její založení příkaz z menu: Přidat novou stránku.
Zobrazí se vám standardní rozhraní pro
vytvoření nové strany, zde vyplňte název, nadpis a obsah (doporučujeme jen
kratší obsah - většinou souhrnný popis zařazených obrázků - např. celkový popis
výstavy či jiné akce).
Ve volbě typu stránky zvolte: Galerie, pak stránku uložte.
Stránka se na Galerii změní
až při novém otevření. Pokud stránku otevřete znovu, tak se mezi podnadpis a obsah
stránky vřadí tabulka s odkazem na Galerii se shodným číslem jaké má
vytvořená strana, ale Galerie je zatím prázdná - (Počet obrázků
v galerii: 0).
Do správy obrázků se dostanete odkazem Přidat / odebrat obrázky do galerie - Každý obrázek má standardně připojený i popisek - pokud není zadán, převezme původní název - to pro případné rychlejší vyhledání na vašem PC.
Odeslání
obrázků do galerie
Kliknutím na odkaz Přidat / odebrat obrázky do
galerie v zobrazené tabulce přejdete do režimu správy obrázků zařazené do
této galerie. Vzhledem k tomu, že je zatím galerie prázdná neuvidíte žádný
obrázek, zobrazí se hlášení "v databázi není žádný obsah" a dále
tlačítko Přidat obrázek.
Tímto tlačítkem vyvoláme podobný formulář jako pro odesílání obrázků na stránky, jen s tím rozdílem, že velikost obrázků je podřízena galerii. V odesílacím formuláři je kromě výběru potřebného obrázku ještě textové políčko, kam je možné doplnit popisek k obrázku. (to je u některých obrázků zcela nezbytné, jinak návštěvníci nebudou vědět, co obrázek znázorňuje a galerie bude spíše jen připomínkou pro zúčastněné, kteří akci sami absolvovali).
Po odeslání obrázku - obrázků se nám postupně začnou obrázky zobrazovat souběžně s popisky v podobě náhledů v přehledné tabulce. Po stranách tabulky jsou i tlačítka k změně pořadí obrázku (jde o obdobu změny pořadí položek menu). Kromě toho zde můžete i nechtěný obrázek smazat anebo opravit jeho popisek.
Přidat
/ odebrat obrázky do galerie
Pokud je galerie naplněná obrázky,
ukončíte vkládání např. kliknutím na položku menu s názvem vkládané akce a tím
se připravovaná galerie zobrazí zase jako tabulka s odkazem s uvedením počtu
vložených obrázků. Přidávání dalších obrázků můžete opět zahájit (kdykoli
později) kliknutím na odkaz Přidat / odebrat
obrázky do galerie.
Pokud máte na svých stránkách zařazeno již více galerií, můžete pro rychlejší
přístup a jejich opravu použít volbu v menu Správa
galerií.
Přesun obrázků mezi galeriemi
Někdy
se stane, že vaše galerie, tak jak postupně přidáváte obrázky je příliš
rozsáhlá a vy potřebujete některé obrázky přesunout do jiné, případně
do nově založené galerie. Vzhledem k tomu, že všechny obrázky v
galeriích jsou na vaší stránce ukládány do stejného podadresáře, není
nutné obrázky mazat a posílat je do galerie znovu. Ve správě galerií
máte u každé galerie kormě odkazu k přidávání obrázků i odkaz pro
přesun obrázků.
Pro přesun nejprve zvolte zdrojovou galerii (ze které chcete obrázky přesunout) v následném kroku pak vyberte cílovou galerii (do které se budou obrázky přesouvat). Pokud cílová galerie neexistuje, musíte ji nejprve založit standardním postupem (Přidat novou stranu, nastavit jako galerii a uložit, pak bude dostupná ve výběru Správy galerií - dočasně ji můžete nastavit jako skrytou).
Po
výběru zdrojové a cílové galerie vám Správa galerií nabídne
dvousloupcovou tabulku, kde v levé straně máte zdrojovou galerii a v
pravé cílovou. U každého zobrazeného obrázku máte navíc část popisu a
tlačítko pro přesun obrázku ze zdrojové do cílové, ale současně i z
cílové zpět do zdrojové. Přesouvané obrázky jsou zařazovány do druhé
galerie vždy na konec, proto při přesunu postupujte od začátku. Po
přesunu každého obrázku dojde k přečíslování, aby bylo zachováno
správné pořadí obrázků.
Otočit pořadí
Pokud jste omylem začali vkládat obrázky od konce, můžete snadno pořadí obrázků otočit pomocí tlačítka pod zobrazenou galerií.
Pamatujte,
že zařazení galerie do webových stránek podléhá pořadí v menu, neboť z
pohledu prohlížení se jedná o jednu ze stránek a tak pokud potřebujete galerii
zařadit jinam - třeba do skupiny výstav, musíte její umístění upravit ve Správě menu.
Smazání galerie
Pokud potřebujete již nepotřebnou galerii smazat, je nutné nejprve smazat postupně všechny vložené obrázky k této galerii, jinak vám to RS nedovolí - nahlásí, že galerie není prázdná - obsahuje xy obrázků.AKTUALITY
Jde o další typ stránky, která umožňuje vložit do
jedné stránky více záznamů - aktualit, které se zobrazují podle pořadí tak, jak byly
zadány, s tím, že pořadí je možné upravit v editoru aktualit. Každá aktualita
může obsahovat obrázek, který se zobrazuje v náhledu a na kliknutí ve větší
velikosti - celý.
Založení aktualit
Vzhledem k tomu, že stránka aktuality je funkčně
rozšířená základní stránka - skládá se opět z názvu (položky v menu) nadpisu, podnadpisu a obsahu, Zakládá se stejně jako běžná textová strana -
použijte příkaz z menu: Přidat novou stránku.
Zobrazí se standardní rozhraní pro vytvoření
nové strany, zde po vyplnění položek: název, nadpis (podnadpis) a obsah z typu stránky zvolte: Aktuality, pak stránku uložte.
Stránka
se na aktuality změní až při novém otevření. Pokud stránku otevřete znovu,
tak se mezi podnadpis a obsah stránky vřadí tabulka s odkazem na aktuality se shodným
číslem jaké má vytvořená strana - ale aktuality jsou zatím prázdné (Počet vložených aktualit: 0).
Expirace aktuality
Pokud
požadujete, aby se některá aktualita uživatelům skryla po určitém
datumu vyberte datum pod aktualitou - vedle uvedení autora aktuality
(standardně je nastaven konec zobrazování na 1.1.2999 a je ve výběru
označen jako neomezeno). Takto upravená aktualita zůstane v systému,
ale návštěvníkům již nebude zobrazována. To se hodí na časově ohraničené zprávy, podobně jako akce, jen s tím rozdílem, že řazení pro zobrazení nepodléhá datu začátku, ale vašemu uspořádání.
Jde
o další typ stránky, která umožňuje vložit do
jedné stránky více samostatných stran (článků) včetně galerií, které se
zobrazují nejprve ve zkrácené podobě. Články je možné nastavit tak, aby
úvod vloženého článku byl považován jen za anotaci - pak se nezobrazí v
detailu článku, pokud je ponechán jako úvod, tak je zobrazován jak ve
stručném zobrazení tak detailním.
Vzhled
článků se v stručném zobrazení podobá aktualitám, lze mu přiřadit
úvodní obrázek, který je zobrazován v náhledu a při detailním zobrazení
ve větší velikosti. Komponenty článku - vložené obrázky mimo galerii a
soubory ke stažení jsou ukládány k obrázkům a souborům jako k běžné
stránce.
Ke každému článku lze přidat samostatnou galerii, která je zařazena na závěr článku. Po jednotlivých článcích lze listovat vpřed a vzad - to se hodí pro zveřejnění opakujících se akcí stejného charakteru, např. každoročně pořádaných výstav se stejným názvem a zaměřením, nebo zájezdů či pořádaných školení.
Pořadí článků je volitelné a lze libovolně jednotlivé články přesouvat, rozsah článku je srovnatelný se základní textovou stranou. Listování po stručném zobrazení lze nastavit po 5 a 10 článcích nebo vypnout (to se může hodit pro zobrazení menšího konečného počtu článků - např. kalendárium, ve kterém bude jen 12 článků).
Strana články umožňuje import jiné textové strany do jednotlivého článku, vybraná strana se překopíruje do článku. Během importu je nabídnuta možnost úpravy anotace či úvodu článku a přidání případného obrázku. Pokud importovaná strana obsahuje galerii, lze ve správci galerie článku importovat galerii z vybrané strany. Volbou Importovat galerii se zobrazí všechny strany s vlastností galerie, včetně prázdných - import lze ale realizovat jen u galerie, která obsahuje obrázky.
Po importu galerie zůstane původní galerie prázdná, po importu strany
zůstane původní strana zachována a její využití závisí na
administrátorovi, pokud byla strana galerií, je možné ji po importu
galerie smazat, protože již nebude obsahovat obrázky.
AKCE
Jde
o další typ stránky, která umožňuje vložit do
jedné stránky více akcí, které se zobrazují podle termínu začátku akce,
případně u akcí se stejným začátkem podle konce trvání akce. Kromě
aktuálních akcí - které budou, se v dalším seznamu zobrazují již
uskutečněné - uplynulé akce, které jsou barevně odlišeny. Každá akce
může obsahovat obrázek, který se zobrazuje v náhledu.
Založení akcí
Vzhledem k tomu, že stránka akcí je funkčně
rozšířená základní stránka - skládá se opět z názvu (položky v menu) nadpisu, podnadpisu a obsahu, Zakládá se stejně jako běžná textová strana -
použijte příkaz z menu: Přidat novou stránku.
Zobrazí se standardní rozhraní pro vytvoření
nové strany, zde po vyplnění položek: název, nadpis (podnadpis) a obsah z typu stránky zvolte: Akce, pak stránku uložte.
Stránka
se na akce změní až při novém otevření. Pokud stránku otevřete znovu,
tak se mezi podnadpis a obsah stránky vřadí tabulka s odkazem na akce se shodným
číslem jaké má vytvořená strana - ale akce jsou zatím prázdné (Počet vložených akcí: 0).
Do správy akcí se dostanete odkazem Přidat / upravit akce - Každá akce se skládá z názvu, datumu začátku a konce trvání (OD: a DO: zadává se výběrovým seznamem - den-měsíc-rok, datumu - jeho slovním popisem nebo doplněním (pokud se položka nevyplní, vygeneruje se podle začátku a konce vybraného v seznamu) místa konání (u zájezdů možno použít pro trasu zájezdu), popisu akce a volitelného obrázku. Pod akci můžete zapsat autora - nebo osobu, která informaci o konání podala.
Správa akcí se od standardního modelu liší jen absencí řazení - to je dáno datumem.
Akci lze přímo předat do maileru k rozeslání jako je tomu u Aktualit.
Jde o další typ stránky, která umožňuje vložit do
jedné stránky tabulku odkazů. Každý odkaz může mít připojený malý obrázek upravený do
šířky 150px a současně může být propojený se 2 soubory ke stažení, které se
při vytváření odkazu uloží na server.
Založení odkazů
Vzhledem k tomu, že stránka odkazů je tak jako
aktuality i galerie funkčně rozšířená základní stránka - skládá se opět
z názvu (položky v menu) nadpisu, podnadpisu a obsahu, Zakládá se stejně jako běžná textová strana -
použijte příkaz z menu: Přidat novou stránku.
Zobrazí se standardní rozhraní pro vytvoření
nové strany, zde po vyplnění položek: název, nadpis (podnadpis) a obsah z typu stránky zvolte: Odkazy Pak stránku uložte.
Stránka se na odkazy změní až při novém
otevření. Pokud stránku otevřete znovu, tak se mezi podnadpis a obsah stránky vřadí
tabulka s odkazem na odkazy se shodným číslem jaké má vytvořená strana - ale odkazy
jsou zatím prázdné (Počet vložených odkazů:
0).
Do správy odkazů se dostanete odkazem Přidat / upravit odkazy - Každý odkaz se skládá z názvu odkazu, popisu, adresy odkazu na webovou stránku (nebo na soubory, které se automaticky souběžně odešlou z PC na server) a volitelně obrázku. Jako soubor lze do pole pro výběr souboru zařadit i obrázek, se kterým bude zacházeno, jako se souborem ke stažení - např. naskenovaný dokument. Takový obrázek nebude velikostně upraven. Dále je možné zvolit Styl - vzhled zobrazení odkazu na stránce uživatele a zda se bude odkaz otevírat do této strany nebo do nového okna. Zařazení odkazu do seznamu je možné ovlivnit již při vytváření tím, že při vkládání přímo určíte pořadové číslo pozice, kam se má zařadit. K případnému přesunu odkazu a změně pořadí slouží šipky obdobně jako v dalších stránkách.
Titulky a mezititulky
Pro lepší a
přehlednější uspořádání odkazů je možné vložit mezi odkazy i titulek nebo
mezititulek. Odkazy jsou vždy vkládány jako jednotlivé řádky tabulky, jsou
zarovnány vlevo a případně vložený obrázek se zobrazuje zleva.
Vložený titulek tuto tabulku přeruší - založí novou tabulku, ta je uvozena právě
titulkem zarovnaným na střed a podbarveným tmavě, to způsobí malý odstup od
předchozí skupiny odkazů.
Mezititulek je také zarovnaný na střed, ale nemá tmavý podklad a nezačne novou
tabulku - pouze se vloží místo jedné pozice odkazu. Titulky, mezititulky i odkazy lze
vzájemně posouvat tak, aby odpovídaly vašim představám o uspořádání.
(k přerušení tabulky dojde jen u výstupu pro uživatele, v administračním režimu se
titulek od mezititulku liší jen podbarvením).
Kniha návštěv
Jde o typ rozšířené stránky, která vloží do stránky
jednoduchou diskusi s obyčejnými příspěvky. Příspěvky jsou řazeny chronologicky
od nejnovějších po nejstarší. Na stránce se vždy zobrazuje 5 příspěvků, na
další se listuje pomocí standardního číslovaného menu.
Příspěvky nemají nadpis a jsou si formálně rovnocenné a je možné použít
jednoduchý editor textu se základním formátováním.
Založení knihy návštěv
Vzhledem k tomu, že kniha návštěv je tak, jako aktuality i galerie funkčně rozšířená základní stránka - skládá se opět z
názvu (položky v menu) nadpisu, podnadpisu a obsahu, Zakládá se stejně jako běžná strana - použijte příkaz z menu: Přidat novou stránku. Ve volbě typu strany - zvolíte "Kniha návštěv" a stránku po doplnění nadpisu a obsahu uložíte.
Formulář pro vložení příspěvku do knihy návštěv:
výsledkem je pak vložený příspěvek - všechny jsou stejného typu - jsou si
rovnocenné.
Jde o další typ rozšířené stránky, která umožňuje vložit do stránky
složitější diskusi s možností přidat nový příspěvek, nebo reagovat
(odpovědět) na příspěvek. Příspěvky jsou řazeny chronologicky od nejnovějších
k nejstarším, ale odpovědi jsou spojené s příspěvkem a tak se zobrazují také
chronologicky, ale od nejstarší odpovědi, tak aby se daly číst po sobě.
Přidávání je shodné s knihou návštěv, liší se jen možností reagovat na
konkrétní příspěvek.
Založení Diskuse
Vzhledem k tomu, že Diskuse je funkčně rozšířená základní stránka - skládá
se opět z názvu (položky v menu) nadpisu, podnadpisu a obsahu, Zakládá se stejně jako běžná strana - použijte
příkaz z menu: Přidat
novou stránku.
Na stránkách se pak uživatelům zobrazí příspěvky následovným způsobem (každý
příspěvek je označen datem a časem vložení a pořadovým číslem v hromadné
databázi - to za účelem rychlejšího vyhledání).
Formulář pro vkládání
příspěvků je shodný s Knihou návštěv jen má navíc nadpis,
Formulář pro odpověď je zcela shodný s Knihou návštěv.
Další typ rozšířené stránky, která
umožňuje vkládat do stránky rezervace času, množství nebo počtu. Do
rezervací se veřejnost přihlásí a potřebný čas, množství nebo počet
míst si zarezervují.
Rezervace časů pro moštárny
Nejprve si správce stránek v databázi založí parametry pro zpracování - zadá:
Dále se nastaví provozní den a vygenerují jednotlivé časy po zadání "od" - "do".
V případě polední přestávky se pro
stejný den vygenerují časy nadvakrát, nebo se mohou polední časy
vymazat. Pokud je třeba dají se přidat i jednotlivé časy mimo zadaný
rozsah. Takto vytvořený provozní den se
může naklonovat do dalších dnů (tím dojde ke zkopírování všech časů
příslušného dne na další vybraný den).
Uživatel se pro rezervování času
musí
nejprve přihlásit v rozsahu: jméno (případně adresa), telefon, množství
ovoce a volitelně email. Tento údaj je použit pro zápis do rezervace, telefon a email má sloužit k
případné informaci zákazníkům o změnách v provozu moštárny.
Po přihlášení se stanou volné termíny
aktivní a uživatel si může vybrat vhodné
termíny a kliknutím je zarezervovat. Uživateli je nápomocný výpočet
zbývajícího množství k moštování, tak si snadno nakliká potřebný počet
termínů. Výpočet zohledňuje i zadanou toleranci
(pokud ze zadaného množství uživatelem po vydělení množstvím ovoce zpracovaném moštárnou za
interval zbyde malý zbytek, který je menší než tolerance, pak je
navýšeno zpracovávané množství za interval, tak aby nebylo nutné do
posledního moštovacího cyklu tento zbytek použít; obvyklá tolerance se
pohybuje do 10 %). Výpočet je platný jen do odhlášení.
Uživatel má své termíny odlišené
žlutým podbarvením. V případě chybné rezervace stačí rezervaci odvolat
opětovným kliknutím na termín, který uživatel zarezervoval. To je možné
i při dalším přihlášení, pokud uživatel použije stejné přihlašovací
údaje, ale není již k dispozici původní výpočet.
Rezervace množství pro palírny
Při založení rezervací podle množství je nutné u provozního dne zadat jen celkové množství, které palírna dokáže zpracovat za den. Pokud je třeba, je možné zadat i minimální množství ke zpracování.
Uživatel se do rezervace opět musí přihlásit jako u rezervací časů do moštárny, následně zadá množství ke zpracování a vybere vhodný den a vloží svou rezervaci. Tím se sníží celkové množství, které je pro daný den ještě k dispozici. Chybně zarezervovaný termín lze odvolat obdobně jako u rezervací podle času.
Rezervace počtu osob nebo míst (zájezdu, brigády)
Jde o jednodušší typ rezervace, která je vhodná pro rezervaci členů na brigádu, kdy je potřeba omezit počet osob s ohledem na dostupné nářadí, nebo na zájezd podle počtu míst v autobusu. Protože jsou rezervační pozice číslovány, je možné je použít např. pro přidělení odpovídajícího čísla sedadla v autobusu.
Po založení se pouze zadá den a počet rezervací, následně jsou vygenerovány jednotlivé pozice pro zadaný den. Každý den je možné ještě doplnit o název akce, to je vhodné pokud je na jedné stránce více dnů k rezervaci - např. společná stránka k přihlášení na více zájezdů v rámci ZO nebo přihlášení na stejný den ale do dvou autobusů aj.
Uživatel se do rezervací opět musí
nejprve přihlásit v rozsahu jméno, adresa, telefon, e-mail. Tento údaj
je použit pro zápis do rezervace. Rezervaci provede na vybraném dnu
kliknutím na potřebnou pozici. Chybnou volbu může uživatel kliknutím
odvolat.
Rezervace jednodenní (pronájem sálu, ubytování aj.)
Jde o nejjednodušší typ rezervace zobrazující tradiční kalendář. Je vhodná např. pro rezervaci pronájmu sálu, nebo půjčení zařízení, případně ubytování.
Po založení se pouze zadá počet měsíců, které se mají zobrazovat. Pokud potřebujete, aby období rezervací bylo odloženo, nastavíte jeho odložený začátek - od tohoto datumu se budou kalendáře zobrazovat i po uplynutí termínu. Nakonec stanovíte, kolik dnů před aktuálním termínem již necháte rezervace jen na správci (sálu, ubytovny).
Uživatel se do rezervací opět musí nejprve přihlásit v rozsahu jméno, telefon, případně e-mail. Tento údaj je použit pro zápis do rezervace. Rezervaci provede na vybraném dnu kliknutím a doplněním případné poznámky. Chybnou volbu může uživatel kliknutím odvolat.Po zvolení testu a jeho režimu je možné zadávat otázky a přednastavené odpovědi, nebo uvést jednu slovní odpověď.
Ke každé otázce lze přidat jeden obrázek - to je vhodné např. pro
poznávačku rostlin. Celkem může být použito až 5 různých odpovědí s
volbou nebo slovní odpověď, kterou napíše účastník testu. Odpovědi s
volbou mohou mít hodnotu 0-9 bodů, které se při vyhodnocení automaticky
sčítají. Pro vyhodnocení jsou k dispozici i doplňkové body.
Vkládání otázek je obdobné jako u předchozích typů stran, vložené otázky lze libovolně opravovat,
doplňovat a přesouvat jejich pořadí.
Vložené otázky jsou pro správce zobrazeny v obvyklém tabulkovém přehledu - vždy otázka a správná odpověď.
Pro ostrý test je vhodné vytvářet test nejprve ve výukovém režimu na skryté stránce, teprve poté test přepnout do testovacího režimu a po odzkoušení ukládání odpovědí a správné registraci jej zveřejnit.
Nastavení vstupních parametrů
Pro vstup do testu můžete vybrat, které údaje o soutěžícím potřebujete znát -
zvolíte povinné a volitelné registrační údaje, zároveň můžete nastavit
úvodní větu před začátkem testu a závěrečnou (děkovací) větu po
skončení testu.
K vyhodnocení tesu je pro správce - hodnotitele připraven součet za volitelné odpovědi. Za slovní odpovědi musí hodnotitel doplnit body podle nabídnuté správné odpovědi, která je zadána při vytváření testu. Hodnotitel může také dle správnosti slovních odpovědí přidělit doplňkové body, to je vhodné k rozlišení účastníků se stejným počtem bodů. Pro výsledné řazení je bráno pořadí: 1. podle počtu bodů, 2. u stejného počtu bodů podle doplňkových bodů. U každého výsledku testu je možné nastavit, zda je vyhodnocen částečně nebo úplně, to se hodí, pokud se na hodnocení podílí více správců stránek. Výsledková listina je generována jako textový soubor k dalšímu použití.
Vyhodnocení dotazníku
Vzhledem k tomu, že
u dotazníku není smyslem bodové hodnocení odpovědí jako u testu,
vytváří se z číslovaných odpovědí soubor CSV, který lze otevřít v
Excelu jako tabulku. Všechny odpovědi od jednoho tázaného jsou na
jednom řádku a odpovědi jsou ve sloupcích. Soubor CSV je možné vytvářet
jen pro 250 otázek (sloupců), pro delší dotazník se odpovědi nad 250
nezapíší. Do souboru CSV se zapisuje 0, pokud tázaný nevybral žádnou
možnost, nebo číslo 1-5 podle vybrané možnosti, případně je pole
prázdné, pokud test nebyl dokončen. Z uvedené výsledovky se dá
vytvořit určitá představa na zvolené téma. Slovní odpovědi je nutné
vyhodnotit individuálně.
Titulek v menu
Jde o zcela zvláštní typ strany - bez obsahu! Slouží výhradně
pro vytvoření samostatného titulku v menu.
Založení stránky Titulek v menu
Vzhledem k tomu, že Titulek je zvláštní
stránkou bez obsahu nevkládejte
žádná data do nadpisu
podnadpisu a obsahu, případně vložená data
budou ztracena.
Založte stránku běžným způsobem (přidat novou stranu) - zobrazí se vám
standardní rozhraní pro vytvoření nové strany, vyberte typ strany Titulek a vyplňte jen název - v menu, pak stránku uložte.
Vznikne vám tak prázdná
stránka a nová položka v menu, která ale nikam neodkazuje, slouží jako grafický
prvek - titulek uvozující např. další skupinu položek v menu. Tato strana - menu
titulek se dá přesouvat v pořadí menu (má své pořadové číslo) jako běžná
strana, můžete pro ni vybrat libovolný vzhled menu - jako jiné strany (je možné vybrat
z 5 vzhledů menu, včetně skryté strany - ale tato varianta nemá asi příliš
opodstatnění) a dá se případně změnit na textovou, či jinou - pokud vyvstane
časem potřeba přeci jen nějaké údaje k titulku přidat.
Jde o doplněk k hromadnému rozesílání zpráv,
zejména aktualit vybraným adresátům e-mailem.
Pro správnou funkci je nutné nejprve v Základním nastavení:
Správa adresáře - e-mailových adres
Na správu adres se dostanete ze Základního
nastavení, nebo ze servisní stránky, zde si pro každou skupinu vložíte
jednotlivé jména adresátů včetně jejich
krátkého názvu - identifikace (tento údaj se do e-mailové zprávy nezahrnuje -
slouží pro vaši orientaci) a e-mailové adresy (pouze jednu pro každého adresáta). Jména adresátů doporučujeme zadávat v pořadí příjmení a
jméno, tak aby při abecedním řazení byly lépe dohledatelné a to i u
kontrolního e-mailu, který dorazí po odeslání na vaši e-mailovou adresu.
Import adres
Jména a
e-mailové adresy je možné do maileru importovat. Pro import je možné použít jen
soubor CSV v znakové sadě Windows 1250 s dvěma datovými sloupci oddělenými
středníkem. Soubor CSV lze vyexportovat z mnoha tabulkových programů - např. z
programu Excel. Pokud soubor CSV nemá dva sloupce nelze importovat, také řádek
souboru, který neobsahuje správnou e-mailovou adresu, není použit - je
přeskočen. Soubor může mít hlavičku s názvy sloupců. Při volbě import musíte
vybrat konkrétní skupinu, kam se mají adresy vložit. Následně je zobrazena
tabulka s adresami, ve které vidíte, jak dopadne import adres s informací
převodníku, které adresy nepovažuje za správné (nesprávný e-mail). Pokud je vše
v pořádku můžete adresy uložit, jinak je na vašem zvážení zda import zrušíte a
chybné adresy opravíte před převodem, nebo je opravíte po převodu ve správci
adres.
Doporučená struktura souboru:
jméno1;e-mail1
jmeno2;e-mail2
Export adres
Obsah
jednotlivých skupin adres lze vyexportovat do datového souboru CSV. Soubor je
ve znakové sadě Windows 1250, má dva datové sloupce oddělené středníkem. Soubor
má název shodný s názvem exportované skupiny. Tento soubor lze použít (po
opravě) k opětnému importu. Pokud se při výběru exportu zvolí skupiny
"všechny" je v souboru ještě třetí sloupec s názvem skupiny, ale
tento soubor má název "Vsechny.csv" a nelze použít ke zpětnému
importu, protože obsahuje i třetí sloupec.
Odeslání zprávy
emailem je možné u Aktualit i Akcí. Kromě toho lze odeslat hromadně i libovolnou nově
vytvořenou zprávu. Na její odeslání se dostanete ze nabídky na servisní stránce.
Před rozesláním e-mailové zprávy je vhodné zvolit:
Pokud je do textu aktuality
připojen obrázek je odeslán jako součást e-mailu se zobrazením na povolení
uživatelem.
Otestování, rozeslání a kontrola po odeslání
Po vytvoření se zpráva nejprve uloží do
databáze mailových zpráv. Nová zpráva se zařadí jako první shora. Uloženou
zprávu můžete ještě před rozesláním editovat a formálně překontrolovat. Jednu
zprávu lze tak s případnými změnami rozeslat opakovaně i různým skupinám
adresátů.
Na pokyn "otestovat" mailer odešle zprávu na adresu odesílatele (většinou vaši adresu) k testu správnosti vložených obrázků a odkazů. Zpráva se vám v e-mailovém správci zobrazí stejně, jako vybraným adresátům.
Na pokyn "rozeslat" začne mailer postupně odesílat jednotlivé maily
a o zpracování vypisuje informaci, na závěr odešle kontrolní
e-mail a vypíše pod zobrazenou zprávu seznam obeslaných adres. Jednotlivé
maily jsou očíslovány, aby se zjednodušila kontrola vrácených odpovědí o
přečtení. Seznam obeslaných adres včetně času odeslání je uložen i do databáze
k příslušné zprávě. Tento seznam obeslaných adres se zobrazuje pod zprávou při
její editaci. Při opakovaném odeslání zprávy se záznamy o rozeslání připojují
na konec seznamu.
Kontrolní e-mail
Mailer odesílanou zprávu zašle pro kontrolu i na vaší e-mailovou adresu, ke zprávě
na konec připojí číslovaný seznam obeslaných adresátů a nastavené parametry u
odeslané zprávy, to pro případnou archivaci rozeslaných zpráv.
Každá zpráva jde zasílaná adresátům odděleně a proto je za předmět zprávy
připojeno v závorce číslo adresáta shodné s číslováním v kontrolním e-mailu.
Pokud dojde k přečtení zprávy a bylo zvoleno vynucení odpovědi, přijde vám zpět
potvrzení včetně tohoto čísla. Tak můžete podle čísel snáze zkontrolovat, kdo
zprávu již četl.
Standardní
nastavení je - rozeslání s hlavičkou a patičkou bez vynucené odpovědi s normální
důležitostí.
Každý správce by měl mít
určitý přehled o dění na jeho serveru. Vzhledem k tomu, že se u administrace ZO
jedná jen o přidělení omezeného prostoru k vlastní realizaci, je správa omezena jen
na určité oblasti, které vám přinesou informace o dění na přiděleném webovém
prostoru nebo vám dovolí nastavit některé skryté vlastnosti stránek.
Servis
Najdete v horním menu, ale na servisní stránku
se dostanete proklikem přes datum posledního přihlášení.
Informační
část servisní stránky
Administrace - přístup administrátora
Ukáže logování do administrace - datum, IP adresu a úspěšnost nebo použité
špatné heslo při pokusu o přihlášení do administrace vašich webových stránek.
Při správném přihlášení je v tabulce uvedeno zeleně, že přihlášení proběhlo
úspěšně, pokud došlo k chybě a bylo použito špatné heslo je uvedeno použité
špatné heslo červeně.
Návštěvnost stránek
Zobrazí stručnou tabulku s denními přístupy na stránky (jen ty dny, kdy došlo k návštěvě). Návštěvy jsou zaznamenávány prostřednictvím počítadla v patičce stránky. Zaznamenána je každá návštěva na kteroukoliv stránku (nemusí to být výchozí úvodní stránka ZO - jde o případy pokud je na danou stránku veden odkaz z jiných stránek či odkaz z vyhledávače - každá stránka v rámci webstránek ZO má své jedinečné identifikační číslo a to jí zůstává po celou dobu existence a ani po smazání není přiděleno jiné stránce). Návštěvy jsou identifikovány podle IP adresy a opakovaná návštěva z téže IP adresy je považována za novou až po uplynutí 2 hodin.Servisní část stránky
V administraci je dostupný přes menu Servis -> Banner.
Jde
o informační prostor, který může sloužit pro reklamu na stránkách, nebo upozornění na vlastní událost na stránkách či v Aktualitách nebo Akcích. Banner se zobrazuje na každé stránce,
kromě vlastních stran: Akce a Aktuality pokud je z nich vytvořen.
Využívá celou šířku sloupce a na výšku je podřízen vloženému obrázku
nebo délce
textu. Je možné vybrat z několika barev podbarvení a zobrazení je možné omezit datumem OD-DO.
Mailové adresy - správa adresáře e-mailových adres
V rámci správy ZO můžete využít pro hromadnou korespondenci - oznamování členům
a funkcionářům mailer. Ve správě e-mailových adres můžete
přidávat, opravovat a mazat jednotlivé e-mailové adresy či je přesouvat do jiných
skupin. Více je uvedeno u maileru.
(Definování názvů skupin adresáře je dostupné v Základním nastavení a je vhodné
provést již při zakládání stránek, nebo kdykoli později před vkládáním
jednotlivých adres.)
Nový mail - vytvořit a rozeslat e-mail
Umožňuje vytvořit a následné hromadně (jednorázově) rozeslat e-mailovou zprávu na
adresy zařazené v rámci definovaných skupin na stránce ZO. Odeslaná zpráva není
součástí stránek je uložena jen pro administrátora a hodí se jen k
příležitostnému informování. Je obdobou k rozesílání aktualit a využívá mailer
stejným způsobem.
Mailové zprávy
Správa již připravených nebo dokonce odeslaných mailových zpráv.
Shromažďuje zprávy předané z aktualit i samostatně vytvořené maily. Umožňuje
editaci a případně i opakované rozesílání zpráv.
Tato správa mailových zpráv je přímo napojena na mailer.
Hlavičky
Umožňuje použít jiný motiv hlavičky do vašich stránek. Po výběru nové hlavičky
bývá nutné v prohlížeči použít tlačítko obnovit, aby se nová hlavička načetla
ze serveru, jinak je v prohlížeči zobrazována původní hlavička uložená v paměti
PC.
U
každé strany je možné nastavit dalšího správce, který má právo tuto stranu
upravovat. Má také právo tuto stranu smazat, ale může založit i novou stranu,
která bude mít v oprávnění jeho jako dalšího správce.
Pro přidělení práv jednotlivým správcům, je nutno nejprve v základním nastavení doplnit jména a hlavně dostatečně bezpečná hesla jednotlivým správcům. Celkem je možné nastavit až 4 další správce kromě hlavního, který se o stránky stará centrálně. Pak můžete u potřebných stran přidělit dalšího požadovaného správce.
Při správě stránek pak další správce vidí v menu zeleně označené stránky, které může spravovat a červeně ty které nemá právo upravovat.
Na obrázku vlevo je část menu kde zeleně vyznačené stránky může upravovat další správce v tomto případě pojmenovaný jako Druhy admin. Jeho jméno se pak zaznamená i do záznamů přístupů k administraci včetně času a IP adresy přihlášení. Hlavní správce má tak přehled o činnosti dalších správců.
Pokud si další správce nechá zobrazit stránku, která mu správou nepodléhá - uvidí její obsah, může získat odkaz na tuto stranu, ale nemá povolen měnit obsah. Hlavní správce naopak vidí u každé stránky dole v souhrnných informacích kdo je určen jako další správce.
Podobně je upraveno i rozhraní správy menu i správy galerií,
kdy jsou zpřístupněny jen ty stránky, které mají povolen přístup k úpravám
dalším správcem.
Pokud potřebujete, aby jednu stránku mohlo upravovat více správců, zvažte, zda jim nelze všem sdělit stejné heslo určené pro dalšího správce.
Další správce tak má oprávnění měnit obsah jen svých přidělených stránek, nesmí zasahovat do základního nastavení, ale může využívat servisní stránku a služby maileru k rozesílání zpráv.
Stránky
v redakčním systému jsou standardně nastaveny jako veřejné. Zvláštní
stav má stránka, která je skrytá, ta je sice veřejná, ale nezobrazí se
v menu a tak je pro čtenáře bez jinak zveřejněného odkazu nedostupná.
Nastavení skryté strany je popsáno u nastavení vzhledu menu, jedná se v
podstatě o vzhled menu = „neviditelný“.
Skrytá stránka proto neposkytuje dostatečnou ochranu pro citlivé informace, k tomu redakční systém umožňuje stránky nastavit jako interní.
Interní stránky pro zobrazení vyžadují heslo, které zvolí a zadá správce v základním nastavení redakčního systému.
Oblast interních stránek je dvouúrovňová, s tím že první úroveň je
nižší a je podřízena druhé úrovni.
To znamená, že pro uživatele druhé
úrovně jsou dostupné i interní stránky úrovně první, což umožňuje např.
členům přidělit první úroveň interních stránek a výboru organizace druhou - vyšší úroveň
interních stránek.
Pokud tedy potřebujete chránit
obsah některých stránek, zadejte nejprve v základním nastavení heslo do
první, případně i druhé interní oblasti – tím interní obsah aktivujete - teprve potom můžete jednotlivým stránkám přidělovat stupeň
ochrany interní_1 nebo interní_2. Nastavit interní obsah můžete při
zakládání strany nebo při její editaci pomocí výběrového menu vpravo
dole. Obsah interních stránek je dostupný všem správcům – upravovat je
ale může jen ten, který má k úpravě strany poskytnuto oprávnění od
hlavního administrátora, nebo u těch, které si sám založí.
Uživatelé
se do prohlížení interních stránek přihlásí pomocí odkazu v patičce
stránky úplně vpravo dole, (ten je ale dostupný jen pokud je systém
interních stránek hlavním správcem aktivován zadáním hesel v základním nastavení).
Nejprve jsou požádáni o heslo, po úspěšném vstupu do interních stránek
se v menu zobrazí veřejné stránky společně s interními v rozsahu
odpovídajícím stupni interního hesla.
Interní stránky jsou barevně
odlišeny v menu – jsou podbarveny světle žlutě pro první interní úroveň
středně žlutě pro druhou úroveň.
V místě odkazu pro přihlášení se uživateli nabídne tlačítko k odhlášení z interních stránek. Nad menu je uvedeno, že prohlíží i interní obsah a číslo povolené úrovně.
Při pokusu o vstup na Interní stránky bez zadaného hesla
– např. pomocí přímého odkazu je návštěvník o heslo nejprve požádán.
Interní stránky se nikde nezobrazují a nikde se nezobrazuje ani odkaz
na ně pokud není zadáno heslo, proto jsou bezpečné pro zveřejňování
interních informací pro vyvolený okruh uživatelů.
Nezapomeňte občas heslo změnit a oprávněným osobám ho sdělit, tak lépe ochráníte interní obsah před neoprávněnými uživateli.
Správci stránek mají
barevné odlišení interních stránek jak v menu, tak ve správě menu.
Správci mají přístup k obsahu všech interních stránek, mohou na ně
vytvořit odkazy (které požaduji pro vstup heslo), ale mohou upravovat
jen ty interní stránky, ke kterým mají oprávnění poskytnuté hlavním
správcem nebo ty které si sami založili.
Pro lepší pochopení hierarchie přístupu k obsahu je následující přehled:
Tento seznam slouží především správcům, kteří používají RS delší dobu a potřebují se rychleji zorientovat v nových vlastnostech.
S
pozdravem
Miloš
Kožešník
Správce webu ČZS a časopisu Zahrádkář.
V
případě potřeby jsem vám k dispozici i na telefonech 222 781 773 lin. 30, 722 744
809,
nebo v pracovní době na skype: milos.kozesnik (Praha 3).